Merkittävä tuomioistuimen päätös - Gällivare / Girjas

tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Girjaslaiset myyvät lupia vain norrbottenilaisille: https://www.fiskejournalen.se/girjas-sa ... -far-kopa/


amatööri
Viestit: 3493
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Viesti Kirjoittaja amatööri »

Vuosi pari ehkä niin sama käytäntö leviää muillekin Ruotsin saamelaisalueille. Ehkä tuolla on sitten jo riittävästi rahaa ettei turisteja kaivata.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Ikävä tietysti ettei kalastuslupia saa minne haluaa, kuitenkin itse olen tyytyväinen että saamelaisilla on edes hiukan enemmän sananvaltaa alueellaan.

Vaikken itse ole mukana ollut, tunnen häpeää saamelaisten saamasta kohtelusta monissa asioissa.
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

tst kirjoitti:^Hyvä tarkennus eli nimenomaan tuosta metsästyksestä ja kalastuksesta on kyse. :) Asiasta oli kerrottu saamelaisuutisissa ja kuulin myös että valtio oli valittanut päätöksestä. Kumoutuukohan päätös ja jos ei niin sitten tätä voisi kai käyttää ennakkotapauksena ja vastaavia alueita olisi jatkossa paljon enemmän. EDIT Iso alue, n. 5500 km2, Kaitumjoki on ollut mielessä ja sinnehän olisi mentävä vikkelästi ennen kuin on mahdollisesti myöhäistä. Hinnat voi pompsahtaa ja rajoitteita tulla mutta kaikki on tietysti avoinna.
Lumipalloilmiö alkamassa? Talman alue näyttäisi olevan Torneträskin yläpuolella ja päädyissä. Nyt napsahtaisi pahasti suunnittelemilleni kalastuspaikoille. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... och-fisket
amatööri
Viestit: 3493
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Viesti Kirjoittaja amatööri »

Tuohan on selvä,alue kerrallaan suljetaan/rajoitetaan muilta. Pitäkööt tunkkinsa.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Norskit rajoittaa suomalaisten pilkkimistä ja svenskit rajoittaa ulkolaisten kalastusoikeuksia. Norskit taitaa kelkkailla aikalailla vaikkapa Kilpiksellä. Suomen autiotuvat on avoinna myös ulkomaalaisille ja mukavahan niissä on yöpyä ja poltella ilmaiseksi valmiita ja kuivia säkitettyjä polttopuita ja ihan meijän suomalaisten veronmaksajien piikkiin. Tarttisko tehdä vastaisku? :twisted:
hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Kelkkailu saisi mm. Kilpisjärvellä loppua, autiotupasysteemiin en puuttuisi.
Olen minä norjalaisiakin (joku ruotsalainenkin tupa) maksuttomia autiotupia käyttänyt.

Suomessa on hieno autiotupasysteemi, enkä soisi sen loppuvan.
Haltin ja muiden vastaavien reittien varrelle voi systeemiä parantaa vaikka Ruotsin mallin mukaan, on siellä niin paljon kulkijoita.
Varsinaiset erämaiset autiotuvat siis saisivat olla entisellään.

Ps. vaikka varmaan suurin osa suomalaisista kalastaa Norjassa asiallisesti, juttuja kulkee siellä suomalaisista sikailijoista aika paljon. En ihmettele joidenkin norjalaisten asennetta .

Sinänsä hyvä että alkuparäisasukkailla on omista alueistaan sananvaltaa.
Kun tilanne rauhoittuu, alkavat varmaan tehdä tienistiä luvilla, niinkuin kuuluukin!
amatööri
Viestit: 3493
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Viesti Kirjoittaja amatööri »

hannes kirjoitti:Kelkkailu saisi mm. Kilpisjärvellä loppua, autiotupasysteemiin en puuttuisi.
Olen minä norjalaisiakin (joku ruotsalainenkin tupa) maksuttomia autiotupia käyttänyt.

Suomessa on hieno autiotupasysteemi, enkä soisi sen loppuvan.
Haltin ja muiden vastaavien reittien varrelle voi systeemiä parantaa vaikka Ruotsin mallin mukaan, on siellä niin paljon kulkijoita.
Varsinaiset erämaiset autiotuvat siis saisivat olla entisellään.

Ps. vaikka varmaan suurin osa suomalaisista kalastaa Norjassa asiallisesti, juttuja kulkee siellä suomalaisista sikailijoista aika paljon. En ihmettele joidenkin norjalaisten asennetta .

Sinänsä hyvä että alkuparäisasukkailla on omista alueistaan sananvaltaa.
Kun tilanne rauhoittuu, alkavat varmaan tehdä tienistiä luvilla, niinkuin kuuluukin!
Muusta samaa mieltä mutta hanneksella lienee ymmärryksessä vikaa tuossa viimeisen lauseen kohdalla ja asiassa.

Onhan noille alueille myyty tähän asti lupia,myyjänä lääninhallitus.Nyt myyjänä saamelaisalueet ja myyvät vain paikallisille.Ei turisteille.Mistä ei kaikki paikallisetkaan pidä,poroja ammuskeltu vähän siellä täällä,paikallisten toimesta.Ei tuolla kaikki ole saamelasia eikä porohenkilöitä.Pinnan alla kuplii enemmänkin samaten kuin täällä kotomaassa.

Kun tuo sama tyyli leviää vähitellen koko saamelaisaluelle niin kai se vaikuttaa turismiin jonkin verran.Jääpähän sitten ne rahat kotimaahan tai itselle.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
vaari
Viestit: 599
Liittynyt: 13 Tammi 2006 08:22

Viesti Kirjoittaja vaari »

Tämmöisissä asioissa kannattaa pistää aina jäitä hattuun ja nukkua ainakin parin yön yli. Muutoin alkaa hirveä vastakkainasetteluvarustelukierre. (Hitsi kun keksin hyvän sanan).

Omistuspohjaan nojaava voi äkkiä saada näpeilleen.
Se kellä on lapsia niin tietysti siis vastaa itse lastensa koulutuksen kustannuksista, siis lasten vanhempien mielestä?
Se kellä on sairauksia vastaa siis itse sairauksiensa hoidon kustannuksista, siis sairauksien omistajien mielestä?
Se kellä on poroja tai muuta karjaa vastaa siis itse karjansa peto- ja luonnontuhoista, siis karjan omistajien mielestä?

Listoja vois tehdä vaikka minkälaisia laatijan näkökulmasta riippuen, mutta ei se veis asiaa eteenpäin, pikemminkin äänenpainot vaan nousis eikä selvyyttä saatais.

Kattellaan, tuumaillaan ja kehitellään kaikkia tasapuolisesti mahdollisimman vähän vahingoittava ratkaisu.
hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

^^ Joo, varmaan on ymmärryksessä vikaa , mutta en väitäkään olevani ruudinkeksijä.
Ilman parempaa tietoa olen edelleen saamelaisten puolella!

Vaari voisi osoittaa, mistä löytyy se taho joka ei jonkinlaisista tukiaisista nauttisi?
vaari
Viestit: 599
Liittynyt: 13 Tammi 2006 08:22

Viesti Kirjoittaja vaari »

hannes kirjoitti:^^ Joo, varmaan on ymmärryksessä vikaa , mutta en väitäkään olevani ruudinkeksijä.
Ilman parempaa tietoa olen edelleen saamelaisten puolella!

Vaari voisi osoittaa, mistä löytyy se taho joka ei jonkinlaisista tukiaisista nauttisi?
Eipä sellaista tahoa löydy, mutta jos joltain taholta aletaan rajoittamaan "ikiaikaisia" nautintaoikeuksia, niin tuo taho, jos se on maksumiehenä joillekin avustuksille rajoittajiin nähden niin äänenpainot kovenee avustusten leikkauksille.
Hanu
Viestit: 3994
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Asiaa tuntematta paremmin tulee mieleen saaliskateus. Esiintyy niin kalastajilla, metsästäjillä kuin marjastajilla. Yleensä johtaa luonnonantimien vajaakäyttöön ja metsästyksen osalta tuhoisiin ylikantoihin. Vaikea kuvitella, että suurimmassa osassa vesistöjäkään vapakalastamalla kalat loppuisivat. Ellei kyseessä ole joku Teno ja sen lohet.
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Aikamoisia maa-alueita nuo saamenkylät. Nyt siis girjaslaiset, siipala nro 7 sivu 10, myyvät lupia vain norrbottenilaisille. Talman alue on nro 7. https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf
hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Se on oikein että kaikki Norbottenilaiset saavat kalastusluvan.

Muualta tulleilla on usein tyylinä vain vetää kala maalle ja työntää sitten takaisin veteen , jolloin se on liian väsynyt jaksaakseen elää.
Kaloja kun on tutkittu, niin on selvinnyt että ne tuntevat kipua - ehkä jopa enemmän kuin ihminen.

Ruokakalat on hyväsyttävää, muu pitäisi kieltää!
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Mikähän on tilanne muutaman vuoden kuluttua sillä ennakkotapaus on ja vastaavia siipaleita on paljon, helppo vedota yhdenvertaiseen kohteluun. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... arna-ocksa
Vastaa Viestiin