Melontajokia Pohjois-Ruotsissa

Buli
Viestit: 278
Liittynyt: 09 Huhti 2013 00:16

Melontajokia Pohjois-Ruotsissa

Viesti Kirjoittaja Buli »

Olisko kenelläkään suositella mitään kanootilla melottavia jokia tai muuta hyvää reittiä Pohjois-Ruotsista? Meidän reissun olisi tarkoitus kestää ainakin viikon ja ajankohta olisi Toukokuun loppu tai Kesäkuun alku.


Mies voi lähteä lapista, mutta lappi ei koskaan lähde miehestä.
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Pari, kolme vaihtoehtoa löytyy tästä säikeestä: turinat/viewtopic.php?p=294134#294134
Janne Pyykkö
Viestit: 683
Liittynyt: 06 Helmi 2013 09:02
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Janne Pyykkö »

Ennen vanhaan ruotsalaisia melontajokia löytyi saitista http://www.kanotguiden.com , mutta juuri nyt se on alhaalla tai oikeammin:

You have reached a domain that was pending verification per ICANN rules but has since been verified. It may take 24 to 48 hours for the website to come back online.

Ehkä tuo toimii taas lähipäivinä? Itse olen takavuosina (2002 ja 2004) etsinyt+löytänyt sieltä jokia ja melonutkin muutamia, mm. Lainiojoen alkaen Pulsujärven lähistöltä ja Laisälvenin yläosan.
Avisuora - Retkellä tavalla tai toisella http://avisuora.wordpress.com
Buli
Viestit: 278
Liittynyt: 09 Huhti 2013 00:16

Viesti Kirjoittaja Buli »

Kiitosksia vinkeistä ja vastauksista. Tst vinkkaaman keskustelun pohjalta tuo Kaitum voisi olla ihan hyväkin vaihtoehto. Melkoinen kanootin raahaaminen on vain Nikkaluoktalta, tai Vietaksesta itse joelle.
Onkohan tuosta Kiirunan etelä puolelta lähtevästä Kalixälvenistä kenelläkään mitään kokemusta?

Tuota kanotguidenia olen tässä joo itsekin yrittänyt availla, mutta en ole onnistunut. Toivottavasti taas alkaisi toimimaan.
Mies voi lähteä lapista, mutta lappi ei koskaan lähde miehestä.
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Monet lähtee myös Norjan puolelta näin ulkomuistista Pieskehaurelle ja siitä alaspäin Tjeggelvasin rannalle Örnvikiin. On siis järviä ja jokea.
Avatar
OS
Viestit: 8142
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Rostojoki.

tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Buli kirjoitti:Kiitosksia vinkeistä ja vastauksista. Tst vinkkaaman keskustelun pohjalta tuo Kaitum voisi olla ihan hyväkin vaihtoehto. Melkoinen kanootin raahaaminen on vain Nikkaluoktalta, tai Vietaksesta itse joelle.
Onkohan tuosta Kiirunan etelä puolelta lähtevästä Kalixälvenistä kenelläkään mitään kokemusta?

Tuota kanotguidenia olen tässä joo itsekin yrittänyt availla, mutta en ole onnistunut. Toivottavasti taas alkaisi toimimaan.
Koskiluokitusta Kaitumille https://utebloggen.files.wordpress.com/ ... um-alv.pdf
ja vielä hevostelua määränpäähän:
Ursus
Viestit: 9551
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Täällä on varmaan sellaisiakin lukijoita, jotka olisivat kiinnostuneita P-Ruotsin rauhallisena virtaavista joista ilman koskia - mutta onkohan sellaisia - ja jos ei ole, niin mitä P-Ruotsin järviä suosittelisitte?
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Totta, minähän en siis tiedä tuosta kanoottitouhusta mitään mutta vapailla on aikaa kirjoitella ja kun tuolla suunnalla on jotain tuttuja paikkoja niin vastasin jotain, itse siis liikun tuolla pitkälti kalapuuhissa. Yksi paikka missä käy porukkaa meloskelemassa olisi Tjeggelvas-järvi eli auto parkkiin Ingen paikkaan Örnvikiin ja eikun meloskelemaan vaikkapa Västerfjällin kappelia kohti joka on muuten kesäisin auki. Piteåjoki virtaa tämän järviketjun läpi ja sen lähdejärvinä on mm. Pieskehaure lähellä Norjan rajaa. http://www.utsidan.se/blogs/detfrialive ... en-med.htm
Ursus
Viestit: 9551
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Kiitos tst:lle meidän sileän veden melojien puolesta! Tuolla voisi varmaan vetää uistinta samalla.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

^Järvessä on hirveitä petoja joten ole varovainen. :)
Buli
Viestit: 278
Liittynyt: 09 Huhti 2013 00:16

Viesti Kirjoittaja Buli »

Kiitos itsenikin puolesta tst:lle ja paljon. Mikään koskimeloja en minäkään todellakaan ole, mutta mukavampaahan se on myötävirtaan mennä, niin mennään nyt tällä kertaa jokeakin pitkin.

Kyllä siinä niin kävi, että reissun suunnitelma on aikalailla lyöty nyt lukkoon ja se on seuraava> Ritsemin tien päästä vetäen ja meloan Kebnekaisen länsipuolella menevälle joelle (Tjäktjajåkka). Sitä alas Kaitum järville ja sitten Kaitum jokea pitkin Kaitumin kylään, mistä nouto. Onneksi on itsellä jotain tuttuja jo tuolta päin muodostunut, niin saa nuo auton siirrot ym. järjestymään.

Jos jollakin on ylimääräistä karttaa tuolta alueelta, niin voisin ostaa pois! Itsellä ei ole kuin tuonne Sarekin suunnille karttoja.
Mies voi lähteä lapista, mutta lappi ei koskaan lähde miehestä.
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

^Miten menet välin Ritsem --> Sitasjaure?
Buli
Viestit: 278
Liittynyt: 09 Huhti 2013 00:16

Viesti Kirjoittaja Buli »

Katselin, että siinä tie menisi. Onko se puomitettu??
Viimeksi muokannut Buli, 01 Maalis 2016 19:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mies voi lähteä lapista, mutta lappi ei koskaan lähde miehestä.
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

^Näin olen ymmärtänyt ja näiltä sivuilta lukenut. Paikalliset kuulema heittävät maksua vastaan, ehkä.
Vastaa Viestiin