Kaffia vaellukselle?

kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

BlindSide kirjoitti:
mettäantero kirjoitti:No jopas täällä kirjoittelee laatutietoisia... ja hätäisiä vaeltajia, kun kahvikin tuntuu useimmilla olevan reissussa "pikaa"... :lol:
Anteeksi typerä kuittailuni...jokainen tehköön tietenkin niin itse parhaaksi näkee... :oops:
Kattelin kans samaa :D Aloittaja ilmoitti, ettei pannukahvi käy, eikä murukahvien maisteluun ole aikaa... Itse juon täsmälleen samaa kahvia, jota alkuperäinen kirjoittaja. Siksi meinasin ehdottaakkin retkimyllyä (hario slim) ja aeropressiä. Parempaa kahvia ei kyllä retkellä varmaan saa, mitä noilla saa aikaan... Ja saat jauhettua juuri mielestäsi jauhatusta omalla myllyllä.

Noiden kimppahinta lienee 60-70€ tienoilla ja painosta ei ole tietoa (ehkä alle kilon yhteensä?). Itse jauhan kotonani REKO-kahvini harion skertonilla ja painan aeropressillä suoraan mukiini. Retkelle voi jauhaa kahvit myllyssä vaikka valmiiksi, jos tuoreus ei ole ykkös-asia. Silloin painoa tulee enää vain kahvista ja aeropressistä. Eli suunnilleen kahvipannun verran. Jos painonlisäys tai tilavuus on ongelma, ei nuo ole kuitenkaan se paras yhdistelmä.
Erityisesti yksin liikkuessani käytän myös papukahvia, Aeropressiä ja retkimyllyä. Paino ei tällä omalla ratkaisullani juurikaan vähene BlindSiden ratkaisuun verrattuna, mutta tilavuus pienenee oleellisesti eikä laatukaan ainakaan heikkene. Nimittäin Porlex Mini -kahvimylly sopii kokonaan Aeropressin sisään, joten pakkauksesta tulee todella kompakti. Lisäksi myllyn runkoa voi halutessaan käyttää "puristimena", mikäli haluaa tehdä Aeropressillä "aitoa" espressoa käyttämällä kahden Aeropress-suodattimen väliin puristettua kahvibrikettiä. Itse suosin kuitenkin useimmin tavanomaista Aeropressillä valmistettua pitkää kahvia eli yksi muki (1,5 dl) kahvia yhdellä täydellä myllyllä jauhetusta kahvierästä yhdellä puristuksella. Retkillä olen käyttänyt viime aikoina Rööperin paahtimon Go'Morron -papusekoitusta, joka on omaan makuuni sopivan tumma ja tummempiin laatuihin verrattuna vähemmän öljyinen. Kahvi nautitaan tietysti hyvän konjakin ja laadukkaan tumman suklaan kanssa.


mettäantero
Viestit: 2522
Liittynyt: 12 Heinä 2013 21:22

Viesti Kirjoittaja mettäantero »

jarski kirjoitti:
BlindSide kirjoitti:
mettäantero kirjoitti:
...

Itseasiassa kaikki Nestlen murukahvi tuotetaan huonoimmasta malesialaisesta kahvilajikkeesta ja vielä luontoa rasittamalla. Eikä tuo lajike muuhun kahviin edes kelpaa... Jauhettuun kahvipölyyn lisätään Nestlen tehtaalla "salaisia" kemikaaleja, jotta saadaan siitä edes jonkun makuista. Sitä kun käyttää, niin samalla sitä tuleekin tuettua sademetsien kaatamistakin siinä sivussa. Malesiassa tämä alkaa olla katastrofaalisen vakavaa, sillä kahvia viljellään siellä jo salassa, hakaten sademetsää.

Että Nestlen goldia sitten vaan lappiin mukaan ja moittimaan paikallisia lapin sotkemisesta...
Eheeeeiiii....Ei suinkaan ristiriitaista :D!!

Ja kunnon grammarihan ei juo kahvia... Se on aivan turhaa ;)
Ristiriita muodostuu vasta kun asia on tiedostettu ja silti jatketaan. Meikäläinen ei ainakaan tiennyt Nescafen tuosta tuotantomenetelmästä, joten kiitos tietoiskusta. En pistäisi pahakseni jos sinulta löytyisi vielä joku viite tuohon menetelmään & ympäristöongelmiin. Sitten kun on väite todeksi osoitettu niin voi hyvinkin jäädä Nestle kaupan hyllylle ja etsiä asiallisempaa merkkiä.

Ja kyllä grammarille kahvi maistuu. Paljossa pitää tinkiä, kahvin maussakin, mutta yleisesti tuo pikakahvi on pohjoisessa oivaa kamaa mukissa ja tupakinkorvikkeena kielellä, mutta myös antamassa raskaassa maastossa sopivaa angstia, vaikkapa ylängön ylitykseen.
Koskas jarski meikeläinen on tuollaista kirjoittanut...tarkkuutta lainauksiin... :shock: :lol:
Avatar
BlindSide
Viestit: 139
Liittynyt: 06 Maalis 2016 09:17

Viesti Kirjoittaja BlindSide »

jarski kirjoitti: Ristiriita muodostuu vasta kun asia on tiedostettu ja silti jatketaan. Meikäläinen ei ainakaan tiennyt Nescafen tuosta tuotantomenetelmästä, joten kiitos tietoiskusta. En pistäisi pahakseni jos sinulta löytyisi vielä joku viite tuohon menetelmään & ympäristöongelmiin. Sitten kun on väite todeksi osoitettu niin voi hyvinkin jäädä Nestle kaupan hyllylle ja etsiä asiallisempaa merkkiä.

Ja kyllä grammarille kahvi maistuu. Paljossa pitää tinkiä, kahvin maussakin, mutta yleisesti tuo pikakahvi on pohjoisessa oivaa kamaa mukissa ja tupakinkorvikkeena kielellä, mutta myös antamassa raskaassa maastossa sopivaa angstia, vaikkapa ylängön ylitykseen.
No joo... Itseasiassa ristiriitaa ei ole, jos ei kiinnosta sellaiset asiat tai ei näe asiaa ongelmana itselleen.

Ja taisin puhua sontaa, kun meni maatkin sikin sokin. Kyse on siis VIETNAMISTA, eikä Malesiasta :D BBC:n dokumentissa "Simon Reeve kahvin jäljillä" on aika hyvin esitetty totuus asioiden takana...

Tuo kilon alumiini vertaus ei oikein auennut mulle... Miten se liittyy kahviin :shock: ?
jarski
Viestit: 234
Liittynyt: 21 Maalis 2011 23:31
Paikkakunta: lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarski »

mettäantero kirjoitti:
jarski kirjoitti:
BlindSide kirjoitti: Ristiriita muodostuu vasta kun asia on tiedostettu ja silti jatketaan. Meikäläinen ei ainakaan tiennyt Nescafen tuosta tuotantomenetelmästä, joten kiitos tietoiskusta. En pistäisi pahakseni jos sinulta löytyisi vielä joku viite tuohon menetelmään & ympäristöongelmiin. Sitten kun on väite todeksi osoitettu niin voi hyvinkin jäädä Nestle kaupan hyllylle ja etsiä asiallisempaa merkkiä.

Ja kyllä grammarille kahvi maistuu. Paljossa pitää tinkiä, kahvin maussakin, mutta yleisesti tuo pikakahvi on pohjoisessa oivaa kamaa mukissa ja tupakinkorvikkeena kielellä, mutta myös antamassa raskaassa maastossa sopivaa angstia, vaikkapa ylängön ylitykseen.
Koskas jarski meikeläinen on tuollaista kirjoittanut...tarkkuutta lainauksiin... :shock: :lol:
HAHAHA, kävi kyl omaan nilkkaan nyt 8) Tarkastin kyl että quote on oikein ennen lähetä painallusta, mutta se määräävä katso viestisi jäi tekemättä näemmä. Pitääpä korjata & katsoa mikä merkkifiba siellä käynyt :o

Ja asianomaisille tietysti pahoittelut amatöörimäisestä häiriön aiheuttamisesta :D

Edit: nyt on quote kunnossa. Olin nohevasti lyhentänyt tekstiä ja siitähän quote hermostui.
Sensaatiomaista, tulitaistelu osterien kesken!
http://adventuresofolodinvalid.blogspot.fi/
Aaro
Viestit: 2377
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

BlindSide kirjoitti:
jarski kirjoitti:
Tuo kilon alumiini vertaus ei oikein auennut mulle... Miten se liittyy kahviin :shock: ?
Ympäristötietoiset aika usein sortuu ratkaisuihin, jotka rasittavat luontoa enemmän kuin taviksen ratkaisu. Eli jos hankkii kevyet retkeilyyn soveltuvat kahvimyllyt ym jotka painavat sen kilon ja ovat alumiinista tms ja tavis taas ostaa kerran vuodessa 200g neskahvia vaikka köyhiltä Vietnamilaisilta niin kumman ympäristöjalanjälki tässä kahvi asiassa on suurempi. Molemmat oletettavasti hoitavat kahvinsa jotenkin muuten kotioloissa.
Avatar
BlindSide
Viestit: 139
Liittynyt: 06 Maalis 2016 09:17

Viesti Kirjoittaja BlindSide »

Niin tarkentaakseni aikaisempaa tekstiäni, niin en siis juo murukahvia lähinna sen takia, koska se ei maistu minusta hyvältä. Se on taas makuasia, josta ei tarvi keskustella sen enempää... Ketjun aloittajan kumppanille varmaan maistuu myös fiinimpi kahvi, kuin nestle... Siksi päättelin, ettei sitä kannata edes ehdottaa...

Tuo eettisyys on toinen näkökanta, joka tuli esiin tuon tv-ohjelman kautta. Ehkä se oli vähän provoava naljaisu murukahvin ystäville, sillä eihän luontoystävällistä kahvia ole ollenkaan, jollei paketissa ole isoa kasaa kaikenmaailman tarroja, joissa vakuutetaan että alkuperää vahditaan ja on sertifikaattia ja reilua kauppa jne jne.

Usein näissä elintarvikeasioissa pätee vaan se sama vanha juttu... Ruoka ei ole halpaa, eikä ole koskaan ollutkaan, eikä koskaan tule olemaankaan! Jos näyttää että se on halpaa, se ei ole silloin ruokaa vaan jotain muuta.

Itse ostan mielelläni kalliita elintarvikkeita, koska mulla on siihen varaa ja en vaan halua syödä epäterveellistä paskaa... Ainahan sekään ei riitä, koska et ehdi tutkia kuitenkaan kaiken ravinnon alkuperää.
Mutta kun tiedän, että nestle lisää murukahviin jotakin omaa aromiaan, en halua sitä juoda, koska nestle ei kerro mitä se sisältää.

Mutta jokainen juokoon mitä haluaa :) Itse olen usein melko tarkka, mitä suuhuni laitan ja pienetkin asiat ratkaisevat valintani.
Avatar
BlindSide
Viestit: 139
Liittynyt: 06 Maalis 2016 09:17

Viesti Kirjoittaja BlindSide »

Aaro kirjoitti:
BlindSide kirjoitti:
jarski kirjoitti:
Tuo kilon alumiini vertaus ei oikein auennut mulle... Miten se liittyy kahviin :shock: ?
Ympäristötietoiset aika usein sortuu ratkaisuihin, jotka rasittavat luontoa enemmän kuin taviksen ratkaisu. Eli jos hankkii kevyet retkeilyyn soveltuvat kahvimyllyt ym jotka painavat sen kilon ja ovat alumiinista tms ja tavis taas ostaa kerran vuodessa 200g neskahvia vaikka köyhiltä Vietnamilaisilta niin kumman ympäristöjalanjälki tässä kahvi asiassa on suurempi. Molemmat oletettavasti hoitavat kahvinsa jotenkin muuten kotioloissa.
Okkei, tajusin nyt pointin ;) Näinhän se varmasti on... Itse en ole ympäristöpiiperö, mutta tuli asia mieleen, kun kehuttiin nimenomaan nescafea :D Ei kaikessa voi ajatella luontoa täysin...

Useampi homma jää sitten kokonaan tekemättä, jos luontoa pitää sääliä kokonaan. Jokainen otettu askel kuluttaa jänkhää... joten parempi olla astelematta siellä kokonaan :D

...Ainiin... missäs minä sitten vaellan...
sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Teen murukahvista lämpöisen kupposen vain silloin, kun mukana kulkevassa termarissa on aamulla siihen tarkoitukseen keitettyä lämmintä vettä.
Vaikkapa silloin kun lähtee päiväksi pilkille tai muutoin kalaan, niin tuntuu että aikaa ei ole hukattavaksi kahvin keittämiseen, vaan repusta on näppärää ottaa termari ja sekoittaa pöönit joukkoon.
Kiehuvasta vedestä valmistettavaan kahviin sekoitan pannukarkeita tai vähän hienojakoisempia kahveja. Juhla Mokka on ihan käypäistä.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Samapa se mitä kahvia juo, ekologista se ei ole, eikä järin terveellistäkään. Taitaa kaikessa kahvinviljelyssä olla sosiaalinen kestävyyskin mitä on, tarroista riippumatta. Tässä mielessä paska on paskaa, maksoi siitä mitä tahansa..

Ikävä kyllä epäilen, että yllä lausumani sopii aika moneen muuhunkin elintarvikkeeseen kahvin ohella.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Itse ajattelen että oikeasti kontrolloitu ja sertifioitu kahvi on sitä mitä ilmoitetaan.

Kauppojen ja valmistajien omat merkit ja tarrat ovat vain kuluttajien hämäystä.
Avatar
OS
Viestit: 8138
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

mettäantero kirjoitti:No jopas täällä kirjoittelee laatutietoisia... ja hätäisiä vaeltajia, kun kahvikin tuntuu useimmilla olevan reissussa "pikaa"... :lol:
Anteeksi typerä kuittailuni...jokainen tehköön tietenkin niin itse parhaaksi näkee... :oops:
Eilen keitettiin mettäkahvit kuvan keittimellä, tänään sitten pannu kuumeni nuotion liekeissä.

Kuva
amatööri
Viestit: 3487
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Re: Kaffia vaellukselle?

Viesti Kirjoittaja amatööri »

Walden kirjoitti:Vannoutuneena teen juojana onnistuin elämään yli kolmikymppiseksi niin, että olin keittänyt kahvia vain poikineille lehmille .
On täällä muitakin näköjään jotka ovat keitelleet lehmille kahvia.Väkevät oli kahvit ja lisukkeena reilusti asperiinia.Tuntui piristävän aina.Toiset plöräyttivät vielä sekaan jotain muutakin..

Mutta varsinaiseen kysymykseen ei ole antaa vinkkiä.

Pannukahvia pitää saada reissussa 2-3 kertaa päivässä ja sumpit on Presidenttiä tai Juhla Mokkaa.En ole koskaan onnistunut keittämään reissussa huonoa kahvia vaikka sumpit tulee kaadettua suoraan paketista pannuun ilman mitään mittailua.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Ei kai kahvinjuonnissa useinkaan ole kysymys nimenomaan siitä kahvijuomasta vaan jostain muusta. Jos kofeiini on ykkösasia, niin sopiva pilleri, urheilujuoma tai suklaakin ajaa asian. Ja jos kysymys on kahvihetkestä, niin sopivalla tunnelmalla aika huonokin juoma kelpaa.

Itse olen maitoisten kahvijuomien ystävä ja kun usein kolmen asian sekoittaminen mukiin tuntuu maastossa turhan haastavalta, on nykyään se päivän yksi kahvikupillinen usein Nescafen 2in1. Ajaa asiansa kun siihen asennoituu oikein ja nauttii sen oikeissa tilanteissa: Aurinkoiken tauko tai lämmin teltta rankan päivän jälkeen. Kahvi höyryää mukissa ja saa rentoutua hetkeksi. Elämä hymyilee.

Hyvän kahvijuoman kanssa mielikuvitusta tarvitsee tietty vähemmän kuin huonomman kanssa. Siispä aloittajan tarpeisiin kokeilisin tehdä mahdollisimman samantyyppistä kahvia kuin kotonakin. Jos suodatinkahvia, niin sama kahvi, sama suodatinpaperi ja sopiva suodatinpidike (uuttoaika riippuu aika paljon tästä).Tai sitten samaa kahvia ja Aeropress tai pressopannu (erillinen muovinen tai kattilaan sopiva retkeily malli). Tai ehkä pieni alumiininen mutteripannu jos siitä tykkää. Tai pannukahvia jos tykkäisi. Tulistellessa siinä on kuitenkin aina hyvä tunnelma. :)
tst
Viestit: 6535
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Korpijaakko kirjoitti:Ei kai kahvinjuonnissa useinkaan ole kysymys nimenomaan siitä kahvijuomasta vaan jostain muusta. Jos kofeiini on ykkösasia, niin sopiva pilleri, urheilujuoma tai suklaakin ajaa asian. Ja jos kysymys on kahvihetkestä, niin sopivalla tunnelmalla aika huonokin juoma kelpaa. Tai pannukahvia jos tykkäisi. Tulistellessa siinä on kuitenkin aina hyvä tunnelma. :)
Hienosti sanailtu Korpijaakko sillä juuri noin se on ja jos joku haluaa pelkkää kofeiiniä ja vikkelästi niin ei kun nappi huuleen. Elämykset taas koetaan hitaammin ja itse suosin nokipannukahveja.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Siita onkin jo aikaa kun kahvikeskustelu kavi kuumana...

Murukahvi on h**vetin pahaa, ja Nestlen kahveja huonompia ovat vain Cafe Direct (olin niin eettisessa porukassa mukana, etta tata viljelijoilta mukamas suoraan ostettua oli pakko juoda viimeisena paivana, kun omat loppuivat).

Eika Nestle ole ainoa, joka lisaa aromeja, katsokaapa vain kolestrolilukemat kalleimmista laaduista (ei loydy pakkauksesta, mutta testeista kyllakin).

Amerikkalaiset vaeltajat vannovat Via'n nimiin; pahalta sekin maistuu. Silloin kun ei ehdi haudutella Juhla Mokkaa tai ruotsalaisten "Lilla" niin sekoitan Kenco Millicano Wholebean Instant Dark Roast ja Nescafe (!) Azera Barista Style Intensoa, jalkimmaista mukaan vahemman. Pakko, kun pakko... ei muuten.
- ja lumesta sulatetusta vedesta saa kahvin viela metallin makuiseksi -yak! Tuosta ei selvia kuin maitojauheen ja sokerin yliannostelulla.
Vastaa Viestiin