Kengät vedenpitäviksi

Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Kengät vedenpitäviksi

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Meindlin kengistä antautui kalvo nyt sen verran pahasti, että olisi aika kyllästää nahka vedenpitäväksi ihan ulkoapäin. Näin noilla kengillä voinee vielä tehdä joitain reissuja.

Mikähän oli tarpeeksi hyvä aine, joka ei kuluisi heti pois ja kyllästäisi nahan niin, että purossa kävelyssä vesi ei tunge nahan läpi.

Saumat on sitten asia erikseen, mitähän niihin laittaisi? Sitä samaa kyllästettyä, mutta ronskimmin?

Yksi on tietty, että kengät kastetaan Katepalin bitumiastiassa, mutta ei ehkä noin radikaalia kuitenkaan.


Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

Minä olen tehnyt silleen, kun kengät tulleet vanhemmiksi ja kalvot alkaneet falskata, että kyllästänyt ensin nahan kunnolla näillä tarkoitukseen myytävillä suihkepulloilla ja jonkin ajan kuluttua vielä vedellyt vahan pintaan - saumat varsin huolellisesti. Mitään pidempiä kahlauksia niillä en ole sitten tehnyt, mutta mielestäni kohtuullisesti muuten asiansa ajanut.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Mikäs se tämmöinen vaha olisi hyvä?
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

^ Mie oon käyttänyt Meindlin Sportwaxia.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Re: Kengät vedenpitäviksi

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Sokosti Suomujoki kirjoitti:Mikähän oli tarpeeksi hyvä aine, joka ei kuluisi heti pois ja kyllästäisi nahan niin, että purossa kävelyssä vesi ei tunge nahan läpi.
Minä olen saanut omat vuorettomat nahkanilkkurit pitämään vettä niin että vesi helmeilee pinnalta kuin hanhen selästä.

Ensin käsittelen saappaat Ekol-nahkaöljyllä. Sen jälkeen (kun saapaat ovat yön yli imeneet öljyn) kuivaan loput öljyt rätillä ja sitten levitän Peevon tilan nahkarasvaa pinnalle.
Tällaisella käsittelyllä saappaani on kestänyt vähintään tunnin kävelyn kaatosateessa ilman että tippaakaan on tullut läpi.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Tuo nahkaoljy voi olla se askel, mika on jaanyt puuttumaan. Mistahan moista saisi?
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

luuppi kirjoitti:Tuo nahkaoljy. Mistahan moista saisi?
https://www.varusteleka.fi/fi/product/e ... 0-25l/8573
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Hanwagit on nyt 15 v. Kymmenisen vuotta olen rasvaillut vähän kaikenlaisilla nahkaöljyillä ja nyt taas vesivaseliinilla. Hyvin voi vielä täyden päivän keräillä karpaloita suolla kastelematta sukkiaan. (Melkein tekisi mieli väittää, että pitää paremmin vettä kuin kalvo.)
Kyllä Siperia opettaa!
Micke
Viestit: 2343
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Meindlillä on sil-proof kylläste kalvottomille kengille. Sillä saattaa pitää kohtuullisen hyvin vettä nahkakenkäkin.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Kore
Viestit: 583
Liittynyt: 21 Loka 2012 16:42
Paikkakunta: Espoo

Re: Kengät vedenpitäviksi

Viesti Kirjoittaja Kore »

StefanG kirjoitti: Ensin käsittelen saappaat Ekol-nahkaöljyllä. Sen jälkeen (kun saapaat ovat yön yli imeneet öljyn) kuivaan loput öljyt rätillä ja sitten levitän Peevon tilan nahkarasvaa pinnalle.
Tällaisella käsittelyllä saappaani on kestänyt vähintään tunnin kävelyn kaatosateessa ilman että tippaakaan on tullut läpi.
Tuo Ekol-öljy on hyväksi havaittua tavaraa, mutta eikö se pehmitä kenkien tapauksessa nahkaa jo liikaakin? Käytetty määrä varmaan vaikuttaa tähän paljon.
Olen käyttänyt Meidl:n Sportwaxia. Kyllä sillä vedenpitävyys kohenee, mutta ei ainakaan minulla kestä tuhdisti käsiteltynäkään monen päivän kosteassa kävelyitä läpäisemättä vettä.
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Kyllä se pehmittää muttei liikaa omasta mielestä. Ehkä riippuu kengästä?

Minullä nämä kengät: https://www.varusteleka.fi/pictures/25391.jpg
markkut
Viestit: 479
Liittynyt: 13 Helmi 2009 15:49

Viesti Kirjoittaja markkut »

StefanG kirjoitti:Minullä nämä kengät: https://www.varusteleka.fi/pictures/25391.jpg
Minkä verran tummuivat öljyämisestä? Minulla samat kengät ja olen saanut ne aika hyvin vedenpitäviksi jollain vähän kevyemmällä nahkarasvalla. Pieni tummuminen olisi vain toivottavaa, ovat niin punertavat väriltään.
Ursus
Viestit: 9596
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Tuo Ekol-öljy tosiaan tummentaa nahkaa. Itse olen sillä käsitellyt siannahkarepun. Mutta pitääpä kokeilla kenkiinkin.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Al Bundy
Viestit: 371
Liittynyt: 21 Loka 2010 08:37
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Al Bundy »

Ekol-öljyllä kyllästin kalvottomat maiharit ja nahkahanskat. Ainoa vaikutus oli nahan tummuminen ja hengittävyyden täysi katoaminen, vettä ei todellakaan pidä kumpikaan.
Tiedän toki että tuon öljyn ei ole tarkoituskaan tehdä nahasta vedenpitävää.

Kenkälankki on ainoa millä olen saanut nahkamaiharin vedenpitäväksi. Erilaisia mehiläsvahaa sisältäviä rasvoja sekä vahoja olen kokeillut montaakin merkkiä ja ne kyllä hoitavat nahkaa sekä tekevät nahasta vettä hylkivää.
Haglöfs Solid High-kengät kyllästin vahalla jopa siten että viimeisen kerroksen vahaa "ajoin" tukankuivaajalla nahan sisään. Tuolloin kenkä piti vettä alle 20km matkan (kalvo oli siis jo rikki).

Lundhagsit olen käsitellyt rasvalla sekä sisältä että päältä ja viimeiseksi päälle kerros Kiwin lankkia, toistaiseksi on pitänyt vettä kuin kumisaapas, myös saumojen kohdilta.
Jos käyttää kyllästyssuihkeita niin itse laittaisin sen viimeisenä pintaan vaha/rasvakäsittelyn jälkeen.
AeA
Viestit: 62
Liittynyt: 12 Heinä 2013 17:29

Viesti Kirjoittaja AeA »

En ole itse kokeillut täysnahkaisten kalvottomien kenkien puutteessa, mutta nahkarasvan lisäksi jotkut, kuten Leka, hypettävät tarkoitukseen tervaa, sekä raakana että rasvalla jatkettuna: https://www.varusteleka.fi/fi/product/t ... 0-ml/22878

Onko jollakulla omakohtaista kokemusta? Voi tulla itsellenikin ajankohtaiseksi suhteellisen lähitulevaisuudessa.
Vastaa Viestiin