Paleltumat, niiden hoito ja niihin varautuminen

StefanG
Viestit: 1891
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Kumivasara kirjoitti: Auttaisivatko turkikset hupun ympärillä? Olen ymmärtänyt että ne loisivat jonkinlaisen mikroilmaston hupun suulle, ja rikkoisivat tuulta,
Tässä on vielä parempi ratkaisu, tuunattu koiran muovikaulurista.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 12125.html

Kuva


Avatar
Kaarle Suurehko
Viestit: 1778
Liittynyt: 22 Joulu 2011 19:26

Viesti Kirjoittaja Kaarle Suurehko »

Ihan perinteinen paljakalla käytettävä huppu riittää.
Kasvojen ympärillä ulkoneva kangastunneli, joka luo ilmalukon ja siinä turkisreunus.
(Lisäksi erilaisia maskeja saatavilla.)
Puhtauden harrastus altistaa myös. Siis esimerkiksi kasvojen peseminen saippualla. Ja pakkasvoiteet.
Jos viettää paljon aikaa sisätiloissa heikentää kanssa.

Kerran paleltuneella paikalla kestää kauan palautua normaaliksi. Valkoisena käyminen ja siitä heti normaalinväriseksi palautuminen ei omien kokemuksieni mukaan ole haitaksi. Noin puolet varpaistani ovat eri aikoina käyneet pieneltä osin mustina, mutta vain yhdestä on osa pois. Muut melko normaalissa kunnossa.
Kumivasara
Viestit: 133
Liittynyt: 10 Kesä 2010 13:05

Viesti Kirjoittaja Kumivasara »

Noniin! Nyt on tämmöinen viritelmä. Tuntuu pysyvän päässä ihan OK (ainakin sisällä), eikä tuosta haittaakaa taida olla. Rillit ei huurustu. Vaikuttaa ihan käyttökelpoiselta.

Vielä kun jaksaisi ommella sisäpuolelle jotain merinoa tai vastaavaa, mutta en taida jaksaa kun ompelukoneesta on neula poikke, eikä jaksa perehtyä sen vaihtoon ainakaan just nyt. Tai ehkä koskaan.

Kuva

isompi kuva aukeaa klikkaamalla.
StefanG
Viestit: 1891
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Ei pöllömp kehitelmä!

Kävin eilen iltakävelyllä testaamassa pakkaspukeutumiseni riittävyyttä kun oli -26 astetta. Hyvin tarkeni paitsi että hienoinen tuuli pisteli nenää ja poskipäitä.

Kävelin puolisen tuntia ja jäin sitten juna-asemalle seisomaan ja tunnustelemaan miten pärjää paikallaan seistessä.
Yläselän kohdalla alkoi hienoinen vilu tulla kun olin kymmenisen minuuttia seissyt paikalla muttei muualla.
Minulla on toppatäytteellä oleva poncho mikä tulee mukaan repppun kun talvella matkustan, olisi ollut tarpeen eilen.
Viime talvena tuli tarpeeseen kun odotin bussia ulkona yli -20 asteen pakkasessa.

Tämä on se poncho:
Kuva
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Tuossa hiukan enemmän ja kovemmilla pakkasilla suojaava malli ja jos haluaa vähemmän jäätä suun eteen, kannattaa leikata myös suun kohta täysin auki. Tuossahan nenän hengitysilma ohjautuu alaspäin, ei laseille.

Kuva

Minulla silmälasien satulat jäädyttävät jossain vaiheessa nenänvartta, pieni kankaan tai kangasteipinpalanen auttaa asiaa.
Kyllä Siperia opettaa!
StefanG
Viestit: 1891
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Minä taas en pysty hengittämään nenän kautta, minulla menee joka talvi nenä enemmän tai vähemmän tukkoon heti kun menen ulos. Oikeastaan alkaa jo syksyllä kun sää kylmenee ja menee ohi vasta keväällä kun lämpenee.
hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Joissain sota-ajan valokuvissa muistan nähneeni samantapaisen nenäsuojusvirityksen kuin Kumivasaran.
Eli on toimivaksi havaittu!
Avatar
Pepi
Viestit: 7428
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Kumivasara kirjoitti:Piilolaseja voi joskus käyttää, jolloin ei ole huuruun meneviä rillejä jos nostaa jotain kangasta nenän eteen, mutta yhtä päivää pidemmillä reissuilla ne eivät ole kovin toimiva ratkaisu..
Minulla toimii. Joudun korjaamaan toisen silmäni näköä linssillä ja minulla on jatkuvakäyttöinen piilolinssi toiminut ongelmitta. Ei tarvitse läträtä säilytysnesteen kanssa talvireissussa. Tavalliset rillit "pelastusveneenä" ja lisälukulaseina.

Jatkuvakäyttöinen on siis piilolinssi, jota voi käyttää kuukauden päivät ja yöt yhtäjaksoisesti.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
PeteBee
Viestit: 1084
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

Kyllä tää on hienoa elämää kun voi normisti olla ilman laseja. Osittain silmänpaineiden takia olin kaihileikkauksessa jolloin silmien sisään laitettiin uus linssi. Kun on 50 vuotta käyttänyt paksuja laseja, niin tää olotila on uskomaton. Ei ole enää ongelmia huurtuvista linsseistä ja nenää kylmentävistä sangoista.

Eikä se tullu edes kovin kalliiksi kun oli homma tarjouksessa. Melkein sama summa olis menny kun olisin joutunut ostaan yleislasit, päätelasit ja aurinkolasit voimakkuudella. Tai no ehkä seuraava lasisetti olis pannu vaa'an tasoihin.
Kumivasara
Viestit: 133
Liittynyt: 10 Kesä 2010 13:05

Viesti Kirjoittaja Kumivasara »

Pepi kirjoitti:
Kumivasara kirjoitti:Piilolaseja voi joskus käyttää, jolloin ei ole huuruun meneviä rillejä jos nostaa jotain kangasta nenän eteen, mutta yhtä päivää pidemmillä reissuilla ne eivät ole kovin toimiva ratkaisu..
Jatkuvakäyttöinen on siis piilolinssi, jota voi käyttää kuukauden päivät ja yöt yhtäjaksoisesti.
En ole perehtynyt olisiko tuo minulla mahdollista.

Hajataittoa on toisessa silmässä niin paljon että sen korjaamiseen ei "tehdasvahvuudet" riitä. Tai siis että tarvitsemiani piilolaseja (voi käyttää kuukauden, yöksi kuitenkin nesteisiin) ei ainakaan ole koskaan missään varastossa, vaan aina ne pitää jostain tilata. Tai itseasiassa sekään linssi ei korjaa niin paljoa kuin pitäisi, mutta sillä olen pärjännyt. Ilmeisesti piilolaseihin on vaikea rakentaa riittävää hajataiton korjausta.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Oman rajallisen kokemukseni perusteella tuollainen hetkeksi valkoiseksi mennyt kohta kasvoissa ei ole vielä paha juttu. Se toipuu nopeasti eikä mitään isompia seurauksia välttämättä jää. Enemmänhän tuo on sellainen pieni "pakkasenpurema" kuin kunnon paleltuma.

Mutta kavalasti nuokin tulevat. Jos yksin kulkee kylmässä ja on taipumusta tuollaiseen, niin voisi olla paikallaan olla pikku peili käden ulottuvilla ja vaikka vartin välein tarkastaisi tilanteen kun keli on kova?

Ja jos kerran nenällä on taipumus paleltua helposti, niin sitä voisi koettaa helpottaa:
- hyvällä hupulla, jossa on kunnon karvareunus (ehkä se turkislakkikin toimii yhtälailla?)
- erilaisilla kasvosuojuksilla, joko hienoilal kaupallisilla tai yksinkertaisimmillaan tuollaisella muppet-mallilla, osa toimii paremmin, osa huonommin, pääasia, että hengitys ilma pääsee kulkemaan eikä puske laseihin
- pelkällä laseihin kiinnitettävällä nenäsuojalla, itse käytän sitä aurinkolaseissa suojaamaan nenää auringolta jäätiköillä, mutta kyllä se toimii lämmittimenäkin eli simppeli fleece/vastaava pala, joka kiinnittyy vaikka taralla lasien ympärille
Kumivasara
Viestit: 133
Liittynyt: 10 Kesä 2010 13:05

Viesti Kirjoittaja Kumivasara »

Korpijaakko kirjoitti:Oman rajallisen kokemukseni perusteella tuollainen hetkeksi valkoiseksi mennyt kohta kasvoissa ei ole vielä paha juttu. Se toipuu nopeasti eikä mitään isompia seurauksia välttämättä jää. Enemmänhän tuo on sellainen pieni "pakkasenpurema" kuin kunnon paleltuma.

Mutta kavalasti nuokin tulevat. Jos yksin kulkee kylmässä ja on taipumusta tuollaiseen, niin voisi olla paikallaan olla pikku peili käden ulottuvilla ja vaikka vartin välein tarkastaisi tilanteen kun keli on kova?

Ja jos kerran nenällä on taipumus paleltua helposti, niin sitä voisi koettaa helpottaa:
- hyvällä hupulla, jossa on kunnon karvareunus (ehkä se turkislakkikin toimii yhtälailla?)
- erilaisilla kasvosuojuksilla, joko hienoilal kaupallisilla tai yksinkertaisimmillaan tuollaisella muppet-mallilla, osa toimii paremmin, osa huonommin, pääasia, että hengitys ilma pääsee kulkemaan eikä puske laseihin
- pelkällä laseihin kiinnitettävällä nenäsuojalla, itse käytän sitä aurinkolaseissa suojaamaan nenää auringolta jäätiköillä, mutta kyllä se toimii lämmittimenäkin eli simppeli fleece/vastaava pala, joka kiinnittyy vaikka taralla lasien ympärille

Juuri näin minäkin ajattelen. Tällä kertaa henkiset vauriot olivat fysiologisia vaurioita suuremmat. Tuokin huomattiin minuuttien kuluessa. Ja olihan se parempi näin, kuin että olisin mennyt tarpin kanssa metsään yksin yöksi, ja jossain välissä jäädyttänyt nenäni, ja huomannut vastaa seuraavana päivänä kotiin palatessani. Joku pieni peili kulkee varmaan jatkossa mukana jos olen yksin liikkeellä pidempiä talviretkiä.

Kävin tuossa iltasella testaamassa uutta nenämaskiani pyörälenkillä.


Kuva


Oikein kelvollisesti tuntui toimivan. Pysyi naamalla, ja rilleja pisti huuruun ainoastaan maltillisesti (kaikki silmälaseja käyttävät tietävät että lasit menevät aina huuruun vaikka kuinka järki sanoisi että hengitysilman kosteus ei pääse lasien suuntaan). Varmasti blokkasi suurimman viiman pois. Ainoa vika tuossa onkin ehkä se ettei tunne viimaa kasvoillaan siten kuin on tottunut; minä kun pidän viiman tunteesta kasvoillani.

Kuoritakissani kyllä on erinomainen huppu, en vain nyt käyttänyt sitä, kun en ymmärtänyt mitään vaaraa olevan. Turkiksia sitten jos reissut käyvät pidemmiksi ja kylmemmiksi, eli toivottavasti joskus, mutta ei nykyisessä elämäntilanteessani.
akallio
Viestit: 2068
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Itselläkin on kokemusta naaman paleltumisesta, hyvin salakavalasti se tosiaan tapahtuu. Nykyään koitan spedemäisesti läimiä kämmentä otsaan säännöllisesti ja varmistaa, että kaikkialla on tunto tallella ja mikään kohta ei tunnu käteen liian kylmältä.

Oma poski paleltui tunturilla hiihtäessä, vaikka oli safarimaski päässä. Pääsi välistä puhaltamaan pienelle alueelle. Naamasuojien huono puoli on, että alkavaa paleltumaa ei näe, tai voi tunnustella.
Kumivasara
Viestit: 133
Liittynyt: 10 Kesä 2010 13:05

Viesti Kirjoittaja Kumivasara »

akallio kirjoitti: Naamasuojien huono puoli on, että alkavaa paleltumaa ei näe, tai voi tunnustella.
Varmasti juuri näin. Ehkä tuossa omassa purkkaviritelmässäni onkin se hyvä puoli (verrattuna sellaisiin joissa maski on kiinteästi kiinni laskettelulaseissa), että sitä on helppo raottaa ja tunnustella/peilin kautta katsoa nenänpäätä.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

akallio kirjoitti: - -
Oma poski paleltui tunturilla hiihtäessä, vaikka oli safarimaski päässä. Pääsi välistä puhaltamaan pienelle alueelle. Naamasuojien huono puoli on, että alkavaa paleltumaa ei näe, tai voi tunnustella.
Se, ja juuri nuo suojan ohi pääsevät viimat. En ole asiasta ihan varma, mutta tuntuisi, että esimerkiksi laskettelulasit/vastaavat lisäävät poskien (vähän poskipään alapuolella, lasien mallista riippuen) paleltumista (tai ainakin jonkinlaista kylmävauriota, joka ilmenee ihon kipeytymisenä, kovettumisena ja hilseilynä) viimaisissa oloissa. Ehkä siihen syntyy joku pieni ikävä kylmän ilman pyörre tai jotain? Tämä rajallisella omakohtaisella kokemuksella. Kelkkaoppailla, joiden kanssa olen nyt työskennellyt oli samansuuntaisia kokemuksia laseista avonaisen safarikypärän kanssa.
Vastaa Viestiin