Paleltumat, niiden hoito ja niihin varautuminen

Kumivasara
Viestit: 133
Liittynyt: 10 Kesä 2010 13:05

Paleltumat, niiden hoito ja niihin varautuminen

Viesti Kirjoittaja Kumivasara »

Olin tuossa Sipoon jäillä vaimon kanssa luistelemassa. Pakkanen huiteli jossain -20 °C paikkeilla. Tuulta oli vain vähän. Ulkona oltiin 2-3 tuntia. Vaatetta oli päällä reilusti, kasvoja ei suojaamassa mitään erityistä.

Kaikki meni hyvin, eikä tuntunut kylmältä missään vaiheessa (kun sitä vaatetta tosiaan oli), kunnes oltiin jo palaamassa autolle ja rantaan oli vain muutama sata metriä. Vaimo sanoi että nenänpääni on aivan valkoinen. Luulin tuon liioittelevan, ja otin itsestäni kameralla kuvan, ja katsoin sen kuvan, ja sehän oli _aivan_valkoinen. Nostin merinokaulurin nenän päälle, ja lämmittelin käsillä nenää loppumatkan. Kun autossa seuraavan kerran katsoin nenääni peilistä, se oli jo tavallisen näkoinen.

Mutta kyllä tuo pelästytti. En ollut itse huomannut mitään, enkä olisi huomannut varmaan koko asiaa jos olisin ollut yksin liikkeellä. Arveluttaa, että miten jatkossa uskaltaa mennä pakkasilla esim. yöpymään. Tai pitkiä päiviä yksin ulkona jos on paljon pakkasta.

Ankarat avotunturit kirjassa paleltumista sanotaan ainakin seuraavaa:

"Kasvojen paleltumat ovat kavalimpia, koska niitä ei itse tunne. Paleltuma huomataan tavallisesti vasta tauolla. Pakkasrasvat ovat tehoton suoja pakkasta vastaan. Sen sijaan luontainen rasvakerros toimii hyvin. Tällainen rasvakerros syntyy, kun ei pese kasvojaan muutamaan päivään ennen retken alkua, eikä koko retken aikana. Kasvojen paleltumat ovat yleensä lieviä. Jos iholla havaitaan valkoinen kohta, sitä painellaan paljaalla kädellä. Yleensä tämä auttaa. Paleltunut kohta suojataan jatkossa paremmin, sillä paleltuma uusiutuu helposti."

Kysymykseni ovat:

1) Miksi paleltuma uusiutuu samaan kohtaan helposti?

2) Miten nenän paleltumista voi jatkossa ehkäistä? Jotain sopivaa vaatekappaletta?

3) Kuinka vakava on tilanne, jossa nenänpää on valkoinen? Mitä siitä voi seurata?

4) Miten uskallan jatkossa nukkua makuupussissa kylmällä? Nenä kuitenkin on väkisinkin siinä makuupussin pääaukon kohdalla. Jotain vinkkiä tähän liittyen.

5) Miten tuo huomattu paleltuma tulisi hoitaa? Kädet paleltuvat jos alan hieromaan nenänpäätä paljailla käsillä.

Kiitoksia kommenteistanne. Tämä asia alkoi nyt ihan tosissaan askarruttamaan (ja jopa pelottamaan), Haluaisin olla yhtä "kenttäkelpoinen" kuin mitä tunnen olevani.


Kumivasara
Viestit: 133
Liittynyt: 10 Kesä 2010 13:05

Viesti Kirjoittaja Kumivasara »

Tuossa vielä kuva

Osaako joku avata minulle paleltuman fysiologiaa. Mitä siinä tarkalleen tapahtuu?
StefanG
Viestit: 1892
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Olematta asiantuntija niin minun järki sanoo että koska ihmisessä on niin paljon nestettä niin se on se soluneste joka jäätyy kun elimistön tuottama lämpö ei enää riitä pitämään joku kehonosa sulana.
Avatar
Yeti
Viestit: 145
Liittynyt: 22 Heinä 2013 16:24
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yeti »

Wikipedian artikkeli oli harvinaisen puutteellinen, mutta Terveyskirjastossa on enemmän tietoa.
Avatar
OS
Viestit: 8142
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Nenänpää on varmasti aika herkkä paleltumaan, sillä siinähän se on yksinäisenä kohoumana kasvojen keskellä, ilman minkäänlaista suojaa kylmyyttä ja viimaa vastaan. Ei kai tuohon suojautumiseen ole oikein muuta konstia, kun jotain vaatetta kasvojen eteen.
StefanG
Viestit: 1892
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Sehän on helppoa vetää joku liina nenälle jos ei käytä silmälaseja. Mutta tämmöiselle rillipäälle kuin minä niin ei voi koska lasit on hetkessä huurussa hengitysilmasta. Se on muunmuassa yksi syy miksi ostin suojalasit käytettäväksi lumimyrskyssä eim.
vetta
Viestit: 411
Liittynyt: 27 Joulu 2012 13:24

Viesti Kirjoittaja vetta »

Valelääkärin (olen kylläkin oikeastaan valeinsinööri) hyvä apu tässä on Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim - Paleltumat ja muut ihoon kohdistuvat kylmähaitat

Ymmärtääkseni uudelleen paletumisen riski kasvaa, jos paleltuma on vaurioittanut verenkiertoa. Kuvaamasi paletuma oli hyvin lievä tai ei paleltuma ollenkaan. Esimerkiksi et sanonut nenän olleen edes kipeä, rakkuloista puhumattakaan. Maalaisjärjellä ajatellen nenä on sellainen, että se kestää aika hyvin matalia lämpötiloja vahingoittumatta. Paleltumia ehkäisee myös tupakoimattomuus, koska tupakointi heikentää verenkiertoa.

Ensihoito-ohjeet ovat linkatussa artikkelissa. Lämmitys noin 40 asteisella vedellä. Varottava ihon rikkomista ja palovammoja liikaa lämmittämällä. Jälkihoitoon ei kai sinun tapauksessa ole tarvetta?
Avatar
seppo
Viestit: 2781
Liittynyt: 17 Tammi 2006 22:49
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja seppo »

Verenkiertohäiriö on tavallista kovalla pakkasella. Veri siirtyy suojelemaan tärkeitä sisäelimiä ja ulkoiset raajat - kuten sormet, varpaat, nenänpää, korvat - jäävät ilman. Ulkoraajojen hiussuonet supistuvat eikä veri kulje. Verenpainetaudissa tavallinen beetasalpaajahoito pahentaa vielä lisäävät raajojen verenkiertohäiriötä.
hannes
Viestit: 10783
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

^ Hyvää tietoa tuossa linkissä.
Paleltumisen ehkäisyyn kannattaa panostaa, koska viottunut kohta on herkkä myöhemminkin uusille paleltumille.
Minullakin on toisessa korvassa muisto nuoruuden talvimopoilusta.

Hengitysilmamaski on hyvä viimalla. Niitä on olemassa eri malleja. Minulla on talvella aina mukana ja avotunturissa tuulessa sitä osaa arvostaa.

Minusta kaulaliinakin on hätätilassa hyvä. Kun se nenän ja suun kohdalta jäätyy hengitysilmasta, voi pyöräyttää kuivan kohdan tilalle.

Erilaisia kasvosuojuksia - pankkirosvomallista avonaisempaan - löytyy eri materiaaleista valmistettuina paljon.

Ketjun aloittajalla ei ole mitään hätää talvella paleltumien suhteen kun nyt osaa ennakoida , "pikku oppirahan "jälkeen asiaan oikein.

Avotunturit-kirja paneutuu minusta moneen varotoimeen talvivaelluksessa hyvin!
Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Kovalla pakkasella tuulen tai liikkumisesta aiheutuvan ilmavirran pääsy iholle on syytä estää.
Hyvän hupun avulla saa kasvojen eteen hyvän "tuulitunnelin".

Nyt olen itse testaillut susiturkislakkia, kun "puuhkat" on alhaalla, niin kasvojen ympärillä on jo siitä todella hyvä suoja.
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
Kumivasara
Viestit: 133
Liittynyt: 10 Kesä 2010 13:05

Viesti Kirjoittaja Kumivasara »

Kiitokset vastauksista

Erityisesti tuo Duodecim -linkki oli pätevä. Pitää lukea vielä uudestaan ajan kanssa.

Eniten **tuttaa että oman elimistön "kantokyky" näyttää tässä suhteessa olevan -20 °C paikkeilla (ja tuuli oli varsin olematon), eikä esim -35 °C kohdalla. Eniten pelottaa että en huomannut tuota itse, ja se pistää miettimään että joskus tulevaisuudessa palelluttaa nenäni oikeasti pahasti. Nyt tuo nenän värin muuttuuminen huomattiin minuuttien sisällä. Kamerasta löytyy selfie joka otettu 5-10 minuuttia aiemmin, ja siinä kaikki näytti olevan Ok.

En tupakoi.

Nenänpääni on "aina" kylmä muutamasta pakkasasteesta eteenpäin, ehkä plussan puolellakin. Ehkä siksi en nyt tuntenut minkään muuttuvan. Mutta voin omasta kokemuksestani vahvistaa sen mitä Vaiska sanoo kirjassaan "Kasvojen paleltumat ovat kavalimpia, koska niitä ei itse tunne" Verenkietoni on ilmeisen huono myös sormissani, joille tulee helposti kylmä. Sormia vaan on helpompi liikutella pitääkseen ne lämpimänä, ja niiden ympärille on helpompi pukea vaatetta. Niillä myös tekee asioita, jolloin pysyy paremmin kärryllä mikä on tilanne. Nenän päälle on vaikea pukea mitään. Ja sitä on vaikea liikutella.

Joku huivi olisi kiva nostaa nenän päälle, mutta se pistää rillit huuruun ja jäähän. En ole noita hengitysilmamaskeja kokeillut (pakkasetkin niin harvassa), mutta luulisi huurustavan rillit helposti. Suun eteen en omasta puolestani tarvitsisi mitään.

Auttaisivatko turkikset hupun ympärillä? Olen ymmärtänyt että ne loisivat jonkinlaisen mikroilmaston hupun suulle, ja rikkoisivat tuulta, mutta eivät ne ihan liikaa pysty lämpötilaan vaikuttamaan? Toki sen tuulen blokkaaminen on jossain olosuhteissa välttämättömän tärkeää.

Entä jos jostain tuommoisesta lähtisi jotain askartelemaan? Saksilla leikkaisi alaosan pois, ja jättäisi vaan "nenäkorkeuden". Sitten sisäpuolelle ehkä vielä jotain merinovillaa tai jotain.. Voisiko toimia?

Sellainen vaihtoehto että "älä oleskele ulkona tuntia pidempää jos lämpötila on alle -15 °C" ei alkuunkaan houkuttele.
vetta
Viestit: 411
Liittynyt: 27 Joulu 2012 13:24

Viesti Kirjoittaja vetta »

Sormien palelemisen syy voi joskus olla vähän yllättävä. Seppo viittasi keskustelussa aiemmin siihen. Kun elimistön normaali autoregulaatio alkaa vähentää ääreisosien verenkiertoa sisäelinten lämmön lisäämiseksi, niin sormia alkaa palella. Sormia ja varpaita pitää siis lämmittää lisäämällä vaatetta vartalolle (ja päähän).
Kumivasara
Viestit: 133
Liittynyt: 10 Kesä 2010 13:05

Viesti Kirjoittaja Kumivasara »

vetta kirjoitti:Sormien palelemisen syy voi joskus olla vähän yllättävä. Seppo viittasi keskustelussa aiemmin siihen. Kun elimistön normaali autoregulaatio alkaa vähentää ääreisosien verenkiertoa sisäelinten lämmön lisäämiseksi, niin sormia alkaa palella. Sormia ja varpaita pitää siis lämmittää lisäämällä vaatetta vartalolle (ja päähän).
Tämä elimistön mekanismi on ja oli tiedossa. Tänään oli vaatetta todella paljon, eikä missään kohtaa tuntunut kylmältä. Paitsi siinä nenässä se "peruskylmyys" mikä minulla aina pakkasilla on.
Avatar
Pepi
Viestit: 7428
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Kumivasara kirjoitti:Nenänpääni on "aina" kylmä muutamasta pakkasasteesta eteenpäin, ehkä plussan puolellakin.
...
Joku huivi olisi kiva nostaa nenän päälle, mutta se pistää rillit huuruun ja jäähän.
Jäähtyykö nenäsi myös silloin, kun et käytä rillejä? Haittaako rilliesi nenäsatula verenkiertoa?

Kun ikäännyin silmälasien käyttäjäksi, minun oli pakko värkätä kaikkien käyttämieni lasien nenäsatula sellaiseksi, että se kantaa nenän päältä eikä juuri edes kosketa sivuihin. Muuten haittasi verenkiertoa sisätiloissakin.

Lasit eivät ole käsiteltyinä niin muodikkaan näköiset ja niiden jälki nenässä on näkyvämmällä paikalla, mutta eipähän nenä palellu ja linssit pysyvät tarpeeksi kaukana poskista, etteivät huurru.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Kumivasara
Viestit: 133
Liittynyt: 10 Kesä 2010 13:05

Viesti Kirjoittaja Kumivasara »

Pepi kirjoitti:
Kumivasara kirjoitti:Nenänpääni on "aina" kylmä muutamasta pakkasasteesta eteenpäin, ehkä plussan puolellakin.
...
Joku huivi olisi kiva nostaa nenän päälle, mutta se pistää rillit huuruun ja jäähän.
Jäähtyykö nenäsi myös silloin, kun et käytä rillejä? Haittaako rilliesi nenäsatula verenkiertoa?
Muuttuja jota en ole tullut ajatelleeksi. Piillolaseja on joskus tullut käytettyä, mutta tätä asiaa en ole tullut mieleeni vertailla. Piilolaseja voi joskus käyttää, jolloin ei ole huuruun meneviä rillejä jos nostaa jotain kangasta nenän eteen, mutta yhtä päivää pidemmillä reissuilla ne eivät ole kovin toimiva ratkaisu..

Luulisin että palelee ilman lasejakin. Lasit tuntuvat istuvan oikein mukavasti siten etteivät haittaa verenkieroa. Ovat kyllä tosi lähellä päätä, ja huurustuvat helposti.
Vastaa Viestiin