Kaldoaivi vaellus syyskuun alku
Kaldoaivi vaellus syyskuun alku
Hei!
Olisi tarkoitus mennä elokuussa 7 pv (max 8 ) 5 hengen porukalla mieraslompolo-adolfin kammi ja takasin. Tarkoitus on mennä Ivaloon lentämällä ja siitä bussilla mieraslompoloon. Kun lentokoneeseen ei saa viedä polttoaineita niin mistä sitä saisi ostettua? Tarkoitus on ottaa kaasu trangia tai jos ei löydy niin sinolia jolla keittää safkat.
Entä mitä reittiä suosittelisitte mennä? Alustava suunniteltu reitti oli mieraslompolo-avzegeaslattu-baikacopma-vetsijoki- ja tästä adolfin kammille. Onnistuuko vetsijoki kammi välisien jokien ja purojen kahlaaminen entä kuinka märkää tuolla välillä on? Kartalla on paljon kosteikkoja ja jokia. Kammilta olisi tarkoitus mennä pyöräilyreittä takaisin mieraslompoloon.
Kiitos!
Olisi tarkoitus mennä elokuussa 7 pv (max 8 ) 5 hengen porukalla mieraslompolo-adolfin kammi ja takasin. Tarkoitus on mennä Ivaloon lentämällä ja siitä bussilla mieraslompoloon. Kun lentokoneeseen ei saa viedä polttoaineita niin mistä sitä saisi ostettua? Tarkoitus on ottaa kaasu trangia tai jos ei löydy niin sinolia jolla keittää safkat.
Entä mitä reittiä suosittelisitte mennä? Alustava suunniteltu reitti oli mieraslompolo-avzegeaslattu-baikacopma-vetsijoki- ja tästä adolfin kammille. Onnistuuko vetsijoki kammi välisien jokien ja purojen kahlaaminen entä kuinka märkää tuolla välillä on? Kartalla on paljon kosteikkoja ja jokia. Kammilta olisi tarkoitus mennä pyöräilyreittä takaisin mieraslompoloon.
Kiitos!
Ivalosta onnistuu kaasujen hankkiminen. Kokeilkaa vaikka S-Markettia (soittamalla voi varmistaa).
Sitä en osaa sanoa, miten hyvin Vetsijoesta pääsee tuossa yli, mutta onnistunee. Syyskuussa perinteisesti vedet ovat vähissä. Vetsijoelta kammille paikoin märkää ja purot voivat olla syviä. Suosittelen katsomaan reitin kosteikkoja välttäen. Kosteikot eivät ole sellaisia perinteisiä suoalueita välttämättä vaan vittumaista tundramaista kosteaa, jossa voi olla pahimmillaan mutaista könytä todellisessa pakkasen halkomassa pellossa. Suosittelen katsomaan kuivat maat reiteiksi.
Vetsijärven eteläpuolelta Guorboaivin kautta huomattavasti helpompaa kammille. Perinteisesti tunturissa on kuljettu vedenjakajia ja täällä jos missä ymmärtää syyn.
Sitä en osaa sanoa, miten hyvin Vetsijoesta pääsee tuossa yli, mutta onnistunee. Syyskuussa perinteisesti vedet ovat vähissä. Vetsijoelta kammille paikoin märkää ja purot voivat olla syviä. Suosittelen katsomaan reitin kosteikkoja välttäen. Kosteikot eivät ole sellaisia perinteisiä suoalueita välttämättä vaan vittumaista tundramaista kosteaa, jossa voi olla pahimmillaan mutaista könytä todellisessa pakkasen halkomassa pellossa. Suosittelen katsomaan kuivat maat reiteiksi.
Vetsijärven eteläpuolelta Guorboaivin kautta huomattavasti helpompaa kammille. Perinteisesti tunturissa on kuljettu vedenjakajia ja täällä jos missä ymmärtää syyn.
En tiedä millä lennolla menette Ivaloon, mutta kolme kertaa olen mennyt näin:
Lento Ivaloon ja siitä Saariselkä bussilla Saariselälle (n. 10€). Saariselällä olen käynyt kaupassa ja syömässä, kaasua löytyy joko Kuukkelista tai Partioaitasta. Bussia on muistaakseni joutunut odottelmaan noin puolitoista tuntia.
Isommalla porukalla taksi Ivaloon saattaa olla fiksumpi vaihtoehto.
Reitistä en osaa antaa vinkkejä.
Lento Ivaloon ja siitä Saariselkä bussilla Saariselälle (n. 10€). Saariselällä olen käynyt kaupassa ja syömässä, kaasua löytyy joko Kuukkelista tai Partioaitasta. Bussia on muistaakseni joutunut odottelmaan noin puolitoista tuntia.
Isommalla porukalla taksi Ivaloon saattaa olla fiksumpi vaihtoehto.
Reitistä en osaa antaa vinkkejä.
-mika-
Jaa, että Saariselälle bussilla kun on menossa Ivalosta pohjoiseen.
Ivalosta kaasua ja sinolia löytyy sekä S- Vaskoolista että Extrapisteestä
joka on lähellä linja-autoasemaa, kylän keskustaan päin kumpikin.
Tuo reitin valinta, Vetsimukkaan saakka on hyvä maasto-autoura.
Siitä eteenpäin hyvää kartanlukua ja onnea matkaan.
Ivalosta kaasua ja sinolia löytyy sekä S- Vaskoolista että Extrapisteestä
joka on lähellä linja-autoasemaa, kylän keskustaan päin kumpikin.
Tuo reitin valinta, Vetsimukkaan saakka on hyvä maasto-autoura.
Siitä eteenpäin hyvää kartanlukua ja onnea matkaan.
Kyllä vain. Olen laskenut, että se on edukkain tapa ellei halua kävellä muutamaa kilometriä tien varteen odottamaan pariksi tunniksi bussia. Ainakaan kaksi vuotta sitten pohjoiseen menevät bussit eivät käyneet Ivalon lentoasemalla. Olen tehnyt reissut yksin, jolloin taksimatkat nostavat kustannuksia.Peurat kirjoitti:Jaa, että Saariselälle bussilla kun on menossa Ivalosta pohjoiseen.
-mika-
En viitsi alkaa laskemaan mutta kertokaa te montako euroa säästyy kun matkustaa ensin
Saariselälle ja sieltä lähtee linja-auton kyytiin Mieraslompoloon.
Edestakainen matka Saariselälle vai taksikyyti suoraan kentältä Ivaloon.
Ivalosta ajaa Gold-line Utsjoelle päivittäin vaikka ei ois yhtään matkustajaa.
Saariselälle ja sieltä lähtee linja-auton kyytiin Mieraslompoloon.
Edestakainen matka Saariselälle vai taksikyyti suoraan kentältä Ivaloon.
Ivalosta ajaa Gold-line Utsjoelle päivittäin vaikka ei ois yhtään matkustajaa.
En osaa sano paljonko säästää, mutta tässä on parin reissun kustannukset
280,58 €, Hki – Ivalo – Hki, 14.09.2013, Lentokone
10,00 €, Lentokenttä – Saariselkä, 14.09.2013, Linja-auto
23,50 €, Saariselkä – Muotkan Ruoktu, 14.09.2013, Linja-auto
26,30 €, Karigasniemi – Törmänen, 22.09.2013, Linja-auto
Tässä on mukana kellonajatkin.
190,00 €, Hki – Ivalo, 16.09.2012, 08:00-09:35
9,00 €, Ivalo – Saariselkä, 16.09.2012, 09:55-10:25
33,50 €, Saariselkä – Utsjoki, 16.09.2012, 12:20-16:40
28,30 €, Sulaoja – Saariselkä, 27.09.2012, 10:50-13:50
9,00 €, Saariselkä – Ivalon lentokenttä, 27.09.2012, 17:15-17:40
224,40 €, Ivalon lentokenttä – Hki, 27.09.2012, 18:30-20:50
280,58 €, Hki – Ivalo – Hki, 14.09.2013, Lentokone
10,00 €, Lentokenttä – Saariselkä, 14.09.2013, Linja-auto
23,50 €, Saariselkä – Muotkan Ruoktu, 14.09.2013, Linja-auto
26,30 €, Karigasniemi – Törmänen, 22.09.2013, Linja-auto
Tässä on mukana kellonajatkin.
190,00 €, Hki – Ivalo, 16.09.2012, 08:00-09:35
9,00 €, Ivalo – Saariselkä, 16.09.2012, 09:55-10:25
33,50 €, Saariselkä – Utsjoki, 16.09.2012, 12:20-16:40
28,30 €, Sulaoja – Saariselkä, 27.09.2012, 10:50-13:50
9,00 €, Saariselkä – Ivalon lentokenttä, 27.09.2012, 17:15-17:40
224,40 €, Ivalon lentokenttä – Hki, 27.09.2012, 18:30-20:50
-mika-
Lainaan vanhaa ketjua, suunnittelen syyskuulle reittiä Kaldoaiviin.
Onko Mieraslompolosta Pulmankijärvelle päin menevä maastopyöräura jalkamiehellekin käytännössä ainoa/järkevin reitti Kaldoaivin sisäosiin? Kartassa on vesistöä ja suomerkkiä riittämiin.
Pääseekö tai kannattaako esim. Vetsijärvi kiertää länsipuolelta, vai stoppaako matka Pulmankia päin Duolbajohkan ylitykseen tai sitä ympäröiviin soihin, tai Galddasjohkaan? Vai onkohan maastopyöräura maisemallisestikin fiksumpi vaihtoehto, se kuitenkin menee tunturijonoa pitkin?
Onko Mieraslompolosta Pulmankijärvelle päin menevä maastopyöräura jalkamiehellekin käytännössä ainoa/järkevin reitti Kaldoaivin sisäosiin? Kartassa on vesistöä ja suomerkkiä riittämiin.
Pääseekö tai kannattaako esim. Vetsijärvi kiertää länsipuolelta, vai stoppaako matka Pulmankia päin Duolbajohkan ylitykseen tai sitä ympäröiviin soihin, tai Galddasjohkaan? Vai onkohan maastopyöräura maisemallisestikin fiksumpi vaihtoehto, se kuitenkin menee tunturijonoa pitkin?
Mä kuljin viime kesänä mönkkäripolkua Ailigas - Vaisjohnjunis - Nunna-Birgget ja siitä suon reunaa Vaisjoen kammille. Vetsijoen ylitin siitä missä Vaisjoki yhtyy ja joki levenee. Menin varovasti ja rauhallisesti ja mulla oli yksi pitkä sauva ( 150cm) eikä ylityksessä ollut mitään ongelmia. Sieltä Roavvebogejavrin kautta Bajit Haltejavrille yöksi. Sen jälkeen maasto olikin todella nautittavaa. Aatun kammilla olin seuraavan yön ja sieltä Junkerssin ja Skiecarasjävrin kodan kautta Huikkimajoelle. Silisjoen ylitys tapahtui Keskimmäisen Silislompolon suussa.
Piti vähän karttaa tavata Rivien välistä voisi lukea että tuo alavampi suomaasto ei ole sellaista että sinne kannattaisi väkisin lähteä?PeteBee kirjoitti:Mä kuljin viime kesänä mönkkäripolkua Ailigas - Vaisjohnjunis - Nunna-Birgget ja siitä suon reunaa Vaisjoen kammille. Vetsijoen ylitin siitä missä Vaisjoki yhtyy ja joki levenee. Menin varovasti ja rauhallisesti ja mulla oli yksi pitkä sauva ( 150cm) eikä ylityksessä ollut mitään ongelmia. Sieltä Roavvebogejavrin kautta Bajit Haltejavrille yöksi. Sen jälkeen maasto olikin todella nautittavaa. Aatun kammilla olin seuraavan yön ja sieltä Junkerssin ja Skiecarasjävrin kodan kautta Huikkimajoelle. Silisjoen ylitys tapahtui Keskimmäisen Silislompolon suussa.
Mieralompolosta Guorboaivin suuntaan lähtevä fillariura nimittäin tekee vähän kiertoa alkuun jos Pulmankia kohti on tarkoitus lähteä. Mutta se pysyttelee ylemmillä käyrillä ja vie tuonne Haltejavren itäpuolelle, ilman että pitää suolabyrinttia navigoida. Utsjoen suuntaan en välttämättä edes kulkisi, vaan poistuisin erämaasta jossain Nuorgamin tien varrella.
Itse menin 2010-l. elokuussa Vaisjoen haarasta muutama sata metriä Vetsijokea ylävirtaan päin kivikoiden kohdilta joen yli. Tarkkana sai olla toki. Vuodet eivät veljeksiä.PeteBee kirjoitti: Vetsijoen ylitin siitä missä Vaisjoki yhtyy ja joki levenee. Menin varovasti ja rauhallisesti ja mulla oli yksi pitkä sauva ( 150cm) eikä ylityksessä ollut mitään ongelmia.
Sen verran olen vuosien mittaan soissa rämpinyt että olen oppinut ettei niille ehdoin tahdoin tartte mennä jos ei oo pakko. Tuon reitin soista ei ole sen suurempia kokemuksia eikä kyllä tietoakaan, mutta kun tuo ei kauheesti kuitenkaan kiertänyt niin valitsin tuollaisen reitin.
Mä katsoin tuon kohdan sillä silmällä ettei olis isoja kiviä ja ajatus että virran voima vähenee kun joki levenee. Toki koko ajan sai olla tarkkana ja tärkeintä oli olla hätäilemättä. Yksi hyvä puoli oli se että jalassa oli maastojuoksukengät joissa oli tosi hyvä märkäpito. Näin ei tarvinnut pelätä liukastumista.
Mä katsoin tuon kohdan sillä silmällä ettei olis isoja kiviä ja ajatus että virran voima vähenee kun joki levenee. Toki koko ajan sai olla tarkkana ja tärkeintä oli olla hätäilemättä. Yksi hyvä puoli oli se että jalassa oli maastojuoksukengät joissa oli tosi hyvä märkäpito. Näin ei tarvinnut pelätä liukastumista.
Kaldoaivissa kannattaa käydä ainakin sen verran suolla, että palsoihin tutustuu. Muutenkin mielestäni suot ovat mielenkiintoisia paikkoja ja Kaldoaivissa kivaa vaihtelua luurankokoivikoille.
Vuosi sitten mentiin Mieraslompolosta juurikin uraa pitkin ja siitä Adolfin kammille. Takaisin tultiin Ylä-Pulmankijärveltä etelään ja sieltä lopulta takaisin uralle. Suota sopi kyllä reitille, mutta ei ne mitään estettä muodostanut. Vain pientä hidastetta. Bonuksena oli ahman kohtaaminen.
Vuosi sitten mentiin Mieraslompolosta juurikin uraa pitkin ja siitä Adolfin kammille. Takaisin tultiin Ylä-Pulmankijärveltä etelään ja sieltä lopulta takaisin uralle. Suota sopi kyllä reitille, mutta ei ne mitään estettä muodostanut. Vain pientä hidastetta. Bonuksena oli ahman kohtaaminen.