Tosiaan hienoa työtä tikulta. Onnistuisitko jauhattamaan konettasi vaikka siten että saataisiin myös pohjoinen Ruotsi mukaan?tiku kirjoitti:Olisi itselle hyvin helppo, mutta tietokone luultavasti tukehtuisi. Lähemmä pari tuntia se jauhoi tuota 4 km -karttaa. Ja tuloksena olisi varmaan pitsiä, joka pitäisi näyttää tosi isona, jotta siitä saisi selvää. Mutta laitanpa koneen yöksi töihin.Ursus kirjoitti:Olisiko tuon pienimmän etäisyyden mukaisen koko maata koskevan kartan (eli 2 km tielle) tekeminen ison työn takana.
Suomen eteläisin "puolierämaa" ?
Sitä juuri mietin, että mukaan mahtaa tulla noita erilaisia metsäautoteitä yms. ainakin jonkin verran. Ja kyllähän ne ainakin tiukassa määritelmässä erämaisuutta vähentävät. Mutta toisaalta alueen muodostama kokonaisuus on ehkä tärkeämpi, tai alueen tuottama kokemus vaeltajalle.tiku kirjoitti:Maanmittauslaitoksen dokumentista:...
...Noita vihreällä kirjoitettuja kartoista hain - käytännössä siinä onkin kaikki tieviivat, mitä 1:250 000 mittakaavan maastokartassa on. Silloin mukaan tulee esimerkiksi Marivaaran tie Koilliskairassa ja Kalkkoaivin tie Käsivarressa mutta ei siitä Munnikurkkion suuntaan vievä ajopolku. Ja myös portilla tai puomilla suljettuja teitä tulee mukaan kuten Muotkan Porttikaltion ja Karigasniemen Ailigaksen tiet.
Millaisen kartan saisi aikaan, jos rajaisi ulkopuolelle autotie IIIb:n ja sitä pienemmät tiet, eli hyväksyisi ne vaikkapa "vaeltajan erämaaksi"? Tuollaisissa maastoissa kuitenkin vaelletaan paljon ja kokemus on useimmille ilmeisesti riittävän erämainen. Tiukemmille rajauksilla voisi sitten puhua vaikka "erävaeltajan erämaista" tms. Tuon tapainen luokitus tuntuisi havainnollisemmalta kuin esimerkiksi 1/1 erämaa, 1/2 erämaa tai vaikka 1/8 erämaa.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Tuollaiset Tikun temput panevat ihaillen ihmettelemään: Mihin kaikkeen insinöörit ja tietokoneet yhdessä kykenevätkään.
Erään ystävän tietokone tutkii joutoaikanaan eli öisin, osana maailmanlaajuista verkostoa, avaruudesta tulevaa kohinaa etsien sieltä älylliseen elämään viittaavia merkkejä.
Erään ystävän tietokone tutkii joutoaikanaan eli öisin, osana maailmanlaajuista verkostoa, avaruudesta tulevaa kohinaa etsien sieltä älylliseen elämään viittaavia merkkejä.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Pirkanmaa, jota tutkiskelen, on niin tiukkaan metsäautoteitä, että jo 1,75 km vie kaikki erämaapilkut muutamia Näsijärven saaria lukuun ottamatta. Niistäkin Isossa Otavassa on mökkejä. Mutta tuo IIIb ja pienempien pois rajaus löytää sieltäkin "8 km erämaan" Rontonhorhan tienoilta.dailymail kirjoitti: Millaisen kartan saisi aikaan, jos rajaisi ulkopuolelle autotie IIIb:n ja sitä pienemmät tiet, eli hyväksyisi ne vaikkapa "vaeltajan erämaaksi"? Tuollaisissa maastoissa kuitenkin vaelletaan paljon ja kokemus on useimmille ilmeisesti riittävän erämainen. Tiukemmille rajauksilla voisi sitten puhua vaikka "erävaeltajan erämaista" tms. Tuon tapainen luokitus tuntuisi havainnollisemmalta kuin esimerkiksi 1/1 erämaa, 1/2 erämaa tai vaikka 1/8 erämaa.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Tuo on kyllä aika paljon kriteerejä väljennettyPepi kirjoitti: Pirkanmaa, jota tutkiskelen, on niin tiukkaan metsäautoteitä, että jo 1,75 km vie kaikki erämaapilkut muutamia Näsijärven saaria lukuun ottamatta. Niistäkin Isossa Otavassa on mökkejä. Mutta tuo IIIb ja pienempien pois rajaus löytää sieltäkin "8 km erämaan" Rontonhorhan tienoilta.
Viime sykysynä tuolla tuli kuljettua. Rontonhorhasta ei ole kahtajkaan kilometriä Penkkilän taloon menevään tiehen ja siihen Helvetinjärven läpi Haukkamaalta Pihlajalahteen menevään, melko vilkkaaseen (?) läpikulkutiehen.
Mutta hieno ja rauhallinen paikka on kyllä muuten.
@Pepi: Siirsin vastaukseni karttaohjelma-asiaan toiseen säikeeseen. Totta turisit.
Tässä on sitten vielä ne "neljänneserämaat" 2 km tieltä. Karttakuva isonee kun sitä napsauttaa. Tuossa on rautatietkin otettu huomioon mitä aiemmissa ei ollut. Eipä kyllä juuri vaikuta tulokseen.
Näitäkään pikkuerämaita ei ole Vaasan eteläpuolella juuri muualla kuin vesistö- ja suojelualueilla. Oikeastaan aika luonnollistakin että näin on.
Tässä on sitten vielä ne "neljänneserämaat" 2 km tieltä. Karttakuva isonee kun sitä napsauttaa. Tuossa on rautatietkin otettu huomioon mitä aiemmissa ei ollut. Eipä kyllä juuri vaikuta tulokseen.
Näitäkään pikkuerämaita ei ole Vaasan eteläpuolella juuri muualla kuin vesistö- ja suojelualueilla. Oikeastaan aika luonnollistakin että näin on.
Viimeksi muokannut tiku, 26 Helmi 2016 00:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tämä on kohdassa muu Suomi, mutta kun muuten liittyy aiheeseen, niin olkoon naapurivertailuna tässä.
Här finns det, var så god. Eli suomeksi toss'on. Sämre bilväg on vähäisin tie mitä tuossa on otettu huomioon. Tämäkin karttakuva suurenee isoksi kun sitä napsauttaa.tst kirjoitti:...saataisiin myös pohjoinen Ruotsi mukaan?
Eikun vaan rajan yli itään ja Uralin tuolle puolen. Siellä on erämaata.Korpijaakko kirjoitti:Hienoa työtä nimim. tikulta! Tosin myös surullista nähtävää. Mutta kuten edellä sanottiin, onneksi hiljaisia ja rauhallisia "taskuja" löytyy lähempääkin. Niissäkin kelpaa hengähtää. Ja kauempaa sitten isommankin kertoimen erämaata niitä kaipaaville...
Maanmittauslaitokselta kartat ilmaisina nettiin-ketjusta:
"Alla oleva kartta osoittaa etäisyydet lähimpään kaksikaistaiseen autotiehen Suomen tasavallan alueella".
"Alla oleva kartta osoittaa etäisyydet lähimpään kaksikaistaiseen autotiehen Suomen tasavallan alueella".
-
- Viestit: 293
- Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36
Mukavia karttoja tarkasteltaviksi, kiitos tiku !
Harmi vaan ettei nykyään autotien etäisyys suinkaan tarkoita moottorin äänen puuttumista äänimaailmasta. Aika vaikea on löytää Suomessa enää oikeasti hiljaista paikkaa, jos ajattelee koko useamman päivän retkeä. Kaldoaivissa jurnutetaan maastoautolla Vetsijärvelle, Käsivarressa vesitasot ja helikopterit kiidättävät turisteja ees taas, talvisin rajamiesten, metsähallituksen työntekijöiden, poromiesten ja muiden paikallisten tai aivan luvattomien moottorikelkat ulisevat joka puolella ja mönkijät & moottoripyörät täydentävät suloisen äänimaton. Eräät kansallis- ja luonnonpuistojen alueet taitavat olla niitä hiljaisimpia tiukempien sääntöjen vuoksi.
Järvistä on turha edes puhua - Kolovesi lienee ainut järvi, jossa moottorin käyttö on kielletty.
Harmi vaan ettei nykyään autotien etäisyys suinkaan tarkoita moottorin äänen puuttumista äänimaailmasta. Aika vaikea on löytää Suomessa enää oikeasti hiljaista paikkaa, jos ajattelee koko useamman päivän retkeä. Kaldoaivissa jurnutetaan maastoautolla Vetsijärvelle, Käsivarressa vesitasot ja helikopterit kiidättävät turisteja ees taas, talvisin rajamiesten, metsähallituksen työntekijöiden, poromiesten ja muiden paikallisten tai aivan luvattomien moottorikelkat ulisevat joka puolella ja mönkijät & moottoripyörät täydentävät suloisen äänimaton. Eräät kansallis- ja luonnonpuistojen alueet taitavat olla niitä hiljaisimpia tiukempien sääntöjen vuoksi.
Järvistä on turha edes puhua - Kolovesi lienee ainut järvi, jossa moottorin käyttö on kielletty.
Kolovedellä on joillakin erityislupa ajaa moorroriveneellä. Meidän pihassa on moottorin äänien näkökulmasta hiljaista ja rauhallista aina kun en aja nurmikkoa, leikkaa pensasaitaa tai tee polttopuita - enää eivät Kauhavaltakaan lennä matalalentoja talomme yli, vain hornetit pistäytyvät joskus korkealla kieppejään tekemässä.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Jos uskaltaisin, niin "tilaisin" Tikulta vielä Etelä-Suomen "kahdeksasosa-erämaat" -kartan ja tutkisin sitä hartaudella. Ei ole kovin paljon tutkimista noissa Etelä-Suomen "erämaissa" noiden tiukempien kriteerien kanssa
Onkohan missään maailmassa noin tiheä metsäautotieverkosto kuin Suomessa? Wikipedian mukaan Suomessa on 120 000 km rakennettuja metsäautoteitä ja eiköhän lisää saada. Siinä mielessä on tämä talviretkeily aikamoista juhlaa, kun joka niemeen ei moottorin ääni kuulu, kun teitä ei ole aurattu. Illuusio erämaasta on paikoin saavutettavissa etelässäkin.
Onkohan missään maailmassa noin tiheä metsäautotieverkosto kuin Suomessa? Wikipedian mukaan Suomessa on 120 000 km rakennettuja metsäautoteitä ja eiköhän lisää saada. Siinä mielessä on tämä talviretkeily aikamoista juhlaa, kun joka niemeen ei moottorin ääni kuulu, kun teitä ei ole aurattu. Illuusio erämaasta on paikoin saavutettavissa etelässäkin.
Vaikket uskaltanut tilata, niin laitan tutkittavaa tarjolle. Mistä moinen intohimo - piilopirtinkö aiot rakentaa vai suojella mitä vielä suojeltavissa on? Päätöstäsi helpottamaan laitoin nykyiset suojelualueet karttaan vihreällä . Menee jo niin pieniksi nämä "erämaat", että moni näkyy vain mustana pisteenä kartalla. Downloudaus saattaa tuoda vähän lisäselvyyttä kuvaan. Tässä niin kuin aikaisemmissakin tuotoksissa erämaaksi on piirtynyt vain se ydinalue, josta on tietty km-määrä tielle, ei siis koko alue tieltä tielle.Kullervo kirjoitti:Jos uskaltaisin, niin "tilaisin" Tikulta vielä Etelä-Suomen "kahdeksasosa-erämaat" -kartan ja tutkisin sitä hartaudella.
Laatukartta tuossa edellä Mangrovelta - onkin näköjään työstä tuttuja sinulle nämä kartta-asiat. Kiitos linkistäsi aikaisempaan karttakeskusteluun, ja kommenteista kaikille.