Tupa ilmoittaa paljonko sinne on matkaa?
Uuden näköinen viitta, olikohan vielä 5 vuotta sitten.
Nyt heräsi kysymys, oliko nuo eksyneet tuon viitan vieressä odottamassa pelastusta. Viitta on tuvalta kivenheiton päässä eli noin 100 m Jaurulle päin.
Myös herää kysymys noista asteista, viitassa ne on asteina ja minuutteina mutta hätäkeskus tarvitsee desimaaleina luulisin. Jos luettelet viitan vieressä nuo numerot niin miten vastaanottaja ne kirjaa, meneekö pahimmillaan 10 km pieleen?
Nyt heräsi kysymys, oliko nuo eksyneet tuon viitan vieressä odottamassa pelastusta. Viitta on tuvalta kivenheiton päässä eli noin 100 m Jaurulle päin.
Myös herää kysymys noista asteista, viitassa ne on asteina ja minuutteina mutta hätäkeskus tarvitsee desimaaleina luulisin. Jos luettelet viitan vieressä nuo numerot niin miten vastaanottaja ne kirjaa, meneekö pahimmillaan 10 km pieleen?
-
- Viestit: 2522
- Liittynyt: 12 Heinä 2013 21:22
Menee 12km pieleen jos minuutit tulkitsee asteen osina. Arvailuksi jää kaikki ellei pelastunut sitten halua joskus tapahtumista julkisesti kertoa.13102013 kirjoitti:Myös herää kysymys noista asteista, viitassa ne on asteina ja minuutteina mutta hätäkeskus tarvitsee desimaaleina luulisin. Jos luettelet viitan vieressä nuo numerot niin miten vastaanottaja ne kirjaa, meneekö pahimmillaan 10 km pieleen?
Matson47:n selvitys ja linkki auttoivat pääsemään hajulle radiosuunnistuksen saloista.
Itse kootun hinta ja sen ominaisuudet tekisivät vastaanottimesta todella houkuttelevan vaihtoehdon teknisimmille laitteille. Sen toimintavarmuus ja helppous olisi ilmeisesti omaa luokkaansa...mutta lähetin ei siis olekaan niin yksinkertainen juttu!
Mahdollista siis olisi toteuttaa, mutta tuleeko niin kalliiksi lupineen ja huoltoineen että se ei ole todellinen vaihtoehto?
Käyton helppous, väsyneenäkin pimeässä kohmeisin sormin olisi ilmeisesti valttia.
Voisi ajatella että eivät he kuitenkaan tuossa kyltin luona olleet apua pyytäessään, ainakaan eivät lukeneet koordinaatteja taulusta.
Muutama vastaavanlainen etäisyydestä tuvalle kertova viittakin, vaikka sadan metrin välein ennen tupia yleisimpiin tulosuuntiin saattaisi tuoda iloa joillekin. Ei niistä ainakaan haittaa luulisi olevan.
Itse kootun hinta ja sen ominaisuudet tekisivät vastaanottimesta todella houkuttelevan vaihtoehdon teknisimmille laitteille. Sen toimintavarmuus ja helppous olisi ilmeisesti omaa luokkaansa...mutta lähetin ei siis olekaan niin yksinkertainen juttu!
Mahdollista siis olisi toteuttaa, mutta tuleeko niin kalliiksi lupineen ja huoltoineen että se ei ole todellinen vaihtoehto?
Käyton helppous, väsyneenäkin pimeässä kohmeisin sormin olisi ilmeisesti valttia.
Voisi ajatella että eivät he kuitenkaan tuossa kyltin luona olleet apua pyytäessään, ainakaan eivät lukeneet koordinaatteja taulusta.
Muutama vastaavanlainen etäisyydestä tuvalle kertova viittakin, vaikka sadan metrin välein ennen tupia yleisimpiin tulosuuntiin saattaisi tuoda iloa joillekin. Ei niistä ainakaan haittaa luulisi olevan.
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: 09 Tammi 2008 20:44
Ei helvetti , on tämä keskustelu jotenkin absurdia. Tässä ketjussa ja toisessa. Pitää olla radiomajakat ja gepsit, että osataan perille.
Varusteet ja asenne kuntoon.
Lainaan tätä Timon kommenttia toisesta ketjusta:"Suurinosa virheistä johtuu käyttäjästä ja sitä kautta pikkuongelmat kasaantuu isoiksi ongelmiksi.
Teltat yms. muut varusteet myös käyttäjästä kiinni, mutta suurin ongelma taitaa olla kynnys todeta itselleen, että vituiksi meni. Nyt jäädään tähän."
Tuossa olen täysin samaa mieltä.
Varusteet ja asenne kuntoon.
Lainaan tätä Timon kommenttia toisesta ketjusta:"Suurinosa virheistä johtuu käyttäjästä ja sitä kautta pikkuongelmat kasaantuu isoiksi ongelmiksi.
Teltat yms. muut varusteet myös käyttäjästä kiinni, mutta suurin ongelma taitaa olla kynnys todeta itselleen, että vituiksi meni. Nyt jäädään tähän."
Tuossa olen täysin samaa mieltä.
Kompassilla, kartalla ja hyvillä erätaidoilla on kuljettu sata vuotta sitten, ja niin voidaan kulkea turvallisesti tänäkin päivänä.
GPS avittaa matkan varrella, mutta vain tiettyyn rajaan saakka kuten monessa kirjoituksessa on todettu.
Joskus tulee se tilanne eteen, että omat mukana kuljetettavat varusteet eivät syystä tai toisesta riitä ohjaamaan kulkijaa perille.
Siinä tilanteessa luulisi ulkopuolisen avun kelpaavan itse kullekin. Pienikin vihje tai vinkkaus tuvan läheisyydestä voi helpottaa.
Radiomajakka on hyvä, mutta ei se taida tähän tapaukseen soveltua kuitenkaan. Ketjun alussa kyselinkin jotakin nykytekniikan avulla valmistettua hyvin yksinkertaista piipparia, joka lähettäsi signaaleja ympäristöönsä, jotka olisivat poimittavissa pienellä, halvalla ja toimintavarmalla laitteella.
Sellaista ei ilmeisesti vielä ole keksitty.
GPS avittaa matkan varrella, mutta vain tiettyyn rajaan saakka kuten monessa kirjoituksessa on todettu.
Joskus tulee se tilanne eteen, että omat mukana kuljetettavat varusteet eivät syystä tai toisesta riitä ohjaamaan kulkijaa perille.
Siinä tilanteessa luulisi ulkopuolisen avun kelpaavan itse kullekin. Pienikin vihje tai vinkkaus tuvan läheisyydestä voi helpottaa.
Radiomajakka on hyvä, mutta ei se taida tähän tapaukseen soveltua kuitenkaan. Ketjun alussa kyselinkin jotakin nykytekniikan avulla valmistettua hyvin yksinkertaista piipparia, joka lähettäsi signaaleja ympäristöönsä, jotka olisivat poimittavissa pienellä, halvalla ja toimintavarmalla laitteella.
Sellaista ei ilmeisesti vielä ole keksitty.
Yksinkertainen piippari on todella jo keksitty. Ks radiosuunnistus. se lähetin tuvalle maksaisi muutaman kympin. Antenni olisi jokseenkin näkymätön.
60Ah kapasiteetti riittäisi hyvin koko talven yhtämittaiseen päälläoloon ilman latausta.
Heh, visioidaan lisää, lähetin voisi käynnistyä vain pimeällä tai lumimyrskyllä. Sensoreita on. Samoin sen toimintaa voi jaksottaa niin, ettei se koko aikaa ole siellä äänessä
Harrastajavoimin toteutettuna naurettavan halpa systeemi, ja täysin riippumaton mistää yleisestä televerkosta tai satelliiteista.
Lähettimen pitää olla vain niin pienitehoinen, että sen kuuluvuus rajoittuu hyvin lähelle. Siitä huolimatta se vaatii luvan.
Lähden itse Itäkairaan piakkoin ja otan mukaani pienen radioaseman jolla pidän etelä Suomeen yhteyksiä siten, että iltaisin pojat kuuntelevat tasatunneilla muutaman minuutin, josko olen äänessä.
Tätä olen harrastanut jo kymmeniä vuosia, siis radioamatööritoimintaa erityisesti kaiken maailman pusikoista niin etelä- kuin pohjois Suomestakin.
Alla olevan linkin kuvassa pidin kelohongan rungolta yhteyden Vaskojoen maisemista Poriin. Lähettimen teho oli 150mW ja taajuusalue 7MHz
Mutta niin kuin yllä on kommenteissa kirjoitettu, omat taidot ja varusteet ovat se avainsana kun lähdetään erämaahan. Ja nöyrä mieli. Kovalla pakkasella en yleensä nosta hattua kelopuulle mutta kovasti sitä kunnioitan.
http://matsoni47.lb3.kuvat.fi/kuvat/Lem ... op&_=9f6c2)
60Ah kapasiteetti riittäisi hyvin koko talven yhtämittaiseen päälläoloon ilman latausta.
Heh, visioidaan lisää, lähetin voisi käynnistyä vain pimeällä tai lumimyrskyllä. Sensoreita on. Samoin sen toimintaa voi jaksottaa niin, ettei se koko aikaa ole siellä äänessä
Harrastajavoimin toteutettuna naurettavan halpa systeemi, ja täysin riippumaton mistää yleisestä televerkosta tai satelliiteista.
Lähettimen pitää olla vain niin pienitehoinen, että sen kuuluvuus rajoittuu hyvin lähelle. Siitä huolimatta se vaatii luvan.
Lähden itse Itäkairaan piakkoin ja otan mukaani pienen radioaseman jolla pidän etelä Suomeen yhteyksiä siten, että iltaisin pojat kuuntelevat tasatunneilla muutaman minuutin, josko olen äänessä.
Tätä olen harrastanut jo kymmeniä vuosia, siis radioamatööritoimintaa erityisesti kaiken maailman pusikoista niin etelä- kuin pohjois Suomestakin.
Alla olevan linkin kuvassa pidin kelohongan rungolta yhteyden Vaskojoen maisemista Poriin. Lähettimen teho oli 150mW ja taajuusalue 7MHz
Mutta niin kuin yllä on kommenteissa kirjoitettu, omat taidot ja varusteet ovat se avainsana kun lähdetään erämaahan. Ja nöyrä mieli. Kovalla pakkasella en yleensä nosta hattua kelopuulle mutta kovasti sitä kunnioitan.
http://matsoni47.lb3.kuvat.fi/kuvat/Lem ... op&_=9f6c2)
-
- Viestit: 6935
- Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Radiomajakka tuvalle tuntuu absurdilta ratkaisulta suunnistusongelmiin, mutta voihan olla, etten vaan ymmärrä sen hienoutta... Väkisin kuitenkin herää ajatus, että:
Järjestelmä vaatii lähettimen ja virtalähteen joka tuvalle ja lähettimen huollon määrävälein. Mahdollisesta vikaantumisesta ei siirry automaattisesti tietoa ylläpitäjälle vaan se siirtyy aikanaan harrastuneen kulkijan mukana. Jos siirtyy. Ja lisäksi kulkijoiden pitäisi hankkia sopivat vastaanottimet, kovin monella tuskin on sellaisia valmiina?
Jos vertaa tuota GPS:ään, niin... Tuville ei tarvitse asentaa mitään: järjestelmä on tuolla taivaalla ja sen ylläpidosta vastaa joku muu. Ei kuluja MH:lle. Mahdollisesta vikaantumisesta menee varmasti välittömästi tieto ylläpidolle, mutta eipä tuossa ole tainnut mainittavia vikoja olla vuosikymmeniin? Ja jos joku vika tulisi, niin rinnallahan on jo yksi vaihtoehtoinen järjestelmä, joka toimii samoilla vastaanottimilla. Ja niitä vastaanottimia on jo aika monilla ja niitä saa kaupasta.
Mutta sellainen juttu, joka voisi olla ihan fiksu ainakin joillain tuvilla avotunturissa, olisi kepitys muutaman sata metriä tuvan molemmin puolin. Mutten laittaisi kepitystä tyypilliseen kulkusuuntaan kertomaan etäisyyttä tuvalle vaan poikittain tyypilliseen kulkusuuntaan tuvan molemmin puolin, koska huonossa näkyvyydessä tuvasta voi kulkea aika helposti ohi... Vastaavia "kaappareitahan" on joillain Ruotsin tuvilla.
Järjestelmä vaatii lähettimen ja virtalähteen joka tuvalle ja lähettimen huollon määrävälein. Mahdollisesta vikaantumisesta ei siirry automaattisesti tietoa ylläpitäjälle vaan se siirtyy aikanaan harrastuneen kulkijan mukana. Jos siirtyy. Ja lisäksi kulkijoiden pitäisi hankkia sopivat vastaanottimet, kovin monella tuskin on sellaisia valmiina?
Jos vertaa tuota GPS:ään, niin... Tuville ei tarvitse asentaa mitään: järjestelmä on tuolla taivaalla ja sen ylläpidosta vastaa joku muu. Ei kuluja MH:lle. Mahdollisesta vikaantumisesta menee varmasti välittömästi tieto ylläpidolle, mutta eipä tuossa ole tainnut mainittavia vikoja olla vuosikymmeniin? Ja jos joku vika tulisi, niin rinnallahan on jo yksi vaihtoehtoinen järjestelmä, joka toimii samoilla vastaanottimilla. Ja niitä vastaanottimia on jo aika monilla ja niitä saa kaupasta.
Mutta sellainen juttu, joka voisi olla ihan fiksu ainakin joillain tuvilla avotunturissa, olisi kepitys muutaman sata metriä tuvan molemmin puolin. Mutten laittaisi kepitystä tyypilliseen kulkusuuntaan kertomaan etäisyyttä tuvalle vaan poikittain tyypilliseen kulkusuuntaan tuvan molemmin puolin, koska huonossa näkyvyydessä tuvasta voi kulkea aika helposti ohi... Vastaavia "kaappareitahan" on joillain Ruotsin tuvilla.
-
- Viestit: 2522
- Liittynyt: 12 Heinä 2013 21:22
Ei mene taulussa ( http://aijaa.com/Lp4Kmh ) annetuilla koordinaateilla mielestäni mikään pieleen.akuusist kirjoitti:Menee 12km pieleen jos minuutit tulkitsee asteen osina. Arvailuksi jää kaikki ellei pelastunut sitten halua joskus tapahtumista julkisesti kertoa.13102013 kirjoitti:Myös herää kysymys noista asteista, viitassa ne on asteina ja minuutteina mutta hätäkeskus tarvitsee desimaaleina luulisin. Jos luettelet viitan vieressä nuo numerot niin miten vastaanottaja ne kirjaa, meneekö pahimmillaan 10 km pieleen?
Pelastushelikopterin laskeutumispaikan WGS 84 koordinaatit Härkävaarassa ovat siis:
68 (astetta) 01 (minuuttia) 55 (sekuntia)
28 (astetta)43 (minuuttia)18 (sekuntia)
Otin pöydälle alueella liikkuessa yleensä käyttämäni maastokartan (V513, Kemihaara, Maanmittauslaitos) mittakaavassa 1:50000 vuodelta 2007 (uutta maastokarttaa ei tietääkseni ole vielä painettu tuolta alueelta).
Kartan vasemmasta reunasta löytyy (myös WGS 84) vaakakoordinaatit (leveys) ja kartta-alueen yläreunasta pystykoordinaatit (pituus), tosin vain viiden minuutin välein. Noiden yllämainittujen (taulussa annettujen) koordinaattien risteyksessä sijaitsee Härkävaaran autiotuvan pelastushelikopterin laskeutumispaikka, joka tosin sijaitsee kämpästä muutama kymmenen metriä pohjoiseen ja hieman myös kämpästä länteen olevalla suoaukealla.
Gepsiini (Garmin 60C, jossa maastokartta Topo-Suomi , Genimap 2004) tallentamani KKJ koordinaatit samasta paikasta samoin täsmäävät (luonnollisesti useiden metrien eroja) pelastushelikopterin laskupaikan KKJ koordinaatien kanssa.
Opetelkaa ihmeessä käyttämään oikeita riittävan tarkkoja paperikarttoja ja heittäkää ne satatonniset ulkoilukartat hevon kuuseen noilla seuduilla likkuessa. Nuo paikannushärpäkkeet ovat toki käyttökelpoisia riittävän tarkan kartan ja kompassin lisänä, mutta tälläkin palstalla jotkut näyttävät niidenkin kanssa pahasti sekoilevan.