Autolla Finnmarkin sisämaahan

Ykä
Viestit: 10
Liittynyt: 27 Syys 2009 19:33

Autolla Finnmarkin sisämaahan

Viesti Kirjoittaja Ykä »

Säästääkseni vaelluspäiviä palaan vanhaan kysymykseeni. Onko tapahtunut muutoksia noiden paikallisteiden suhteen? Aikoinaan näin Norjalaisen ohjelman, jossa mainittiin, että ko. teitä tullaan avaamaan vapaampaan käyttöön. Onko näin?

Nettikartasta katsottuna (http://kart.finn.no/) Cuonjaoaivin lähelle olisi mahdollista ajaa autolla Jäämeren rantatieltä. Paikallistie lähtee Kvaenangen vuonon pohjukasta kohti etelää. Ainakin Abojavrin kohdalle todennäköisesti pääsee autolla. Kartan mukaan tie on samaa luokkaa kuin esim. Guolasjärven tie, jota näillä palstoilla on käsitelty useaan kertaan.

Nyt kysysinkin, onko kenelläkään kokemusta ko. tiestä? Vaikka sinne voisikin ajaa, onko sinne tavallisella turistilla mitään asiaa?


Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Ei ainakaan kartalla näkynyt puomin merkkiä.
Jos ei kokemusperäistä tietoa tule, niin tien alussa oleva liikennemerkki (ja lisäkilven teksti) tai puomi lukossa sitten viimeistään kertoo miten menetellä.
Ilmakuvassa näytti tuo tunneli olevan ehkä ovella varustettu, vaikea arvailla siitä enempää.
(Tuli vaan mieleen oven avauskoodi, mutta meneeköhän liian nykyaikaiseksi jo.... :? )
Kyllä Siperia opettaa!
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

Ko. tie on vesivoimayhtiön tekemä, enkä tiedä ainuttakaan, jossa ei olisi puomia. Voi olla, että tämäkin tie avataan samalla tavalla kuin Adamselvan tie heinäkuun lopulla.

Norgeibilderissa puomi saattaa näkyä, riippuu kuvan laadusta.
Kuvailutulkki
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Pertti Kurki kirjoitti:Ko. tie on vesivoimayhtiön tekemä, enkä tiedä ainuttakaan, jossa ei olisi puomia. Voi olla, että tämäkin tie avataan samalla tavalla kuin Adamselvan tie heinäkuun lopulla.

Norgeibilderissa puomi saattaa näkyä, riippuu kuvan laadusta.
Minä taas tiedän ja olen ajanutkin lukemattomia vastaavanlaisia teitä Norjassa.
Joskus sellaisiakin, jossa on ollut puomi pystyssä, mutta ei ajokieltoa ja sellaisia, missä on puomi pystyssä ja ajokielto ja myös yhdestä sellaisesta jossa oli puomi alhaalla ja ajokielto, mutta ei lukkoa puomissa. Hyvällä tuurilla en koskaan ole ollut puomin takana. :D

Mutta siis varman päälle pelaten kun noudattaa liikennemerkkejä ja lisäkilpiä, ei pitäisi ongelmia tulla.
Kyllä Siperia opettaa!
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

No, ketjun avaaja varmaan raportoi, oliko puomi kiinni vai auki. Aukiolo on Adamselvan tapauksessa riippuvainen ettotöistä, joita turistien virta haittaa.
Kuvailutulkki
tst
Viestit: 6550
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Selvisiköhän tien mahdollinen puomittomuus ja mahtaakohan Abojavrilta päästä henkilöautolla lounaaseen menevää pienempää tietä? https://goo.gl/rCCiUF
Ykä
Viestit: 10
Liittynyt: 27 Syys 2009 19:33

Viesti Kirjoittaja Ykä »

Tulipa viimeinkin käväistyä ko. tiellä viime elokuun alussa. Noin 200 m ajettuamme tuli oheinen kyltti vastaan. Kts. aijaa.com/evF9Wv. Eli tie on auki kesäkuun alusta lumien tuloon asti. Puomi on ylhäällä tunnelin suulla ja oli siis auki. Alussa on todella raju nousu serpenttiinitietä n. 300 m:n korkeuteen, jossa tunneli on. Tie on varsin hyväkuntoinen soratie, mutta paikoittain erittäin kapea. Vastaantulijan väistäminen on joissakin kohdin hankalaa. Tunneli on n. 350 m pitkä ja sen sisämaan puoleisessa päässä on mutka, joten näkyvyyttä ei ole päästä päähän. Tunnelissa ei mahdu ohittamaan, eli on "yksisuuntainen". Leveyttä ja korkeutta on kuitenkin reilusti joten asuntoautollakin mahtuu hyvin.

Meille sattui mielenkiintoinen episodi. Pysähdyimme tunnelin suulle katsastamaan tilannetta kun tunnelista tuli ulos parikymmenpäinen porolauma. Jäivät tunnelin suulle ihmettelemään eivätkä päästäneet meitä tunneliin. Pirun itsepäisiä elikoita. Kaikki olivat isosarvisia urosporoja. Eipä arvannut mennä niitä poiskaan ajamaan. Lopulta menivät takaisin tunneliin ja ajelimme lauman perässä tunnelin toiseen päähän. Nyt porot eivät vuorostaan laskeneet meitä tunnelista pois. Piti vaan tunkea autolla hyvin varovasti lauman läpi. Sinne painuivat takaisin tunneliin. Sama varmaan toistui jokaisen auton kohdalla. En tiedä onko tuo jokakesäinen ilmiö. Voi tulla ikävä tilanne, jos molemmista suunnista sattuu tulemaan auto ja lauma jää väliin ja panikoi. Yli juoksevat autosta kun eivät ohikaan kunnolla mahdu. Ikävä juttu sekä poroille että autolle.

Maisemat olivat todella upeita. Me ajoimme ajanpuutteen vuoksi vain Lassajärven pohjoispäähän, missä kokeilimme vähän kalastella. Ei saatu mitään. Autoja oli liikenteesä melko paljon. Hienoa aluetta vaikka autoturisteille. Tiessä ja tunnelissa on sopivasti extremiä normaliin autoiluun verrattuna.

Tien loppupäästä on varmasti helppo lähteä vaeltamaan. Siellä on jo valmiiksi "pelipaikoilla".
Tuohon tst: kysymykseen en pysty vastaamaan, mutta kartan perusteella tuo on varmaan pelkkä mönkijäura. :D
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Näkyy tiellä ilmakuvasta puomi järven itäisimmän nurkan kohdilla, sitäpaitsi diagnosoisin tuon tien lanauksen unohtuneen muutamiksi vuosiksi, joten maasturilla....sillähän voisi sitten kiertää puominkin, joka tosin on laitettu juuri lampien kohdalle, joten kierrosta tulisi hiukan pitempi. 8)
Kyllä Siperia opettaa!
amatööri
Viestit: 3493
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Viesti Kirjoittaja amatööri »

Abojoessa on useita voimalaitoksia ja porohenkilöille muutenkin tärkeitä alueita tuon tien vaikutuspiirissä.Sen takia liikennettä on rajoitettu.

Ennen 1.7. tie on suljettu yleiseltä moottoriliikenteeltä Corrovarri-tunnelista.Heinäkuun alun jälkeen tie avataan Lassojavrin itäpäähän asti jossa on puomi estämässä pääsyn Abojärven suuntaan. 10.9. alkaen tie on käytössä Cuoicajärvelle asti. Kunto yleensä hyvä.Kävellen ja polkupyörällä saa kulkea aina. Poroja kehoitetaan erityisesti olemaan häiritsemättä.

Tuossa LINKKI Kvaenangin kunnan sivuille missä noita sääntöjä liikkumisesta selitetään.

Tuolla on vanhempaa keskustelua samasta tiestä.LINKKI . Tilanne on ilmeisesti tuosta ajasta hieman muuttunut.Jossain osui silmään kunnan pormestarin haastattelu (v.2014) jossa sanoi kirjelmöineensä tien yleisemmästä käytöstä ministeriöön (NVE ? ).Tärkeä väylä paikallisille ja kylläpä tuolla liikkuu kaikenmaalaisia kulkijoita :D . Mielenkiintoista seutua kyllä.

Niin...tuo alue kuuluu Tromsin lääniin eikä Finnmarkkiin vaikka eipä tuolla sinänsä väliä.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

Kiitos amatööri tarkennuksista. Alemman puomin avautumnen 1.7. on hyvä tieto, koska se usein sattuu kalastuksen kannalta hyvään saumaan. Adamselvan puomi aukeaa n. 3 viikkoa myöhemmin, joka on hellekesinä pahimmoilleen liian myöhäinen.

Tien varressa ollut infotaulu oli sitten viraton, vai oliko?
Kuvailutulkki
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

TREKKING kirjoitti:
Pertti Kurki kirjoitti:Ko. tie on vesivoimayhtiön tekemä, enkä tiedä ainuttakaan, jossa ei olisi puomia. Voi olla, että tämäkin tie avataan samalla tavalla kuin Adamselvan tie heinäkuun lopulla.

Norgeibilderissa puomi saattaa näkyä, riippuu kuvan laadusta.
Minä taas tiedän ja olen ajanutkin lukemattomia vastaavanlaisia teitä Norjassa.
Joskus sellaisiakin, jossa on ollut puomi pystyssä, mutta ei ajokieltoa ja sellaisia, missä on puomi pystyssä ja ajokielto ja myös yhdestä sellaisesta jossa oli puomi alhaalla ja ajokielto, mutta ei lukkoa puomissa. Hyvällä tuurilla en koskaan ole ollut puomin takana.
Missä Norjassa on vesivoimayhtiöiden tekemiä teitä, joissa ei ole puomeja, tai jos onkin, niin vain näennäisesti? On mielestäni turha pantata näin arvokasta tietoa...
Kuvailutulkki
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Pertti Kurki kirjoitti:
TREKKING kirjoitti:
Pertti Kurki kirjoitti:Ko. tie on vesivoimayhtiön tekemä, enkä tiedä ainuttakaan, jossa ei olisi puomia. Voi olla, että tämäkin tie avataan samalla tavalla kuin Adamselvan tie heinäkuun lopulla.

Norgeibilderissa puomi saattaa näkyä, riippuu kuvan laadusta.
Minä taas tiedän ja olen ajanutkin lukemattomia vastaavanlaisia teitä Norjassa.
Joskus sellaisiakin, jossa on ollut puomi pystyssä, mutta ei ajokieltoa ja sellaisia, missä on puomi pystyssä ja ajokielto ja myös yhdestä sellaisesta jossa oli puomi alhaalla ja ajokielto, mutta ei lukkoa puomissa. Hyvällä tuurilla en koskaan ole ollut puomin takana.
Missä Norjassa on vesivoimayhtiöiden tekemiä teitä, joissa ei ole puomeja, tai jos onkin, niin vain näennäisesti? On mielestäni turha pantata näin arvokasta tietoa...
Vastasin hiukan huolimattomasti, tarkoitin vain yleisesti sivuteitä, koska enhän oikeastaan tiedä onko ne vesivoimayhtiöiden vai kenen omistuksessa.
Norjassahan ei vallan hirmuisesti ole noita sivuteitä yleensäkään, jos verrataan naapurimaihin. Mutta viime vuosina yhä useammin niitä puomeja on jätetty ylös, eikä vähiten muidenkin useiden halukkaiden eri käyttäjäryhmien kovastakin painostuksesta, tunturiin nääs riittäisi menijöitä.
Listaa niistä en kyllä jaksa alkaa tekemään, ennemmin tutkin noita Lofoottien patikkareittejä. 8)
Kyllä Siperia opettaa!
PPP
Viestit: 549
Liittynyt: 26 Tammi 2007 15:27
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja PPP »

Koodi: Valitse kaikki

Listaa niistä en kyllä jaksa alkaa tekemään, ennemmin tutkin noita Lofoottien patikkareittejä.
Mielenkiintoisia reittejä löytyy tuolta Moysalenin ympäristöstä, kävin viimekesänä siellä vaeltamassa 8)
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

PPP kirjoitti:

Koodi: Valitse kaikki

Listaa niistä en kyllä jaksa alkaa tekemään, ennemmin tutkin noita Lofoottien patikkareittejä.
Mielenkiintoisia reittejä löytyy tuolta Moysalenin ympäristöstä, kävin viimekesänä siellä vaeltamassa 8)
Onhan niitä siellä(kin) hyviä paikkoja, reissun luonne vain on nyt sellainen että pääasiassa on valokuvaus ja sivutuotteena päiväretket mahdollisuuksien mukaan ja suunnitelmiin sopivimmat ja kuvauksellisimmat paikat ovat nyt siellä etelämmässä Moskenesin, Flakstadin ja Våganeiden seutuvilla. Minulla on niistä kunnista piirrettynä kartalle kolmisenkymmentä päiväretkikohdetta, vaikeusasteeltaan helpoimmasta päästä (norjalaisten helppo = suomalaisten keskivaikea) koska on talvikeli ja nehän on periaatteessa ajateltu lähinnä kesäretkeilyyn, mutta pitänee silti kokeilla muutamia. :D
Møysalenkin on kyllä ollut listoilla vuosikaudet, mutta sillä penteleen listalla on niin paljon muutakin, että ei edes täysipäiväisenä ylitöitä tekevänä retkeilijänä sitä juurikaan saisi lyhennettyä. Muutama kaveri kävi viime kesänä Higravstindenillä, eipä sillekään reissulle päässyt mukaan. :?
Kyllä Siperia opettaa!
amatööri
Viestit: 3493
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Viesti Kirjoittaja amatööri »

Pertti Kurki kirjoitti:.

Tien varressa ollut infotaulu oli sitten viraton, vai oliko?
Niin. Noista norjalaisten opastustauluista ei aina oikein tiedä...millä on eniten voimaa :lol: .
Tuossa taulussa kuitenkin mainitaan että tie voidaan sulkea erityisistä syistä muun muassa.
Parkkeerausohjeita ja eläinten huomioon ottamista eikä suositella yli 30km/h vauhtia tien kunnon takia ym.

Tulkinnanvaraa jää välillä mutta tuo tie on tullut yleisempään käyttöön aivan lähivuosina.
Kyllä nuo kalastussäännötkin välillä saa epätietoisuutta aikaan vähän siellä täällä.Tuollahan pärjää sisävesiluvalla.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
Vastaa Viestiin