Aloittelijan setti vaelluskalastukseen

Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Ja jottei mene ihan pelkäksi purnaamiseksi viestit (toisessa ketjussa), niin kiitoksia tst vinkistä! Kävin kaupassa ja kun huomasin vieressä Hong Kongin myymälän päätin käydä katsomassa tarjouksia ja mukaan tarttui vapa (tosin 213cm) ja kela.

Eipähän tarvitse nyt kolmea tuntia ajaa kotipaikalle hakemaan vapaa rantasaunalta. Tosin kaikki kuvat on vielä siellä...


Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Poika kävi noutamassa myös minulle 213 ja 244 cm pituiset patriootit. Jykeviä vapoja. Vanhoja vapoja on katkeillut urakalla tänä kesänä huonon säilytyksen vuoksi.

Pienten vieheiden viskomiseen nuo ovat turhan jämäköitä, mutta Shimanon Catana käypi vielä siihen hommaan. Ainoa, joka on vanhoista vavoista ehjänä.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
jarski
Viestit: 234
Liittynyt: 21 Maalis 2011 23:31
Paikkakunta: lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarski »

Eipä kannata väsyneenä lukea ja kirjottaa. Minä jo suu vaahdossa kun katoin että Pertti puhui Shimanon keloista, mutta vavoistahan se :D

No, Expedi pitää ilmaa.
Sensaatiomaista, tulitaistelu osterien kesken!
http://adventuresofolodinvalid.blogspot.fi/
Micke
Viestit: 2343
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Mites G Loomiksen vavat, eikös Shimano ole ostanut sen itselleen. Mulla on pari Shimanon technium vapaa ja ei ne ainakaan niin huonoja ole kestävyydeltään olleet, että harmittaisi. Oiskohan parisataa reissua merelle kummallakin takana. Nyttemmin ovat jääneet sivuun turhan löysinä isojen kumien nakkeluun, mutta ehjiä jokatapauksessa ovat.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

Micke kirjoitti:Mites G Loomiksen vavat, eikös Shimano ole ostanut sen itselleen.
Ensin Sage vaihtoi omistajaa ja meni pörssiin. Seurauksena laadun loppu. Ja nyt sitten Gloomis perässä. Ei hyvä.

Mulla on 2 Gloomiksen ja 2 Sagen vapaa, kaikki ajalta ennen globalisaatiota. Ne on suunniteltu ja valmistettu sellaisella knowhow:lla, jota ei muilla ole. Tai ollut, nykyisin.
Kuvailutulkki
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Onneksi en harrasta kalastusta vaelluksellakaan, kuin joskus ihan harvoin suuta ja mieltä miellyttääkseni. Siihen ovat riittäneet hyvin kymmeniä vuosia vanha muovikuorinen umpikela ja parinkympin hintainen teleskooppihalpisvapa. Kuitusiiman päässä lotto-lippa kruunaa arvontaan osallistumisen.
Marko Häkkinen
Viestit: 196
Liittynyt: 08 Touko 2015 10:41

Viesti Kirjoittaja Marko Häkkinen »

Pertti Kurki kirjoitti:Ensin Sage vaihtoi omistajaa ja meni pörssiin. Seurauksena laadun loppu. Ja nyt sitten Gloomis perässä. Ei hyvä.

Mulla on 2 Gloomiksen ja 2 Sagen vapaa, kaikki ajalta ennen globalisaatiota. Ne on suunniteltu ja valmistettu sellaisella knowhow:lla, jota ei muilla ole. Tai ollut, nykyisin.
Yritin menneenä kesänä päästä sinuiksi G.Loomiksen nymfivavan kanssa, mutta eihän siitä mitään tullut. Uskoakseni vika ei kuitenkaan ollut vavassa...

Omistussuhteista en tiedä, mutta Hardy siirsi ainakin osan tuotannostaan Kiinaan jokunen vuosi sitten. Tuntemani ammattiopas ja Hardy-lähettiläs palautti saamansa vapanipun takaisin lähettäjälle ja kiitti yhteistyöstä. Hän on siis entinen Hardy-lähettiläs; käyttää nykyisin vain pienen laatupajan värkkäämiä vapoja.

Gary Loomis muuten suunnittelee vapoja nykyään TFO:lle. TFO:n vavat ovat edullisia ja kokemukseni mukaan varsin toimivia. Aihiot on tietääkseni valmistettu Etelä-Koreassa. TFO on edelleen perustajansa omistama ja johtama.
mettäantero
Viestit: 2522
Liittynyt: 12 Heinä 2013 21:22

Viesti Kirjoittaja mettäantero »

Täällä "Aloittelijan setti vaelluskalastukseen" -säikeessä tuntuu olevan tietämystä noista perhokalastusvälineistä. Valitsin keväällä edesmenneen veljeni (Tenon Alakönkään ja Näätämön Kolttakönkään elinkautinen...yli 40 vuotta) jäämistöstä muutaman vavan ja kelan, perhot ja muuta sälää muistoksi. Parin G-Loomiksen lisäksi sain kolme Orviksen vapaa.
Tuossa kuvassa yksi mielenkiintoinen Orviksen vapa .
Osaako kukaan teistä asiantuntijoista kommentoida tuon vavan valmistushistoriaa ja laatua.
Marko Häkkinen
Viestit: 196
Liittynyt: 08 Touko 2015 10:41

Viesti Kirjoittaja Marko Häkkinen »

En ole asiantuntija, mutta arvelen tuon olevan suunnilleen vuodelta 1990. Laatuvapa, joka on näemmä ollut ahkerassa käytössä. Heittänee kolmosluokan siimaa; mitä sanoo putken etiketissä oleva Line Weight? Uskoakseni passeli peli pintaperhoille mm. harjuksen ja taimenen kalastukseen.

Asiantuntijoiden kansoittama perhokalastajat.net/keskustelu tarjonnee täsmällisempää tietoa.
mettäantero
Viestit: 2522
Liittynyt: 12 Heinä 2013 21:22

Viesti Kirjoittaja mettäantero »

^Kiitos kommentistasi. Joo...Line Weighti on merkitty putkeen ja se on kolmonen kuten arvelit.
aman
Viestit: 46
Liittynyt: 09 Huhti 2011 20:34

Viesti Kirjoittaja aman »

Tässä olisi taas yksi aloitteleva vaelluskalastaja. Kevyestä lapinvaelluksesta ja kalastamisesta on kokemusta, muttei molemmista samaan aikaan. Kysymys siis, kuinka vähän kannattaa ottaa mukaan kalastusvälinettä? Virveli ja pieni kalapakki on jo.

Onko käsivarressa vaaraa liian isoista kaloista, jotta haavi olisi välttämättömyys? Entä onko perukkeen käyttämisestä haittaa tai hyötyä tyypillisten lapin kalojen suhteen?

Jos matkan varrelta saa napattua kalan, niin miten kuljetatte sen leirii? Perattuna ja suomustettuna, suolassa minigrip-pussissa? Vai valmiiksi fileoituna? Paistatteko kalan keittimellä vai grillaatte tulella suomuineen?
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Kysyvälle pitää vastata ja varsinkin aloittelevalle vaelluskalastajalle, vaikka ei osaisikaan. Aloittelin haavin kanssa mutta sittemmin se jäi turhan painavana ja isona rohjona pois. Nyt tosin olen meinannut hommata sen todella ison varalta kokoon taittuvaa haavia syvällä pussilla, yhä hommaamatta. Pitkää peruketta en missään nimessä käytä jalokaloille, ainoastaan pieni leikari. Kalan paistan, keitän, loimutan tai savustan notskilla. Mulla on aina vaan liikaa uistimia mukana, mutta vain muutamalla huiskin. Olethan lukenut mm. säikeen Vaelluskalastus- huonoa hommaa?
Avatar
sepeteus
Viestit: 1184
Liittynyt: 18 Tammi 2006 13:28
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja sepeteus »

Tavaraa on kalastukseen liittyen ollut aina paljon mukana, viime reissullakin ihan liikaa. Kalastaminen jäi tosin useana päivänä vähälle, kun kelin takia iski kehtuutus. Yksi Lotto jäi kivenkoloon, piti vaihtaa toiseen. Yhtä toista lippaa kokeilin tovin verran. Perhona oli koko ajan sama nimetön oma sidos käytössä, tosin ei tällä kertaa red tag, kuten yleensä.

Haavin käyttöä itse suosin, ei tarvitse kalaa väsyttää aivan uuvuksiin asti ennen nostoa. Aika kätevästi kevyt haavi menee 906:n läpän alla, haavin varsi hihnalla kiinni alapussin hihnalätkään. Usein vielä taukotakki tms tungettua haavin pussiosan sisään ja crocsit riippuvat reijistään tuossa haavin varren lukitushihnassa.

Kalan verestän heti tainnutuksen jälkeen ja putsaan vasta vähän myöhemmin. Isoin fileenä graaviin, etenkin rautuonnen sattuessa, muuten pannulle. Savustuspusseja oli mukana, mutta jäi käyttämättä. Usein olen käyttänytkin kyllä.

Merisuolaa aina kannan mukana, vaikka sitä on jokaisella kämpällä tarjolla. Voihan sitä tarvita sitten telttaleirissä ollessa. Jokin tiivis muovirasia graaviastiaksi kulkee myös mukana ja siitä olin hyvin tyytyväinen viime sunnuntaina.
Lappi on vapautta kalenterin ja kellon orjuudesta.
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

^Asiaa. Helteellä mainittu graavausrasia on erinomainen. Nimittäin kala pehmenee parissa tunnissa aivan pilalle jos sitä roikotetaan mukana pussissa tai vitsaksessa. Mutta kun sen vetää fileiksi, ja laittaa rasiaan ja kevyt suola päälle, niin pysyy tunteja hyvänä. Jos lunta löytyy pohjoisrinteiden notkelmista, olen pitänyt mukana vedenkantopussia, johon lunta ja kalat sitten lumen sekaan. Tämä on kuningasratkaisu.
Kuvailutulkki
aman
Viestit: 46
Liittynyt: 09 Huhti 2011 20:34

Viesti Kirjoittaja aman »

tst kirjoitti: Pitkää peruketta en missään nimessä käytä jalokaloille, ainoastaan pieni leikari.
Miten niitä haukien tarttumisia voisi estää? Tähän mennessä olen käyttänyt peruketta, koska en haluaisi jättää niitä uistimia haukien suuhun. Koska haukia täällä etelässäkin tulee vaikka ahvenia haluaisi. Monofiilitapsikin menee aika isolla prosentilla poikki hauen hampaissa.

Pyrkimys on tietenkin syödä kaikki nostetut kalat. Mietityttää kyllä se, jos sieltä nousee 90% alamittaista ja pitää suurimman osan päästää pois.

Jos kala menee muutamassa tunnissa huonoksi, niin onko teidän kalastaminen sitä, että leiristä lähdetään heittelemään? Eikä niin että matkan varrella kokeillaan eri paikkoja ja syödään vasta illalla?
Vastaa Viestiin