Novasta on tullut uusi (kolmas?) versio, joka toimii sekä nesteellä että kaasulla. Pumpun liitin on samalla vaihdettu kierrettäväksi, ilmeisesti saman tyyppinen kuin Primuksellakin. Liittimen ja pumpun välissä on sulkuventtiili. Liekin säätö tapahtuu samalla tavalla kuin alkuperäisessä (1) Novassa, eli erillisellä säätökaralla, jonka luulisi olevan nopeampi ja tarkempi kuin edellisessä Novassa (2). Polttoainepullo on aika pieni, mutta niitähän on olemassa isompia. Pumpun pää on eri näköinen kuin ennen, liekö takaiskuventtiilin paikkaa vaihdettu? Saattaa olla melko pätevä vehje, mutta niin on hintakin.
http://www.optimusstoves.com/seen/optim ... f-flasche/
Optimus Polaris
-
- Viestit: 1571
- Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36
Kaipa syynä on valmistuksen hinta. Toisaalta kun nykyisiin polttimiin saa hiljaisia hattuja nyrkkipajoista, niin miksipä niitä ei tehtäisi tehtaalla alun alkaen?
Polariksesta jäi sanomatta, että se toimii yhdellä suuttimella. Saattaa toimiakin mutta toimisiko paremmin polttoaine-spesifisillä suuttimilla? Tehoa on speksien mukaan valtavasti >4kw bensalla!
Polariksesta jäi sanomatta, että se toimii yhdellä suuttimella. Saattaa toimiakin mutta toimisiko paremmin polttoaine-spesifisillä suuttimilla? Tehoa on speksien mukaan valtavasti >4kw bensalla!
Kuvailutulkki
-
- Viestit: 175
- Liittynyt: 19 Joulu 2015 12:54
- Paikkakunta: Espoo
Hep.
Kellään käyttökokemuksia polariksesta? Itseä hiukan ihmetyttää, miten tuossa on toteutettu yhdellä suuttimellaeri polttoaineiden palamisen optimointi. Nyt kun olen hieman koittanut perehtyä monipolttoainekeitinten toimintaan, niin olen ollut vähän siinä lulossa, että ilman ja polttoaineen seoksen muodostuminen optimaaliseksi vaatii suuttimen ja ilmanottoaukkojen jonkinasteista balanssia.
Mutta insinööri on varmasti viisaampi kuin minä ja osaa kiertää stokiometriset sudenkuopat tai vaihtoehtoisesti suunnitella kestävän sillan niiden ylitse.
-Niilo
Kellään käyttökokemuksia polariksesta? Itseä hiukan ihmetyttää, miten tuossa on toteutettu yhdellä suuttimellaeri polttoaineiden palamisen optimointi. Nyt kun olen hieman koittanut perehtyä monipolttoainekeitinten toimintaan, niin olen ollut vähän siinä lulossa, että ilman ja polttoaineen seoksen muodostuminen optimaaliseksi vaatii suuttimen ja ilmanottoaukkojen jonkinasteista balanssia.
Mutta insinööri on varmasti viisaampi kuin minä ja osaa kiertää stokiometriset sudenkuopat tai vaihtoehtoisesti suunnitella kestävän sillan niiden ylitse.
-Niilo
*Suunistaminen kokeellisella mentelmällä vaatii hyvät eväät matkaan...*
Eipä olekaan insinööri Niiloa viisaampi. Minulla on nyt ollut Polaris puolitoista vuotta kohtalaisen ahkerassa käytössä. Yhden suuttimen systeemi pelaa odotusten mukaisesti: Bensalla ja kaasulla loistavasti, petroolilla ei eli liekissä näkyy keltaista. Jos haluaa käyttää teltassa petroolia, Nova on parempi, siis palokaasuturvallisempi.
Hommasin Garyn hiljentimen samanaikaisesti keittimen kanssa. Bensakeittimenä tämä yhdistelmä on ihan superia, huikea teho lumen sulatukseen, todella pieni teho minimaaliseen haudutteluun, puhdas sininen liekki. Pidän kovasti sulkuventtiilistä letkun ja pumpun välissä, plussaa suhteessa Omnivehkeisiin.
Häiriövaurio -säikeeseen ei ole kerrottavaa. Näppituntumalta lujaa tekoa, mutta palataan kymmenen vuoden päästä.
Hommasin Garyn hiljentimen samanaikaisesti keittimen kanssa. Bensakeittimenä tämä yhdistelmä on ihan superia, huikea teho lumen sulatukseen, todella pieni teho minimaaliseen haudutteluun, puhdas sininen liekki. Pidän kovasti sulkuventtiilistä letkun ja pumpun välissä, plussaa suhteessa Omnivehkeisiin.
Häiriövaurio -säikeeseen ei ole kerrottavaa. Näppituntumalta lujaa tekoa, mutta palataan kymmenen vuoden päästä.