Bensan tms. kuljetusastiat

Inari74

Bensan tms. kuljetusastiat

Viesti Kirjoittaja Inari74 »

Millaisissa astioissa kuljetatte keittimien bensat ja muut nestemäiset polttoaineet? Pitkällä reissulla ahkion kanssa olisi oma valintani 5L bensakanisteri, mutta jos tarve on vaikkapa 3 litraa ja siitä osa jo valmiiksi keittimen pulloissa, mihin loput? Varsinaiset polttoainepullot melko kalliita, mutta onko turvallisia vaihtoehtoja?


hannes
Viestit: 10808
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

^Minä olen käyttänyt pelkästään varsinasia polttoainepulloja , varmuussyistä. Kolmeko noita nyt on, eikun kolme ja puoli tarkemmin muistellen. Trangian pullot kävisi varmaan myös varastopulloina.
Minulla on myös kaasua ainakin yksi iso pullo , nykyään talvikaasua. Ne käyvät tuvilla ja teltassakin.
Trangia 25 on kaasulle ja Omnifuel bensalle - lamppupetroolia(ei leimahda) on yksi litra varalle mutta en ole viitsinyt käyttää kun suutin pitäisi vaihtaa.

Joskus oli HeatPal mukana ja helkkarin monta tenupulloa, mutta ahkion kanssa piti olla kuin kusi sukassa, eikä rymytä ja kaadella sitä joka mättäällä. Ei innostanut paino eikä original muovipullot.
Daix
Viestit: 64
Liittynyt: 09 Marras 2014 12:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Daix »

Nesteen 5 l vihreä pienpolttoainekanisteri. Jos tarve on ollut vähemmän niin sitten litraisissa polttoainepulloissa. Pulloissa on myös pumput valmiiksi kiinni. Pulloja siis 1-3 kpl (Neljännen tilasin itseasissa juuri) Päiväreissuille voi mukaan ottaa myös pienemmänkin pullon.

Jos jostain syystä arvelluttaa tuo 5 litran kanisterin kestävyys, niin kaupastahan voi ostaa hieman vahvempi seinämäisen polttoainekanisterin. Kuitenkaan ei ehkä ole tarvetta alkaa ihan jerrykannua mukanaan raahaamaan.

Tuosta kanisterista on hieman hankalaa kaataa polttoainetta ilman että sitä läikkyy ympäristöön. Joten jonkin sortin ratti on lähes välttämättömyys, tai peräti kaatonokka.

Aspen kaatonokka
Aspen autofiller

Yllä muutama vaihtoehto, mitkä pikkurahalla helpottavat bensan kaatamista kanisterista polttoainepulloon. Muualtakin noita löytyy, ja muunkinlaisia, mutta ideana.
Avatar
tapanik
Viestit: 560
Liittynyt: 17 Marras 2012 11:52

Viesti Kirjoittaja tapanik »

Oikeita polttoainepulloja suosin minäkin. 5 litran kanisterissa tietysti kulkee helposti isokin määrä, mutta siitä pikkupulloihin kaataminen voi olla maastossa aikamoista lutraamista. Mieluummin teen sen kotioloissa.

Viimeisimmillä retkilläni on mukana ollut 0,3 l pullo keitinlaatikossa ja kaksi 0,9 l pulloa kuljetusastioina. Meinaan vielä hankkia toisen 0,3 l pullon + pumpun, jotta pullon tyhjentyessä vaihto täyteen on nopeaa. Samalla on sitten myös varapumppu olemassa. Tuollaisella pulloarsenaalilla pärjää jo 3-4 yön mittaisen retken (edellyttäen, että keittimen käyttöaika iltaisin ja aamuisin ei ole 3-4 tuntia pitempi).

Pitempiä varten hankin varmaan vielä ainakin yhden ison pullon lisää.

Usean pullon käyttäminen kuljetusastioina tarkoittaa myös sitä, että jos sählään ja astian sisältö kaatuu maahan, tai jos korkki särkyy, menetän vain kohtuullisen määrän polttoainetta. Kanisterin kaatumisen tai rikkoutumisen yhteydessä menisi pahimmassa tapauksessa kaikki kerralla.

Näissä kyse on siis MSR:n pulloista, mutta ainakin kuljetusastioiksi käy varmasti mikä tahansa bensiinipulloksi tarkoitettu astia.
Elämäntapakävelijä, kalastaja, retkeilijä.

Blogi: http://tapanikunnas.net/
Videot: https://www.youtube.com/c/Elamantapakavelija/videos
Instagram: https://www.instagram.com/tapanikunnas/
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

Fuelfriend tekee erittäin jämäköitä kanistereita lähinnä motoristeille. Suurin on 2 L. Huono puoli niissä on se, että kaatonokkaa ei ole integroitu korkkiin. Fuelfriediä käytän veneen moottorin (honda 2 hp) varakanisterina. Ahkiossa suosin matalaa 5-l kanisteria, jossa kaatonokka on korkin "sisällä", siis integroitu.

Rapidon 6 -kanisterista voi käsittääkseni tankata pisaraakaan läikyttämättä, ei ole omaa kokemusta.
Kuvailutulkki
Micke
Viestit: 2342
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Mulla on vajaan parinviikon reissussa 2 2,5 litran primus powerfuel kanisteria. Niiden lisäksi 3 polttoainepulloa pumppuineen. Ei ole loppunut aine kesken ja saa lämmittää telttaa just niin paljon kuin huvittaa. Polttoaineena yleensä nesteen vihreä pienkonebensa. Polttoainepullojen tankkausta varten on mukana pieni optimuksen tratti.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3143
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Voi voi näitä bensan ja muiden liuottimien kanssa läträäjiä. Minulle tarvittavat polttoaineet löytyvät metsästä.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
Avatar
seppo
Viestit: 2787
Liittynyt: 17 Tammi 2006 22:49
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja seppo »

Utsjoen ja Enontekiäisen erämaissa on laajoja metsättömiä alueita, siellä on pakko läträtä kemikaalien kanssa.
Micke
Viestit: 2342
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Tätä on taidettu käsitellä jo aiemminkin, mutta Sarekissa on kovin vähän poltettavaa.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
omat polut
Viestit: 4223
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Knapsua on tommonen läträäminen, tosimies tekee nuotion vaikka vesikasaan. oikeesti esim. 1.5-2 litran muovinen limupullo on aika hyvä polttoaineen kuljetukseen, helppo kaataakin.
Inari74

Viesti Kirjoittaja Inari74 »

Eräkulkuri kirjoitti:Voi voi näitä bensan ja muiden liuottimien kanssa läträäjiä. Minulle tarvittavat polttoaineet löytyvät metsästä.
Tai Metsähallituksen kämpän liiteristä, kämpillähän sinä olet kehunut talvella viihtyväsi...

Kiitos asiallisista vastauksista muille. Limupulloon en bensan kohdalla luota, turhan heppoisia nykypullot. Itse asiassa, voihan siihen 5 litran bensakanisteriin laittaa vaikka 2-3 litraa lähtiessä, eipä se siitä raskaammaksi matkan aikana tule. Ja nuo on kyllä erittäin kestäviä ja luotettavia astioita, kelkkahommissakin hyvin kestävät mukana. Toki pikku ratti pitää ottaa myös mukaan tankkauksia varten.
vaari
Viestit: 599
Liittynyt: 13 Tammi 2006 08:22

Viesti Kirjoittaja vaari »

Moottorisahakäyttöön tarkoitettu kanisteri. Jämäkkä ja kääntökorkissa näppärä nokka.
Eihän sitä ole pakko täyteen ottaa lähtiessään.
Inari74

Viesti Kirjoittaja Inari74 »

vaari kirjoitti:Moottorisahakäyttöön tarkoitettu kanisteri. Jämäkkä ja kääntökorkissa näppärä nokka.
Eihän sitä ole pakko täyteen ottaa lähtiessään.
Samaa mietin itsekin, mutta oma kombikannu on jo sahabensassa ja öljyssä, eikä uutta viitsis pelkästään tuohon ostaa, on sen verran kallis kannu. Huskun kannusta sais kyllä öljy- ja bensaosat irroitettua mikä lisäisi monipuolista käyttömahdollisuutta.

Tosin jos reissut on yleensä max viikon mittaisia, niin 2x0,6L + 2 litran pulloa varalle pitäisi riittää, kuitenkin aion kaasukeitintä ja yhtä pulloa pitää varalla mukana.
sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Trangian spriin olen joka reissulla kuljettanut sen omassa myyntipakkauksessa, eli siinä litran pullossa missä se on kaupan hyllyssä.
Pullo on jämärää tekoa ja korkki tiivis joten miksei se kelpaisi bensiininkin varastointiin.
Varatoimenpiteenä olen kuitenkin jakanut mukaan otettava määrän kahteen eri pulloon, ja vajaasta pullosta on myös mukavampi täyttää keittimen poltin.
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Siirryin tenun kuljettamisessa Trangian omaan kaatokorkilliseen pulloon niinä vuosina, kun spriin myyntipulloissa oli vuotavat korkit. Kun myyntihyllyn pulloja kevyesti puristi, jokainen pihisi. Pullon malli on muuttunut sittemmin.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Vastaa Viestiin