Untuvainen taukotakki

Avatar
tapanik
Viestit: 560
Liittynyt: 17 Marras 2012 11:52

Viesti Kirjoittaja tapanik »

Lähetin Stormbergille palautetta tuosta takin painosta. Kerron sitten, mitä vastaavat.


Elämäntapakävelijä, kalastaja, retkeilijä.

Blogi: http://tapanikunnas.net/
Videot: https://www.youtube.com/c/Elamantapakavelija/videos
Instagram: https://www.instagram.com/tapanikunnas/
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Pisti myös epäilyttämään noiden merkkitakkien untuvan määrä, oma takki painoi 1050g. Kankaat on samoja keinokuituja, ehkä nekin on paksumpia?
Tosin takki on melko pullea ja näyttääkin kuulemma Michelin ukolta. :?
Kyllä Siperia opettaa!
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Entäs onko käyttäjäkokemuksia tällaisten taukotakkien käytöstä makuupussien lisälämmitteenä.. :?:
rokrok
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Heinä 2008 15:17

Viesti Kirjoittaja rokrok »

Melko rajusti alakanttiin on paino ilmoitettu. Arvelinkin, että kakkonen ja kolmonen ovat vaihtaneet paikkoja.

Itsellä on kevät ja syyskäytössä Cumuluksen Incredilite untuvatakki. Käyttö leiritakkina ja myös makuupussin lisäeristeenä kylminä öinä. Olen ollut tyytyväinen. Täältä: http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/jackets
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

kaptu kirjoitti:Entäs onko käyttäjäkokemuksia tällaisten taukotakkien käytöstä makuupussien lisälämmitteenä.. :?:
Eipä ole sellaisesta, kun talvipussin lämpöarvot taisi olla jotain Comfort -25 ja extreme -40.
Pussi pitänee sitten ainakin olla hiukan reilunkokoinen, että sisäpuolelle mahtuu.
Kyllä Siperia opettaa!
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

TREKKING kirjoitti:
kaptu kirjoitti:Entäs onko käyttäjäkokemuksia tällaisten taukotakkien käytöstä makuupussien lisälämmitteenä.. :?:
Eipä ole sellaisesta, kun talvipussin lämpöarvot taisi olla jotain Comfort -25 ja extreme -40.
Pussi pitänee sitten ainakin olla hiukan reilunkokoinen, että sisäpuolelle mahtuu.
Minulla on sellainen ns. kevytuntsikka, ei kylläkään ole riittävä taukotakki mutta kiva
lisäeriste esim. makuupussiin tai lyhyemmälle tauolle. Mielestäni tosi monikäyttöinen
varuste niin retkellä kuin pihassakin.
Menee pieneen tilaan eikä paina paljon, monesti käytän kuoritakin tai g-1000:nin alla,
tykkään.
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

sahamies kirjoitti:Sellainen takki jonka voi pakata sen omaan taskuun ei voi paljoa painaa.
Toinen juttu voiko sitä enää takiksi kutsua.
Pakkautuu omaan taskuunsa, XXL-kokoisena painaa n. 900g. Kutsuisin takiksi. Ainakin näyttää ja tuntuu takilta.
kaptu kirjoitti:Entäs onko käyttäjäkokemuksia tällaisten taukotakkien käytöstä makuupussien lisälämmitteenä.. :?:
Edellistä kevyempää keinokuituista toppatakkia olen joskus käyttänty makuupussissa, puoliso useamminkin. Toimii. Optimaalista toki olisi lisätä samalla painolla lämpöä muulla tavoin (esim. makuupussin eristeenä), mutta jos se taukotakki on kuitenkin mukana, niin kyllä se lämmittää siellä makuupussissakin, kunhan mahtuu pussiin se päällä. Kannattaa suunnitella sitten myös jotain eristystä jaloille (esim. kevyet untuvahousut ja untuvatöppöset), niin pysyy nukkuminen mukavana. Yläkropan eristäällä välttää kyllä hypotermiaa, mutta kylmät jalat häiritsevät ainakin itselläni unta. Puolison takki kävi ikävästi haisemaan kun reilun viikon yöt nukkui siinä yhtä kyytiä.

Kevyessä luokassa keinokuituiset ovat myös harkitsemisen arvoisia, mutta aktiivikäyttäjien kommenttien ja järkeilynkin mukaan eivät yhtä pitkäikäisiä. Mutta jos käyttöä on vähän tai sitten vaan hyväksyy tiheämmän uusimisvälin. Itse suunnittelen untuvatakkia kuitutakin lisäksi, jotta keinokuituisen voisi säästää niihin kurjan märkiin reissuihin, joissa untuva ei enää tunnu hyvltä idealta.
H2SKV
Viestit: 65
Liittynyt: 05 Elo 2013 07:58

Viesti Kirjoittaja H2SKV »

Vaihtoehtona olisi makuupussi joka toimii taukotakkina.
Eli kaksi toimintoa yhden hinnalla.
Kuten tämä Nunatak Raku http://www.nunatakusa.com/site07/other_bags/raku.htm
Tuolla pärjäisi hyvin syysvaellukset. Aika hintava tosin, ostaisi takin ja pussin ja nekin saisi vielä halvemmalla.

Silloin ei kyllä passaa kastella taukotakkia.

Täyspitkällä vetkoketjulla varustettu toimisi täkkinä ja vaikka toisen pussin päällisenä talviretkillä.
Onkohan tälläisiä olemassa?
tst
Viestit: 6556
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

H2SKV kirjoitti:Vaihtoehtona olisi makuupussi joka toimii taukotakkina.
Silloin ei kyllä passaa kastella taukotakkia.
^Keventämistä. Olen myös ajatellut että jos leirissä tulee kylmä niin normi untuvapussin voi laittaa aina päälle/hartioille. Tällöin ei tietysti pahemmin liikuskella mutta istuskellessa toimii. Jos tulilla istuskelee niin untuvatakki on turhan herkkä kipinöille ja joku brutaalimpi passaa ainakin minulle paremmin.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Korpijaakko kirjoitti:
Pakkautuu omaan taskuunsa, XXL-kokoisena painaa n. 900g. Kutsuisin takiksi. Ainakin näyttää ja tuntuu takilta.
Minulla on vastaava Marmotin takki (iman huppua 700g) ja taukotakkina erittain hyva kun pintakangas on seka tuuen etta vedenpitava.
- en sitten tieda, kuinka hyva ominaisuus tuo olisi, jos kayttaisi pussin sisalla
- toki leiripuuhastelu kay katevasti, kun takki paalla sitoo pussin umpeen joltain pallean koekeudelta. Eikos sellaisesta Fjellun "kadet saa lapi" -pussista pyydeta melkein e1000?
StefanG
Viestit: 1905
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Ei ole takki mutta minulla on tämä toppatäytteellä poncho, on aina mukana talvisin matkustaessa. Viime talvena tuli todella tarpeeseen kun bussia odotellessa ulkona tuli vilu -20 asteen pakkassessa.

Ursus
Viestit: 9570
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Onpa kätevä taukotakki/tyyny/lisälämmitystakki - hintaa nyt 179 dollaria. Tuontapaisen voi tehdä itsekin jos vähänkin osaa ommella.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

H2SKV kirjoitti: - -
Täyspitkällä vetkoketjulla varustettu toimisi täkkinä ja vaikka toisen pussin päällisenä talviretkillä.
Onkohan tälläisiä olemassa?
Ei ihan, mutta melkein: puettava täkki. (Saa myös muilta valmistajilta, mutta tuo tuli ensimmäisenä mieleen.) Itse olen joskus kylmällä kesäreissulla avannut makuupussin vetskarin, kietaissut sen hartioiden yli ja vyöttänyt irtohihnalla, jotta tarkeni illalla puuhailla. Yöllä olikin sitten kylmä... Se oli ennen kuin hankin kevyen toppatakin.
tst
Viestit: 6556
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Tulipahan sitten tilattua n. 0,5 kg painava untuvatakki vaikka hetki sitten ei pitänyt... :? En ota sitä välttämättä uutena reissuun ettei tule kipinöistä reikiä mutta pitelen sitä ensin kotioloissa. (Yritän perustella tätä ostosta vaikka sitten näin.)
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

TREKKING kirjoitti:Pisti myös epäilyttämään noiden merkkitakkien untuvan määrä, oma takki painaa 1050g. Kankaat on samoja keinokuituja, ehkä nekin on paksumpia?
Tosin takki on melko pullea ja näyttääkin kuulemma Michelin ukolta. :?
Peruutan perusteettomat epäilyni tuosta täytteen määrästä ja riittävyydestä.
Olin juuri 2.5 tuntia ulkona valokuvaamassa kävellen, matkaa tuli vain noin 4km (eli mateluvauhti) ja pakkasta oli 27 -> 25 astetta.
Takin alla t-paita ja fleece. Jo puolessa välissä piti aukoa takin vetoketjua kun tuli kuuma. Eli varmaan se on puolen kilon takkikin melko lämpöinen.
Hauska olis tietää onko tuossa minkälainen tuulensuojaus, kun ei tuultakaan ole juuri tuntunut läpi tulevan, pitänee sitäkin yrittää testailla, kunhan kelit sallii.
Kyllä Siperia opettaa!
Vastaa Viestiin