Billnäsin (Fiskarsin) kirveistä.

tst
Viestit: 6559
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Ei kyllä kirves mutta mainitsin naapurin 83 v. isännälle että minulla on ikivanha käsin vuoltu puuvartinen viikate ja hän kysyi heti että millä myyt? Oli kuulema käyttänyt omansa loppuun ja olisi laittanut seinälle mutta sanoin että on niin vaikea hinnoitella. Mies on tehnyt ikänsä alan hommia tiluksillaan ja tuli mieleen että antaisin sen hänelle katseltavaksi koska tuntui olevan tärkeä asia. Tietää tuonkin viikatteen historian varmaan paljon paremmin kuin mina koska olin muutaman kymmenen vuotta muissa maisemissa. Säästin vanhan kansan pyhän puun eli pihlajan hänen tahdostaan ja sähköyhtiö kaataa vaan koivun kaivamansa maakaapelin vierestä.


hannes
Viestit: 10799
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Sepän takoma viikate alkaa olla harvinaisuus.
Omani - Härmän metallin tuote- on niin pehmeä että terä taipuu aika nopeaan käytössä kaarelle. Terottaakin sitä saa jatkuvasti.
tst
Viestit: 6559
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

^Tuossa on teollinen terä n. 90-100 cm ja siinä lukee Banko Igelfors. Tein tutkimustyötä ja valmistuspaikka löytyi ja tuolla on tehty parhaimpina aikoina n. 1000 viikatteenterää päivässä: http://www.kulturarvostergotland.se/img ... indhi.html
hannes
Viestit: 10799
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

^ Aikamoinen määrä päivässä.
Nyt kolmannen viikatteen jälkeen tuli nostettua kädet pystyyn ja siirryttyä siimaleikkuriin.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Onhan noita sepän takomia viikatteenteriä maaseutu väärällään. Appikkoni aitassakin niitä roikkuu varmaan pari- kolmekymmentä
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Avatar
Pepi
Viestit: 7434
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Minulla on pieni teollinen "peltiteräinen viikate, sepän takoma sirppi ja siimaleikkuri. Jokaiselle on korkearuohoisessa pihassani oma kohteensa. Niitän tosin vain 0-2 kertaa vuodessa.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
hannes
Viestit: 10799
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

rautu kirjoitti:Onhan noita sepän takomia viikatteenteriä maaseutu väärällään. Appikkoni aitassakin niitä roikkuu varmaan pari- kolmekymmentä
Taidan asua väärässä maakunnassa. Joku muukin täällä sama haikaillut - no , ehkä vaan ei ole sattunut kohdalle.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

hannes kirjoitti:
rautu kirjoitti:Onhan noita sepän takomia viikatteenteriä maaseutu väärällään. Appikkoni aitassakin niitä roikkuu varmaan pari- kolmekymmentä
Taidan asua väärässä maakunnassa. Joku muukin täällä sama haikaillut - no , ehkä vaan ei ole sattunut kohdalle.
Ei niitä kirppareilla näy mutta maalaistaloissa kyllä.

Minulla on kämpällä viikate. Siimaleikkuri kun ei puraise vatukkoon ja koiranputkiin, jota pitää silloin tällöin niittää jousiammuntaratani ympäriltä.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

rautu kirjoitti:Minulla on kämpällä viikate. Siimaleikkuri kun ei puraise vatukkoon ja koiranputkiin, jota pitää silloin tällöin niittää jousiammuntaratani ympäriltä.
Nämä terät puraisee pienikokoiseen vesaikkoonkin. Käytän siimaa vain puhtaaseen nurmikkoon. Jos koneessa on paikallaan raivausterä, niin aina en viitsi sitä vaihtaa, koska silläkin heinä katkeaa.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

IkiHonka kirjoitti:
rautu kirjoitti:Minulla on kämpällä viikate. Siimaleikkuri kun ei puraise vatukkoon ja koiranputkiin, jota pitää silloin tällöin niittää jousiammuntaratani ympäriltä.
Nämä terät puraisee pienikokoiseen vesaikkoonkin. Käytän siimaa vain puhtaaseen nurmikkoon. Jos koneessa on paikallaan raivausterä, niin aina en viitsi sitä vaihtaa, koska silläkin heinä katkeaa.
Joo, mutta omaan siimaleikkuriini tuollaista ei saa. Ostin sähköisen siimaleikkurin, jota käytän aggrekaatilla. Siksi, koska on yksi vetämällä käynnistettävä vehje vähemmän. Siimaleikkuriin siirryin tänä kesänä siksi, että kämpän pihassa kasvaa heinää, jota en saa tarpeeksi siistiksi viikatteella.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

^ Totta. Yksi vetämällä käynnistettävä vehje vähemmän, mutta silti joudut homman käynnistämään vetämällä (aggrekaatin - vai onko sähköinen käynnistys?) :D
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

IkiHonka kirjoitti:^ Totta. Yksi vetämällä käynnistettävä vehje vähemmän, mutta silti joudut homman käynnistämään vetämällä (aggrekaatin - vai onko sähköinen käynnistys?) :D
Joo, mutta se on varma. Aina ekalla käyntiin. Noissa trimmereissä tahtoo olla, että käynnistys vaikeutuu ikää tullessa. Ainakin halvemmissa. Tämä sähköinen on 800W eli tehoa löytyy ja muotoilu on hyvä. http://www.motonet.fi/fi/tuote/388517/R ... -800W-220v
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
honkamukka
Viestit: 6120
Liittynyt: 12 Touko 2012 19:30

Viesti Kirjoittaja honkamukka »

Minulla on tuo kolmilapainen ruohikkoterä raivurissani. Hyvin puree vatukkoon ja pienempiin lehtipuun alkuihin. Samaiseen huskuun vaihdan siimapään ruohikon niittämiseen. Paksu siima vie karkeampaakin heinikkoa, kunhan ei ole kovin korsiintunutta. Viikatteet ovat jääneet aika hyvin orsille, paitsi rantamatalan kaislikkoa siivotessa. Teollisia teriä viikatteissani on, mutta muistan kyllä meillä olleen sepän takomiakin luonnonväärin varsin. Aika vain on ne syönyt, kaikkea ei osaa säästää vaikka pienen museon voisin kyllä perustaa säilyneillä kaluilla.
tst
Viestit: 6559
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Kirveenvarren tekemistä, mutta minkä merkkiseen kirveenterään? Alkaa n. 14 min. kohdalta ja Suomen lippu näkyy terässä hyvin n. 19 min. kohdalla. Hieno terä kuitenkin ja tuolta löytyy muitakin mielenkiintoisia puukonkäsittelyfilmejä. :) https://goo.gl/w3tDmH EDIT http://www.kansatieteellisetfilmit.fi/v ... m#puukolla
oml
Viestit: 316
Liittynyt: 02 Kesä 2008 10:59
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja oml »

Kävin romiksella lattarauta ostoksilla ja lattaraudan lisäksi romukasasta löytyi Billnäsin petkeleen terä. 2m 60mm lattaa, 1m 40mm lattaa ja petkeleen terä maksoi yhteensä vain 5€.

https://aijaa.com/yIVVOj
Vastaa Viestiin