Keitinlaatikkoprojekti

Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Pertti Kurki kirjoitti: - -
No, nyt olemme saaneet lukea, että pulloa ja keitintä ei saa erottaa toisistaan. Jos sen teet, olet harhaoppinen. Huvittavinta koko kuviossa on se, että mainittu käytäntö juontaa siitä tosiasiasta, että MSR:n pumppu ei toimi silloin kuin pitäisi (kylmässä). Optimus sen sijaan toimii kylmässä, mikä ei ole yllätys kun ottaa huomioon, että sillä on 100 vuotta pitempi kokemus asiasta kuin Ameriikan ihmellä. No, nyt sitten monikin nuoremman polven vaeltaja on ihmeissään, että mihinkä trolliin sitä uskoisi ;)
Sanoinko harhaoppiseksi? Kerroin vain mitä teen ja perustelin miksi. Muistaakseni joku toinen kommentoi "Ei ymmärrä." Itse ainakin pyrin ymmärtämään.

Optimuksen pumpuista kokemusta on vain Hiker 111:n pumpusta. Eikä sekään ole aina kylmässä toiminut moitteetta. Samoin Primuksen pumpun kanssa on ollut ongelmia pakkasessa. Tosin enemmän harmia on ollut keittimen (Omnifuel) kuin pumpun kanssa. MSR:n pumpuissa, joissa on männässä hyvin rasvattu nahka ei ole ollut männän kanssa ongelmia. Pääventtiilin/karan tiiviste sen sijaan on vuotanut lähempänä -40C pakkasia. Aina voi toki provosoida, mutta kannattaa pitäytyä kuitenkin faktoissa, koska joku voi hakea täältä oppia omaan toimintaansa, eikä vain viihdytä itseään.


kasperi
Viestit: 585
Liittynyt: 10 Maalis 2008 10:25

Viesti Kirjoittaja kasperi »

Pertti Kurki kirjoitti:Keitinten historiassa kesti about 100 vuotta, että poltin ja tankki olivat naimisissa tiukasti. Siis Amundsenin ajoista. Siihen aikaan kaikki tuli Ruotsista, Primus, Optimus, Sievert sulassa sovussa. Sitten 1960-luvulla muuan MSR esitteli mallin, että polttoainepullo voisi olla irroitettavissa polttimesta. Optimuksella kesti 20 vuotta kunnes tuli ensimmäinen vastaava tuote, Explorer 11.

No, nyt olemme saaneet lukea, että pulloa ja keitintä ei saa erottaa toisistaan. Jos sen teet, olet harhaoppinen. Huvittavinta koko kuviossa on se, että mainittu käytäntö juontaa siitä tosiasiasta, että MSR:n pumppu ei toimi silloin kuin pitäisi (kylmässä). Optimus sen sijaan toimii kylmässä, mikä ei ole yllätys kun ottaa huomioon, että sillä on 100 vuotta pitempi kokemus asiasta kuin Ameriikan ihmellä. No, nyt sitten monikin nuoremman polven vaeltaja on ihmeissään, että mihinkä trolliin sitä uskoisi ;)
En välttämättä tiedä haluaisinko lisätä kuuman keittimen alla olevaan säiliöön jotain kovin herkästi syttyvää ainetta jos "löpö" loppuu kesken touhujen.. Valopetroolilla ei varmaan ihan niin suuri riski, mutta bensalla ainakin... En tiedä mistä harhaoppisi luet, mutta jos keitinlaatikkotouhuista(eli teltassa kokkailusta/teltan lämmittämisestä) meinaa saada täyden hyödyn irti, niin se lienee turvallisin ja vaivattomin vaihtoehto tähän touhuun. :wink:
LauriA
Viestit: 840
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Yhtään kuvaa tai videota en ole onnistunut vielä löytämään, jossa vaneritarjotin olisi käytössä. Keitinlaatikoita jokaisella joka kokkaa teltassa.

Löytyisikö tähän Pertiltä linkkiä
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Minä löysin ainakin heti tämän.
Kuvat muistuttavat tosin enemmän huoneistoesittelyä kuin käytännön tilannetta.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
LauriA
Viestit: 840
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Viesti Kirjoittaja LauriA »

OK! Tänks.
Eli kuten jo aikaisemmin totesin niin koulukuntien välistä jutustelua.
Tarvii kattoa ku pulkka täyttyy mikä variaatio otetaan käyttöön...
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Reissu Pete kirjoitti:Riippuu tietysti käytöstä, mutta omalla meiningillä 2 tuntia aamulla ja 3 illalla, eli 5 tuntia/leiri eli varataan 0,5 l/leiri, eli 5 litraa kestää MSR keittimellä 10 vuorokautta talvella tai vaihtoehtoisesti sillä polttaa keitintä 50 tuntia.
Tämä jäi mietityttämään. Oma polttoaineen kulutukseni on usein vähän reilumpaa: ehkä 0,6L/vrk. Ajasta en ole ihan varma, aamulla reilu tunti ja illasta varmaan lähemmäs neljää. Eli samaa luokkaa.

Mielenkiintoista tässä on se, että bensan energiatiheys on n. 9kWh/L. Jos siis polttelee 0,5L 5h:ssa tulee keittimen tehoksi 0,9kW. Jos 0,6L 5h;ssa niin n. 1,2kW. Petekin taitaa olla MSR miehiä ja MSR (kuten moni muukin) ilmoittaa keittimiensä nimellistehoksi 3kW. Todellinen käyttöteho on siis paljon pienempi. Se toki vähentää polttoaineenkulutusta, mutta miten mahtaa vaikuttaa esim. palamisen puhtauteen lunta sulattaessa. Parantaa vai heikentää? Happi riittää paremmin, mutta jääkö palotila kylmäksi?
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Minulla on aika samat kulutuslukemat Peten kanssa ja itse en ainakaan tykitä MSR Whisperlitea täysillä. Täydellä höngällä polttimen kuppi hehkuu oranssina, mutta omassa käytössä vain vähän tai ei ollenkaan. Hyvin tarkenee noinkin, on hiljaisempaa ja lumensulatukseen vaikutus ei varmaan olisi niin suuri. Tärkein syy on ehkä se, että en halua tarpeettoman voimakasta lämpösäteilijää teltan sisälle - mansikkana hehkuva keitin siinä kaiken muun keskellä tuntuu hieman epämiellyttävältä ajatukselta.
Reissu Pete
Viestit: 717
Liittynyt: 04 Helmi 2006 00:49

Viesti Kirjoittaja Reissu Pete »

^ Sama meininki. MSR xgk:n oikeastaan ainoa tapa säädellä liekkiä on pullonpaine. Pidän sen yleensä melko alhaisena ja liekin maltillisena. Tällöin kulutuskin laskee.

Yleensä varsinkin iltaisin on runsaasti aikaa keitellä vesiä ja ruokia, joten useimmiten keitin palaa ihan vain itsekseenkin jonkun aikaa illasta. Aamuisin on taas yleensä hieman tehokkaampaa.

Tietysti myös keskimääräinen käyttölämpötila vaikuttaa. Eli jos Korpijaakko käyttää keitintä keskimäärin 10 astetta kylmemmässä, niin silloin kulutus voi hyvinkin kasvaa 0,1 l/h.
Kerran reissussa: Illalla -30 keitettäessä ja aamulla -35. kolme henkeä ja Hille Keron 4gt. kokonainen 950ml pullo paloi yhdessä leirissä ja loppui aamulla jopa kesken. Tätä en ole vieläkään osannut selittää. :) Selittäkää joku muu :)
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Reissu Pete kirjoitti: - -
Kerran reissussa: Illalla -30 keitettäessä ja aamulla -35. kolme henkeä ja Hille Keron 4gt. kokonainen 950ml pullo paloi yhdessä leirissä ja loppui aamulla jopa kesken. Tätä en ole vieläkään osannut selittää. :) Selittäkää joku muu :)
Sehän selittyy sillä, että vilun vuoksi käsi kävi polttoainepumpulla tavallista tiuhempaan. Tai sitten oli kaamosreissu ja illat pidempiä?

Mutta oma pointtini oli lähinnä se, että keittimiä käytetään reilusti alla valmistajan ilmoittaman nimellistehon. Lähinnä pohdin vaikuttaako tuo palamisen puhtauteen (lunta sulattaessa) tai muuhun olennaisesti. No, ainakin polttoainetta säästyy ja/tai "mökki" pysyy lämpimänä pidempään.
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Ainakin esilämmitysputken lämpötilassa lienee ero. Se taitaa olla eri materiaalia kuin vieressä oranssina hehkuva kuppi (Whisperlite), koska putki ei koskaan hehku oranssina, mutta jos kuppia käyttää referenssinä, niin metallien lämpötiloissa on ero keski- vs. täydellä teholla. Näin ollen olisi myös läpivirtaavassa polttoaineessa.

Seuraava kysymys on, että onko hään muodostumisessa kyse hapen puutteesta vai bensan innosta sitoa niitä? Kuvittelisin, että edes kohtuudella esilämmitetty ja höyrystetty bensa kyllä sitoo happea, jos sitä vaan on tarjolla ja jos jokin, kuten kylmä kattilan pohja, ei sitä jäähdytä liian nopeasti. Mutta tämä on vain pähkäilyä.

Sen verran voi ainakin havaita, että liekki sama sininen riippumatta tehosta. Vasta ihan minimillä voi ruveta olemaan punaisempi, sekä tietysti sytytyksen, sammutuksen ja toimintahäiriöiden aikana.

Lisäys: eikö häkämittarimiehet ole kaikenlaista mittailleet, joko tämä on kokeiltu? Tai kiinnostuisiko joku kokeilemaan?
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

Muistelen lukeneeni keitintestejä, joissa oli laskettu hyötysuhdetta ja mitattu häkäpitoisuutta. Olikohan niin, että MSR oli huonoin hyötysuhteeltaan ja tuotti eniten häkää?

Keitinlaatikon aihio tulossa. "Square cake pan" 11x11x4 tuumaa alumiinia. Kansikin löytyi. Miten polttoainepullo kannattaa kiinnittää, vai kannattaako ollenkaan?
Kuvailutulkki
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Pertti Kurki kirjoitti: - -
Keitinlaatikon aihio tulossa. "Square cake pan" 11x11x4 tuumaa alumiinia. Kansikin löytyi. Miten polttoainepullo kannattaa kiinnittää, vai kannattaako ollenkaan?
Itsellä ei ole sen kummempaa kiinnitystä kuin alumiinen väliseinä keittimen ja pullon välissä. Ideana vähentää pullon kuumentumista, mutta samalla se pitää pulloa myös hieman paremmin paikoillaan. Joissain käyttämissäni malleissa on kiinnitys (esim. jousi seinästä väliseinään), mutta mielestäni se on lähinnä tiellä.
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

OK, mietitäänpä sitä väliseinää. Pullon OD on 80 mm ja keittimen korkeus 85 mm, joten onhan tuossa reilusti varaa tehdä vasitumpikin ratkaisu. Litran kaljatölkistä saisi luultavasti peltisaksilla kätsyn pullokotelon...
Kuvailutulkki
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Minullakin on "väliseinä", käytännössä MSR:n aluslevyfolio pohjaan ruuvattuna ja pullon päälle taitettuna.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Pertti Kurki kirjoitti:OK, mietitäänpä sitä väliseinää. Pullon OD on 80 mm ja keittimen korkeus 85 mm, joten onhan tuossa reilusti varaa tehdä vasitumpikin ratkaisu. Litran kaljatölkistä saisi luultavasti peltisaksilla kätsyn pullokotelon...
Hyva projekti, minullakin kun on tama "laatikoituminen" vasta meneillaan (ja vaki-ahkio pienimmasta paasta).

Ostamalla taman
http://www.lakeland.co.uk/10972/Silverw ... y-Cake-Pan
jaisi askartelun ilo kokematta, kun siihen saa 4 tuumaa korkeita valiseinia valmiina, ja lokoset kiinnittamiseen on aika tiuhalla jaotuksella
- reika ko. seinamaan pitaisi tietysti tehda; sen verran korkealle, etta mahd. allaspalo jaisi polttoainepullosta katsottuna toiselle puolelle
Vastaa Viestiin