Suomen eteläisin "puolierämaa" ?
Tein karttaharjoituksen QGIS-ohjelmalla ja Maanmittauslaitoksen 1:250 000 Maastokartalla 2/2016. Se antoi tällaisia tuloksia:
Erämaat, 8 km tielle: Merialueita lukuun ottamatta eteläisin erämaa on tämän mukaan Tuntsa. Sen eteläpuolella ei isoilla järvilläkään pääse 8 km päähän tiestä.
Eramaat_8_km_tielta by phototiku, on Flickr
"Puolierämaat", 4 km tielle: Oulun eteläpuolella näitä on muualla kuin järvien keskellä vain kaksi, Ruunaa (melkein kokonaan rajavyöhykkeellä) ja Pelso-Veneneva.
Puolieramaat_4_km_tielta by phototiku, on Flickr
Pirkanmaa: Maalla kauimmaksi tieltä pääsee ihan Pirkanmaan rajalla Virtain luoteisosassa, 1,8 km tieltä. Muutamat järvien keskiosat saarineen täyttävät "neljänneserämaan" 2 km kriteerin.
Pirkanmaan_pieneramaat by phototiku, on Flickr
Laskin tieksi kaikki muut paitsi polut ja ajopolut, mikä on varmaan käytännössä suurin piirtein jokamiehen autolla liikkumisen raja. Lossit ja lautat on otettu huomioon, vene- ja laivareittejä ei.
Erämaat, 8 km tielle: Merialueita lukuun ottamatta eteläisin erämaa on tämän mukaan Tuntsa. Sen eteläpuolella ei isoilla järvilläkään pääse 8 km päähän tiestä.
Eramaat_8_km_tielta by phototiku, on Flickr
"Puolierämaat", 4 km tielle: Oulun eteläpuolella näitä on muualla kuin järvien keskellä vain kaksi, Ruunaa (melkein kokonaan rajavyöhykkeellä) ja Pelso-Veneneva.
Puolieramaat_4_km_tielta by phototiku, on Flickr
Pirkanmaa: Maalla kauimmaksi tieltä pääsee ihan Pirkanmaan rajalla Virtain luoteisosassa, 1,8 km tieltä. Muutamat järvien keskiosat saarineen täyttävät "neljänneserämaan" 2 km kriteerin.
Pirkanmaan_pieneramaat by phototiku, on Flickr
Laskin tieksi kaikki muut paitsi polut ja ajopolut, mikä on varmaan käytännössä suurin piirtein jokamiehen autolla liikkumisen raja. Lossit ja lautat on otettu huomioon, vene- ja laivareittejä ei.
Re: Suomen eteläisin "puolierämaa" ?
Tutkailin tuota Litokairaakin karttaohjelmalla (joka antoi eteläisimmäksi erämaaksi 8 km kriteerillä Tuntsan). 7,65 km oli Litokairan tulos, eli täysiksi kilometreiksi pyöristettynä rimaa hipoen oikea erämaa.Kullervo kirjoitti:Johtamaan videon innoittamana tutkiskelin hieman Litokairaa, joka erään lähteen mukaan on Suomen eteläisin erämaa, koska "se täyttää erämaa-alueiden "virallisen" määritelmän, jonka mukaan erämaan ydinosista lähimmälle tielle on vähintään kahdeksan kilometriä."
-
- Viestit: 2590
- Liittynyt: 18 Elo 2010 19:17
-
- Viestit: 2590
- Liittynyt: 18 Elo 2010 19:17
Ei hirveästi vaikuta tuo 8 vai 10 km. Seitsemän pikku plänttiä jää pois, mm. Koitelainen. Tuntsa ja sitä isommat säilyvät, ja samat kunnat on kuin kasillakin.Patikoitsija kirjoitti:...10km erämaat, minkä verran vähemmän kuin kasin, ja onko noita paikkoja lainkaan Utsjoki, Inari, Enontekiö joukon ulkopuolella muita kuin UKKn syrjäisin osa, Presidentinkurun seutu.
Vesistöjen ääreltä jalan saavutettavista niemistä tai saarista löytynee Etelä-Suomen harvat 'neljänneserämaat' (2km tielle). Paikassa täytyy olla joku erityinen syy ettei metsätalous ole levittäytynyt lähemmäs.
Koloveden Mäntysalon eteläkärkeen taitaa päästä jalkaisin ja luvallisesti?
Raippaluodon keskelläkin on tietöntä. Ruunaa on yhtä etelässä mutta monille kauempana.
Vasta 'kahdeksasosaerämaita' alkaa löytymään helpommin, Helsingistäkin.
Koloveden Mäntysalon eteläkärkeen taitaa päästä jalkaisin ja luvallisesti?
Raippaluodon keskelläkin on tietöntä. Ruunaa on yhtä etelässä mutta monille kauempana.
Vasta 'kahdeksasosaerämaita' alkaa löytymään helpommin, Helsingistäkin.
Upeaa osaamista nuo tikun "karttaharjoitukset"! Vähemmän tieteellisin keinoin olen juuri noille valkoisille läiskille viime vuosina päätynyt vuoden pääretkiäni tekemään.
Pelkästään hiljaisuuden etsintään pidän silti kriteereitä turhan tiukkoina. Omalla pikku metsäpalstallanikin olen useasti kokenut autuaan hiljaisuuden, vaikka sitä halkoo tie. Tie on, liikennettä ei. Kuten monestikin Suomen metsissä.
Toinen juttu on tietysti se, jos hakee mahdollisuutta edetä päivän ajan siinä tiettömässä hiljaisuudessa. Siihen tosiaan tarvitaan jo vähintään sitä puolierämaata.
Pelkästään hiljaisuuden etsintään pidän silti kriteereitä turhan tiukkoina. Omalla pikku metsäpalstallanikin olen useasti kokenut autuaan hiljaisuuden, vaikka sitä halkoo tie. Tie on, liikennettä ei. Kuten monestikin Suomen metsissä.
Toinen juttu on tietysti se, jos hakee mahdollisuutta edetä päivän ajan siinä tiettömässä hiljaisuudessa. Siihen tosiaan tarvitaan jo vähintään sitä puolierämaata.
Metsä. Kuntosali ja juhlasali. Työpaikka ja lepopaikka. Kirkko ja kapakka.
Maanmittauslaitoksen dokumentista:
Tieviiva on tie, katu tai muu liikenneväylä, jota kunnossapidetään autoliikennettä varten, kevyen liikenteen käyttämä kulkuyhteys (esim. kävely- ja pyörätie) sekä maastoon ihmisten toiminnan seurauksena muodostunut pysyvä kulku-ura (esim. ajopolku, talvitie tai polku).
Lautta on tieliikennettä välittävän, kulkuneuvojen ja henkilöiden kuljetukseen tarkoitetun, ei-vaijeriohjatun aluksen käyttämä kulkuväylä.
Lossi on tieliikennettä välittävän, kulkuneuvojen ja henkilöiden kuljetukseen tarkoitetun, vaijeriohjatun aluksen käyttämä kulkuväylä.
12111 Autotie Ia
12112 Autotie Ib
12121 Autotie IIa
12122 Autotie IIb
12131 Autotie IIIa
12132 Autotie IIIb
12141 Ajotie
12151 Lautta
12152 Lossi
12312 Talvitie
12313 Polku
12314 Kävely- ja pyörätie
12316 Ajopolku
Noita vihreällä kirjoitettuja kartoista hain - käytännössä siinä onkin kaikki tieviivat, mitä 1:250 000 mittakaavan maastokartassa on. Silloin mukaan tulee esimerkiksi Marivaaran tie Koilliskairassa ja Kalkkoaivin tie Käsivarressa mutta ei siitä Munnikurkkion suuntaan vievä ajopolku. Ja myös portilla tai puomilla suljettuja teitä tulee mukaan kuten Muotkan Porttikaltion ja Karigasniemen Ailigaksen tiet.
Tieviiva on tie, katu tai muu liikenneväylä, jota kunnossapidetään autoliikennettä varten, kevyen liikenteen käyttämä kulkuyhteys (esim. kävely- ja pyörätie) sekä maastoon ihmisten toiminnan seurauksena muodostunut pysyvä kulku-ura (esim. ajopolku, talvitie tai polku).
Lautta on tieliikennettä välittävän, kulkuneuvojen ja henkilöiden kuljetukseen tarkoitetun, ei-vaijeriohjatun aluksen käyttämä kulkuväylä.
Lossi on tieliikennettä välittävän, kulkuneuvojen ja henkilöiden kuljetukseen tarkoitetun, vaijeriohjatun aluksen käyttämä kulkuväylä.
12111 Autotie Ia
12112 Autotie Ib
12121 Autotie IIa
12122 Autotie IIb
12131 Autotie IIIa
12132 Autotie IIIb
12141 Ajotie
12151 Lautta
12152 Lossi
12312 Talvitie
12313 Polku
12314 Kävely- ja pyörätie
12316 Ajopolku
Noita vihreällä kirjoitettuja kartoista hain - käytännössä siinä onkin kaikki tieviivat, mitä 1:250 000 mittakaavan maastokartassa on. Silloin mukaan tulee esimerkiksi Marivaaran tie Koilliskairassa ja Kalkkoaivin tie Käsivarressa mutta ei siitä Munnikurkkion suuntaan vievä ajopolku. Ja myös portilla tai puomilla suljettuja teitä tulee mukaan kuten Muotkan Porttikaltion ja Karigasniemen Ailigaksen tiet.
Olisi itselle hyvin helppo, mutta tietokone luultavasti tukehtuisi. Lähemmä pari tuntia se jauhoi tuota 4 km -karttaa. Ja tuloksena olisi varmaan pitsiä, joka pitäisi näyttää tosi isona, jotta siitä saisi selvää. Mutta laitanpa koneen yöksi töihin.Ursus kirjoitti:Olisiko tuon pienimmän etäisyyden mukaisen koko maata koskevan kartan (eli 2 km tielle) tekeminen ison työn takana.
-
- Viestit: 6935
- Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Jos sopivan karttamateriaalin saa sopivaan ohjelmaan, homma on varsin helppo ja jopa kevyt. Olen käyttänyt työssäni suunnistuskarttojen tekoon suunniteltua ohjelmistoa (OCAD), jossa kullekin kohdelajille on oma, käyttäjän muotoiltavissa oleva merkkinsä. Maastotietokannasta voinee imuroida tiedot vastaavaan piirto-ohjelmaan.
Määrittelee sitten kaikki tien merkit 16 km leveiksi (8 km erämaat) pyöristettypäisiksi viivoiksi ja katsoo, mikä ei peity niiden alle. Koneeni päivitti Pirkanmaan kokoisen alueen etäisyyden määrittelyn jälkeen muutamassa sekunnissa.
Toimiiko tuo QGIS jotenkin tähän tapaan vai jotenkin vaikeammin?
Määrittelee sitten kaikki tien merkit 16 km leveiksi (8 km erämaat) pyöristettypäisiksi viivoiksi ja katsoo, mikä ei peity niiden alle. Koneeni päivitti Pirkanmaan kokoisen alueen etäisyyden määrittelyn jälkeen muutamassa sekunnissa.
Toimiiko tuo QGIS jotenkin tähän tapaan vai jotenkin vaikeammin?
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.