Tavarapyörä retkikäytössä?
Tavarapyörä retkikäytössä?
Onkohan kukaan tehnyt pyöräretkiä tavarapyörällä? Siis sellaisella, jossa on pitkä runko ja etupyörän takana iso tavaratila. Esimerkiksi tällaisen kyytiin olisi suunnilleen yhtä helppo lastata tavarat kuin ahkioon ja pysyisi painopiste matalalla. Satula ja ohjaustanko tuosta pitäisi vaihtaa matka-ajoon sopivammiksi, mutta muuten tuollaisella varmaan voisi ainakin asfalttiteillä päästellä menemään. Vaihteita on tosin vain 7, mutta sähköavusteisena pääsisi mäetkin hyvin ylös. Sähköistyksen lisähinnalla voisi toki olla mahdollista modifioida keskiötä niin, että siihen saisi 3-portaisen ketjuvaihteen.
Elämäntapakävelijä, kalastaja, retkeilijä.
Blogi: http://tapanikunnas.net/
Videot: https://www.youtube.com/c/Elamantapakavelija/videos
Instagram: https://www.instagram.com/tapanikunnas/
Blogi: http://tapanikunnas.net/
Videot: https://www.youtube.com/c/Elamantapakavelija/videos
Instagram: https://www.instagram.com/tapanikunnas/
Oisko tämmönen kuitenki kätevämpi : http://www.bobgear.com/bike-trailers/ibex ? Jos sattuu jo retkipyörä olemaan, niin ei tarvitse muokata mitään uutta fillaria, voittaa varmaan tuo peräkärry käsiteltävyydessä tuommoisen tavarapyörän...
Helkamallakin on muuten noita tavarapyöriä...
Helkamallakin on muuten noita tavarapyöriä...
-
- Viestit: 2678
- Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
- Paikkakunta: Jyväskylä
Peräkärry on varmasti kätevämpi. Mietinkin tätä asiaa lähinnä sellaisesta kylähullunäkökulmastakasperi kirjoitti:Oisko tämmönen kuitenki kätevämpi : http://www.bobgear.com/bike-trailers/ibex ? Jos sattuu jo retkipyörä olemaan, niin ei tarvitse muokata mitään uutta fillaria, voittaa varmaan tuo peräkärry käsiteltävyydessä tuommoisen tavarapyörän...
Elämäntapakävelijä, kalastaja, retkeilijä.
Blogi: http://tapanikunnas.net/
Videot: https://www.youtube.com/c/Elamantapakavelija/videos
Instagram: https://www.instagram.com/tapanikunnas/
Blogi: http://tapanikunnas.net/
Videot: https://www.youtube.com/c/Elamantapakavelija/videos
Instagram: https://www.instagram.com/tapanikunnas/
Kylähullunäkökulmasta voi varmaan kokeilla kaikenlaista . Muistan muutaman vuoden takaa blogin, jossa nuorehko mies potkutteli tälläisella halki Suomen:
Teltat yms. mahtui siihenkin kyytiin ja päivätaipaleet olivat muistini mukaan pitkänlaisia.
Tänä kesänä olin parinakin yönä samoilla leirintäalueilla pariskunnan kanssa, joilla oli varsin järeä, kaksipyöräinen peräkärry tavaroille. Sekin tuntui hidastavan vauhtia aika lailla. Bob Yakia tai vastaavaa harkitsin hetken itsekin, kun nykypyörääni ei saatu etutelinettä ensiyrittämällä kiinni. Onneksi sain sitten kuitenkin kaiken kaman takapyörän päälle ja ratkaisu toimi ihan hyvin ilman uusia hankintoja.
Teltat yms. mahtui siihenkin kyytiin ja päivätaipaleet olivat muistini mukaan pitkänlaisia.
Tänä kesänä olin parinakin yönä samoilla leirintäalueilla pariskunnan kanssa, joilla oli varsin järeä, kaksipyöräinen peräkärry tavaroille. Sekin tuntui hidastavan vauhtia aika lailla. Bob Yakia tai vastaavaa harkitsin hetken itsekin, kun nykypyörääni ei saatu etutelinettä ensiyrittämällä kiinni. Onneksi sain sitten kuitenkin kaiken kaman takapyörän päälle ja ratkaisu toimi ihan hyvin ilman uusia hankintoja.
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09
Kaksipyöräiseen peräkärryyn sopii enemmän tavaraa yksipyöräiseen verrattuna ja sen kanssa sekä kuormaus että kuorman purku on huomattavasti mukavampaa ja paremmin verrattavissa tavarapyörään.kasperi kirjoitti:Oisko tämmönen kuitenki kätevämpi : http://www.bobgear.com/bike-trailers/ibex ? Jos sattuu jo retkipyörä olemaan, niin ei tarvitse muokata mitään uutta fillaria, voittaa varmaan tuo peräkärry käsiteltävyydessä tuommoisen tavarapyörän...
Helkamallakin on muuten noita tavarapyöriä...
https://www.radicaldesign.com/bicycle-t ... kking.html
http://www.velocraft.fi/suomi/radicaldesign
https://www.burley.com/product/nomad/
http://velosport.fi/verkkokauppa/burley ... -24587-14/
Tiedän kyllä ihmisiä, jotka ovat tehneet retkiä tavarafillareilla. Kannattaa käydä kyselemässä vaikkapa www.tavarafillari.fi -palstoilla. Sieltä löytyy varmasti kokemuksia.
Esim. Bullit on nopea ja hyvä ajettava isommassakin kuormassa.
Tavarafillariin kuormaa helposti 50 kiloa roinaa ja vielä ajaakin sitä. Toki ylämäissä saattaa jo vähän hapottaa. Mutta retkellähän ei ole kiire....
Ja ehdottomasti retkikäyttöön ottaisin 2-pyöräisen enkä 3-pyöräistä. Kolmella renkaalla tulee enemmän vierintävastusta ja ne ovat myös usein hieman raskaampia ja epävakaampia erityisesti alamäkimutkissa.
Esim. Bullit on nopea ja hyvä ajettava isommassakin kuormassa.
Tavarafillariin kuormaa helposti 50 kiloa roinaa ja vielä ajaakin sitä. Toki ylämäissä saattaa jo vähän hapottaa. Mutta retkellähän ei ole kiire....
Ja ehdottomasti retkikäyttöön ottaisin 2-pyöräisen enkä 3-pyöräistä. Kolmella renkaalla tulee enemmän vierintävastusta ja ne ovat myös usein hieman raskaampia ja epävakaampia erityisesti alamäkimutkissa.
Viimeksi muokannut Koistinen, 06 Elo 2015 10:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Metsät, järvet, tunturit, joet ja meret.
Se blogi siitä nuoresta potkuttelijasta olisi mielenkiintoista saada luettavaksi..Mustikka kirjoitti:Kylähullunäkökulmasta voi varmaan kokeilla kaikenlaista . Muistan muutaman vuoden takaa blogin, jossa nuorehko mies potkutteli tälläisella halki Suomen:
Teltat yms. mahtui siihenkin kyytiin ja päivätaipaleet olivat muistini mukaan pitkänlaisia.
Tänä kesänä olin parinakin yönä samoilla leirintäalueilla pariskunnan kanssa, joilla oli varsin järeä, kaksipyöräinen peräkärry tavaroille. Sekin tuntui hidastavan vauhtia aika lailla. Bob Yakia tai vastaavaa harkitsin hetken itsekin, kun nykypyörääni ei saatu etutelinettä ensiyrittämällä kiinni. Onneksi sain sitten kuitenkin kaiken kaman takapyörän päälle ja ratkaisu toimi ihan hyvin ilman uusia hankintoja.
^Koitin sitä blogia eilen etsiä, mutta en keksinyt sopivaa hakusanaa, en täältä enkä Googlella, vaikka muistan varmasti siitä täälläkin olleen pikkaisen juttua. Blogin nimi oli joku tyyliin tyhjäntoimittaja, taivaanrannanmaalari tms.(ei varmaan kumpikaan noista, mutta vähän samaa henkeä). Kaveri potkutteli Espoosta johonkin Lappiin ja joku paikallislehtikin oli tehnyt jutun, jonka kuvassa ko. potkuttelija meni paikallisen mummon tai papan vieressä samantapaisella kulkuvälineellä... Nyt kun tästä on aikaa jokunen kesä, niin yksityiskohdissa saattaa muisti pettää.
Muuten mielenkiintoinen tieto noista tavarafillareista retkikäytössä. Itse kuvittelin, että ovat kaupunkikulkineita, joilla ei pitkiä matkoja olisi hauska taittaa. Taas oppi uutta.
Muuten mielenkiintoinen tieto noista tavarafillareista retkikäytössä. Itse kuvittelin, että ovat kaupunkikulkineita, joilla ei pitkiä matkoja olisi hauska taittaa. Taas oppi uutta.
Pyörän kelpoisuus matkakäyttöön on asennekysymys. 16-vuotiaana poljin 22-tuumaisella Jopolla kolmessa päivässä Haukiputaalta Kuopioon (310 km) ja hyvin meni.Mustikka kirjoitti: Muuten mielenkiintoinen tieto noista tavarafillareista retkikäytössä. Itse kuvittelin, että ovat kaupunkikulkineita, joilla ei pitkiä matkoja olisi hauska taittaa. Taas oppi uutta.
Elämäntapakävelijä, kalastaja, retkeilijä.
Blogi: http://tapanikunnas.net/
Videot: https://www.youtube.com/c/Elamantapakavelija/videos
Instagram: https://www.instagram.com/tapanikunnas/
Blogi: http://tapanikunnas.net/
Videot: https://www.youtube.com/c/Elamantapakavelija/videos
Instagram: https://www.instagram.com/tapanikunnas/
No omia viestejä kaivelemalla löytyi aikaisempaan potkupyöräretkeen liittyvä linkki:
http://www.laitapuolenkulkija.com/
Tosin tuo itse blogi on vissiin ollut Facebookissa eikä ainakaan mulle enää auennut.
Fillarin valinta on tottakai juuri asennekysymys, eikä retkeä kannata munkaan mielestä jättää välineen takia tekemättä. Mutta jos olisin vaikka hankkimassa pyörää retkeilykäyttöön, niin en lähtisi ihan raskaimmasta päästä valintoja tekemään. Voi olla, etten Jopollakaan lähtisi pidemmälle matkalle (en ole ihan kuudentoista enää ).
Jouduin itse tänä keväänä vaihtamaan pyörää, ja mulla on nyt varsin kepeäliikkeinen cyclocross-fillari, johon kuitenkin lokarit ja kiinteä takatarakka sopii ihan hyvin. Siihen sai ilman etutavaratelinettäkin kiinnitettyä hyvin viikon tavarat, ja vastatuuleen ja -sateeseen puskeminen oli riittävän tylsistyttävää näinkin (onneksi oli myötätuuli ja poutasää suurimman osan aikaa).
Pyörän päällä tulee kuitenkin vietettyä iso osa päivää, ja useimmiten peräkkäisinä päivinä, joten kyllä ajotuntuma on tärkeä. Nuo aikaisemmin linkatut tavarapyörät näytti toki ihan sporttisilta, minulle vastaan tulleet on olleet sellaisia, joissa on iso järeä laatikko.
Sähköavustus ei sopisi omille retkilleni, kun yövyn leirintäaluieilla tai joskus puskassakin. Puhelimenkin akkuun tarviin virtapankin varmuuden vuoksi, enkä isoja pyörän akkuja kerkeisi latailla. Mutta tyylejä on monia tässäkin.
http://www.laitapuolenkulkija.com/
Tosin tuo itse blogi on vissiin ollut Facebookissa eikä ainakaan mulle enää auennut.
Fillarin valinta on tottakai juuri asennekysymys, eikä retkeä kannata munkaan mielestä jättää välineen takia tekemättä. Mutta jos olisin vaikka hankkimassa pyörää retkeilykäyttöön, niin en lähtisi ihan raskaimmasta päästä valintoja tekemään. Voi olla, etten Jopollakaan lähtisi pidemmälle matkalle (en ole ihan kuudentoista enää ).
Jouduin itse tänä keväänä vaihtamaan pyörää, ja mulla on nyt varsin kepeäliikkeinen cyclocross-fillari, johon kuitenkin lokarit ja kiinteä takatarakka sopii ihan hyvin. Siihen sai ilman etutavaratelinettäkin kiinnitettyä hyvin viikon tavarat, ja vastatuuleen ja -sateeseen puskeminen oli riittävän tylsistyttävää näinkin (onneksi oli myötätuuli ja poutasää suurimman osan aikaa).
Pyörän päällä tulee kuitenkin vietettyä iso osa päivää, ja useimmiten peräkkäisinä päivinä, joten kyllä ajotuntuma on tärkeä. Nuo aikaisemmin linkatut tavarapyörät näytti toki ihan sporttisilta, minulle vastaan tulleet on olleet sellaisia, joissa on iso järeä laatikko.
Sähköavustus ei sopisi omille retkilleni, kun yövyn leirintäaluieilla tai joskus puskassakin. Puhelimenkin akkuun tarviin virtapankin varmuuden vuoksi, enkä isoja pyörän akkuja kerkeisi latailla. Mutta tyylejä on monia tässäkin.
^^ Kun olin tuon ikäinen, ei vielä ollut Jopoa. Mutta tuli silti kerran pyöräillyksi yli 200 kilometriä päivässä. En silloin ajatellut sitä minään (urheilu)suorituksena, koska matka oli vain välttämättömyys, jotta pääsi hetken mielijohteesta käymään Yyterissä uimassa. Kerkisin palattuani vielä sopivasti kotiin syömään, eväitä kun ei ollut.
Nykynuoret eivät ehkä ole keskimäärin siinä kunnossa kuin me silloin. Me istuimme päivittäin muutaman tunnin vähemmän.
Nykynuoret eivät ehkä ole keskimäärin siinä kunnossa kuin me silloin. Me istuimme päivittäin muutaman tunnin vähemmän.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
https://www.facebook.com/kalle.vantanen
On tainnut kertomus jäädä tekemättä.
Hesarin maksullisilta ilmeisesti löytyisi juttua Laitapuolenkulkija Kalle Vantasesta:
http://www.hs.fi/paivanlehti/arkisto/Es ... arkisto%2F
On tainnut kertomus jäädä tekemättä.
Hesarin maksullisilta ilmeisesti löytyisi juttua Laitapuolenkulkija Kalle Vantasesta:
http://www.hs.fi/paivanlehti/arkisto/Es ... arkisto%2F
Kyllä Siperia opettaa!