Asfalttipatikointi

kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Asfalttipatikointi

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Vuosien saatossa, kun olen alkanut kokea metsäiset rinkkavaellukset jo aika raskaiksi ja vaativiksi, oon alkanu pohdiskella mahdollisuuksia suorittaa retkirupeamia täällä pohjoisessa ilmanalassa maanteita pitkin. Ja automatkoilla kun kesäaikaan useinkin näkee matkapyöräilijöitä täyteen pakattuine retkipyörineen, olen tuumaillut että MIKÄS OIKEUS HEILLÄ VAIN on kuluttaa kumia asfalteilla retkeilyn nimissä, eikös aivan yhtä hyvin se sopisi maltilliselle kulkijallekin taivaltaa maita ja mantuja perinteisesti apostolinkyydillä.. :?: :?: :?:


dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Kyllä maantiepatikoijia näkee, sekä koti- että ulkomaisia. Parhailla on isot kärryt tavaroiden kuljettamiseen. Muutamaa olen pyörätiellä ennen Napapiiriä neuvonut oikeaan suuntaan kun tiessä tulee mutkaa ja risteystä ja mäkeä ja muuta epäilyttävää. Ei muuta kuin liity joukkoon iloiseen.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
oaivi
Viestit: 440
Liittynyt: 18 Syys 2011 20:24

Viesti Kirjoittaja oaivi »

En tiedä menenkö nyt johonkin miinaan, mutta minun on oikeasti vaikea kuvitella mitään raskaampaa.kuin patikointi asfaltilla... :shock:
Metsä. Kuntosali ja juhlasali. Työpaikka ja lepopaikka. Kirkko ja kapakka.
PyyMetso
Viestit: 740
Liittynyt: 25 Elo 2016 14:24

Viesti Kirjoittaja PyyMetso »

Tervettä meininkiä on patikointi, asfaltilla tai ilman.

Jos itse päättäisin tietä myöten patikoida, tie olisi hiljainen metsätie. Nellimin seudulla on tullut patikoituakin tiellä muutama kymmenen kilometriä, kun eräällä reissulla kuljin Kessin kämpältä Ahvenlammen kämpälle Tsarmin erämaahan. Väliyön vietin lakanoiden välissä Nellimissä. Sen jälkeen ostin Nellimin baarin kaupasta vähän evästä ja jatkoin metsäautotietä etelään päin. Ei taida enää olla baaria eikä kauppaa siellä.

Asfalttitiellä saattaa jalat kipeytyä sen takia, että jokainen askel on samanlainen. Epätasaisessa maastossa askelet ovat kaikki erilaisia, joten rasitus hajaantuu eri puolille jalkaa. Tämä on vain teoriaa, minulla ei ole tästä käytännön kokemusta.

Joka tapauksessa minun luonteellani ei asfalttitietä kävellä, se on liian yks'totista puuhaa. Lisäksi autot häiritsevät. Räkkäähän siellä lienee vähemmän, kun porotkin kesäisin änkeävät tielle.
Hanu
Viestit: 3953
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Minusta tiet on pyörien päällä liikkumista varten ja muualla sitten jalan. Asfaltilla saa vaan penikkataudin. Ihmettelen joka kesä lapissa polkupyörillä liikujiakin. Pitkät etäisyydet ja harvassa kohtaa suuremmin nähtävää tien varressa. No kukin tyylillään.
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

oaivi kirjoitti:En tiedä menenkö nyt johonkin miinaan, mutta minun on oikeasti vaikea kuvitella mitään raskaampaa.kuin patikointi asfaltilla... :shock:
Tuumaillu, että jos sen henkisesti kestää, että päivätaipaleen suorittaa asfaltti- tahi soratiellä, ja esim täällä pohjoisessa pyrkii suoriutumaan päivärupeamastaan vaikkapa ns "kukonlaulun aikaan" niin itse leiriytyminen sujuisi normaalisti jokivarsilaavuilla tahi teltassa hiukka sivussa reitiltä...ja hyödyntää voisi muitakin campingpalveluja, joita tarjolla lienee sopivin väliajoin.
Ja sitten on eräkärryä ja monowalkeria - ja etenkin esim 2-pyöräistä Wheelie walking traileria(!) jolla mukavasti ja kepeästi vetää tavaraa perässään.. :roll:
Tunnelivaeltaja
Viestit: 262
Liittynyt: 16 Kesä 2006 18:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tunnelivaeltaja »

Moneen vaellukseeni on kuulunut maantiepätkiä, kun vaelluksen reitti on kulkenut asutun alueen läpi tai muuten vain liian hankalassa maastossa. Viime kesän Norjan eteläkärkeen päättynyt vaellus löi kirkkaasti entiset ennätykset tässä lajissa, kun lopussa oli yli 70 km asfaltilla yhteen putkeen. Melko rasittavaa touhua yksipuolisuutensa takia, niin jaloille kuin henkisestikin. Yksi mielenkiintoinen piirre maantiekävelyssä on se, kuinka raskailta hyvin loivat ylämäet tuntuvat; jyrkemmät taas eivät niinkään.

Itse en lähtisi sellaiselle reissulle, jolla kävellään koko matka tai edes puolet maantietä pitkin, mutta jos jonkun henkinen rakenne kestää sen nikottelematta, niin mikäpäs siinä.
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Olen kantanut kolmenkymmenen kilon rinkkaa liki kolmekymmentä kilometriä päivässä mutkaisella kuoppaisella polulla, mutta en haluaisi kantaa tasaisella liki suoralla asfalttitiellä. Jo ajatuskin siitä yököttää.
PyyMetso
Viestit: 740
Liittynyt: 25 Elo 2016 14:24

Viesti Kirjoittaja PyyMetso »

Erkki Lampén on kävellyt muutaman kilometrin asfalttiakin pitkin. Kangasniemi-Utrianlahti -pätkän yhteydessä on lyhyt kuvaus asfalttikävelyn "ihanuudesta".
StefanG
Viestit: 1858
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Toimittaja käveli Kouvolasta Kotkaan — lue kuvaus 60 kilometrin taivalluksesta pimeässä yössä.

http://www.kouvolansanomat.fi/blogit/ti ... taa-imien/
Minulla oli repussa seitsemän, kahdeksan kiloa materiaalia: 3,5 litraa vettä, kolme varttia kuumaa kanakeittoa termarissa, suklaapatukoita, pähkinöitä, puhelin, varavirtalähde, otsalamppu, fleece-pusero, varahanskat, vessapaperirulla, kaksi tölkkiä keltaista jaffaa, karamelliä, compeed-laastareita, urheiluteippiä, kaksi mp3-soitinta ja tietenkin näkkileipää.
Kävelty matka 60,9 kilometriä.
9,5 ensimmäisen tunnin aikana 50415 askelta. Yhteensä 76 000 askelta (arvio!)
Kulutus 5954 kilokaloria (josta 62 prosenttia rasvoja).
Keskisyke 121.
Huippusyke 153 (81 prosenttia huippusykkeestä).
Maksiminopeus 7.5 km/h.
Keskinopeus 4,7 km/h.
Lähtö 16.34 Kouvolasta.
Maalissa Kotkansaarella 05.28.
Matka-aika noin 12 h 54 min.
PyyMetso
Viestit: 740
Liittynyt: 25 Elo 2016 14:24

Viesti Kirjoittaja PyyMetso »

StefanG kirjoitti:Huippusyke 153 (81 prosenttia huippusykkeestä).
Mitä tämä tarkoittaa? Onko huippusyke 81 % huippusykkeestä? Käytetäänkö tässä Stubbin laskuoppia?
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

^ Eiköhän tässä tarkoiteta sitä, että ko. reissulla huippusyke oli 81% henkilön maksimisykkeestä (189:stä).
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Aaro
Viestit: 2377
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Joissakin tilanteissa asfalttikävely voi olla paljon parempi kuin ei mitään. Mutta hittoako te taas haluatte kävellä mahdollisimman pitkästi päivässä. 10 km päivässä kevyellä rinkalla ei kovin pahalta tunnu jaloissa. Maailmastahan löytyy asfaltinkin varrelta huikeita maisemia. Ja lakanamajoitustakin löytyy sitä kaipaavalle. Asennekysymys, minulla asenne muuttui pari vuotta sitten Kreetalla kun vaihtoehdot olivat taksi tai 4 päivää asfalttikävelyä.
Avatar
Pepi
Viestit: 7423
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Yleensähän prosentit lasketaan maksimisykkeen ja leposykkeen erotuksesta? Jos leposyke olisi 50 ja maksimisyke 190, puhuttaisiin 80 prosentista 162 kohdalla. Siksi tuo suora vertaaminen maksimisykkeeseen ottamatta leposykettä huomioon vaikuttaa oudolta.

Voisinhan toki lonkkaa vetäessäni tuumata, että "menenpähän tässä 35 prosentin tehoilla".
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

^ Asiallinen oikaisu Pepiltä. Tuli vastattua huolimattomasti.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Vastaa Viestiin