Telttasaunan teko

Daddy
Viestit: 147
Liittynyt: 07 Maalis 2013 12:03

Telttasaunan teko

Viesti Kirjoittaja Daddy »

Tällaista keskustelua, en löytänyt, mutta olisiko jollain hyvää runko ohjetta telttasaunalle`?

Idea oli kivikasa keskelle jonka viereen laude (penkki) ja sitten pressut ympärille. Saunaan tulisi mahtua viisi laihaa miestä.

Eli jos jollain olisi tiedossa hyvä tapa rakennella seinät 1-2 pressusta niin vinkkejä otetaan vastaan. Pressujen koko tulee olemaan varmaan 5X5 jos sellaisia kaupassa sattuu olemaan. 3x3 on ehkä turhan pieni.


Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

No itse ainakin teimme kehikon riu'uista. Neliön muotoon, vaan voihan tuo olla suorakaidekin. . Kiukaan tulipesä maan alle ja kivikasa päälle. Sen verran harva tulisi kiukaan olla, että lieskoja näkyy vähän välistä. Silloin kivet lämpenee parhaiten. Lämmityksen jälkeen nokilöylyt kiville ja pressu paikalleen.

Hyvä tapa oli tehdä seinä yhtenäisestä pressusta ja sitten toinen pressu katoksi. Naruilla kiinni ja jeesusteipillä tarvittaessa tiivistystä. Vaikka eipä tuo paljoa haitannut vaikka vähän löylyä karkaa.

Jos oikein hifistelee, niin ompelee pressusta tms kankaasta valmiin hupun, joka on helppo asetella kehikon päälle.

Ne tuoksut olivat mahtavat, kun kaikki yrtit alkavat luovuttamaan löylyissä. Melkeinpä paras sauna, mitä olen kokenut.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Kolmion muotoon niin, että kivikasa on kolmion kärjessä ja penkki vastakkaisella sivulla. Näin minimoidaan se hukkatila, joka kivikasan pitää jaksaa lämmittää. Mitä paksumpi pressu sen parempi, tai mielellään kaksinkerroin hidastamaan lämmön karkaamista.

Linkissä kuva Jukolan Vestin telttasaunasta, mikä ei tietysti mitenkään sovi teidän suunnitelmiin, mutta mielestäni hyvä esimerkki siitä, millaisilla tehoilla telttasaunaa on lämmitettävä.
http://www.jukola.com/2015/files/2015/0 ... 2631-2.jpg
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Daddy
Viestit: 147
Liittynyt: 07 Maalis 2013 12:03

Viesti Kirjoittaja Daddy »

Jukolassa olen noin 4 kertaa saunassa käynyt ja kylmää kyytiä on joka kerta ollut. Kaiken kruunaa tietysti aina kylmät suihkut:)

Osaako kokeneet sanoa, että riittääkö 5x5 pressuja 2(tietysti riippuu raameista, mutta noin nyrkkisääntönä). En ihan täysin hahmota miten ne asettuvat puiden päälle. Akpoikahan se tekis itse 3D mallin kynistä ja paperista :)
Ariluk
Viestit: 342
Liittynyt: 03 Maalis 2006 08:10
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Kevytversio

Viesti Kirjoittaja Ariluk »

Helpoin, jossa itse tullut saunottua, eli kivet lämpimäksi, tuhkat pois ja kaadetaan avomallinen laavu niskaan. 3 kaveria mahtui kun tiiviisti oltiin ja löyly vastasi kyllä välittömästi :)
Kuva
*Elämä on ihmisen parasta aikaa*
Ariluk
Viestit: 342
Liittynyt: 03 Maalis 2006 08:10
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Väliaikainen sauna

Viesti Kirjoittaja Ariluk »

Tässä taas nopea viritys kotipihaan kun sähkökiuas hajosi ja illalla oli tulossa vieraita saunomaan. 2 pressua (muistaakseni 3x5 m ja 2x3 m) peitoksi ja löylyjä riitti mukavasti vajaan tunnin sessioon.

telttasauna pihalla
*Elämä on ihmisen parasta aikaa*
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

En ole tehnyt kuin muutaman telttasaunan, mutta sillä kokemuksella: pienempi on kauniimpi. Siis katoksen osalta. Kiuas saa olla julman isokin jos jaksaa latoa ja lämmittää.

Tuollainen Louestajan esittämä kolmioista koostuva rakenne on hyvä tilankäytön optimoinnin kannalta. Rungoksi riittää esim. yksi pitkä ranka elävään puuhun tuettuna. Toisesta päästä rankaa voi vähän kohottaa kannolla/kivellä/pölkyllä, niin kiuas ei ole niin lähellä pressua. Kivikasa tulee siis tämän "kurkihirren" alle matalampaan päätyyn ja pressut siitä yli siten, että pohjasta ja korkeasta päädystä tulee kolmiot. Nopealla haulla en löytänty hyvää kuvaa, mutta tämän sivun "mini tipi" on suuntaa antava. Tosin kannattaa tehdä vähän pitkulaisempi ja matalampi. Tässä sisäkuva pienestä kahden hengen versiosta. Saunojat istuvat siis korkeassa päädyssä ja ovi on selän takana.

Vähän tilavamman pystytyksen saa tosiaan korottamalla kiukaan puoleista päätyä. Silloin sivuillekin mahtuisi istumaan. Tässä korotettu malli, jossa saimme saunoa Ivalojoella. Korotus oli tarpeen, koska kiuas oli iso.

Pari kertaa olen saunonut varta vasten muotoon ommellun telttasaunakankaan alla, mutta silloinkin laatikon muotoon ommellusta kankaasta vedettiin yksi kulma maahan, jotta saatiin sisätiloja säästettyä. Siinä on tullut parhaat löylytkin, mutta syynä oli ISO kivimassa, joka lämmitettiin niin, että tulipesään kurkiastaessa kviet näyttivät päivän valossakin punahehkuiselta. Pelko siitä, että kangas olisi ottanut kiviin kiinni oli aika turha, koska lämpö ja höyry pullistivat kankaan "palloksi".

Edit: Aloin miettiä tuota tilavaatimusta viidelle hengelle. Optimi voisi olla kaksi kurkihirttä, jotka lähtisivät kiukaan puoleisesta päädystä siten, että muodostuisi myös kolmion muotoinen kattokappale. Näin lauteiden päätyyn jäisi enemmän istumakorkeaa tilaa, mutta kiukaan puolelle ei syntyisi vielä kauheasti hukkatilaa.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Itse olen saunonut Jukolassa viime aikoina kahdesti. Kytäjällä sauna oli hyvin lämmin yöllä kolmen aikaan. Viime kesänä saunoin puolen päivän jälkeen ja löylyt kieltämättä oli laimeat. Olisiko taisteluväsymys vienyt lämmittäjiltä jo parhaan terän tuossa vaiheessa?

Telttasaunassa olen yrittänyt panostaa lauteisiin, jos mahdollista. Jonkinlainen jalkapuu, että jalat saa irti maasta ja lämpimänpään ilmanalaan. Korpijaakon Inarin kuvissa on hyödynnetty rinnettä hyvin niin, että saunojat on kivipesää korkeammalla. Tuo ei olekaan tullut mieleen. :) En kyllä toisaalta mikään telttasaunomisen expertti olekkaan.
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Telttasaunasta on kokemuksia (hyviä ja nostalgisia) 1960-luvun partioleireiltä. Rakennusohje sopii vain paikkaan, jossa on lehtipuurankaa saatavissa mielin määrin.

Otetaan 200 litran peltitynnyri. Tehdään sen pohjan rajaan tulipesän aukko. Tulipesän päälle harjateräksistä ritilä, jonka päälle ladotaan noin 150 litraa rantakiviä. Rakennetaan rangoista sen ympärille liki kolme metriä korkea suorakulmainen kehikko ja sen kolmelle sivulle lauteet reilun puolentoista metrin korkeuteen.

Lämmitetään kiuasta, kunnes toiseksi päällimmäinen kivikerros punottaa. Lapioidaan hiillos ja tuhkat pois ja heitetään häkälöylyt. Otetaan 2-3 puolijoukkuetelttaa, jotka heitetään kehikon päälle niin, että yhden oviaukko jää oikeaan kohtaan. Lauteille menee parikymmentä poikaa, ämpärillinen vettä ja löylykauha. Ja sitten aletaan.

Oli muuten mahtavaa.

Ja sitten pikku muistelo:
Leirillä oli aikamiesjohtaja Matti (nimi muutettu), jolla oli muutaman vuoden ikäinen poikansa mukana. Jostakin syystä poikaa ei kutsuttu omalla nimellään, vaan Pikku-Matiksi (nimi vastaavasti muutettu). Sauna oli rakennettu pienelle luodolle leiriniemen edustalle ja sinne mentiin veneellä.

Pikku-Matti oli liian nuori otettavaksi pimeän pressun alle kuuman kivikasan seuraan, mutta halusi välttämättä saunaluodolle isänsä mukana. Jotta pojan touhut ja ajankäyttö pysyisivät hallinnassa, hänet pistettiin kantamaan löylyvettä rannasta saunaan. Hyvin meni aluksi, kun kersa jaksoi kantaa pari litraa kerralla.

Pian Pikku-Matti alkoi tuntea itsensä jotenkin riistetyksi, otti ämpäriin niin paljon vettä kuin suinkin jaksoi nostaa, raahasi sen sisälle ja kippasi koko lastin kiukaalle kerralla. Sauna tyhjeni nopeasti joka suuntaan liepeiden alta. Kun päät olivat nousseet järvestä pinnalle, kuului saunasta yhden leiriläisen, johtavan huuliveikon, ääni: "Minkälaisia löylymiehiä te oikein luulette olevanne..." Kaveri oli poistumisen kiireessä jäänyt kai nilkastaan jumiin lauderiukujen väliin, mutta löyly oli poistunut muun porukan mukana yhtä äkkiä kuin oli tullutkin ja kiire peruuntunut.

Onkohan tuosta paljonkaan sovellettavissa nykyaikaan? Kaikki myöhemmin näkemäni telttasaunat ovat tuntuneet jotenkin näpertelyltä.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Ursus
Viestit: 9596
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Tuttu kolmikko on ottanut tavakseen ottaa mukaan hillareissulle pohjattoman halpisteltan. Kun se nostetaan kivikasan päälle, on sauna valmis. Vetoketju auki ja sisään/ulos. Lauteena toimivat rangat ovat vain tietenkin kovin matalat.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Daddy kirjoitti: Osaako kokeneet sanoa, että riittääkö 5x5 pressuja 2(tietysti riippuu raameista, mutta noin nyrkkisääntönä). En ihan täysin hahmota miten ne asettuvat puiden päälle. Akpoikahan se tekis itse 3D mallin kynistä ja paperista :)
Muutama kerta on tullut viriteltyä telttasauna ja 4*4 m kevytpeite riittää normi kupoliteltan irtokaarien päälle. Pressu painaa 90 g/m2 eli 16*90 g=1440g ka kaaret päälle. Läpivirtaava kiuas lämpenee paremmin kuin
sellainen jossa on iso laakea kivi tulipesän päällä. Yksi sopiva pressu on parempi kuin että virittelee kahdesta pressusta sopivan ja liepeet pitää olla maahan asti muuten tuulet haittaa liian paljon eli löyly karkaa. Tuo Ursuksen yllämainittu lienee myös yksi helpoimpia ja parhaita.
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Daddy kirjoitti:Osaako kokeneet sanoa, että riittääkö 5x5 pressuja 2(tietysti riippuu raameista, mutta noin nyrkkisääntönä). En ihan täysin hahmota miten ne asettuvat puiden päälle. Akpoikahan se tekis itse 3D mallin kynistä ja paperista :)
Kun paperista taittelet, et tarvitse niitä kyniäkään. Minulle on saunassa (myös telttasaunassa) ollut aina tärkeää lauteet ja riittävä korkeus, jotta jalat saa löylyyn.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Avatar
Kaarle Suurehko
Viestit: 1778
Liittynyt: 22 Joulu 2011 19:26

Viesti Kirjoittaja Kaarle Suurehko »

Pepi kirjoitti:... Minulle on saunassa (myös telttasaunassa) ollut aina tärkeää lauteet ja riittävä korkeus, jotta jalat saa löylyyn.
Samoin. Siksi yleisissä saunoissa suosin kulmapaikkaa. Kerran saunassa oikein makoisien löylyjen aikaan eräs närkästynyt mieshenkilö tokaisi minulle kun olin nostanut jalkani kokonaan ylälauteelle: "Toiset ihmiset istuvat siinä paljaalla takapuolella!". Vastasin jo ennalta mietityn vastauksen: "Eiköhän minun jalat kestä sen." Ja löylyä perään. :twisted:
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Muistelen että olisin lukenut joskus "kolmen kiven kiukaasta". Jos sellainen toimii niin siinä on kai pakko olla kaksi seinää ja katto ja kaikki laattakiviä. Epäilen kyllä sen tehojen riittävyyttä mutta olisihan se helppo viritellä jos vaan sopivat laattakivet löytyisi. Onko tällaisesta kokemusta ja tulisiko seinäkivet ylhäältä katsottuna V:n muotoon ja kolmas kivi eli kattokivi niitten päälle?
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Se, että saa jalat lämpimään löylyyn on tosiaan luksusta eikä pienessä telttasaunassa useinkaan onnistu. Tärkeää on edes tiivistää maan vastainen sivu hyvin, jotta jaloille ei käy veto. Joku riuku jalkojen alla ja "polvet suussa" istuminen auttaa myös.

Kaivelin tuosta varta vasten ommellusta kankaasta viritetystä telttasaunasta muutaman kuvan: kiuas lämpenee, kangas pullistuu kuten mainitsin ja sisäkuva kiukaan suuntaan. Kiukaan puoleisessa nurkassa ei ollut pystyyn lyötyä nurkkakeppiä (kiukaan vieressä oli yksi varmistamassa, ettei kangas osu hehkuviin kiviin) vaan se oli vedetty matalalle. Lauteina oli kelopöllit korkeilla sivuilla.

Kertaalleen tehtiin myös sauna tunneliteltasta bensakeittimillä. En löydä tähän hätään kuvia, mutta tapahtui seuraavasti:

- Pystytetään (tunneli)teltan ulkoteltta sopivaksi saunaksi (esim. Keron 3GT siten, että käytössä on vain yksi kaarten väli ja absidi), lumiliepeet ovat hyvät kankaan tiivistämiseksi maata vasten
- sisälle kolme bensakeitintä (3 x 3kW = 9kW)
- yksi keitin lämmittää sisätilaa ja kahden päälle asetetaan tätä varten työstetty laakea kiuaskivi, jonka pintaan on hiottu uria veden pitämiseksi paikoillaan (voi lämmittää kuviopuolen ensin ja sitten kääntää)
- kun kiuaskivi on kuuma valellaan sille varovasti löylyä ja nautitaan
- matalassa teltassa lauteiksi riitti hyvin iso solumuovialusta rullalle käärittynä, talvella lattiaksi routamattopaloja
- sillä aikaa kun käy ulkona vilvoittelemassa/uimassa/hangessa ehtii kivi lämmetä kohtalaisesti uudelleen, mutta malttia pitää olla
- Bensapullojen ja muoviosien lämpötilaa pitää vahtia koko ajan ja mahdollisesti jäähdyttää (lumi/vesi), jottei tule katastrofia!
- En suosittele kokeilemaan. Ja jos kokeilette kuitenkin, niin omalla vasuulla!
Vastaa Viestiin