Uudempi otsalamppukeskustelu

StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

retkuilija kirjoitti:
Mistä otsalampuista löytyisi tehokkaampia punavaloja niin että voisi kulkea ja hämäränäkö säilyisi ?
https://www.varusteleka.fi/fi/product/f ... mppu/65351

Punavalo korkea 150 lm 30 m 4,5 h
Punavalo keski 85 lm 22 m 10 h
Punavalo matala 25 lm 12 m 28 h
Punavalo eko 5 lm 6 m 120 h


Egsise
Viestit: 49
Liittynyt: 12 Syys 2009 11:16
Paikkakunta: Kittilä

Viesti Kirjoittaja Egsise »

Hämäränäköä haittaa eniten kylmän valkoinen valo, joiltakin valmistajilta löytyy neutraalin ja lämpimän valkoisella ledillä olevia lamppuja.
Niissä valon sävy on selvästi perinteisen hehkulampun ja halogeenin tapainen, niistä puuttuu lähes täysin valon sininen aallonpituus.
Sen sijaan ne tuottavat huomattavasti enemmän vihreää, keltaista, ja punaista valoa.

Huomattavaa on että värit toistuvat huomattavasti paremmin neutraaleilla ja lämpimillä valon sävyillä.
Toisaalta eniten valotehoa saadaan sinisellä valolla jossa taas ihmissilmän aistisolut eivät erota värejä.

Itse olen käyttänyt lämpimän ja neutraalin valon led tasku- ja otsalamppuja jo reilun kymmenen vuotta, ne ovat hyvä välimaasto valotehon, värien erottelun, ja hämäränäön pysymisen välillä.

Valitettavasti sinisen värisävyn korkeat palo- ja teholukemat myyvät,
siksi neutraalin ja lämpimän sävyn ledilamppujen saatavuus on heikkoa.
Neutraaleja ja lämpimiä ledejä saa myös korkealla väristoistoindeksillä(CRI).
Tässä näppärä jonkun muun kuva jossa tuo ero näkyy selvästi, mitä hyötyä valosta on jos ei erota värejä. :wink:

Mulla on Eagletacin taskulampussa tuo Nichia 209 led ja ero oikeasti on noin merkittävä.

Kuva
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Värintoiston laatuun vaikuttaa värilämpötilan ohella, ehkä enemmänkin, spektrin jatkuvuus. Jos spektrissä on aukkoja, jotkin värit aivan yllättävästi "kuolevat". Loisteputket ja ledit tuottavat lähtökohtaisesti piikkimäisiä aallonpituusjakaumia, jolloin jatkuvasti ja värinäön kannalta oikein jakautuneen spektrin aikaan saaminen vaatii erilaisten loisteaineiden käyttöä. Se tosiaankin vie sitten näitä huippuarvoja valovirrasta. Kiusaus päästää mahdollisimman paljon sinisen ledin valoa "raakana" läpi on valmistajilla suuri. Tarjolla on sitten niitä 6500 K tai sinisempiäkin lamppuja, joiden spektri on vielä epätasainen.

Värintoistoindeksi voi olla hyvä niin lämmin- kuin kylmäsävyisessäkin valossa, kunhan ei ihan ääripäihin mennä. Keinovalossa olemme perinteisesti tottuneet lämpimään sävyyn (2700 - 3500 K), jolloin sen psykologinen vaikutelma on parempi. Samoin sinisen vähyys vähentää ilman kosteuden aiheuttamaa valon hajaantumista. Sumuvalossa sinisestä on enimmäkseen haittaa.

Kartanluvussa olen hyvin tyytyväinen 5500 K värilämpötilaiseen otsalamppuuni, vaikka se maiseman katseluun ehkä saisi olla aavistuksen lämminsävyisempi. Yhtään sen sinervämpi ei lampun pitäisi olla. tuo 5500 K vastaa suunnilleen filmien ja kameroiden "päivänvaloa".
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Egsise
Viestit: 49
Liittynyt: 12 Syys 2009 11:16
Paikkakunta: Kittilä

Viesti Kirjoittaja Egsise »

Pepi kirjoitti:Kartanluvussa olen hyvin tyytyväinen 5500 K värilämpötilaiseen otsalamppuuni, vaikka se maiseman katseluun ehkä saisi olla aavistuksen lämminsävyisempi. Yhtään sen sinervämpi ei lampun pitäisi olla. tuo 5500 K vastaa suunnilleen filmien ja kameroiden "päivänvaloa".
Mulla on omissa lampuissa 4000K ja 4400K värilämmöt, 5500k on tosiaan lähellä päivänvaloa ja 5000+K luokitellaan viileän valkoiseksi valoksi. Se näyttää käytännössä aika siniselta muualla kuin päivänvalossa.

Onneksi silmä tottuu näihin eikä eroa näe jos ei jollain toisella ole eri sävyinen valo, tai ole liikkeellä auringonousun tai -laskun aikaan(3000K), tai mene nuotion lähelle(2000K).

Onkin järjenvastaista käyttää viileän valkoista valoa muuten kuin keskellä kirkasta päivää.

Kuva
Avatar
Resupekka
Viestit: 1245
Liittynyt: 12 Tammi 2006 17:51

Viesti Kirjoittaja Resupekka »

Aikaisemmin tuli käytettyä pimeässä punavaloakin, mutta nykyään olen luopunut siitä.

Vaikka punainen valo riittävän himmeänä ilmeisesti auttaa hämäränäön säilymistä, on siitä mielestäni kuitenkin enemmän haittaa.

1. Maastonmuodot/värit ym. ovat epäluonnollisia
2. Jotta punaisella valolla näkisi "riittävästi" sen tulisi olla kohtuullisen kirkas, joka syö hämäränäön hyödyt.
3. Ja tärkein. Kartanluku on tosi vaikeaa punaisella valolla, mm. ruskeat korkeuskäyrät käytännössä häviävät.

Toki tässä ei olla enää mitään nuorukaisia, ja ikääntymisen vaikutukset näköön ja erityisesti hämäränäkökykyyn varmasti vaikuttavat osaltaan.

Oma ratkaisuni on käyttää himmeää (kait n. 5lm) lämmintä valkoista valoa, joka ei ainakaan ärsytä silmiä ja mahdollistaa kartanluvunkin. Tosin pidemmät (tuntikausia) kestävät yölliset reissuni ovat yleensä hiihtoretkiä, jolloin lumi auttaa paljonkin näkemistä. Sysimustassa lumettomassa metsässä tehoa tarvittanee enempi...
cobbo
Viestit: 705
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Oma käsitys on juuri tuo kohta 2., eli että punainen valo ei täysin säästä pimeänäköä vaan lähinnä tuhoaa sitä vähemmän. Ja jos oikeasti pitää nähdä jotain, niin punavaloa tarvii niin paljon että tuo etu katoaa.

Kun silmä tottuu hämärään, näkee lähikohteet todella himmeällä valkoisella valolla (1 lumenin luokkaa tai jopa allekin), ja se on niin himmeä valo että kun sen sammuttaa niin ympäristön näkee melkein yhtä hyvin kuin ilman valoaltistusta.

Omassa zebralightissä on noita alle lumenin tiloja. Joka reissulla yllättää kun niistä matalimmat pitää ottaa käyttöön koska muuten valo häikäisee. Ne riittävät mainiosti teltassa puuhailuun, kun vain on hetken aikaa ollut muusta keinovalosta loitolla.

Itse olen huomannut myös, että matalan CRI-luvun ledit ikäänkuin latistavat ympäristöä, syvyyshavainto menee hankalammaksi ja pusikon muodot on hankalampi erottaa. Ero on oikeasti valtaisa, jos joskus pääsee vertailemaan sinisävyistä halpalediä ja korkean värintoiston lediä.
retkuilija
Viestit: 111
Liittynyt: 28 Heinä 2013 23:00

Viesti Kirjoittaja retkuilija »

StefanG kirjoitti:
retkuilija kirjoitti:
Mistä otsalampuista löytyisi tehokkaampia punavaloja niin että voisi kulkea ja hämäränäkö säilyisi ?
https://www.varusteleka.fi/fi/product/f ... mppu/65351

Punavalo korkea 150 lm 30 m 4,5 h
Punavalo keski 85 lm 22 m 10 h
Punavalo matala 25 lm 12 m 28 h
Punavalo eko 5 lm 6 m 120 h
Kiitos, tässä on potentiaalia. Sen lisäksi että punavalolla voi säästää omaa hämäränäköä on sillä käyttöä näkymättömänä pysymiseen. Punainen hajavalo ei satu niin hyvin ulkopuolisen silmään kuin kirkas.
"...matkalla jossain päin Suomea..."
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Minulla on tämä otsalamppu. Vaikka en tarvitse piiloutua niin kokeilumielessä olen pilkkopimeää polkua pyöräillyt punavalo päällä. Hyvin näkee keski ja korkea asetuksella polkea polkua pilkkopimeässä. Minä ajan hitaasti joten ehkä isossa vauhdissa ei riitä näkyvyys.
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Olen kokenut punavalon tarpeelliseksi lähinnä yötaivaan valokuvauksessa, kun kameraa pitää viritellä menettämättä kuvauskohteen näkyvyyttä. Siihen tarkoitukseen minulla on punainen avaimenperäledi. Muuten olen himmeänä valona turvautunut otsalampun "kuutamotehoon", joka tosin on lähietäisyydelle niin kirkas, että sitä voi käyttää lukuvalona. Mutta eipähän tarvitse pelätä lampun akun tyhjenemistä, vaikka unohtuisi päälle koko reissun ajaksi.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
diver
Viestit: 2398
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

https://www.valostore.fi/tuote/otsalamp ... apollo700/
Tuommosen emännälle hommasin.Tuo portaaton valonsäätö on ihan hyvä ominaisuus.
Ei tule niitä välähdyksiä kuten nappilampuissa.
varsijousi
Viestit: 1211
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

Nyt on Led Lenserilläkin samantyyppinen portaaton tehon säätö ainakin viidessä mallissa
diver
Viestit: 2398
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Niinpä näkyy.mallisto on päivittynyt jonkun verran.
https://www.nordictrail.fi/h19r_core_c38
Tuosta aattelin joulupukille kirjoittaa kun silloin tällöin on tehokkaammalle lampulle aina tarvetta.
varsijousi
Viestit: 1211
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

Juuri tuossa 19 core -mallissa ei ole portaatonta tehon säätöä, juttelin maahantuojan kanssa asiasta, core15:ssä on
diver
Viestit: 2398
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Juu näin on.se tuli vain tuossa aiemmin mieleen keskustelua lukiessani.itsellä ei niin tuolle ominaisuudella ole tarvetta,mutta kätevä se kyllä on.Eikä ole hintaansa nähden hullumpi tuo emännälle hankkimani lamppu.
Hyvän mallinen valokeila eikä "polta"keskelle liian terävästi.
varsijousi
Viestit: 1211
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

siis ei ole tehon säätöpyörää
Vastaa Viestiin