Aloittelijan setti vaelluskalastukseen

Kore
Viestit: 583
Liittynyt: 21 Loka 2012 16:42
Paikkakunta: Espoo

Aloittelijan setti vaelluskalastukseen

Viesti Kirjoittaja Kore »

Ajattelin hiljakseen ryhtyä harjoittelemaan kalastusta Lapin reissuilla. Tarkoituksena siis vähän tuurikalastella vaelluksen lomassa erämaa-alueilla, lähinnä pienissä vesissä. Tänään olisi xxl:ssä kaikki -25 %, joten olisi hyvä hetki hankinnoille. Olisiko Shimano beastmaster 180 ja Shimano Sienna RD 1000 järkevä valinta? Kuitusiima ilmeisesti on nykypäivää ja klassikkoviehesuositukset varmaan löytyvätkin toisesta ketjusta. Lähinnä mietin onko pöljää hankkia kaksiosainen vapa tele-mallisen sijaan vaelluskäyttöön.


HuuhtanenMika
Viestit: 13
Liittynyt: 13 Heinä 2015 15:14

Viesti Kirjoittaja HuuhtanenMika »

Televavan kanssa kulkeminen on pusikkoisessa maastossa helpompaa kuin kaksiosaisen. Rinkassa ollessa kaksiosainen vapa tarttuu jokaiseen oksanhaaraan kiinni. Mikäli et ole kovin intohimoinen kalastaja, niin tuon uskoisin olevan yksi asia, joka alkaa päivän tai kahden jälkeen tökkimään. Toki riippuu kohteesta mihin olet menossa.
Televavan kanssa tulee taas ongelmaksi se, että siinä alkaa olemaan niin paljon liikkuvia osia, että toimintavarmuus ei ole enää niin hyvä.
Jos nimenomaan vaelluskäyttöön itse ostaisin, niin valitsisin teleskooppivavan.

Itse vavasta ja kelasta, niin nuo toimii varmasti paremmin kuin hyvin muussakin, kuin vaelluskäytössä. Mukaan perus lottoa ja meppsiä :)
HuuhtanenMika
Viestit: 13
Liittynyt: 13 Heinä 2015 15:14

Viesti Kirjoittaja HuuhtanenMika »

Sitä piti vielä sanoa, että millekään suurille haukilusikoille tuota vapaa ei ole varmasti tehty, kun vieheen suositus on 3-14g. Mutta ne ovat vain suosituksia ja kukapa sitä haukea lähtisi Lappiin kalastamaan.
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Re: Aloittelijan setti vaelluskalastukseen

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

Kore kirjoitti:Lähinnä mietin onko pöljää hankkia kaksiosainen vapa tele-mallisen sijaan vaelluskäyttöön.
On olemassa myös 4-osaisia vapoja, joiden kuljetuspituus on 60-75 cm, muuten ihan yhtä hyviä kuin 2-osaiset. Teleskoopit on surkeita rimpuloita.

Edit...xxl:ssä oli Daiwan 5-osainen ja 7-jalkainen (210cm) max 15 g. Tosi näppärä peli aloittajan tarpeisiin.
Kuvailutulkki
sepaonu
Viestit: 248
Liittynyt: 16 Tammi 2015 20:32
Paikkakunta: Ingliste, viro

Viesti Kirjoittaja sepaonu »

On olnut mulla kayakkissa melontamatkoilla ja nyt viikonreissussa tunturissa, matkavapana ihan ok, eniten olen paiskonut 12gr lippoja, on se vähen löysempi, kuin mun lempivapa 2osainen, mutta matkavapaksi ihan ok.
https://varuste.net/en/Berkley+Twilight?_tu=49827
mulla 3-15gr.
aamu alkaa kahvilla
Reissu Pete
Viestit: 717
Liittynyt: 04 Helmi 2006 00:49

Viesti Kirjoittaja Reissu Pete »

Kalamiesten markkinat ovat nyt ostajan hallussa, sillä niin alas hinnat ovat kehitysmaatuotannon vuoksi vajonnut. Ihan hyvääkin kamaa saa 15-20 € hintaan/setti. Mitään ei tietenkään voi tälläiseltä setiltä odottaa, mutta vaelluskalastukseen ihan käypiä. Kiinnittäisin huomiota teleskooppivavan kärjen siimarenkaaseen, mikä ainakin ittellä katkeaa joka reissussa. Kannattaa siis kehitellä jo kotona siihen hyvä suoja. kirkkaita lottoja ja vibraxeja on tullut jätettyä noiin tunturivesiin kymmenittäin. Kaveri muurasi pitsauunin ja ekan pitsan hinnaksi tuli siten hieman yli 1000€. Mun kalojen kg hinta pyörii ehkä jossain 50-100€ paikkeilla, jos ei lasketa matkoja tähän. Vaeltaahan olisi lähtenyt joka tapauksessa.
Kore
Viestit: 583
Liittynyt: 21 Loka 2012 16:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kore »

Kiitoksia vastauksista. Pistin tilaukseen tuon 180 Beastmasterin ja kelaksi otin Shimanon Saharan. Vieheiksi Meppsin pieniä lippoja, Räsänen-lusikoita ja pari Beten Lottoa. Siimaksi lähti 0,23 mm Power Pro kuitusiima. Olisin ottanut vähän ohuemman, mutta saatavuus oli heikko. Jonkun perukkeen ja lukkoleikarinkin nappasin settiin. Eiköhän noilla vauhtiin pääse, jos on päästäkseen. Voi olla, että joskus tulee vielä hermot kiristymään 2-osaisen vavan kanssa, mutta ehkäpä kelvolliset pusikkoisenkin maaston kuljetuskonstit vielä löytyy.

Seuraava etappi selvitellä lupabyrokratiat...
Avatar
sepeteus
Viestit: 1184
Liittynyt: 18 Tammi 2006 13:28
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja sepeteus »

Kaksiosaisen vavan (ainakin kärkipätkä) suojaamisessa on iso apu vavan mukana mahdollisesti tulevasta vapapussista tai sitten kannattaa ostaa/tehdä vapaputki. Sopivan laajaa sähköputkea ja tulpat päähän on minun resepti. Alapään tulppa kannattaa liimata kiinni. Rinkkaan luonnollisesti suunniteltava paikka putkelle.

Tyviosa kulkee melko helposti vapaputken ulkopuolelle kiinnitettynä, mutta aina parempi, jos mahtuu sisään. Tyviosan isoin siimaohjain on hankala putkeen laitettava. Ja se juuri rikkoutuukin helpoiten aikanaan. Minulle kävi tänä kesänä juurikin näin, mutta montapa reissua ja kymmenisen vuotta tuo kestikin.
Lappi on vapautta kalenterin ja kellon orjuudesta.
Kore
Viestit: 583
Liittynyt: 21 Loka 2012 16:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kore »

Tosiaan, eipä sitä rikkinäisellä vavalla enää paljoa kalasta. Kuinkahan paljon painoa tuollaiselle vapaputkelle tulee? Autossahan sitä voi suojata vaikka kuinka järeästi, mutta rinkassa paino alkaa aika olla kiinnostava asia.
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

Kaikki vapaputket painavat moninkertaisesti vavan painon. Vapaputki on täysin tarpeeton mikäli vapa/vavat eivät ylitä repun/rinkan pituutta, tai ylitys on hyvin pieni.

Vaelluskäyttöön sopivien vapojen osien lukumäärä (minimi) eri pituisille (jalkoina) vavoille:

5' 2
6' 3
7' 3
8' 4
9' 4
Kuvailutulkki
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Kuljetan itse 240cm pitkää 2-osaista vapaa kädessä katkaistuna ilman mitään suojia ja hyvin toimii,
sitä voi jossain paikoissa käyttää myös tukena. Varavapana on n. 35cm pitkä Ul-teleskooppi ja se on taskussa tai rinkassa. Jos vapa on rinkan sivulla ja tulee pään yläpuolelle niin se on huono paikka koska vapa ottaa oksiin kiinni.
sepaonu
Viestit: 248
Liittynyt: 16 Tammi 2015 20:32
Paikkakunta: Ingliste, viro

Viesti Kirjoittaja sepaonu »

Jos vapaa on 700+€ luokkaa ja sen takuukorjaus on 2 kuukautta, kyllä kulkee minulla vapaputkeissa vavat.
http://sepikoda.ee/w_sisu/a_pilt_1.php?id=3938&l=800
aamu alkaa kahvilla
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

^Ymmärrän tässä tapauksessa. :) Mitä enemmän osia-sitä enemmän liitoksia ja nehän vievät vavan jousto- ja heitto-ominaisuuksia pois.
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Aloittelijan setti.. No minulla varmaan on likimain sellainen. Teleskooppivapani on mallia huoltoasema, jotta saamani pienet kalat tuntuisivat isoilta. Kelana on Shimano Aernos 2500FA. Siima ohuin kuitu mitä kaupasta löysin. Varmaan alle neljälle kilolle, mutta en sitä silti vetämällä poikki saa :shock: Esittelinkin niitä blogissani jo joku aika sitten: Kalavehkeet vaelluksella, ja sittemmin kirjoitin mitä, mistä ja millä sain kaloja ylös Vätsärin reissulla: Vätsärin kalajuttuja :-) Vavan kiinnityspaikka rinkkaan näkyy alla olevasta kuvasta.

Kuva
sepaonu
Viestit: 248
Liittynyt: 16 Tammi 2015 20:32
Paikkakunta: Ingliste, viro

Viesti Kirjoittaja sepaonu »

aamu alkaa kahvilla
Vastaa Viestiin