Arktinen vuosi 2016

rar
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Loka 2008 21:06

Viesti Kirjoittaja rar »

Olenko ainoa jota risoo suomalaisten retkikuntien pimittelevä tiedottaminen jonkin negatiivisen asian sattuessa? Nämäkin nallenampujat kirjoittivat tapahtumapäivänä kaikkea muuta muttei sanallakaan reissun mielenkiintoisimmasta tapahtumasta. Viranomaistutkintaan vetoaminen on naurettavaa vallankin kun samasta asiasta annetaan haastattelu Ylelle.

Muina esimerkkeinä taannoiset retkikunnat joista toisen leirissä kävi yöllä jääkarhu. Toisessa joku sössi kuumat vedet päälleen. Päivityksissä retkikunnilla oli kaikki hyvin. Höpöhöpö. Ei mojiaan tarvitse hävetä.


Reissu Pete
Viestit: 717
Liittynyt: 04 Helmi 2006 00:49

Viesti Kirjoittaja Reissu Pete »

^^ Samalla myös valitettavat yhteensattumat lisääntyvät jäiden huvetessa. Karhut nousevat siis maalle jään puutteen vuoksi.

30 metriä on pidetty rajana, jolloin tulee ampua. Se kuka osaa arvioida 30 metriä maastossa jääkarhun edessä, onkin sitten toinen kysymys. Sysselmanin miehet olivat mitanneet 35 metrin etäisyyden mittanauhalla jälkeenpäin.

Valitettavaa tämä tosiaan on. Pitäsikö meidän vihdoin luopua autoista, että retkikunnat saisivat vaeltaa rauhassa pohjoisessa?
Reissu Pete
Viestit: 717
Liittynyt: 04 Helmi 2006 00:49

Viesti Kirjoittaja Reissu Pete »

Sitten on vielä jääkarhuja ja jääkarhuja. Vähän kuin ihmisiä ja ihmisiä. Kaikki erilaisia ja käyttäytyvät erilailla.
Vaeltaessamme tuolla samaisella saarella ja melkein samalla reitillä kerroin päivityksissämme
http://www.expedition.fi/svalbard2005/p ... html#p0804 eteenpäin seuraavien viikkojen aikana viidestä karhusta jotka kohtasimme. Mutta kaikki nämä karhut väistivät meitä kiltisti ensimmäisten kynäpistoolipanosten lähdettyä ilmaan. Lähin niistä oli kaiketi parin sadan metrin päässä. Ja kylläisiä, koska oli siedettävä talvi jään suhteen ja etenkin Wijdefjordilla runsaasti hylkeitä syötäväksi. Nyt hylkeet ovat jään mukana jossain muualla ja karhut ilman evästä. Koko Svalbard on vapaa jäistä poikkeuksellisen lämpimän talven jäljiltä.

Jos olette lukeneet Verlegenhukenin retkikunnan päiväkirjaa yhtään, on tuolla samaisella reitillä ollut oikein ruuhkaa. Käsittääkseni vain tämä porukka törmäsi karhuun joka kävi päälle.

Hyvä puoli tässä on, että eteläsuomessa ei tullut silti televisiossa hätätiedotetta asian johdosta.
Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Reissu Pete kirjoitti:Sitten on vielä jääkarhuja ja jääkarhuja. Vähän kuin ihmisiä ja ihmisiä. Kaikki erilaisia ja käyttäytyvät erilailla.
Vaeltaessamme tuolla samaisella saarella ja melkein samalla reitillä kerroin päivityksissämme
http://www.expedition.fi/svalbard2005/p ... html#p0804 eteenpäin seuraavien viikkojen aikana viidestä karhusta jotka kohtasimme. Mutta kaikki nämä karhut väistivät meitä kiltisti ensimmäisten kynäpistoolipanosten lähdettyä ilmaan. Lähin niistä oli kaiketi parin sadan metrin päässä. Ja kylläisiä, koska oli siedettävä talvi jään suhteen ja etenkin Wijdefjordilla runsaasti hylkeitä syötäväksi. Nyt hylkeet ovat jään mukana jossain muualla ja karhut ilman evästä. Koko Svalbard on vapaa jäistä poikkeuksellisen lämpimän talven jäljiltä.

Jos olette lukeneet Verlegenhukenin retkikunnan päiväkirjaa yhtään, on tuolla samaisella reitillä ollut oikein ruuhkaa. Käsittääkseni vain tämä porukka törmäsi karhuun joka kävi päälle.

Hyvä puoli tässä on, että eteläsuomessa ei tullut silti televisiossa hätätiedotetta asian johdosta.
👍
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
Reissu Pete
Viestit: 717
Liittynyt: 04 Helmi 2006 00:49

Viesti Kirjoittaja Reissu Pete »

Pakko avautua vielä hieman retkikunnan vähäsanaisuudesta, sillä olen ollut Sysselmanin viranomaisten kanssa tekemisissä useinkin ja tiedän heidän toimintatapansa.

Jääkarhun ampuminen Svalbardin alueella on vakava tilanne. Kuten on nyt tiedossa Sysselmanin helikopteri lensi paikalle heti 2,5 tuntia tapahtuneesta. Tehtiin kuulustelut, mittaukset, lopettamiset ja lopuksi karhu on vielä otettu kyytiin. Voimme vain päätellä, retkikunnan jatkaessa matkaa, että tilanteessa on toimittu itsepuolustukseksi. Lopullinen tuomio tulee kuitenkin vasta kun retkeläiset pääsevät perille ja menevät vielä kuulusteluihin ja tuomiolle Sysselmanin toimistoon. Tässä oma osansa on myös rahallisilla kuluilla. Paljon maksaa lentää suurehkolla helikopterilla 5-6 tuntia ja 4-6 hengen henkilökunta päälle? Puhutaan ainakin 15 000 euron summasta. Tämä on siis Sysselmanin intresseissä, mikäli voidaan epäillä jotain muuta kuin itsepuolustusta.

Itselläni oli tapaus vuonna 2005, jolloin jouduimme tilaamaan kaverin evakuoinnin paleltumien vuoksi Sysselmanin kautta. Pyysimme kelkkoja matkanjärjestäjiltä, mutta päädyimme lopuksi Sysselmanin jättikopteriin. Vakuutus maksoi kulut.
Kylille päästyämme tästäkin asiasta käytiin kuulustelut ja tehtiin pöytäkirjat. Olimme tietysti häpeissämme, perkeleen huonosti hoidetun retkikunnan asioiden johdosta, mutta yllätyimme kun Sysselmanin virkailija ryhtyi kehumaan meitä. Olimme tehneet hälytyksen oikein ja ajoissa kaverin varpaiden suhteen. Teimme paikalle heliportin ja ohjasimme koneen alas. Olimme valmistautuneet kaikin puolin kuulemma hyvin evakuoinnin suhteen. Kylillä meillä oli yhdyshenkilö, joka otti kaverin huostaansa Sysselmanilta yms.

Tällä edellä mainitulla haluan tuoda esille, että Suomalaiset arktiset retkikunnat ovat valmistautuneet lähes poikkeuksetta erittäin huolellisesti kaikenlaisiin mahdollisiin tapahtumiin retkien aikana. Ovat harjoitelleet kaikenlaisia tilanteita kaikenlaisissa mahdollisissa olosuhteissa. (ei nyt sentään, mutta melkein) Tämän Verlegenhuken retken vetäjä Kari Kossila lienee yksi koulutetuimmista arktisista matkailijoista.
Retkiporukan yhteneväisyys ja toiminta on kuitenkin kokonaisuuden summa ja kokonaisuutta ei voi optimoida yhden osan turvin.
Inari74

Viesti Kirjoittaja Inari74 »

Kiitos Petri asiantuntevasta "avautumisestasi", on hienoa että täällä palstoilla kirjoittelee niitäkin jotka asiasta oikeasti tietävät!

"Kyllähän sitä maalla viisaita ollaan kun merellä vahinko sattuu"
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Kerro lisaa; pienemmassa mittakaavassa (varpaat toki ovat samat missa vaan) tammoinen koskee myos Suomea (ainakin pohjoisessa):

"Teimme paikalle heliportin ja ohjasimme koneen alas. Olimme valmistautuneet kaikin puolin kuulemma hyvin evakuoinnin suhteen."

Yksi hataraketti pyryssa on kuin pieraus, kolme olisi jo jotain muuta (ja Kanadassa 4. ja 5. ovat BearBangs.... myyntipakkaus on siis 3+2 ja viela siedettavan kokoinen ja painoinen... posti tuskin naita "rajahteita" kuitenkaan toimittaa, ainakaan Suomeen).

PS Soihdut ovat aina tarjolla rakettien sijaan/ tai lisaksi. Taman vuoksi juuri kysyin, kun ihan kaikkea ei kuitenkaan voi olla mukana
Reissu Pete
Viestit: 717
Liittynyt: 04 Helmi 2006 00:49

Viesti Kirjoittaja Reissu Pete »

No koitan selvittää toiminta tapaamme, että päästään ruotimaan mikä meni vikaan :)

1. Piti selvittää oliko kaverin paleltumat evakuoinnin arvoisia. Tutkimme Heikki Karisen - kaukomatkailijan lääkintähuolto opusta ja muistelin hänen kanssaan käytyjä keskusteluita. Totesimme ,että jatkossa kaverilla on varvasmuussia ainakin ensimmäiseen isovarpaan niveleen sen sulaessa, joten varmistuimme evakuoinnin tarpeellisuudesta. Ongelmia oli useissa varpaissa molemmissa jaloissa. Jälkeenpäin asiasta ei ollut mitään epäselvyyttä ja isovarvas lyheni vain sentillä.

2. Piti miettiä mitä ilmoitukseen laitetaan.
- Esittely
- Retkikunnan numero (sysselmanin lapuista) ja sen hetkinen karkea sijainti nimillä
- Ongelman lyhyt kertominen ja päätös evakuoinnista tavalla tai toisella
- Kelikatsaus ja Sysselin pään arvio liikekannalle lähdöstä
- koordinaattijärjestelmä ja sijainti
- Vakuutuksen laajuus. Evakuoidaanko kaikki vai vain paleltunut? Olimme valmistautuneet kaikki lähtemään.

3. Puhelun toteuttaminen
- paras kielimies puhelimeen
- satellittipuhelimessa on 1-2 sekunnin viive. Älä huuda päälle. Puhu ja odota vastausta.

4. Tavaroiden jakaminen ja pakkaus valmiiksi.
- Tässä tapauksessa ruokatalous uusiksi
- Kaikki alkoholi jää retkeläisille
- Kivääri jäi meille
- Muut yhteiset tavarat jakoon.
- Lopuksi kaikki evakuoitavan kamat läjään ja tiukkaan pakettiin. Evakuoitavalle paljon kuteita päälle (ja myöhemmin tajusimme Slalomlasit päähän)

5. Olimme jäätiköllä, mutta sama pätee esim. suolla tai jäällä.
- Etsimme leiristä 100 metrin päästä alueen, mikä vaikutti tasaiselta.
- Lumisondilla tiukka lumentutkiminen ja etsiä noin 100 m2 alue missä ei ole railoja tai muuta pehmeää kohtaa.
- Alueen tamppaaminen reunoiltaan ja lopuksi nurkasta nurkkaan X
- Lumisondi tuulen yläpuolelle alueen reunaan ja tuuliviiri kiinni siihen.

6. Sovimme, että yksi meistä menee ohjaamaan helikopterin alas.
- Käytännössä kaveri meni toisen polven varaan laskeutumisalueen tuulenpuolen päähän noin 5 metriä alueen reunasta ja nosti kädet ylös.
-Kopteri lensi ensin alueen yli - Etsi ehkä tuuliviiriä - näkikö?? ei voi tietää
- Kopteri palasi ja laskeutui juuri merkitsemällemme alueelle alasohjaajan eteen. Alasohjaajankin olisi pitänyt muistaa laittaa suojalasit :)
- Kopteri ei laskeutunut koko painollaan vaan henkilökunta hyppäsi ulos ja kopteri nousi ylös.
- Meillä oli mies ja kamat valmiina, joten kaksi miestä evakuoitavaan kiinni ja yksi otti sen kamat. Kutsu kpterille uudestaan alas. Alasohjaaja on paikallaan jälleen.
- Kpteri tulee alas ja miehet häviävät lumipöllyyn ja homma oli ohi.

7.Heti kaupunkiin päästyä menimme ilmoittautumaan Sysselmanille ja pääsimme ennen suihkua kuulusteluihin, mikä aiheutti hieman hikoilua lämpimässä toimistossa.

Nuo kynäpistoolin panokset kyllä pamahtivat ihan kunnolla. Yksi nimittäin pamahti kynän päässä ja koko porukalla oli korvat lukossa pitkän aikaa. Karhu pariskuntakin sitä samaa pamausta pelästyivät jälleen muutaman sadan metrin päässä. :)
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

OK, ei siis ollut nakyvyyteen liittyvia ongelmia.

Kopterimiehet paasevat aika tiukkoihin paikkoihinkin, mutta sen kotimaisen 112 hatapuhelusovelluksen (tarkkojen koordinaattitietojen)avulla on heille mahdollista tutkia ilmakuvia jo tullessa, ettei ihan nain tarvi tehda:
http://www.snopes.com/photos/military/rooftop.asp
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Pistetäänpä arktisen vuoden jatkoksi allekirjoittaneen vuoden pääreissu, nyt kun siitä on saatu aikaiseksi pieni infosivukin: Ankarat avotunturit goes Grönlanti eli Grönlanti 2016 - ison jään yli, kohti auringonnousua. Blogia alkaa tulla torstaina ja seuranta starttaa Grönlannista loppuviikon aikana.

Hyvää kevättä, minä lähden hiihtämään!
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Hyvää reissua. Välttäkää jääkarhujen tappamista. :wink:
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Reissu Pete
Viestit: 717
Liittynyt: 04 Helmi 2006 00:49

Viesti Kirjoittaja Reissu Pete »

Reissu Pete
Viestit: 717
Liittynyt: 04 Helmi 2006 00:49

Viesti Kirjoittaja Reissu Pete »

Avatar
Pepi
Viestit: 7428
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

^ :lol:
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Vastaa Viestiin