Keitinlaatikkoprojekti
Keitinlaatikkoprojekti
Terve,
On tässä ollut pidemmän aikaa tarkoitus rakentaa itselle keitinlaatikko talven reissuja varten. Olen lueskellut foorumia ja huomannut, että ihmisillä olisi samanlaisia tarpeita. Joten ajattelin, että foorumilaiset pääsisivät tuotekehitykseen mukaan ja antamaan villeimmätkin ideansa suunnittelua varten. Ideoiden pohjalta voidaan suunnitella mahtava ja ”optimaalinen” keitinlodju!
Ajattelin, että keitinlaatikoita ja/tai -tarjottimia voisi valmistaa sarjatuotantona kysynnän mukaan. Käytössä on modernit metallintyöstölaitteet kuten laserleikkuri, CNC-särmäyspuristin, hitsausrobotit jne. Pienessäkin sarjassa saadaan hintaa suotuisammiksi kuin yksittäiskappaleessa. Kun mahdollisesti valmistettavat tuotteet hahmottuvat, niin foorumilaiset (miksei muutkin) voivat ennakkotilata niitä allekirjoittaneelta.
Tuotteiden valmistus voidaan aloittaa hyvinkin nopealla aikataululla, kunhan ideat ovat jalostuneet tuotteiksi. Eli jokainen halukas saisi laatikon/ tarjottimen vielä sydäntalveksi.
Ideoita otetaan nyt vastaan ja ideoiden pohjalta piirrän kaikkien nähtäville protokuvat, joita voitte (pitää) kommentoida.
Mielenkiinnolla odotan, että päästään yhdessä suunnittelemaan jotain hienoa!
Ps. Jos jotain muita tuoteideoita tulee mieleen niin kertokaa ihmeessä!
On tässä ollut pidemmän aikaa tarkoitus rakentaa itselle keitinlaatikko talven reissuja varten. Olen lueskellut foorumia ja huomannut, että ihmisillä olisi samanlaisia tarpeita. Joten ajattelin, että foorumilaiset pääsisivät tuotekehitykseen mukaan ja antamaan villeimmätkin ideansa suunnittelua varten. Ideoiden pohjalta voidaan suunnitella mahtava ja ”optimaalinen” keitinlodju!
Ajattelin, että keitinlaatikoita ja/tai -tarjottimia voisi valmistaa sarjatuotantona kysynnän mukaan. Käytössä on modernit metallintyöstölaitteet kuten laserleikkuri, CNC-särmäyspuristin, hitsausrobotit jne. Pienessäkin sarjassa saadaan hintaa suotuisammiksi kuin yksittäiskappaleessa. Kun mahdollisesti valmistettavat tuotteet hahmottuvat, niin foorumilaiset (miksei muutkin) voivat ennakkotilata niitä allekirjoittaneelta.
Tuotteiden valmistus voidaan aloittaa hyvinkin nopealla aikataululla, kunhan ideat ovat jalostuneet tuotteiksi. Eli jokainen halukas saisi laatikon/ tarjottimen vielä sydäntalveksi.
Ideoita otetaan nyt vastaan ja ideoiden pohjalta piirrän kaikkien nähtäville protokuvat, joita voitte (pitää) kommentoida.
Mielenkiinnolla odotan, että päästään yhdessä suunnittelemaan jotain hienoa!
Ps. Jos jotain muita tuoteideoita tulee mieleen niin kertokaa ihmeessä!
-
- Viestit: 6935
- Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Yhden keittimen laatikkoja ei taida olla markkinoilla, mutta niitä on aika ajoin kyselty. Siinä voisi olla yksi kiinnostava projekti. Alkuun olisi varmaan hyvä miettiä mahdollisimman monille optimaalinen laatikon koko, jonka määrää lähinnä tilan tarve:
- Mikä keitin/keittimet pitää mahtua käyttökunnossa sisään?
- Minkä kokoinen/kokoiset polttoainepullot? Pitääkö mahtua varapullo/-pullot?
- Pitääkö sisään sopia myös keittoastiat tai muita keittiövälineitä, jos pitää, niin minkä kokoisia?
- Mennäänkö käytettävyys vai turvallisuus edellä (esim. aukeava etuseinä, tiiviys, jne.)?
Omassa käytössäni on laatikoita, jotka sopivat omiin tarpeisiini hyvin. Tosin jonkinlainen allasrakenne olisi paikallaan. Ja materiaalin laatua voisi parantaa. Kova juttu olisi tehdä laatikko jostain perusalumiinia kovemmasta laadusta, jos sellaista vaan jostain saisi? Uskoisin, että silloin voisi materiaalivahvuuden tiputtaa alle milliin, joka säästäisi äkkiä 25-50% materiaalin painosta.
- Mikä keitin/keittimet pitää mahtua käyttökunnossa sisään?
- Minkä kokoinen/kokoiset polttoainepullot? Pitääkö mahtua varapullo/-pullot?
- Pitääkö sisään sopia myös keittoastiat tai muita keittiövälineitä, jos pitää, niin minkä kokoisia?
- Mennäänkö käytettävyys vai turvallisuus edellä (esim. aukeava etuseinä, tiiviys, jne.)?
Omassa käytössäni on laatikoita, jotka sopivat omiin tarpeisiini hyvin. Tosin jonkinlainen allasrakenne olisi paikallaan. Ja materiaalin laatua voisi parantaa. Kova juttu olisi tehdä laatikko jostain perusalumiinia kovemmasta laadusta, jos sellaista vaan jostain saisi? Uskoisin, että silloin voisi materiaalivahvuuden tiputtaa alle milliin, joka säästäisi äkkiä 25-50% materiaalin painosta.
Jotain tammoistako?
http://www.aalco.co.uk/datasheets/Alumi ... e_150.ashx
Kaikin puolin kestavaa, mutta edelleen helposti tyostettavissa.
http://www.aalco.co.uk/datasheets/Alumi ... e_150.ashx
Kaikin puolin kestavaa, mutta edelleen helposti tyostettavissa.
Yhden keittimen laatikko voisi olla kyllä asiallinen. Laatikosta voisi tehdä jollakin tavalla modulaarisen tai universaalin, johon on helppo pultata eri valmistajien keittimiä ja niihin sopivat lisähärpäkkeet.
Jos halutaan painossa säästää, mutta ei tinkiä rakenteen jäykkyydessä niin oiva materiaali olisi hiilikuitu. Hiilikuidusta on tietty haastavampi rakentaa kuin esim. alumiinista ja materiaali on kalliimpaa. Thomas Ulrich:lla on mielenkiintoinen näkemys keitin"tarjottimesta":
http://www.thomasulrich.com/en/polar-shop/stove.html
Hinta on ko. setille mysteeri vaikka olen sitä koittanut kysyä.
Mielestäni ruostumaton teräs olisi myös varteenotettava materiaali. 0,5 mm - 0,7 mm vahvuisesta RST:stä saisi jo jäykän ja asiallisen boksin. Kuinka kriittinen asia keitinlaatikon paino on?
Jos halutaan painossa säästää, mutta ei tinkiä rakenteen jäykkyydessä niin oiva materiaali olisi hiilikuitu. Hiilikuidusta on tietty haastavampi rakentaa kuin esim. alumiinista ja materiaali on kalliimpaa. Thomas Ulrich:lla on mielenkiintoinen näkemys keitin"tarjottimesta":
http://www.thomasulrich.com/en/polar-shop/stove.html
Hinta on ko. setille mysteeri vaikka olen sitä koittanut kysyä.
Mielestäni ruostumaton teräs olisi myös varteenotettava materiaali. 0,5 mm - 0,7 mm vahvuisesta RST:stä saisi jo jäykän ja asiallisen boksin. Kuinka kriittinen asia keitinlaatikon paino on?
Eksoottisissa alumiineissa helposti tulee vastaan saatavuus koto-Suomessa. Selvitän asiaa...luuppi kirjoitti:Jotain tammoistako?
http://www.aalco.co.uk/datasheets/Alumi ... e_150.ashx
Kaikin puolin kestavaa, mutta edelleen helposti tyostettavissa.
Kaikille keittimille sopivaa laatikkoa suunnitellessa ensimmäiseksi haasteeksi tulee eri mallien erimittaiset polttoaineletkut. Ovat aika jäykkää kamaa, itse en ainakaan ensimmäisenä lähtisi sitä murjomaan tiettyyn muottiin. Tämä toki on pieni ongelma jos laatikosta tekee niin ison, ettei poltin ole jossain seinässä kiinni, mutta se tuskin on mikään järkevä tavoite kun. Oma yhden polttimen laatikkoni on täällä
Kiinnostava projekti!
Kaikkia miellyttävä kompromissi ei liene tosiaan mahdollinen, mutta yhden keittimen laatikko voisi olla hyvä lähtökohta. Tarjontaa ei juurikaan ole, mutta kysyntää kylläkin.
Ajatusta voisi jalostaa niin, että tehdään tavallisiin hiihtovaelluksiin sopiva malli. Eli yhden keittimen kapasiteetti riittää, turvallisuus on korkealla prioriteetilla ja koko olisi hyvä olla muutenkin kompakti, jotta se on pakattavissa vähän pienempiinkin kuljetusvälineisiin.
Itse tekisin yhden keittimen allasmallisen laatikon. Sisään menisi joko 0,6l tai 0,9l pullo. Suurin koko kai sinänsä järkevä, mutta toisaalta tuo 0,6l on ainakin itsellä riittänyt juuri yhden keittimen käytössä vuorokaudeksi, eli täyttöväli tulee sopivaksi silläkin. MSR Whisperlite lienee tyypillinen keitin tässä käytössä, kuten myös Primukset.
Kattiloiden ja kahden pullon mahtuminen sisään olisi toki hyvä lisä, mutta toisaalta se kasvattaisi laatikon kokoa. Jos kattilat haluaa sisään allasmalliseen laatikoon, niin silloin kanteen pitäisi upottaa puolet korkeudesta, ettei laatikosta tule epäkäytännöllisen syvä. Saattaisi kyllä siltikin tulla turhan syvä. Kattiloita on myös vähän hankala standardoida, koska tarjolla olevat mallit vaihtuvat enemmän kuin keittimet ja polttoainepullot.
Minä olen myös tykännyt kovasti siitä, että keitin on pultattu kiinni (tarjottimeen, joka laatikon pohjalla). Kaikki huteruus minkä touhusta saa pois on kotia päin. Mutta tämä taitaa olla aika harvinainen ratkaisu.
Kaikkia miellyttävä kompromissi ei liene tosiaan mahdollinen, mutta yhden keittimen laatikko voisi olla hyvä lähtökohta. Tarjontaa ei juurikaan ole, mutta kysyntää kylläkin.
Ajatusta voisi jalostaa niin, että tehdään tavallisiin hiihtovaelluksiin sopiva malli. Eli yhden keittimen kapasiteetti riittää, turvallisuus on korkealla prioriteetilla ja koko olisi hyvä olla muutenkin kompakti, jotta se on pakattavissa vähän pienempiinkin kuljetusvälineisiin.
Itse tekisin yhden keittimen allasmallisen laatikon. Sisään menisi joko 0,6l tai 0,9l pullo. Suurin koko kai sinänsä järkevä, mutta toisaalta tuo 0,6l on ainakin itsellä riittänyt juuri yhden keittimen käytössä vuorokaudeksi, eli täyttöväli tulee sopivaksi silläkin. MSR Whisperlite lienee tyypillinen keitin tässä käytössä, kuten myös Primukset.
Kattiloiden ja kahden pullon mahtuminen sisään olisi toki hyvä lisä, mutta toisaalta se kasvattaisi laatikon kokoa. Jos kattilat haluaa sisään allasmalliseen laatikoon, niin silloin kanteen pitäisi upottaa puolet korkeudesta, ettei laatikosta tule epäkäytännöllisen syvä. Saattaisi kyllä siltikin tulla turhan syvä. Kattiloita on myös vähän hankala standardoida, koska tarjolla olevat mallit vaihtuvat enemmän kuin keittimet ja polttoainepullot.
Minä olen myös tykännyt kovasti siitä, että keitin on pultattu kiinni (tarjottimeen, joka laatikon pohjalla). Kaikki huteruus minkä touhusta saa pois on kotia päin. Mutta tämä taitaa olla aika harvinainen ratkaisu.
-
- Viestit: 1571
- Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36
Pakattavuuden kannalta keitinlaatikko on mielestäni huono keksintö, koska se on ilmaa puolillaan ja melkoinen möhkäle.
Sen sijaan fiksusti mietitty kaukalomainen aluslevy, johon pullon saa remmillä kiinni ja keittimen jalat niin, että kaksi tassua menee koloihinsa ja kolmas lukitaan jonkinlaisella salvalla, olisi harkinnan arvoinen. Kaukalon nurkat pyöristetty jotta menee sulavasti ahtaanpaankin rakoon.
Sen sijaan fiksusti mietitty kaukalomainen aluslevy, johon pullon saa remmillä kiinni ja keittimen jalat niin, että kaksi tassua menee koloihinsa ja kolmas lukitaan jonkinlaisella salvalla, olisi harkinnan arvoinen. Kaukalon nurkat pyöristetty jotta menee sulavasti ahtaanpaankin rakoon.
Kuvailutulkki
Tuo kasperin laatikko oli minusta sopivan kokoinen (ja bonuksena loytyi hauska blogi luettavaksi!).
Kahta jain kaipaamaan, PK toisen niista jo lisasikin:
"keittimen jalat niin, että kaksi tassua menee koloihinsa ja kolmas lukitaan jonkinlaisella salvalla"
Toinen on sitten nostokahvat. Ei sellaiset kuin valmiisiin alumiinisiin tyokalulaukkuihin on tehty, koska ovat ulokkeita. Ja upottaminen vaatisi kohtuutonta, ehka vaikeaakin levyjen tyostamista, joten ehdottaisin niin pitkia nahkasta tehtyja nostohantaakeja, jotka kaytannossa menevat taysin litteiksi sivuja vasten.
Ja laiskana miehena en lahtisi kulmia pyoristamaan vaan loisin niihin kiinni jonkinlaiset kumilapyskat, jottei laatikon liu'uttaminen tee repeamia mihinkaan sen alla/ paalla olevaan.
Kahta jain kaipaamaan, PK toisen niista jo lisasikin:
"keittimen jalat niin, että kaksi tassua menee koloihinsa ja kolmas lukitaan jonkinlaisella salvalla"
Toinen on sitten nostokahvat. Ei sellaiset kuin valmiisiin alumiinisiin tyokalulaukkuihin on tehty, koska ovat ulokkeita. Ja upottaminen vaatisi kohtuutonta, ehka vaikeaakin levyjen tyostamista, joten ehdottaisin niin pitkia nahkasta tehtyja nostohantaakeja, jotka kaytannossa menevat taysin litteiksi sivuja vasten.
Ja laiskana miehena en lahtisi kulmia pyoristamaan vaan loisin niihin kiinni jonkinlaiset kumilapyskat, jottei laatikon liu'uttaminen tee repeamia mihinkaan sen alla/ paalla olevaan.
Laatikon kulmiin voisi laittaa pyöristetyt kulmahelat; niitä saa kaupasta (esim. https://store.stepsystems.fi/fi/salkun- ... nGroup=485).
Hyvä olisi olla sellainen rakenne, joka eristää keittimen tuottaman lämmön alapuolelta mahdollisimman hyvin. Liika lämpö ei tee hyvää telttakankaalle eikä teltassa usein olevalle kokolattiamatolle (routamatto tms), eikä laatikko saisi sulattaa kovin syvää kuoppaa alla olevaan lumeen. Omassa laatikossani on keittimelle (irrallinen) alusta, joka syntyi ruostumattomasta teräksestä valmistetusta keittolevynsuojuksesta. Alustan alapinnassa on kumitassut, joiden avulla alustan ja laatikon väliin syntyy muutaman millin ilmarako. Jo näin pieni rako eristää ihan mukavasti.
Hyvä olisi olla sellainen rakenne, joka eristää keittimen tuottaman lämmön alapuolelta mahdollisimman hyvin. Liika lämpö ei tee hyvää telttakankaalle eikä teltassa usein olevalle kokolattiamatolle (routamatto tms), eikä laatikko saisi sulattaa kovin syvää kuoppaa alla olevaan lumeen. Omassa laatikossani on keittimelle (irrallinen) alusta, joka syntyi ruostumattomasta teräksestä valmistetusta keittolevynsuojuksesta. Alustan alapinnassa on kumitassut, joiden avulla alustan ja laatikon väliin syntyy muutaman millin ilmarako. Jo näin pieni rako eristää ihan mukavasti.
Elämäntapakävelijä, kalastaja, retkeilijä.
Blogi: http://tapanikunnas.net/
Videot: https://www.youtube.com/c/Elamantapakavelija/videos
Instagram: https://www.instagram.com/tapanikunnas/
Blogi: http://tapanikunnas.net/
Videot: https://www.youtube.com/c/Elamantapakavelija/videos
Instagram: https://www.instagram.com/tapanikunnas/
-
- Viestit: 717
- Liittynyt: 04 Helmi 2006 00:49
Melko kattava määrä kuvia tulee esiin Googlettamalla kuvahaussa "keitinlaatikko".
2002 tehtiin 0,7 mm tavarasta laatikoita ja se tosiaan piti kantata pariin kertaan, mutta oli kevyt.
http://www.expedition.fi/gronlanti2003/keittio.html
2002 tehtiin 0,7 mm tavarasta laatikoita ja se tosiaan piti kantata pariin kertaan, mutta oli kevyt.
http://www.expedition.fi/gronlanti2003/keittio.html
Tuossa "ratkaisin" (siis tein samalla kun suunnittelin) asian parilla alumiinipellista taitetulla koukulla. Poltin ei lähde noista itsestään mihinkään.luuppi kirjoitti: Kahta jain kaipaamaan, PK toisen niista jo lisasikin:
"keittimen jalat niin, että kaksi tassua menee koloihinsa ja kolmas lukitaan jonkinlaisella salvalla"
TapaniK:lle kiitos vinkistä nurkkien siistiin viimeistelyyn:) Ehkä sitten seuraavassa kehitysversiossa. Nostolenkkejä olen ajatellut myös, mutta ne ovat vielä suunnitteluiosastolla harkinnassa.
Nostokahvoja en toteuttaisi upotettuina: jos laatikossa tuli pääsee irti ja se pitää nopeasti saada teltasta ulos, voi upotettu kahva olla sen verran kuuma, että siinä polttaa sormenpäänsä.luuppi kirjoitti:Toinen on sitten nostokahvat. Ei sellaiset kuin valmiisiin alumiinisiin tyokalulaukkuihin on tehty, koska ovat ulokkeita. Ja upottaminen vaatisi kohtuutonta, ehka vaikeaakin levyjen tyostamista, joten ehdottaisin niin pitkia nahkasta tehtyja nostohantaakeja, jotka kaytannossa menevat taysin litteiksi sivuja vasten.
Nahkahantaakit ovat varmasti kädelle miellyttävät. Samoin köydestä tehdyt, esimerkki tässä (viime talvena Ankarat Avotunturit -johdatuskurssilla käytössä ollut keitinlaatikko): http://www.tapanikunnas.net/wp-content/ ... 4-2_wm.jpg. Köysihantaakista saattaa vain tuo laatikon sisäpuolinen solmu sulaa olemattomiin, jos keitin on kovin lähellä.
Tulenkestävä ratkaisu voisi olla vaijeri, jossa solmujen tilalla jonkinlaiset lukot.
Elämäntapakävelijä, kalastaja, retkeilijä.
Blogi: http://tapanikunnas.net/
Videot: https://www.youtube.com/c/Elamantapakavelija/videos
Instagram: https://www.instagram.com/tapanikunnas/
Blogi: http://tapanikunnas.net/
Videot: https://www.youtube.com/c/Elamantapakavelija/videos
Instagram: https://www.instagram.com/tapanikunnas/
Taaltahan loytyy ammattilaisia pilvin pimein (ja samalla hyvia blogeja luettaviksi).
Tapanik:n kommentista ja kahvojen kuumuudesta tuli mieleen, etta kansi kun laimaytetaan alas, niin sen pitaisi pysya kanssa (kantamisen/ raahaamisen ajan). Asia tuli mieleen tuttavastani jonka kasivarsien ihoa on uudistettu takapuolesta otetuilla varaosilla pitkaan ja hartaasti.
- onkos tuohon konstia, vai pitaisiko se olla osa normaalia kuljetuslukituksen ratkaisua?
Tapanik:n kommentista ja kahvojen kuumuudesta tuli mieleen, etta kansi kun laimaytetaan alas, niin sen pitaisi pysya kanssa (kantamisen/ raahaamisen ajan). Asia tuli mieleen tuttavastani jonka kasivarsien ihoa on uudistettu takapuolesta otetuilla varaosilla pitkaan ja hartaasti.
- onkos tuohon konstia, vai pitaisiko se olla osa normaalia kuljetuslukituksen ratkaisua?