Aloittelijan setti vaelluskalastukseen

tst
Viestit: 6535
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

^Menet tarpeeksi ylös merenpinnasta, vaikkapa joelle 600 mpy niin ei ole hauet riesana ja valkkaat vielä koskipaikan. Tosin jossain säikeessä oli hiljattain peljästyttävä maininta että jostain oli tullut haukia vielä paljon ylempää. Meillä on hauettomuus yksi kriteereistä vaikka hauki onkin ehkä ihan ok, mutta aina ei sitä toivota. Saat hyvää harrastusta aloittelevana halutessasi vinkin joesta jonne on kohtuullinen 5 km taaperrus ja siellä ei ole haukia eikä harrejakaan, harri tosin kelpaa mulle.


Jii.Pee
Viestit: 1074
Liittynyt: 22 Huhti 2010 23:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jii.Pee »

aman kirjoitti:
tst kirjoitti: Pitkää peruketta en missään nimessä käytä jalokaloille, ainoastaan pieni leikari.
Miten niitä haukien tarttumisia voisi estää? Tähän mennessä olen käyttänyt peruketta, koska en haluaisi jättää niitä uistimia haukien suuhun. Koska haukia täällä etelässäkin tulee vaikka ahvenia haluaisi. Monofiilitapsikin menee aika isolla prosentilla poikki hauen hampaissa.

Pyrkimys on tietenkin syödä kaikki nostetut kalat. Mietityttää kyllä se, jos sieltä nousee 90% alamittaista ja pitää suurimman osan päästää pois.

Jos kala menee muutamassa tunnissa huonoksi, niin onko teidän kalastaminen sitä, että leiristä lähdetään heittelemään? Eikä niin että matkan varrella kokeillaan eri paikkoja ja syödään vasta illalla?
Ei kala mene huonoksi niin nopeaa kun ei pidä suorassa auringin paisteessa. Varskinkin näillä suomen normaali keleillä. Jos kovin helle (+25) niin kyllä sen silloinkin saa säilyyn kauemmin kuin pari tuntia.

Kunnon peruke kannattaa olla aina. Varsinkin isoa haukea on siellä missä isoja harrejakin eikä niitä voi välttää.

Tässä ohje perukkeeseen. Osta 0,50 fluorocarbon siimaa. Siimalle 1mm halkaisialla olevia putkiholkkeja, sellainen laakeroitu pieni leikari ja uistinlukko. Nuista sitte kasaa noin 25-60cm pitkän perukkeen. Eli siiman pää lenkille ja puristetaan pihdeillä putki päälle että saa lenkin.. Nuo leikarit ja lukot tietysti sinne lenkin sisään. Tarvikkeet vaikka motonetistä.

Kestää tosi hyvin hauen hampaissa, jos riittävän pitkä niin suojaa kuitusiimaa kalan väsytyksessä (ei mene kivissä poikki), täysin näkymätön vedessä. Ei vaikuta kalojen ottiin. Itse käytän noin 50-60cm pitkää. Ahvenen jigaamisessa jopa pidempää jos tarvii saada jigi vajoamaan vielä hitaampaa. Sitten kun fluoron pää alkaa näyttään kuluneelta niin siitä voi lyhentää pätkän ja puristaa uuden renkaan. Kannattaa tehdä reissuun jo valmiiksi näitä perukkeita. Näillä ollaan saatu tosi paljon haukea ja en muista onko ikinä menny poikki.

Uistimista. Et tarvi muuta kuin helmiräsäsiä, muutaman loton ja 2 koon mepsejä muutaman (hopea ja messinki). Mepsejä silloin jos harri on huonolla otilla. Räsäsiä ja lottoja voi olla yhdet sellaisia pieniä huonolle syönnille.
Viimeksi muokannut Jii.Pee, 21 Heinä 2017 19:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sepaonu
Viestit: 248
Liittynyt: 16 Tammi 2015 20:32
Paikkakunta: Ingliste, viro

Viesti Kirjoittaja sepaonu »

Kyllä ma olen saanut fluoroja 0,7mm asti poikki hauenpyynissa. Oma viimeisen kolmen vuoden paras tapsi on tämmoinen
http://www.pelimiespalokka.com/index.ph ... 2kinky.php
ja yhdellä perukellä on käynyt kayakissa 200+ haukea.
Fluoroja on kaupassa aikamonta, 100%fluoro, seoitukset monon kanssa, kovapinnoitettu e. shock-leader , flexi blablabla jne Kyllä fluoro on parempi, kuin kuitusiima, mutta ei 100% varma.
Ylensa en ota kala, jos on ongelma sen säilytuksen kanssa, sillointälloin olen veen rajalle järvissa tehnut itse kiveista jääkaapin.
aamu alkaa kahvilla
tst
Viestit: 6535
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Nuo jii.peen mainitsemat uistimet on tosiaan hyviä, ite jahtaa etupäässä taimenta ja huiskin kauas lentäviä lusikoita. Vaelluksella ainakin yhdellä on hyvä olla varavapa ja -kela mukana ja jos yksin liikkuu niin ainakin varavapa mukaan sillä muutenhan keikka voi muuttua vaelluskalastuksesta ihan vaan vaellukseksi, mukavaa tosin sekin. :) Tässä ketjussa on juttua kalavehkeistä: turinat/viewtopic.php?t=2677
Kore
Viestit: 583
Liittynyt: 21 Loka 2012 16:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kore »

Tämä aloittelija ajatteli lisätä parin viikon päästä Käsivarren reissuvarustukseen pari tällaista siimaan kietaistavaa 7-grammaista painoa. Kuulemma niillä saisi tarvittaessa kevymmänkin vieheen uimaan lähempänä pohjan lähellä(?) lymyävää rautua. Tiedä hänestä, mutta ei pari tuollaista paljoa rinkan painoa lisä, joten täytyypä kokeilla, jos sopivan syvä paikka tulee vastaan.
Jii.Pee
Viestit: 1074
Liittynyt: 22 Huhti 2010 23:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jii.Pee »

sepaonu kirjoitti:Kyllä ma olen saanut fluoroja 0,7mm asti poikki hauenpyynissa. Oma viimeisen kolmen vuoden paras tapsi on tämmoinen
http://www.pelimiespalokka.com/index.ph ... 2kinky.php
ja yhdellä perukellä on käynyt kayakissa 200+ haukea.
Fluoroja on kaupassa aikamonta, 100%fluoro, seoitukset monon kanssa, kovapinnoitettu e. shock-leader , flexi blablabla jne Kyllä fluoro on parempi, kuin kuitusiima, mutta ei 100% varma.
Ylensa en ota kala, jos on ongelma sen säilytuksen kanssa, sillointälloin olen veen rajalle järvissa tehnut itse kiveista jääkaapin.
Ei se olekkaan 100% varma. Itse käytin lapissa vain 0.40 fluoroa ja kyllähän tuo riitti. Jos vapa ja kela on harrin ja taimenen pyyntiin mitoitettu niin luulen että 0.50 - 0.60 fuoro kestää koska vavalla ei kuitenkaan tulee niin kovaa vetoa kuin oikeilla haukivehkeilla yli 5kg kalojen kans. Ottaa sen hauen vähän varovaisemmin ylös. Ei se puremalla saa sitä poikki.

Vaijeri saattaa häiritä kirkkaassa vedessä lohikaloja tai sitte ei. Kuitusiima on joskus häirinny siian pyynnissä.
Jii.Pee
Viestit: 1074
Liittynyt: 22 Huhti 2010 23:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jii.Pee »

Kore kirjoitti:Tämä aloittelija ajatteli lisätä parin viikon päästä Käsivarren reissuvarustukseen pari tällaista siimaan kietaistavaa 7-grammaista painoa. Kuulemma niillä saisi tarvittaessa kevymmänkin vieheen uimaan lähempänä pohjan lähellä(?) lymyävää rautua. Tiedä hänestä, mutta ei pari tuollaista paljoa rinkan painoa lisä, joten täytyypä kokeilla, jos sopivan syvä paikka tulee vastaan.
Kun kalaa ei lähde normaali vehkeillä niin kannattaa aina yrittää kaikenlaista. Hyvinkin voi toimia.

Huonolla syönnillä se saa kalaa joka pysäyttelee ja vajottaa esim räsästä eniten. Iskee monesti leijutukseen tai kun lähtee uudestaan kelaan. Viime reissulla ois varmaan puolet jääny saamatta jos ois vaan kelannu tasaisesti. Voi yrittää rautupaikoilla sitäkin että nakkaa räsäsen ja odottaa että vajoaa pohjaan ja lähtee vasta sitten kelaan.

Jigiäkin kannattaa testata..
aman
Viestit: 46
Liittynyt: 09 Huhti 2011 20:34

Viesti Kirjoittaja aman »

Kiitos vastauksista. Vaihdoin takaisin vaijeriperukkeesta siimaperukkeeseen. Myyjän suosituksesta otin 0.35mm fluorocarbonia koska paksumpaa ei kuulemma tarvita. Jos ei muuta niin tuntuu ainakin paremmalta ton kanssa. Mökillä testailin ja ainakin yhdestä hauesta toi selvisi. Tosin se tarttui vain huulipieleen eli peruke ei juurikaan ollut hampaissa.

Niin ja noiden holkkien sijasta tein vain vastakkain perukesolmut siimojen väliin. Olihan siinä näpertämistä mutta lopputulos jotenkin inhimillisempi, jonka voi kelta vavan renkaista sisälle.

Uistimista vielä. 5cm helmiräsänen löytyy, ja pari isoa lottoa. Olisiko pienille lotoille tarvetta? Lippoja yrittäisin välttää muuten. Entä suosituksia yleiskelpoisista väreistä?
Jii.Pee
Viestit: 1074
Liittynyt: 22 Huhti 2010 23:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jii.Pee »

Itse sanoisin että 0,40 on minimi hauelle. Kyllä ohuemmattkin jotain kestää kun ottaa kevyesti. Kaveri käytti viime reissulla 0,60 eikä vaikuttanu harrin tai taimenen ottiin. Minun mielestä ne holkit on hyviä ja helppoja. Ei sitä peruketta kelata vaparenkaisiin asti koskaan.

Aiempaan viestiin jo laiton uistimia millä pärjää varmasti. 5cm helmiräsänen, se pienempi helmellinen myös, normaali kokoisia lottoja ja muutama 2 koon mepsi. Räsäsissä toimii, kelta-vihreä-oranssi, punaiset, oranssit ja varmaan moni muukin väri. Lotoissa melkein riittää se ambulanssi, tai mikä se oranssi on jossa vaalea maha.. Abu garcia jazz punainen jossa mustaa ja kultaisia pisteitä.. 7g
Sipe
Viestit: 902
Liittynyt: 04 Helmi 2006 20:11

Viesti Kirjoittaja Sipe »

Minulla laittoi aikanaan Muotkalla heti ensimmäisellä kalastamallani suvannolla joku mörkö fluorocarbonin aivan päreiksi... Oli kyllä raivoisa hyökkäys, minä en paljoa muuta ehtinyt kuin ihmetellä hölmistyneenä säikeiksi hajonnutta siimaa... :roll: Kävi vielä ilkkumassa pinnassa, mutta niin, etten kyennyt päättelemään oliko hauki vai taimen... Haueksi sitä nimitin, mutta on minulle yhden kerran tehty noin kotisuomessakin ihan samalla tyylillä, ja kyseessä oli taimen silloin :) Oli kumpi hyvänsä, se oli ISO :lol:
Pidin taukoa, ja yritin kaikki muut uistimet läpi, ei ottanut enää uudelleen...
Kore
Viestit: 583
Liittynyt: 21 Loka 2012 16:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kore »

Jii.Pee kirjoitti:
Kore kirjoitti:Tämä aloittelija ajatteli lisätä parin viikon päästä Käsivarren reissuvarustukseen pari tällaista siimaan kietaistavaa 7-grammaista painoa. Kuulemma niillä saisi tarvittaessa kevymmänkin vieheen uimaan lähempänä pohjan lähellä(?) lymyävää rautua. Tiedä hänestä, mutta ei pari tuollaista paljoa rinkan painoa lisä, joten täytyypä kokeilla, jos sopivan syvä paikka tulee vastaan.
Kun kalaa ei lähde normaali vehkeillä niin kannattaa aina yrittää kaikenlaista. Hyvinkin voi toimia.
Kokeiltu on, ja aika äkkiä sai painon ja vieheen jäämään kiviseen pohjaan. Sinänsä heittäminen onnistui hyvin ja viehe myös ui hyvin, mutta hävikki niin suurta, etten kivisessä pohjassa ilkeä varmaankaan enää moista harrastaa.

Heittelin Käsivarren tunturijärvellä pientä puna-kelta-vihreää Lottoa, eikä tapahtumia. Keskityin järven syväksi olettamaani päähän, johon myös laski puro. Vaihdoin lipan suunnilleen raudun väriseen pieneen lusikkaan ja ensimmäisellä heitolla iski kiinni 65-senttinen rautu. Kyllä sillä vieheelläkin näemmä on merkitystä, eikä vain kalapaikalla ja uintisyvyydellä...
tst
Viestit: 6535
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Korelle onneksi olkoon erittäin hienosta kalasta! On vieheelläkin ilman muuta merkitystä ja sen huomaa esim. kun kantaa kahta vapaa mukanaan ja heittelee niillä molemmilla välillä vaihdellen. Toiseen uistimeen nappaa yleensä paremmin tai pelkästään vaan toiseen. Kalastelin näin viime viikolla ja muuten sillä hetkellä hiljaisella koskenniskalla tärähti yhdellä heitolla kiinni elämäni taimen, tosin eihän näitä karkuutettuja lasketa, isku oli tosi raju ja toisen potkun kerkesin kokea myös mutta iskusta oli ote irronnut kammesta ja kala sai vähän liikaa löysää vaikka yritin vetää vavalla löysät pois, pyörähti pinnassa ja meni menojaan. Vapa ja kela olivat uusia ja ainakin kelan kahvan turhan liukkaan pinnan karhennan hiekkapaperilla. Eipä ole ennen ote irronnut kalaniskusta.
Vastaa Viestiin