Melontajokia Pohjois-Ruotsissa

Buli
Viestit: 278
Liittynyt: 09 Huhti 2013 00:16

Viesti Kirjoittaja Buli »

Kuten jo aikaisemminkin kirjoitin, niin reissumme ja reittimme on jo aikas lailla lyöty lukkoon ja suunnitelma olisi tosiaan Ritsemistä mennä Sitasjaurelle ja siitä kohti Kebnekaisea, josta Kaitum järville ja Kaitumjokea Kaitumin kylälle.
Ainut ongelma on tosiaan vielä tuo pätkä Ritsemistä> Sitasjaurelle.. Toivottavasti tähän löytyisi ratkaisu. Jos ei niin sitten pitää vain vetää tuo kanootti kamoineen tietä pitkin sinne. Ulkoilemaanhan tuonne ollaan menossa.

Pieniä varuste pohdintoja on vielä mm. otetaanko isompi ja raskaampi Tentipin safir 5 kota sisäteltoineen (n.10kg) (huomattavasti mukavampi ja ehkä myrskyn kestävämpi) vai kevyempi Helsportin lavvulight (n.3kg).? Meloessahan tuolla ei ole väliä. Mutta kun noita maataipaleita ja kanootin uittamisia tahtoo matkalle mahtua, niin pieni gramman viilaaminen meinaa iskeä.

Mitä muuten luulette vieläkö tuolla alkupätkällä mahtaa olla lunta toukokuun lopulla? Sikäli mikäli tämähän helpottaisi kanootin kiskomista, jos sitä mahdottomia ole.

Paljon on vielä pohdittavaa, kun ei tuohon aikaan vuodesta ole tullut tuolla oltua, mutta eiköhän tuota olla viisaampia taas reissun jälkeen.


Mies voi lähteä lapista, mutta lappi ei koskaan lähde miehestä.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Buli kirjoitti: - -
Mitä muuten luulette vieläkö tuolla alkupätkällä mahtaa olla lunta toukokuun lopulla? Sikäli mikäli tämähän helpottaisi kanootin kiskomista, jos sitä mahdottomia ole.

Paljon on vielä pohdittavaa, kun ei tuohon aikaan vuodesta ole tullut tuolla oltua, mutta eiköhän tuota olla viisaampia taas reissun jälkeen.
Riippunee vahvasti vuodesta. Viime kesänä oli juhannusviikolla vielä vähän pohjoisempana (Kebnekaisen seutu) oli 800 metrissä lumikenkäkelit. Kuulopuheen mukaan Ritsemissä tilanne oli vielä pahempi ja hiihtokelit jatkuivat heinäkuun alulle... Uskoisin, että lunta siis löytyy. Ehkä jopa riesaksi asti. Ainakin Sarekissa vaikutti vähän tavallista lumisemmalta ja säähän on kylmenemässä ainakin muutamaksi viikoksi...

Eikö tuo taival muuten onnistuisi Ritsem - Ahkkajaure - Sievgokjavrre - Bahtamjemvrre (puroa uittaen?) - Autajaure? Kyllähän siinä maataipaleitakin tulee, mutta voisi olla, no, mielenkiintoista. :wink:
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Buli kirjoitti:Mitä muuten luulette vieläkö tuolla alkupätkällä mahtaa olla lunta toukokuun lopulla?
Tuolloin joessa on ainakin paljon hyytävän kylmää ja vuolaasti virtaavaa vettä. Laitoin aikanani jonnekin ketjuun filmin alkukesän kanotoinnista juuri tuolta joelta mutta eipä sitä nyt enää löydy mistään vaikka jossakin se tietysti on. Siinä tietysti kaaduttiin ja melakin katkesi.EDIT Tässä yksi vaihtoehto välille Ritsem-Sitasjaure ja vieväthän he mieluusti myös kauemmas: http://www.fiskflyg.se/ritsem/vandring/
Koistinen
Viestit: 147
Liittynyt: 25 Helmi 2009 22:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Koistinen »

Me kävimme viime kesänä vaimon kanssa pohjoisruotsissa melonta-vaellusreissulla.
Lähdimme liikkeelle Nikkaluoktasta vuokrakalustolla (http://home.swipnet.se/kcnorr/ tietoa myös muutamista reittivaihtoehdoista) ja meloimme aluksi ylös Vittasjohkaa n. 10 km. Siellä pidimme leiriä pari yötä ja kävimme vaeltelemassa tuntureilla.
Sitten takaisin alas ja Paittas-Laukku-Kaalasjärviä ja niitä yhdistäviä koskiosuuksia pitkin Kaalasjärven kylään.
Kaalasjärveltä olisi lähtenyt Kalixjoki, joka vaikutti erittäin kiinnostavalta. Harmi ettei siihen ollut aikaa.

Meidän tekemällä reitillä oli aika pitkät järviosuudet, mutta niiden niillä sai hyvin harreja, joten sileä vesi ei haitannut. Kosket reitllä oli lähinnä luokkaa I, ehkä joku -II oli myös. Kalixjoella on käsitykseni hieman haastavempia virtakohtia, muttei mitään kauhean pahaa.

Kaitum- ja Lainiojoet voisivat olla myös ihan kiinnostavia.
Metsät, järvet, tunturit, joet ja meret.
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Buli kirjoitti:Ainut ongelma on tosiaan vielä tuo pätkä Ritsemistä> Sitasjaurelle.. Toivottavasti tähän löytyisi ratkaisu. Jos ei niin sitten pitää vain vetää tuo kanootti kamoineen tietä pitkin sinne.
Yksi ratkaisu olisi tämä ja kyllä tuo varmaan kestää ainakin pari rinkallista eli 50 kg tuolla soratiellä, kanootti on tietysti lievä ongelma. Ellei sitten yksi rinkka ja kanootti poikittain kärryyn ja toinen rinkka pyörän tarakalle ja siis jos on kaksi retkeilijää. Pari pyörää farkun katolle tai peräkoukkuun ja rinkat ja tällainen kärry takakonttiin: http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... 000020620/
AskoR
Viestit: 100
Liittynyt: 15 Maalis 2016 12:47
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja AskoR »

tst kirjoitti:
Buli kirjoitti:Ainut ongelma on tosiaan vielä tuo pätkä Ritsemistä> Sitasjaurelle.. Toivottavasti tähän löytyisi ratkaisu. Jos ei niin sitten pitää vain vetää tuo kanootti kamoineen tietä pitkin sinne.
Yksi ratkaisu olisi tämä ja kyllä tuo varmaan kestää ainakin pari rinkallista eli 50 kg tuolla soratiellä, kanootti on tietysti lievä ongelma. Ellei sitten yksi rinkka ja kanootti poikittain kärryyn ja toinen rinkka pyörän tarakalle ja siis jos on kaksi retkeilijää. Pari pyörää farkun katolle tai peräkoukkuun ja rinkat ja tällainen kärry takakonttiin: http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... 000020620/
Itse laittasin kaikki kamat kanoottiin ja kanootti kanoottikärryyn. Vetämällä kulkee kamppeet aika kepeästi kahteen mieheen vetämällä.
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Buli kirjoitti:Ainut ongelma on tosiaan vielä tuo pätkä Ritsemistä> Sitasjaurelle.. Toivottavasti tähän löytyisi ratkaisu. Jos ei niin sitten pitää vain vetää tuo kanootti kamoineen tietä pitkin sinne.
Toukokuun loppu lähenee, onko Bulin aikataulu vielä ennallaan? Tässä on yksi nro josta voi kysellä kyyditystä ja kerrotko hinnan jos soittelet. 46702566381
Buli
Viestit: 278
Liittynyt: 09 Huhti 2013 00:16

Viesti Kirjoittaja Buli »

Juu menossa ollaan ja ihan aikataulussakin. Suunnitelmia on tehty jo niin reitin kun kamojenkin suhteen.
Tavaraa tuntuu taas vaan lähtevän mukaan enemmän kun varmaan tarvii. No kunhan melonta- /laskuosuus alkaa, niin eipä tuo sitten enää varmaan niin harmita. Lumikengätkin varmaan vaan joutuu jostakin vielä hommaamaan vaikka melomaan ollaankin menossa, kun ei näytä kevät vielä aukeavan siellä asti. Toki nopeastihan se kevät siellä tulee kun vaan vauhtiin pääsee.

Voinpa soitellakin (puhuuko englantia?) ja laitan tietoa kun sitä saan. Pitää ensin kysäistä toiselta tutulta joka siellä päin asuu, että onko hän saanut asiaan mitään selvyyttä.
Mies voi lähteä lapista, mutta lappi ei koskaan lähde miehestä.
Buli
Viestit: 278
Liittynyt: 09 Huhti 2013 00:16

Viesti Kirjoittaja Buli »

Sen verran reissun aikataulut muuttuu, että viikolla viivästytettiin reissua. Siellä kun on kuulemma vielä 70 cm lunta ja ainakin saman verran järvissä jäätä, niin on vähän heikkoa melominen. Hiihto- ja kelkkakelit on kuulemma nyt loistavat... Toivotaan, että viikon viivästyksellä saataisiin ainakin vähän enemmän sulaa vettä aikaiseksi, edes rannoille. Joethan varmasti/toivottavasti ovat jo tuolloin auki, muuten voi tulla "vähän" pidempi reissu.

Niin kuin aikaisemminkin oli puhe, niin tuo lumi tuolla tunturissa/vuoristossa ei välttämättä kyllä yhtään huono asia ole. Voi helpottaa kanootin vetämistä huomattavastikin.

Portin aukaisu ei ole vielä varmistunut, mutta asia on työnalla.
Mies voi lähteä lapista, mutta lappi ei koskaan lähde miehestä.
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

^Kiinnostaisi tietää että miten tuo melkoisen haastava keikka onnistui?
Buli
Viestit: 278
Liittynyt: 09 Huhti 2013 00:16

Viesti Kirjoittaja Buli »

tst kirjoitti:^Kiinnostaisi tietää että miten tuo melkoisen haastava keikka onnistui?
No niin, vähän on ollut ohjelmaa, niin en ole nettissä kerennyt pahemmin taas pyörimään.

Mutta joo itse reissusta. Reissu meni hyvin ja huonosti miten sen ottaa. Alkuperäinen suunnitelma ei toteutunut, koska tuli täysi talvi vastaan muistaakseni noin 700-800m korkeudessa. Eli niin järvet, kuin joetkin oli umpi jäässä ja kun kerran kanootti oli melomista varten mukana, niin päädyttiin ratkaisuun, että annamme luonnolle periksi. Laskeuduimme sitten lähimmän sulan joen rantaan ja teimme leirin siihen, jossa joimme puolet reissun viinavarannoista, teimme poronkäristystä ja kuunneltiin Topi Sorsakoskea ja Kari Tapiota puhelimesta. Sitten palailimme takaisin Sitasjaurelle, josta saimmekin kyydin pois (Kiitos YellowBrickin). Itse reissu tuonne ylemmäksi oli kyllä hieno ja antoisa ja kelitkin oli aivan mahtavat joka päivä.
Sitasjauren portista pääsimme läpi, koska sen oli aura ajanut kumoon talven aikana, mutta sitä alkoivat jo korjaamaan, kun olimme pois tulossa. En tänä päivänäkään tiedä miten tuon saisi noin keväisin tai kesällä auki..
Säällittävää oli kyllä nähdä mitä ihminen luonnolle tuollakin tekee. Järvet (Sitasjaure/Akkajaure) oli kupattu pohjia myöten aivan tyhjiksi talven aikana ja jäät oli lommollaan pohjaa vasten. No onpahan se sähkö jostakin saatava, mutta kyllä se jälkensä varmasti luontoon ja sen eliöihin jättää. Toki tuolla ylempänä tuotakaan asiaa ei onneksi pystytä tekemään.

No kun tuolta tulimme pois ja oli kuitenkin vielä jonkin verran lomaa jäljellä, niin piti miettiä, että mitäs nyt. Laskimme sitten rauhassa Karatsilta lähtevän Pärlälvenin alas. Huh huh, kun onkin koskinen joki, ainakin noin keväällä! Kyllä oli kanootti auttamatta liian pieni peliväline moneen paikkaan ja talviturkkikin tuli heitettyä :) Joen varretkaan eivät parhaita mahdollisia ollut kanootin uittamiseen, kun oli paikka paikoin melkoista pusikkoa, mutta hyvä mieli jäi silti tuostakin reissusta, vaikka omaan makuun olinkin liian lähellä sivistystä. Tuonne on kyllä hyvä joskus lähteä jälkikasvun kanssa vaikka kalastelemaan, koska joen pohjoispuolella menee koko ajan tie, niin ei mahdottomia patikointejakaan tule.

Reissu jäi kaikenkaikkiaa vähän lyhyeksi, mutta onneksi kotana oli vielä samat hommat odottamassa, kun sieltä lähtiessä, niin sainpahan ne tehtyä.

No mitä reissusta opimme. A) Jaloviina on hyvää poronkäristyksen liekitykseen!
No joo ja asiaan. Kyllä se on varmaan kumivene hommattava, noille isommille joille. Se myös palvelee paremmin harrastustani syksyisin, kun pidempiä reissuja teen metsästyksen merkeissä, niin järvillä, kuin joilla ja tavaraa tulee aina vähän reilummin mukaan. Lisäksi se on vähän turvallisempi ja kätevämpi moottorin kanssa ja helpompi kuljettaa. Niinpä semmoisen jo Latviasta menin ja tilasinkin.
Toinen asia oli, että ei tuonne kannata vielä noin keväällä mennä, jos joku ei ole käynyt toteamassa, että joet tai järvet on auki. Paikallisten kanssa kun juttelin, niin tuumasivat, että mikään vuosi ei ole toisensa veli. Joskus joet on jo tosi aikaisin auki ja joskus taas järvetkään ei koko kesänä sula.

Ensi syksynä/loppu kesästä varmaan yritämme reissun uudelleen. Silloin menemme vähän eri reittiä Kaitumjärville ja käytämme vesistöä jo heti alusta enemmän hyväksi. Sitten pois Kaitumista junalla Gällivaaraan ja miksi ei Jokkmokkiinkin asti jos se vain onnistuu?

Mitäkö tulevaisuudessa Ruotsin melontajokien suhteen... Piteåjoki on jo suunnitelmissa! Toki ei pidä Suomenkaan jokia, järviä ja lampia unohtaa. Joskus olen muistaakseni täälläkin sanonut, että Vätsäriin on kanootilla päästävä ja niinhän se on!
Mies voi lähteä lapista, mutta lappi ei koskaan lähde miehestä.
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Ok. Hyvä että toinen jokikeikka kuitenkin onnistui. Kiinnostaisi tietää enemmän Latvian kumiveneestä ja mistä kohtaa ajattelitte pukata venhot vesille Piteåjoelle? Aika paljon harrastavat sitä että lähtevät alaspäin Norjan rajan läheltä kahdelta suurelta lähdejärveltä.
Buli
Viestit: 278
Liittynyt: 09 Huhti 2013 00:16

Viesti Kirjoittaja Buli »

tst kirjoitti:Ok. Hyvä että toinen jokikeikka kuitenkin onnistui. Kiinnostaisi tietää enemmän Latvian kumiveneestä ja mistä kohtaa ajattelitte pukata venhot vesille Piteåjoelle? Aika paljon harrastavat sitä että lähtevät alaspäin Norjan rajan läheltä kahdelta suurelta lähdejärveltä.
En ole vielä sen paremmin perehtynyt tuohon Piteåjokeen, mutta joo varmaan sieltä ihan ylhäältä rajan tuntumasta reissun olisi tarkoitus alkaa. Tuttuni kehui jokea, joka on noita jokia enemmänkin laskenut, niin pakkohan se on itsekin nähdä.
Vene on tämä, myös tämä oli vaihtoehtona, mutta pidempi toimitusaika ja hinta ratkaisi valinnan ensin mainitun eduksi. Tuon mallinen kumivene on kuin tehty joen ja koskien laskuun ja pystyy myös käyttämään moottoria, niinpä vastaa hyvin kaikkiin tarpeisiini. Maataipaleiden ylityksiin pitää varmaan jonkinlainen eräkärry kumiveneelle ja tavaroille kehitellä tai hommata, jotta hommassa säilyisi edes jonkinlainen nautinto. Voidaan turista kumiveneistä tuolla kumivene osiolla lisää.
Mies voi lähteä lapista, mutta lappi ei koskaan lähde miehestä.
Buli
Viestit: 278
Liittynyt: 09 Huhti 2013 00:16

Viesti Kirjoittaja Buli »

Janne Pyykkö kirjoitti:Ennen vanhaan ruotsalaisia melontajokia löytyi saitista http://www.kanotguiden.com , mutta juuri nyt se on alhaalla tai oikeammin:

You have reached a domain that was pending verification per ICANN rules but has since been verified. It may take 24 to 48 hours for the website to come back online.

Ehkä tuo toimii taas lähipäivinä? Itse olen takavuosina (2002 ja 2004) etsinyt+löytänyt sieltä jokia ja melonutkin muutamia, mm. Lainiojoen alkaen Pulsujärven lähistöltä ja Laisälvenin yläosan.
Näyttäisi kanotguiden.com taas toimivan.

Sen verran nämä muutkin Pohjois-Ruotsin joet kiinnostaa ja varsinkin niille lähestymiset, tuon oman reissun jälkeen, että ajattelin rohkaistua ja kysyä. Miten menitte ja mistä tarkalleen tuon Lainiojoen aloititte? Ja olisiko tuo mitään järkeä laskea ihan Pajalaan asti.

Myös muut hyvät melontajoet ja niille lähestymiset edelleenkin kiinnostaa! Kun noiden autojen kanssa on tuo puljaaminen melkein reissun vaikein osuus.
AskoR kirjoitti:Suunnittelin jollekin vuodelle seuraavanlaisen melonta- ja kalastusreissun:
Autolla Ritsemiin kanootin kanssa. Joko pummii kyydin Autajaurelle n. 9km tai vetää kanootin kärryllä tietä pitkin. Ritsemissä on kuulemma puomi tiellä.

Autajaurelta Suorggejohkaa pitkin Teusajauren tuvalle 2 päivää ja 28km. Kantotaipaleita on ilmakuvan perusteella muutamia. Teusajauren tuvalta kärryllä vetotaival 4,5km tunturisolan yli Kaitumjåkkalle. Sitä pitkin alas Kaitumjaurelle joko uittamalla tai melomalla. Ilmakuvan perusteella joessa on muutamia liian vaikeita paikkoja meloa.

Loppumatka Kaitumjärviä ja Kaitumjokea pitkin Kaitumin asemalle on rapia 100km ja 6 päivää. Kaitumin asemalta pääsee junalla Jällivaaraan, josta edelleen kerran päivässä linja-autolla Ritsemiin hakemaan autoa. Aikataulut täsmäävät aika hyvin junan ja linja-auton kanssa. Auton hakemiseen ja palaamiseen kanootille menisi yksi päivä. Kokonaisuudessaan maastossa oltaisi 10 päivää ja melontaa tulisi reilu 130km.
Kumikanootilla tai packraftilla homman voisi toteuttaa helpommin kun jättäisi mennessä auton jo Jällivaaraan. Linja-autolla Ritsemiin ja lopulta junalla Kaitumista Jällivaaraan auton luo. Kovan kanootin kanssa linja-automatka ei oikein onnistu.
Mistä AskoR noita aikatauluja oikein saisi selville junille ja linja-autolle? Meinasi nimittäin lompakosta loppua valuutta viime reissulla kesken, kun noita kyytejä makselin.
Mies voi lähteä lapista, mutta lappi ei koskaan lähde miehestä.
AskoR
Viestit: 100
Liittynyt: 15 Maalis 2016 12:47
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja AskoR »

Kaivelin googgelista tietoa ja Länstrafikenin sivuilta löytyi linja-autoaikataulut ja hinnat. En nyt äkkiä muista mistä löysin aikataulut junille mutta nekin löytyi helposti kun hain Kiruna-Jällivaara ja Kaitum-Jällivaara väliä. Voisin kaivella sinulle tiedon mutta puhelimella on vähän hankalaa enkä ole nyt tietokoneen lähellä.
Vastaa Viestiin