Keski-Euroopan vaellusreitit

AnttiSn
Viestit: 262
Liittynyt: 02 Helmi 2016 20:06

Viesti Kirjoittaja AnttiSn »

No niinhän siinä kävi, että viime hetkellä meni pupu pöksyyn ja päätin tehdä toisen reitin, jolla ei pitäisi tikapuita olla keskellä vuorenrinnettä. Menin sitten aikaisemmin pimentoon jääneen Wallgaun maastoihin. Yritin pysyä suurinpiirtein tällä reitillä. Yleensäkään en tuolla Alpeilla ole karttoja hankkiutunut ostamaan. Aina siellä on kylttejä ja kännykällä katson sitten ennen lähtöä kartat kuntoon. Kertaakaan ei ole joutunut edes epäröimään pääseekö pois. Usein katson jonkun reitin ja sitten kuitenkin menee sovellukseksi. Niin nytkin. Päädyin nimittäin aivan väärällä puolelle vuorta, ja huomasin sen jo hyvissä ajoin ja tajusin, että risteys on mennyt ohi (ei ollut kovinkaan selvä, kun yritin kyllä katsoa sitä). Eipä hätää, kierretään sitten toiseen suuntaan. Sitten lopulta pääsin tuonne tuossa kartassa noin 2000m korkeuteen, oma gepsi näytti ylhäällä tasan 2099m. Auton jätin muuten 890m korkeuteen. Pidin mukavan evästauon maailman huipulla, sieltä näkyi Zugspitze (Saksan korkein huippu) ja käytännössä kaikki merkittävät tuon alueen vuoret. Ja tietysti myös alppijärviä kuten Walchensee. Hienot näkymät. Loppumatka huipulle oli hitusen haastava johtuen siitä, että eksyin yhdessä kohdin pari metriä reitin sivuun. Koirat ei kyllä pelkää, vaikka jouduin käsillä kiipeämään, samalla koiria remmistä ylös vetäen. Itseä hirvitti kyllä! Onneksi ei ollut kuin 10m ja löysin polun uudestaan. Se oli huonosti merkitty tuossa kohdin. Evästauon jälkeen ajattelin lähteä jatkamaan suorinta reittiä kohti autoa. Sitten eikun vuorenharjaa pitkin kohti seuraavaa. Puolessa välin meni pupu pöksyyn, pääosin tuon edellisen reitiltä eksymisen vuoksi. Se reitti näytti hurjemmalta kuin olikaan. Kävin vielä pienen matkan katsomassa ja totesin, että kaiken järjen mukaan tuosta kyllä pääsee ongelmitta alas (tuosta olisi paljon parempi tulla ylös, kuten tuo nettireitti neuvookin), mutta en tässä kohdin viitsi ottaa riskiä, kun siihen ei ole tarvetta. Käännyin takaisin ja kuljin poikkeuksellisesti omaa jälkeä pari kilometriä, sitten pitkä kierros ja taas pari kilsaa omia jälkiä ja loput vähän toista reittiä autolle.

Kyllä päivässäkin ehtii kävelemään ja näkemään kummasti. Autolta lähtin 9.50 ja palasin 16.30. Matkamittari sanoi, että olin kävellyt tasan viisi tuntia ja matkaa kertyi 29km. Korkeuseroa tuli vertikaalin 1200m lisäksi jonkin verran siinä välissä sahausta ylös alas. Ihan hyvä päiväretki, kävi kuntoilusta. Sää oli täydellinen, 18 astetta puolipoutaa.


Sumi
Viestit: 196
Liittynyt: 22 Huhti 2007 19:16

Viesti Kirjoittaja Sumi »

Tatraa Zakopanesta Puolasta voi kyllä suositella, nyt heinäkuun alussa käytiin. Alle tonnilla selviää helposti, ainoa suhteessa kalliimpi oli köysirata-ajelut noin 10-20 e/kyyti. Majoitus aivan ok guesthousesta kahdelle alle 200 e 5 yötä sis. aamupalan ja sijaitsi käytännössä niin lähellä kuin mahdollista köysirataa, noin 1.5 km. Lähemmäs pääsi vain takseilla tai busseilla, ei omalla autolla. Reitit upeita vuoristoisia noin 2000 m korkeudessa, korkein huippu Rysy on noin 2500 m korkeudessa. Sinne on vaikeaa ehtiä päiväreissulla eli jos sinne halajaa, kannattaa yöpyä alppimajoissa/chatoissa, joilla muutaman päivän kävely onnistuu muutenkin. Siinäkin mielessä suositeltavaa yöpyä majoissa, että yö niissä maksaa suunnilleen saman kuin köysiratakyyti päivittäin, jos majoittuu kaupungissa.

Kaupungissa taas tietysti on kaupungin ilot eli illalla pääsee ravintolaan syömään noin 15 e kahden hengen ruuat ja yhdet oluet. Kaupasta ruokaa saa halvalla. Pääkatu Krupowskilta saa nahkatuotteita edullisesti, myös kaikki kahvittelut ym. edullisia. Kieli voi olla joskus ongelma, eli englantia ei aina puhuta tai esim. ruokalistaa ei ole englanniksi, joka voi tehdä esim. chatavarauksen tekemisen puhelimitse etukäteen vaikeaksi. Juniin ja mm. köysirataan kun yritti ostaa lippuja, niin vaikeaa oli välillä tajuta systeemiä, kun kriittisellä hetkellä kieli vaihtui puolaksi. Tiettyä sosialistijäännettäkin ehkä havaittavissa, sillä köysirataan oli aina saman pituinen noin kahden tunnin jono, vaikka itse vaunuissa olisi ollut tilaa... Jonon pystyi ohittamaan toisinaan maksamalla kallimman lipun!:)
Metsän Omena
Viestit: 3074
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Vaeltelua Alppien selkärankaa pitkin idästä länteen. Jäätiköt hupenee vauhdilla kun poikkeuksellisia helteitä on pidellyt.Kuva
Kullervo
Viestit: 997
Liittynyt: 10 Elo 2013 16:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kullervo »

Minkälaisen pätkän kuljit? Lähditkö kuinka idästä, Itävallan puolelta?
Metsän Omena
Viestit: 3074
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Kullervo kirjoitti:Minkälaisen pätkän kuljit? Lähditkö kuinka idästä, Itävallan puolelta?
Itävallan itäosista. Olen reissun päällä vielä. Ensin laaksoja ja solia, höhenwegejä Tauernista lähtien ja korkealla pysyttelyä. Seuraavana päivänä reitti hahmottuu aina edellisenä iltana. Onneksi jokainen sataviisikymmenmetrinen korkeutta viilentää ilmaa sen asteen. Alamaissa pitelee neljänkympin helteitä niin kolmessa kilometrissä on siedettävä 20 astetta. Tuli uitua tänään jäätikköjärvessä vilvoittelun vuoksi. Hienoja ukkosia aina illasta.
Erämartta
Viestit: 14
Liittynyt: 27 Joulu 2012 11:15

Viesti Kirjoittaja Erämartta »

Nyt ollaan lähdössä Tsekin puolelle Karpaateille. Harrachow on kylän nimi. Lähtö 18.8.
Laitan kuulumisia kun palaamme.
Onko jollain tietoa miten lentoyhtiöt suhtautuvat vaellussauvoihin jos mahtuu käsimatkatavarakokoiseen laukkuun?
polarctis
Viestit: 65
Liittynyt: 18 Syys 2017 14:40

Viesti Kirjoittaja polarctis »

Mikäpä olisi helpoin tapa aloittaa Alppien koluaminen?
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Erämartta kirjoitti: Laitan kuulumisia kun palaamme.
Onko jollain tietoa miten lentoyhtiöt suhtautuvat vaellussauvoihin jos mahtuu käsimatkatavarakokoiseen laukkuun?
Nihkeasti, kun ne ei ymmarra, etta tervat karjet on (joistain) mahdollista irroittaa... miten kavi?

Ja muutenkin, mitka oli parhaat paikat?
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

polarctis kirjoitti:Mikäpä olisi helpoin tapa aloittaa Alppien koluaminen?
Insbruckista olisi naille reiteille
http://www.naturpark-zillertal.at/natur ... enweg.html
helppo paasta.

Laakson pohjalta voi ottaa jonkin talvikauden murtsika-hiihtomajan tukikohdaksi, ja tehda parin pvan pyrahdyksia useammalle reitille. Kauden ulkopuoliset alennukset on hyvat; syyta tarkistaa, etta Knabe on auki (juoman lisaksi tarjoillaan Bauernkost, jonka pitaisi istua hyvin suomalaiseen makuun).
hartsuherra
Viestit: 140
Liittynyt: 31 Heinä 2013 09:13

Viesti Kirjoittaja hartsuherra »

polarctis kirjoitti:Mikäpä olisi helpoin tapa aloittaa Alppien koluaminen?
Alpeille on yhtä nopea ja helppo mennä etelä-suomesta kuin lappiin tai Pohjois-Ruotsiin ja Norjaankin. Kustannuskin on likimäärin sama. Kannattaa ehdottomasti käydä kokeilemassa. Vaelluksella, tai mitä nimeä siitä sitten käyttääkin pääsee näkemään alpit monipuolisesti. Upeita vuoria ja jäätiköitä, todellakin postikorttimaisemaa. Suosittelen ja menen taas jossain vaiheessa. Alpeilla joudut pysymään olemassa olevilla poluilla. Monin paikoin on mahdotonta tai hengen vaarallista edetä polkujen ulkopuolella. Yksin tuskin saat olla, sillä monilla reiteillä riittää porukkaa. Alpit eivät ole erämaata vaan törmäät koko ajan asutukseen ja kyliin. Jos telttailet saatat tuntea itsesi rikolliseksi, sillä lähtökohtaisesti se ei ole sallittua. Itse pystytän teltan myöhään ja lähden aikaiseen joten ongelmaa ei ole tullut mutta kuitenkin, ei se ole yleensä sallittua. Kilometreissä päivämatkat saattavat jäädä alhaisiksi, sillä nousumetrit ratkaisevat. Jäätiköt ja huiputukset ovat toinen juttu. Monet harrastavat näitä mutta yleensä porukoissa. Vaellureiteille voi mennä yksinkin.

Itselleni lopputulema on tullut selväksi. Suomen lapin oikeita erämaita ei mikään voita. Mutta kannattaa käydä muuallakin.
Vastaa Viestiin