Miesten hiihtovaellukselle järkyttävä päätös

varsijousi
Viestit: 1211
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

Jos on eksyksissä, niin millä ihmeellä niitä koordinaateja kykenee ilmoittamaan, siinäkään tapauksessa, että tietäisi suurinpiirtein paikan. Kyllä se ainoa oikea tapa on katsoa gepsusta koordinaatit ja sitten ilmoittaa ne hätäkeskukselle, jos yhteys toimii.

Jos tietää sijaintinsa kartalla, niin silloinhan voi jatkaa matkaa tavoitteeseen eli kämpälle. Koordinaattien mittaaminen tarkasti kartasta pakkasessa viivoittimella tms on käytännössä epätoivoinen yritys. Toki kartan avulla voi yrittää jollakin tapaa paikantaa sijaintinsa, se vain ei taida hätätilassa riittää. Hyvissä oloissa, kun ei ole väliä onko päivän tai pari eksyksissä, tarkalla sijainnilla ei liene suurta merkitystä.

Koordinaattijärjestelmiä on Suomessakin käytössä useita, tässä ne tärkeimmät: vanha yhtenäiskoordinaattijärjestelmä KKJ/YKJ (myös vanha peruskoordinaattijärjestelmä PKJ), uusi ETRS-TM35FIN, WGS84, Nato MGRSutm-UPS (=maailmanlaajuinen yksillä asetuksilla toimiva tasokoordinaatisto kaikkialla maapallolla). Näiden asetukset on oltava gepsussa oikein, jotta voi ilmoittaa koordinaatit oikein. Ne asetukset voi pitää hallinnassa, kun tekee eri asetukset eri profiileihin, sitten vain vaihto eri profiiliin ja taas kaikki koordinaatit ovat toisessa järjestelmässä oikein.


13102013
Viestit: 511
Liittynyt: 13 Loka 2013 17:16

Viesti Kirjoittaja 13102013 »

"Netti on vielä monelle tuntematon – puoli miljoonaa yli 65-vuotiasta ei käytä lainkaan tietotekniikkaa" otsikoi Länsiväylä 18.11.2015.

Tähän perustuu minun arvioni ettei näillä eksyneillä ollut älypuhelinta tai GPS-laitetta. Mutta he kokeneina vaeltajina tiesivät että ne koordinaatit on siinä Härkävaaran paalussa. Ja jos lähtee Härkävaarasta tai tulee sinne Tahvontuvalta suunnistamalla tähän paaluun ei voi olla törmäämättä.
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Pepi kirjoitti:Jopa osoitteissa itseriittoiset virkamiehet ovat tehneet tarpeettomia väärinkäsitysmahdollisuuksia. Kun yksi ja sama tie ylittää kunnanrajan, tien nimi ei muutu, mutta osoitenumerointi alkaa usein uudelleen - toisesta päästä. Lopputuloksena voi olla sama osoite saman tien varressa parin kilometrin päässä toisistaan.
Rautateiden varrella olevat km-pylväät ilmoittavat etäisyyden Helsingin rautatieasemalle. Helpottaa paikantamista mutta ei sovellu muualle.
Kun eksyn, lähden kotiin.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

13102013 kirjoitti:"Netti on vielä monelle tuntematon – puoli miljoonaa yli 65-vuotiasta ei käytä lainkaan tietotekniikkaa" otsikoi Länsiväylä 18.11.2015.

Tähän perustuu minun arvioni ettei näillä eksyneillä ollut älypuhelinta tai GPS-laitetta. Mutta he kokeneina vaeltajina tiesivät että ne koordinaatit on siinä Härkävaaran paalussa. Ja jos lähtee Härkävaarasta tai tulee sinne Tahvontuvalta suunnistamalla tähän paaluun ei voi olla törmäämättä.
Tilastokeskuksen mukaan Suomessa oli vuonna 2014 noin 1.1 miljoonaa 65 -vuotiasta tai sitä vanhempaa, miehiä heistä oli noin 470 tuhatta. Näistä luvuista laskettuna puoli miljoonaa henkeä on noin 45 prosenttia. Eli jos tilastokeskuksen ja Länsiväylän lukuihin on luottaminen, 55 prosenttia Suomen yli 65 -vuotiaista käyttää tietotekniikkaa ainakin jonkin verran.

Oletan, että Länsiväyläkin on laskenut lukuunsa mukaan myös 65 -vuotiaat, koska käytät sen antamaa lukua perusteluna. Lisäksi oletan ettei Länsiväylänkään käytössä ole ollut vuotta 2014 tuoreempaa tietoa.

Noiden yllä olevien lukujen perusteella ei voi arvioida miesten gps -osaamisesta/käytöstä yhtään mitään. Sen perusteella, että olivat kokeneita vaeltajia, voi sen sijaan arvailla, että olivat ainakin tietoisia gps -käytön mahdollisuuksista. Sitä taas ei voi arvioida, mitä mieltä he gps -laitteista olivat.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
13102013
Viestit: 511
Liittynyt: 13 Loka 2013 17:16

Viesti Kirjoittaja 13102013 »

Karttapaikka löytää Savukoskelta 3 Härkävaaraa mutta on olemassa neljäskin Härkävaara jota Karttapaikka eikä Retkikartta löydä.
Härkävaaran tuvalta noin 100 m päässä on paalu jossa lukee HÄRKÄVAARA. Mistähän syystä näitä pelastushelikopterin laskeutumispaikkoja ei löydy kartoilta eikä niiden koordinaatteja löydä mistään paitsi paalujen tauluista?
Retkikartta kyllä löytää tupien, puuliiterien ja huusien koordinaatit.
matsoni47
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Tammi 2009 23:18
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matsoni47 »

Olimme juuri Itäkairassa ja mm. Härkävaaran kämpällä. Siinä rämpiessämme ymmärsin hyvin, että miehet lähtivät takaisin. Olosuhteet olivat tuolloin kovemmat kuin meillä. Nyt oli pakkasta vain 10-20C. Mutta lumi upotti armottomasti.
Juttelin Vierihaarassa parin rajamiehen kanssa ja he kertoivat, että miehiä oli etsitty ensin Korvatunturin reitiltä, siis hyvin kaukana löytöpaikasta. Vielä pikku tarkennus, rajamiehet kertoivat, että joku etsijöistä oli haistanut miesten nuotion savun, ja näin heidät löydettiin.
Olen itse saman ikäluokan käppänä mutta minulla oli 2 nuorta miestä avaamassa latua, silti riitti haastetta.

Sissihkö
matsoni47
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Tammi 2009 23:18
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matsoni47 »

13102013 kirjoitti:"Netti on vielä monelle tuntematon – puoli miljoonaa yli 65-vuotiasta ei käytä lainkaan tietotekniikkaa" otsikoi Länsiväylä 18.11.2015.

Tähän perustuu minun arvioni ettei näillä eksyneillä ollut älypuhelinta tai GPS-laitetta. Mutta he kokeneina vaeltajina tiesivät että ne koordinaatit on siinä Härkävaaran paalussa. Ja jos lähtee Härkävaarasta tai tulee sinne Tahvontuvalta suunnistamalla tähän paaluun ei voi olla törmäämättä.
Kokenut vaeltaja myös tietää, että jos hän lukee paalusta koordinaatit, hän on kämpän vieressä?? Mistähän he olivat koordinaatit saaneet? Ehkä juuri älykännykästä.
Rajamieht kertoivat vain, että läheltä kämppää heidät oli löydetty.
kepsilla
Viestit: 749
Liittynyt: 18 Kesä 2007 15:54

Viesti Kirjoittaja kepsilla »

matsoni47 kirjoitti:
13102013 kirjoitti:"Netti on vielä monelle tuntematon – puoli miljoonaa yli 65-vuotiasta ei käytä lainkaan tietotekniikkaa" otsikoi Länsiväylä 18.11.2015.

Tähän perustuu minun arvioni ettei näillä eksyneillä ollut älypuhelinta tai GPS-laitetta. Mutta he kokeneina vaeltajina tiesivät että ne koordinaatit on siinä Härkävaaran paalussa. Ja jos lähtee Härkävaarasta tai tulee sinne Tahvontuvalta suunnistamalla tähän paaluun ei voi olla törmäämättä.
Kokenut vaeltaja myös tietää, että jos hän lukee paalusta koordinaatit, hän on kämpän vieressä?? Mistähän he olivat koordinaatit saaneet? Ehkä juuri älykännykästä.
Rajamieht kertoivat vain, että läheltä kämppää heidät oli löydetty.
Toisaalta älykännykästä tai GPS laitteesta pitäisi saada myös tieto(jos osattu käyttää) , että olet 100 m päässä autiotuvasta suuntaan nnn astetta.
GPS vaeltaja
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

^Tuo "Härkävaaraan paalu" alkaa selvästikin muodostua kahta eri koulukuntaa erottavaksi rajapyykiksi, mutta ikävä kyllä myös turhan ja tyhjän varassa jankkaamisen monumentiksi.

Arvostaisin kovasti, jos aiheesta pidettäisiin ainakin kuukauden kunnioittava hiljaisuus.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Avatar
hekrules
Viestit: 211
Liittynyt: 23 Huhti 2008 14:16

Viesti Kirjoittaja hekrules »

Tässäpä ruotsinkielen taitoisille:

https://langlasning.wordpress.com/2016/ ... exklusivt/

Eli Carsten Lorange ja viimeiset vaiheet 1961.
KaukoAntero
Viestit: 476
Liittynyt: 22 Heinä 2008 13:03
Paikkakunta: Pori / Helsinki

Viesti Kirjoittaja KaukoAntero »

Pikäänpä piti vanhalla lukioruotsilla tavata sekavaa tekstiä. Siis Pöyrisjokivarteen on kuollut.

Kauko
tunkiokotka
Viestit: 42
Liittynyt: 27 Marras 2010 18:26

Viesti Kirjoittaja tunkiokotka »

hekrules kirjoitti:Tässäpä ruotsinkielen taitoisille:

https://langlasning.wordpress.com/2016/ ... exklusivt/

Eli Carsten Lorange ja viimeiset vaiheet 1961.
Kiitoksia linkistä. Olipa tosiaan långläsning, tainnut kirjoittaja saada korvauksen palstamillimetrien perusteella.
lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

tunkiokotka kirjoitti:Kiitoksia linkistä. Olipa tosiaan långläsning, tainnut kirjoittaja saada korvauksen palstamillimetrien perusteella.
Tämä on tyypillistä nykytyyliä kaikessa mediassa: kertojan oma itse on kaiken keskiössä ja itsestä kerrotaan enemmän kuin varsinaisesta asiasta.
Matsoni48
Viestit: 35
Liittynyt: 14 Loka 2021 22:38
Paikkakunta: Nakkila

Re: Miesten hiihtovaellukselle järkyttävä päätös

Viesti Kirjoittaja Matsoni48 »

Tulimme Härkävaaran kämpälle vain viikko tapauksen jälkeen. Silloinkin oli kova pakkanen ja tuuli kuljetti lunta, Jäljet katosivat hyvin nopeasti.
Luin veljesten merkinnät kämppäkirjasta, ja istuin pitkään mietteissäni, elin heidän tunnelmissaan.
Tietooni on tullut, että he olivat hyvin lähellä kämppää kun heidät löydettiin. Surullista.
Ei juuri kannata viisastella asioista mutta meidän porukalla, 3, on aina mukana majoite ja hyvät talvimakuupussit. Silläkin varustuksella yöpyminen niissä oloissa olisi aika haastava juttu.
sissihkö
Nuortti
Viestit: 962
Liittynyt: 23 Loka 2021 16:01

Re: Miesten hiihtovaellukselle järkyttävä päätös

Viesti Kirjoittaja Nuortti »

Joskus vuonna 2018 kokeilin UK-puistossa 112-sovellusta Luirojärvellä. Sain koordinaatit, joiden perusteella olin reilu 10 km kaakkoon Luirolta. Koordinaatit olivat siis toiset kuin mitä tuvan seinustalla oli.
Ilmeisesti virheellinen paikannus johtui siitä, että olin ns. katvealueella.
Ilmoitin sitten virheestä Hätäkeskukseen. Sieltä sain vastauksen parin viikon kuluttua, että ongelma korjattu.
Ja muutaman kerran uusien reissujen aikana olen kokeillut ja hyvin toimii.
Vastaa Viestiin