Autolla Finnmarkin sisämaahan
Autolla Finnmarkin sisämaahan
Säästääkseni vaelluspäiviä palaan vanhaan kysymykseeni. Onko tapahtunut muutoksia noiden paikallisteiden suhteen? Aikoinaan näin Norjalaisen ohjelman, jossa mainittiin, että ko. teitä tullaan avaamaan vapaampaan käyttöön. Onko näin?
Nettikartasta katsottuna (http://kart.finn.no/) Cuonjaoaivin lähelle olisi mahdollista ajaa autolla Jäämeren rantatieltä. Paikallistie lähtee Kvaenangen vuonon pohjukasta kohti etelää. Ainakin Abojavrin kohdalle todennäköisesti pääsee autolla. Kartan mukaan tie on samaa luokkaa kuin esim. Guolasjärven tie, jota näillä palstoilla on käsitelty useaan kertaan.
Nyt kysysinkin, onko kenelläkään kokemusta ko. tiestä? Vaikka sinne voisikin ajaa, onko sinne tavallisella turistilla mitään asiaa?
Nettikartasta katsottuna (http://kart.finn.no/) Cuonjaoaivin lähelle olisi mahdollista ajaa autolla Jäämeren rantatieltä. Paikallistie lähtee Kvaenangen vuonon pohjukasta kohti etelää. Ainakin Abojavrin kohdalle todennäköisesti pääsee autolla. Kartan mukaan tie on samaa luokkaa kuin esim. Guolasjärven tie, jota näillä palstoilla on käsitelty useaan kertaan.
Nyt kysysinkin, onko kenelläkään kokemusta ko. tiestä? Vaikka sinne voisikin ajaa, onko sinne tavallisella turistilla mitään asiaa?
Ei ainakaan kartalla näkynyt puomin merkkiä.
Jos ei kokemusperäistä tietoa tule, niin tien alussa oleva liikennemerkki (ja lisäkilven teksti) tai puomi lukossa sitten viimeistään kertoo miten menetellä.
Ilmakuvassa näytti tuo tunneli olevan ehkä ovella varustettu, vaikea arvailla siitä enempää.
(Tuli vaan mieleen oven avauskoodi, mutta meneeköhän liian nykyaikaiseksi jo.... )
Jos ei kokemusperäistä tietoa tule, niin tien alussa oleva liikennemerkki (ja lisäkilven teksti) tai puomi lukossa sitten viimeistään kertoo miten menetellä.
Ilmakuvassa näytti tuo tunneli olevan ehkä ovella varustettu, vaikea arvailla siitä enempää.
(Tuli vaan mieleen oven avauskoodi, mutta meneeköhän liian nykyaikaiseksi jo.... )
Kyllä Siperia opettaa!
-
- Viestit: 1571
- Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36
Minä taas tiedän ja olen ajanutkin lukemattomia vastaavanlaisia teitä Norjassa.Pertti Kurki kirjoitti:Ko. tie on vesivoimayhtiön tekemä, enkä tiedä ainuttakaan, jossa ei olisi puomia. Voi olla, että tämäkin tie avataan samalla tavalla kuin Adamselvan tie heinäkuun lopulla.
Norgeibilderissa puomi saattaa näkyä, riippuu kuvan laadusta.
Joskus sellaisiakin, jossa on ollut puomi pystyssä, mutta ei ajokieltoa ja sellaisia, missä on puomi pystyssä ja ajokielto ja myös yhdestä sellaisesta jossa oli puomi alhaalla ja ajokielto, mutta ei lukkoa puomissa. Hyvällä tuurilla en koskaan ole ollut puomin takana.
Mutta siis varman päälle pelaten kun noudattaa liikennemerkkejä ja lisäkilpiä, ei pitäisi ongelmia tulla.
Kyllä Siperia opettaa!
-
- Viestit: 1571
- Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36
Selvisiköhän tien mahdollinen puomittomuus ja mahtaakohan Abojavrilta päästä henkilöautolla lounaaseen menevää pienempää tietä? https://goo.gl/rCCiUF
Tulipa viimeinkin käväistyä ko. tiellä viime elokuun alussa. Noin 200 m ajettuamme tuli oheinen kyltti vastaan. Kts. aijaa.com/evF9Wv. Eli tie on auki kesäkuun alusta lumien tuloon asti. Puomi on ylhäällä tunnelin suulla ja oli siis auki. Alussa on todella raju nousu serpenttiinitietä n. 300 m:n korkeuteen, jossa tunneli on. Tie on varsin hyväkuntoinen soratie, mutta paikoittain erittäin kapea. Vastaantulijan väistäminen on joissakin kohdin hankalaa. Tunneli on n. 350 m pitkä ja sen sisämaan puoleisessa päässä on mutka, joten näkyvyyttä ei ole päästä päähän. Tunnelissa ei mahdu ohittamaan, eli on "yksisuuntainen". Leveyttä ja korkeutta on kuitenkin reilusti joten asuntoautollakin mahtuu hyvin.
Meille sattui mielenkiintoinen episodi. Pysähdyimme tunnelin suulle katsastamaan tilannetta kun tunnelista tuli ulos parikymmenpäinen porolauma. Jäivät tunnelin suulle ihmettelemään eivätkä päästäneet meitä tunneliin. Pirun itsepäisiä elikoita. Kaikki olivat isosarvisia urosporoja. Eipä arvannut mennä niitä poiskaan ajamaan. Lopulta menivät takaisin tunneliin ja ajelimme lauman perässä tunnelin toiseen päähän. Nyt porot eivät vuorostaan laskeneet meitä tunnelista pois. Piti vaan tunkea autolla hyvin varovasti lauman läpi. Sinne painuivat takaisin tunneliin. Sama varmaan toistui jokaisen auton kohdalla. En tiedä onko tuo jokakesäinen ilmiö. Voi tulla ikävä tilanne, jos molemmista suunnista sattuu tulemaan auto ja lauma jää väliin ja panikoi. Yli juoksevat autosta kun eivät ohikaan kunnolla mahdu. Ikävä juttu sekä poroille että autolle.
Maisemat olivat todella upeita. Me ajoimme ajanpuutteen vuoksi vain Lassajärven pohjoispäähän, missä kokeilimme vähän kalastella. Ei saatu mitään. Autoja oli liikenteesä melko paljon. Hienoa aluetta vaikka autoturisteille. Tiessä ja tunnelissa on sopivasti extremiä normaliin autoiluun verrattuna.
Tien loppupäästä on varmasti helppo lähteä vaeltamaan. Siellä on jo valmiiksi "pelipaikoilla".
Tuohon tst: kysymykseen en pysty vastaamaan, mutta kartan perusteella tuo on varmaan pelkkä mönkijäura.
Meille sattui mielenkiintoinen episodi. Pysähdyimme tunnelin suulle katsastamaan tilannetta kun tunnelista tuli ulos parikymmenpäinen porolauma. Jäivät tunnelin suulle ihmettelemään eivätkä päästäneet meitä tunneliin. Pirun itsepäisiä elikoita. Kaikki olivat isosarvisia urosporoja. Eipä arvannut mennä niitä poiskaan ajamaan. Lopulta menivät takaisin tunneliin ja ajelimme lauman perässä tunnelin toiseen päähän. Nyt porot eivät vuorostaan laskeneet meitä tunnelista pois. Piti vaan tunkea autolla hyvin varovasti lauman läpi. Sinne painuivat takaisin tunneliin. Sama varmaan toistui jokaisen auton kohdalla. En tiedä onko tuo jokakesäinen ilmiö. Voi tulla ikävä tilanne, jos molemmista suunnista sattuu tulemaan auto ja lauma jää väliin ja panikoi. Yli juoksevat autosta kun eivät ohikaan kunnolla mahdu. Ikävä juttu sekä poroille että autolle.
Maisemat olivat todella upeita. Me ajoimme ajanpuutteen vuoksi vain Lassajärven pohjoispäähän, missä kokeilimme vähän kalastella. Ei saatu mitään. Autoja oli liikenteesä melko paljon. Hienoa aluetta vaikka autoturisteille. Tiessä ja tunnelissa on sopivasti extremiä normaliin autoiluun verrattuna.
Tien loppupäästä on varmasti helppo lähteä vaeltamaan. Siellä on jo valmiiksi "pelipaikoilla".
Tuohon tst: kysymykseen en pysty vastaamaan, mutta kartan perusteella tuo on varmaan pelkkä mönkijäura.
Näkyy tiellä ilmakuvasta puomi järven itäisimmän nurkan kohdilla, sitäpaitsi diagnosoisin tuon tien lanauksen unohtuneen muutamiksi vuosiksi, joten maasturilla....sillähän voisi sitten kiertää puominkin, joka tosin on laitettu juuri lampien kohdalle, joten kierrosta tulisi hiukan pitempi.
Kyllä Siperia opettaa!
Abojoessa on useita voimalaitoksia ja porohenkilöille muutenkin tärkeitä alueita tuon tien vaikutuspiirissä.Sen takia liikennettä on rajoitettu.
Ennen 1.7. tie on suljettu yleiseltä moottoriliikenteeltä Corrovarri-tunnelista.Heinäkuun alun jälkeen tie avataan Lassojavrin itäpäähän asti jossa on puomi estämässä pääsyn Abojärven suuntaan. 10.9. alkaen tie on käytössä Cuoicajärvelle asti. Kunto yleensä hyvä.Kävellen ja polkupyörällä saa kulkea aina. Poroja kehoitetaan erityisesti olemaan häiritsemättä.
Tuossa LINKKI Kvaenangin kunnan sivuille missä noita sääntöjä liikkumisesta selitetään.
Tuolla on vanhempaa keskustelua samasta tiestä.LINKKI . Tilanne on ilmeisesti tuosta ajasta hieman muuttunut.Jossain osui silmään kunnan pormestarin haastattelu (v.2014) jossa sanoi kirjelmöineensä tien yleisemmästä käytöstä ministeriöön (NVE ? ).Tärkeä väylä paikallisille ja kylläpä tuolla liikkuu kaikenmaalaisia kulkijoita . Mielenkiintoista seutua kyllä.
Niin...tuo alue kuuluu Tromsin lääniin eikä Finnmarkkiin vaikka eipä tuolla sinänsä väliä.
Ennen 1.7. tie on suljettu yleiseltä moottoriliikenteeltä Corrovarri-tunnelista.Heinäkuun alun jälkeen tie avataan Lassojavrin itäpäähän asti jossa on puomi estämässä pääsyn Abojärven suuntaan. 10.9. alkaen tie on käytössä Cuoicajärvelle asti. Kunto yleensä hyvä.Kävellen ja polkupyörällä saa kulkea aina. Poroja kehoitetaan erityisesti olemaan häiritsemättä.
Tuossa LINKKI Kvaenangin kunnan sivuille missä noita sääntöjä liikkumisesta selitetään.
Tuolla on vanhempaa keskustelua samasta tiestä.LINKKI . Tilanne on ilmeisesti tuosta ajasta hieman muuttunut.Jossain osui silmään kunnan pormestarin haastattelu (v.2014) jossa sanoi kirjelmöineensä tien yleisemmästä käytöstä ministeriöön (NVE ? ).Tärkeä väylä paikallisille ja kylläpä tuolla liikkuu kaikenmaalaisia kulkijoita . Mielenkiintoista seutua kyllä.
Niin...tuo alue kuuluu Tromsin lääniin eikä Finnmarkkiin vaikka eipä tuolla sinänsä väliä.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
-
- Viestit: 1571
- Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36
Kiitos amatööri tarkennuksista. Alemman puomin avautumnen 1.7. on hyvä tieto, koska se usein sattuu kalastuksen kannalta hyvään saumaan. Adamselvan puomi aukeaa n. 3 viikkoa myöhemmin, joka on hellekesinä pahimmoilleen liian myöhäinen.
Tien varressa ollut infotaulu oli sitten viraton, vai oliko?
Tien varressa ollut infotaulu oli sitten viraton, vai oliko?
Kuvailutulkki
-
- Viestit: 1571
- Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36
Missä Norjassa on vesivoimayhtiöiden tekemiä teitä, joissa ei ole puomeja, tai jos onkin, niin vain näennäisesti? On mielestäni turha pantata näin arvokasta tietoa...TREKKING kirjoitti:Minä taas tiedän ja olen ajanutkin lukemattomia vastaavanlaisia teitä Norjassa.Pertti Kurki kirjoitti:Ko. tie on vesivoimayhtiön tekemä, enkä tiedä ainuttakaan, jossa ei olisi puomia. Voi olla, että tämäkin tie avataan samalla tavalla kuin Adamselvan tie heinäkuun lopulla.
Norgeibilderissa puomi saattaa näkyä, riippuu kuvan laadusta.
Joskus sellaisiakin, jossa on ollut puomi pystyssä, mutta ei ajokieltoa ja sellaisia, missä on puomi pystyssä ja ajokielto ja myös yhdestä sellaisesta jossa oli puomi alhaalla ja ajokielto, mutta ei lukkoa puomissa. Hyvällä tuurilla en koskaan ole ollut puomin takana.
Kuvailutulkki
Vastasin hiukan huolimattomasti, tarkoitin vain yleisesti sivuteitä, koska enhän oikeastaan tiedä onko ne vesivoimayhtiöiden vai kenen omistuksessa.Pertti Kurki kirjoitti:Missä Norjassa on vesivoimayhtiöiden tekemiä teitä, joissa ei ole puomeja, tai jos onkin, niin vain näennäisesti? On mielestäni turha pantata näin arvokasta tietoa...TREKKING kirjoitti:Minä taas tiedän ja olen ajanutkin lukemattomia vastaavanlaisia teitä Norjassa.Pertti Kurki kirjoitti:Ko. tie on vesivoimayhtiön tekemä, enkä tiedä ainuttakaan, jossa ei olisi puomia. Voi olla, että tämäkin tie avataan samalla tavalla kuin Adamselvan tie heinäkuun lopulla.
Norgeibilderissa puomi saattaa näkyä, riippuu kuvan laadusta.
Joskus sellaisiakin, jossa on ollut puomi pystyssä, mutta ei ajokieltoa ja sellaisia, missä on puomi pystyssä ja ajokielto ja myös yhdestä sellaisesta jossa oli puomi alhaalla ja ajokielto, mutta ei lukkoa puomissa. Hyvällä tuurilla en koskaan ole ollut puomin takana.
Norjassahan ei vallan hirmuisesti ole noita sivuteitä yleensäkään, jos verrataan naapurimaihin. Mutta viime vuosina yhä useammin niitä puomeja on jätetty ylös, eikä vähiten muidenkin useiden halukkaiden eri käyttäjäryhmien kovastakin painostuksesta, tunturiin nääs riittäisi menijöitä.
Listaa niistä en kyllä jaksa alkaa tekemään, ennemmin tutkin noita Lofoottien patikkareittejä.
Kyllä Siperia opettaa!
Koodi: Valitse kaikki
Listaa niistä en kyllä jaksa alkaa tekemään, ennemmin tutkin noita Lofoottien patikkareittejä.
Onhan niitä siellä(kin) hyviä paikkoja, reissun luonne vain on nyt sellainen että pääasiassa on valokuvaus ja sivutuotteena päiväretket mahdollisuuksien mukaan ja suunnitelmiin sopivimmat ja kuvauksellisimmat paikat ovat nyt siellä etelämmässä Moskenesin, Flakstadin ja Våganeiden seutuvilla. Minulla on niistä kunnista piirrettynä kartalle kolmisenkymmentä päiväretkikohdetta, vaikeusasteeltaan helpoimmasta päästä (norjalaisten helppo = suomalaisten keskivaikea) koska on talvikeli ja nehän on periaatteessa ajateltu lähinnä kesäretkeilyyn, mutta pitänee silti kokeilla muutamia.PPP kirjoitti:Mielenkiintoisia reittejä löytyy tuolta Moysalenin ympäristöstä, kävin viimekesänä siellä vaeltamassaKoodi: Valitse kaikki
Listaa niistä en kyllä jaksa alkaa tekemään, ennemmin tutkin noita Lofoottien patikkareittejä.
Møysalenkin on kyllä ollut listoilla vuosikaudet, mutta sillä penteleen listalla on niin paljon muutakin, että ei edes täysipäiväisenä ylitöitä tekevänä retkeilijänä sitä juurikaan saisi lyhennettyä. Muutama kaveri kävi viime kesänä Higravstindenillä, eipä sillekään reissulle päässyt mukaan.
Kyllä Siperia opettaa!
Niin. Noista norjalaisten opastustauluista ei aina oikein tiedä...millä on eniten voimaa .Pertti Kurki kirjoitti:.
Tien varressa ollut infotaulu oli sitten viraton, vai oliko?
Tuossa taulussa kuitenkin mainitaan että tie voidaan sulkea erityisistä syistä muun muassa.
Parkkeerausohjeita ja eläinten huomioon ottamista eikä suositella yli 30km/h vauhtia tien kunnon takia ym.
Tulkinnanvaraa jää välillä mutta tuo tie on tullut yleisempään käyttöön aivan lähivuosina.
Kyllä nuo kalastussäännötkin välillä saa epätietoisuutta aikaan vähän siellä täällä.Tuollahan pärjää sisävesiluvalla.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-