Puolityhjät kaasupurkit käyttöön
-
- Viestit: 4210
- Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
- Paikkakunta: Espoo
-
- Viestit: 6935
- Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Ilmeisesti ei vielä tee grammojen kanssa niin tiukkaa, että ne muutama sata grammaa (ylimääräinen purkki (oletus 230g netto) n. 130g ja ylimääräiset kaasut päälle) katkaisisivat kamelin selän.TREKKING kirjoitti:Varmaankin käypänen hieno peli tarkoitettuun käyttöönsä.
Minulla on käytössä paljon yksinkertaisempi, helpompi, halvempi ja vaivattomampi keino.
Käytän aina edellisen purkin loppuun asti ja aloitan sitten täyden purkin kun vanha loppuu. Eikä itselle koskaan ole tullut minkäänlaista tarvetta hylätä sitä kesken olevaa purkkia käyttämättä (ehkä sellaisiakin syitä on?).
Itse koetan välttää turhien purkkien kantamista (paino ja tilavuus), niin pidemmiltä rinkkareissuilta jää usein vajaita yli. Näitä voi sitten poltella melontaretkillä tai lyhyemmillä retkillä pois, mutta olisihan se kätevä jos hyödyllisen sisällön saisi mukaan pidemmillekin retkille ilman turhaa pakkausmateriaalia. Sellainen ajatus tässä itselläni. Lisäksi voisi tehdä 100g (netto) purkkien käyttämisestä vähän edullisempaa...
Ei onneksi tarvitse vielä satoja grammoja miettiä, kunhan paino pysyy (mieluummin) aina reilusti alle kymmenen kilon.Korpijaakko kirjoitti:Ilmeisesti ei vielä tee grammojen kanssa niin tiukkaa, että ne muutama sata grammaa (ylimääräinen purkki (oletus 230g netto) n. 130g ja ylimääräiset kaasut päälle) katkaisisivat kamelin selän.TREKKING kirjoitti:Varmaankin käypänen hieno peli tarkoitettuun käyttöönsä.
Minulla on käytössä paljon yksinkertaisempi, helpompi, halvempi ja vaivattomampi keino.
Käytän aina edellisen purkin loppuun asti ja aloitan sitten täyden purkin kun vanha loppuu. Eikä itselle koskaan ole tullut minkäänlaista tarvetta hylätä sitä kesken olevaa purkkia käyttämättä (ehkä sellaisiakin syitä on?).
Itse koetan välttää turhien purkkien kantamista (paino ja tilavuus), niin pidemmiltä rinkkareissuilta jää usein vajaita yli. Näitä voi sitten poltella melontaretkillä tai lyhyemmillä retkillä pois, mutta olisihan se kätevä jos hyödyllisen sisällön saisi mukaan pidemmillekin retkille ilman turhaa pakkausmateriaalia. Sellainen ajatus tässä itselläni. Lisäksi voisi tehdä 100g (netto) purkkien käyttämisestä vähän edullisempaa...
Saattaa ennemminkin olla että menee hermot, jos puolityhjiä purkkeja alkaa pyörimään kotinurkissa kovin monta....
Totuuden nimissä on sanottava, että kun noita kaikenlaisia retkiäkin tulee tehtyä päivä- pyörä- marja- ja automatkojakin, niin saattaa joskus olla yksi liian vajaa purkki siirrettynä hyllyn reunalle niitä varten, mutta juurikaan ei useampia. Näkyy tällä hetkellä olevan kaasuhyllyllä yksi propaani, täysi ja vajaa Priimuksen iso talvikaasu ja yksi vajaa iso Bilteman seoskaasu. Siihen on sitten hyvä ostaa sopivankokoista purkkia seuraavalle reissulle tarpeen mukaan.
(Kiloista puheenollen, taisi nyt pakostakin tulla asiaa kamerakauppaan, joten 1.2 kilon grammanviilaus on enää vailla yhtä negatiivissävyistä sähköpostia JAStekniikalta.)
Kyllä Siperia opettaa!
Otin ja tilasin, tänään tuli. Ainakin pikkupurkkien latailuun isommasta askista kesäkäyttöä varten kelpaa hyvin. Kahden vajaan yhdistämisessä vähän huonompi menestys, mutta voihan olla jompikumpi noista vanhoista purkeista oli venttiililtään rikki. En jaksa kokeilla enään tänään uudestaan.
Vakaana seisoo metsä paikoillaan.
Ihmisen vaellukset täällä ovat niin turhia.
-Erno Paasilinna
Ihmisen vaellukset täällä ovat niin turhia.
-Erno Paasilinna
...niin joo, kaasun siirtymisen kuulee. Kun ääni lakkaa, ei vaa'an perusteella siirry enään mitään. Itseasiassa siirtyminen muuttuu takaisin kohti yläpurkkia kun tarpeeksi odottelee. Johtunee alapurkin lämpiämisestä. Eli joidenkin nettiohjeiden mukaiset pitkät odottelut ovat ainakin lyhyen testauksen perusteella turhia.
Vakaana seisoo metsä paikoillaan.
Ihmisen vaellukset täällä ovat niin turhia.
-Erno Paasilinna
Ihmisen vaellukset täällä ovat niin turhia.
-Erno Paasilinna
Olin kuun vaihteeessa vaelluksella ja pahan ilman varalta mukana oli 230g talvikaasua. Polttelimme yhtenä kuumana päivänä (kulovaroitus) hiukan ja toimi kuin liekinheitin, polttimen kattilankannattimet hehkuivat. Sitten seuraavana sateisena ja kylmähkönä päivänä olikin hiljaisempaa. Pientä pihinää ja vesi ei oikein kiehahtanut. Aika nopeasti propaani tuli polteltua pois. Jäi aikaa mietiskellä ja jopa muistelin jossakin tälläkin palstalla keskusteleen säiliön lämmittämisestä kaasun ulossaamiseksi. Eli tuli ajatus että olisi järeähkö puolen metrin kuparilangan pätkä (tai levynsuikale, toisesta päästä leveämpi), kietoisi sen säiliön ympäri ja toisen pään kääntäisi sopivasti lähelle liekkiä. pientä säätämistä varmaan tarvittaisiin ilman lämpötila huomioiden. Onko kenelläkään havaintoja jostain vastavasta säiliön lämmittäjästä. Varsinkin talvella voisi olla aika tarpeellinen.
-
- Viestit: 1209
- Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09
Regulaattori tasaa painetta siten, että se avaa venttiiliä enemmän, kun paine pullossa pienenee. Se toimii hyvin niin kauan kuin kaasun kaikki komponentit vielä höyrystyvät. Se ei kuitenkaan vaikuta siihen, mikä on kaasuseoksen koostumus polttimeen purkautuvassa kaasufaasissa. Se riippuu pelkästään näiden eri kaasukomponenttien höyrystymislämpötiloista.varsijousi kirjoitti:Paljonko tilannetta parantaa poltin, jossa on regulaattori? Eikö se tasaa eri kaasulajien kulutusta patruunasta? Voisiko joku tietäväinen kertoa asiasta...
Kylmässä ilmassa kannattaa käyttää kaasupoltinta, jossa kaasupullon voi kääntää ylösalaisin. Silloin poltin saa käyttöönsä nestefaasin koostumusta vastaavaa kaasua, joka pysyy koostumukseltaan verrattain tasaisena. Näin jäljellä olevan kaasun koostumus ei juurikaan muutu pullon tyhjentyessä.
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09
Peruskonsti korkeammassa lämpötilassa kaasuuntuvan jakeen saamiseksi mukaan polttimeen on juuri tuo pullon alassuin kääntäminen. Silloin pullon paineen tuottaa pääosin helpommin kaasuuntuva osa (propaani), mutta letkuun kulkeutuu nestettä, jossa seossuhde on jokseenkin vakio.
Paineensäädin eli regulaattori on sitä varten, että vasta polttimessa kaasuuntuvan nesteen syöttö pysyisi tasaisena. Minulla olevassa Trangian polttimessa samaan pyritään liekin läpi kulkevalla esilämmitysputkella, mutta liekin tasaisuus vaatii keittelijältä hiukan venttiilin sormeilua. Letku ansiosta pullon voi kääntää alassuin keittimen ulkopuolella.
Seoskaasusta siis kaasuuntuu valtaosin propaani ensin. Jos se johdetaan kaasuna polttimeen, pulloon jää lopulta melkein pelkkää (iso)butaania. Jos pullo on alassuin, polttimeen ohjautuu neste, jossa seossuhde on suunnilleen vakio. Lopulta, kun neste on lopussa, pulloon on jäänyt lähes pelkkää propaanikaasua.
Paineensäädin eli regulaattori on sitä varten, että vasta polttimessa kaasuuntuvan nesteen syöttö pysyisi tasaisena. Minulla olevassa Trangian polttimessa samaan pyritään liekin läpi kulkevalla esilämmitysputkella, mutta liekin tasaisuus vaatii keittelijältä hiukan venttiilin sormeilua. Letku ansiosta pullon voi kääntää alassuin keittimen ulkopuolella.
Seoskaasusta siis kaasuuntuu valtaosin propaani ensin. Jos se johdetaan kaasuna polttimeen, pulloon jää lopulta melkein pelkkää (iso)butaania. Jos pullo on alassuin, polttimeen ohjautuu neste, jossa seossuhde on suunnilleen vakio. Lopulta, kun neste on lopussa, pulloon on jäänyt lähes pelkkää propaanikaasua.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
-
- Viestit: 1209
- Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22
Regulaattori on Primus microntrail (90€) ja Primus powertrail (100€) -malleissa. Jos saman vaikutuksen saa kääntämällä kaasupullon ylösalaisin, niin perus- letkutrangian kaasupoltin (keittotelineenä Trangian Triangeli) on sitten aivan hyvä, vai? Tästäon kirjoitus Retki lehden 3/2018 numerossa, en vain saanut tolkkua, mitä ja miten se regulaattori tekee ja toimii
Letkutrangian venttiili on letkun alkupäässä ja pääasiallinen paineen lasku tapahtuu siinä. Jos venttiiliä avattaessa pullo on valmiiksi ylösalaisin, letkuun virtaava neste kaasuuntuu sattumanvaraisessa kohdassa ja aivastelee polttimen suuttimessa, kunnes esilämmityskaari kuumenee. Poltin pitääkin sytyttää pullo aluksi "oikein" päin, kunnes esilämmityskaari lämpenee, ja kääntää pullo alassuin vasta sitten. Esilämmitys varmistaa, että kaikki tavara, butaanikin, on kaasuuntunut ennen saapumistaan suuttimeen. Vielä senkin jälkeen letkussa kaasuuntuvan polttoaineen kuplat voivat aiheuttaa jonkin verran painepotkuja suuttimeen.
Keittimissä, joissa pullo on kiinteästi alassuin, tätä kääntelymahdollisuutta ei ole. Regulaattorin tehtävä on (ilmeisesti, mielestäni) varmistaa kaasuuntuminen ja tasata paine ennen poltinta myös kylmänä.
Keittimissä, joissa pullo on kiinteästi alassuin, tätä kääntelymahdollisuutta ei ole. Regulaattorin tehtävä on (ilmeisesti, mielestäni) varmistaa kaasuuntuminen ja tasata paine ennen poltinta myös kylmänä.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Perus-jetboililla ja vajaalla kanisterilla keittäminen on aika surullista hommaa kun lämmöt menevät alle 5C. Peruskikan eli käsillä lämmittämisen lisäksi monesti auttaa kun vähän lämmentynyttä vettä lusikoi pieniä määriä kanisterin kyljille, jos ei halua sormiaan jäädyttää.Aaro kirjoitti: Eli tuli ajatus että olisi järeähkö puolen metrin kuparilangan pätkä (tai levynsuikale, toisesta päästä leveämpi), kietoisi sen säiliön ympäri ja toisen pään kääntäisi sopivasti lähelle liekkiä. pientä säätämistä varmaan tarvittaisiin ilman lämpötila huomioiden. Onko kenelläkään havaintoja jostain vastavasta säiliön lämmittäjästä. Varsinkin talvella voisi olla aika tarpeellinen.
Jotain tällaista kai haetaan?
Itsellä oli joskus mielessä kiinteämmin polttimoon kiinnitettävä kupariliuska, mutta videon ratkaisu on simppelimpi ja sen saa hätätilassa nopeammin irti. Melko haukkana saa vahtia ja kuunnella keitintä tuollaisen virityksen kanssa.
Olen kyllä harkinnut jetboilin päivittämistä ylösalalsin olevaa kanisteria käyttävään, mutta miksei satunnaiseen talvikäyttöön riitä lämmitysliuskakin.
-
- Viestit: 4210
- Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
- Paikkakunta: Espoo