Bensan tms. kuljetusastiat
JPepi kirjoitti:Siirryin tenun kuljettamisessa Trangian omaan kaatokorkilliseen pulloon niinä vuosina, kun spriin myyntipulloissa oli vuotavat korkit. Kun myyntihyllyn pulloja kevyesti puristi, jokainen pihisi. Pullon malli on muuttunut sittemmin.
Muistan kanssa nuo pullot. Oli korkin välissä muovia tiivisteenä ja pullo vielä parissa muovipussissa, siltikin vuotoa. Trangian pullo oli tarpeen.
Traumat on kovat koska en vieläkään ota Sinolia omassa pullossaan ahkioon tai reppuun.
-
- Viestit: 6935
- Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Voi voi näitä puiden polttojia ja muita tupien liitereissä luuraajia. Minä kuljen siellä missä puu ei kasva.Eräkulkuri kirjoitti:Voi voi näitä bensan ja muiden liuottimien kanssa läträäjiä. Minulle tarvittavat polttoaineet löytyvät metsästä.
Mutta, jotta vastauksella olisi jotain informaatioarvoakin:
- Varsinaiset metalliset polttoainepullot ovat hyvä, mutta vähän painava ja kallis ratkaisu.
- Trangian kaatonokallinen pullo on kätevä varsinkin esim. Optimus Hikerin kanssa.
- Jostain minulle on kertynyt tosi heppoisen oloisia Primuksen keitinbensapulloja a 1L, heppoisuudestaan huolimatta ovat kestäneet toistuvaa käyttöä. Muistuttavat lamppuöljypulloja, joten semmoinenkin voisi pelata. Ja miksei myös limpparipullo.
- 5L pienkonebensakannuhan on itse asiassa aika jykevä ja kestää hyvin toistuvaa käyttöä. Ja tietty sinne voi laittaa vähemmänkin kuin 5L sitä ainetta (ja itseasiassa mahtuu sinne myös melkein päivän tarpeen verran yli 5L). Pullottaminen onnistuu tratin kanssa tai vakailla käsillä ja vajaalla kannulla ilmankin, mutta kaatonokallinen 1L mittakannu (jos käyttää n. 1L pulloja) on kätevä: helppo käyttää ja pitkässä reissussa voi samalla seurata menekkiä.
- Myös pienkonebensakannuja heppoisemmat lasinpesunestekannut toimivat bensakanistereina. Ne ovat kevyempiä ja niitä saa myös alle 5L kokoisina.
- Varsinaiset polttoainekanisterit ovat varmasti hyviä ja muotoja ja kokoja on tarjolla enemmän, mutta ovat monesti varsin painavia.
- Grammoja viilaavat jenkit ovat kuljettaneet bensaa Platyspussin pehmeissä "pulloissa". Siitä ei omakohtaista kokemusta.
Jaa, enpä vaan koskaan törmännyt aikanaan noihin ongelmiin.hannes kirjoitti:JPepi kirjoitti:Siirryin tenun kuljettamisessa Trangian omaan kaatokorkilliseen pulloon niinä vuosina, kun spriin myyntipulloissa oli vuotavat korkit. Kun myyntihyllyn pulloja kevyesti puristi, jokainen pihisi. Pullon malli on muuttunut sittemmin.
Muistan kanssa nuo pullot. Oli korkin välissä muovia tiivisteenä ja pullo vielä parissa muovipussissa, siltikin vuotoa. Trangian pullo oli tarpeen.
Traumat on kovat koska en vieläkään ota Sinolia omassa pullossaan ahkioon tai reppuun.
Ehkä joskus spriin tuoksu tuli nokkaani, mutta en ollut varmaankaan kiertänyt korkkia tiukasti kiinni.
Samalla tapaa miekin teen ja muovipussi päälle ja rinkan sivutaskuun. Lähinnä se on varalta koska luonnontulta tulee polteltua jos vain onnistuu. Onpa tuo ollut tyynynäkin.sahamies kirjoitti:Trangian spriin olen joka reissulla kuljettanut sen omassa myyntipakkauksessa, eli siinä litran pullossa missä se on kaupan hyllyssä.
-
- Viestit: 4210
- Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
- Paikkakunta: Espoo
-
- Viestit: 3511
- Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40
-
- Viestit: 4210
- Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
- Paikkakunta: Espoo
Päädyin sitten tässä vaiheessa 2 x 1L Trangian polttoainepulloihin kun olivat melko edukkaita varuste.netissä, 12,90 kpl. Niissä on käsittääkseni kätevä kaatonokka, en ole itse koskaan käyttänyt. Myös tyhjäpaino on melko olematon, noin 160g/kpl. Näiden lisäksi mukana kulkee 2 kpl 0,6L MSR:n polttoainepulloja keittimen käyttöön, eli 3,2L yhteensä. Käsittääkseni sen pitäisi riittää talvella yhdelle miehelle hyvin 5 yön ajaksi kun illan ja aamun aikana käyttää keitintä noin 6h yhteensä. Tarvittaessa hommaan sitten lisää pulloja tai isomman astian, mutta noilla lähdetään liikkeelle.
(Funktionelleskin ilmoitteli että Whisperlite pulloineen olis jo matkalla )
(Funktionelleskin ilmoitteli että Whisperlite pulloineen olis jo matkalla )
-
- Viestit: 4210
- Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
- Paikkakunta: Espoo
Kysytäänpä vaikka tässä säikeessä eli:
Onko paineistetun polttoainepullon painetta mahdollista päästää pois ilman bensan roiskumista pihalle? Vai häviääkö paine pulloista ajan mittaan? Semmoista vain mietin jos pullon paineistaa kylmässä ja sitten pullo joutuu lämpöisempään paikkaan, miten käy? Itselläni MSR:n pullot ja pumppu käytössä.
Onko paineistetun polttoainepullon painetta mahdollista päästää pois ilman bensan roiskumista pihalle? Vai häviääkö paine pulloista ajan mittaan? Semmoista vain mietin jos pullon paineistaa kylmässä ja sitten pullo joutuu lämpöisempään paikkaan, miten käy? Itselläni MSR:n pullot ja pumppu käytössä.
-
- Viestit: 6935
- Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
MSR:n pulloista olen laskenut paineen, jos on ollut tarvetta, kiertämällä pumppua vähän auki. Vähän pihahtaa bensaakin yleensä pihalle, muttei mielestäni haitoiksi asti. Yleensä olen antanut paineiden olla, ilma kyllä antaa periksi, vaikka paine kasvaisikin. Paineet voisi ehkä laskea pois kääntämällä pullon toisinpäin, jolloin pumppu ottaa ilmaa ja keittimmen sammuttua polttoaineen puutteesee, pääsee paineistettu ilmakin pois. Primuksen systeemi on suunniteltu tuohon, MSR:n kanssa en ole kokeillut kun en ole kokenut tarpeelliseksi.Inari74 kirjoitti:Kysytäänpä vaikka tässä säikeessä eli:
Onko paineistetun polttoainepullon painetta mahdollista päästää pois ilman bensan roiskumista pihalle? Vai häviääkö paine pulloista ajan mittaan? Semmoista vain mietin jos pullon paineistaa kylmässä ja sitten pullo joutuu lämpöisempään paikkaan, miten käy? Itselläni MSR:n pullot ja pumppu käytössä.
Vinkki jos joku etsii normaalia pienempää bensakanisteria kaatonokalla:
https://konetalovainikka.fi/tuote/stihl ... -3-litraa/
Se on läpinäkyvä, harmittavasti turvakorkilla ja kaatonokalla, joka ei mene sisälle talteen.
https://konetalovainikka.fi/tuote/stihl ... -3-litraa/
Se on läpinäkyvä, harmittavasti turvakorkilla ja kaatonokalla, joka ei mene sisälle talteen.