Perheretkeily ja siihen liittyviä kysymyksiä

honkamukka
Viestit: 6124
Liittynyt: 12 Touko 2012 19:30

Viesti Kirjoittaja honkamukka »

Nykyään koirakin kuuluu perus yhteisöön, eli perheeseen. :wink:


kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

sallatuulia kirjoitti:Muistetaan nyt kuitenkin teema eli perheretkeily... :lol: vaikka trangioista puhutaan.
Trangiaa ja ilmeisesti kaasu sellaista olen juurikin ajatellut perheretkille itse alustavasti.
Näillä keskusteluilla on vahva taipumus ajautua aina johonkin nurkkaan ja jäädä sinne sitten joksikin aikaa junnaamaan. Puretaan tilannetta auki hiukan siten, että mielestäni perheretkeilyä varten hankittavissa varusteissa tulee ottaa huomioon niiden skaalautuvuus ja sopeuttamismahdollisuus muuttuviin tarpeisiin.

Pari esimerkkejä:

Yksi superiso teltta vai kaksi pienempää vaiko iso ja pieni teltta? Jälkimmäisessä vaihtoehdossa voisi olla eniten skaalautuvuutta ja sen voisi toteuttaa siten, että ostaisi ensin yhden aika ison teltan ja kun tila loppuisi ostaisi rinnalle pienen (soolo) teltan. Myöhemmin näillä molemmille löytyisi mitä todennäköisimmin käyttöä myös erikseen, mutta yhdelle superisolle välttämättä ei. Teini-iän kynnyksellä lapsi voisi olla hyvinkin innostunut omasta sooloteltasta ja sen saisi mukaan esim. vaellusriparille.

Pieni lasten makuupussi menee nopeasti vaihtoon, mutta hiukan isomman pituutta voi säädellä irtoremmin avulla, jolloin kasvun varaa jää enemmän.
Hanu
Viestit: 4028
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Makuupusseina meillä on aina ostettu kullekin iso aikuisten pussi. Ja hyvä sellainen. Jopa niin iso, että minäkin isänä mahtuisin niihin. Eikä ole edes supistettu kokoa käytössä. Hyvin on muksut nukkuneet. Iso pussi syytä olla, koska käyttöikä on aika pitkä. Itsellänikin on edelleen käyttökunnossa oma Erikois-Lappi pussini v. 1983. Pakkauskoon takia en ole sitä itse käyttänyt aikoihin. Muita nukkujia siinäkin on ollut.

Vaatteina lapsilla olemme käyttäneet heidän normaaleita vaatteita. Rinkassa kannettaessa saappaat eivät ole kovin hyvät, koska ne saa potkittua helposti pois jaloista ja voivat siten tippua matkasta. Muuten saappaat on huolettomat. Hiihtämistä varten on lapsilla kuitenkin urheilukerrastot ja vanhimmalla hiihtopuku. Pienin mahdollinen koko, joka ensi talvena periytyy jo seuraavalle.
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Urheilukerrastoilla saa heitää vaikka kissaa. Niillä ei tee mitään jos ei aitoa vilaa. Lapsille tärkein mitä itse kokenut on lämpimät sopivat vaatteet,kehut,karkit leirissä ja kalastus illalla jos siitä innostunueet ja jos ei kalstus kiinnosta niin kummitusjutut hyvin kerottuna on varma voitto, jotta pysyvät yön tiiviisti vanmman seurassa :lol:
Jouni
Viestit: 1243
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Villa on loistava materiaali, kun nykyään tehdään mahtavan ohuita ja kutittamattomia. Ohutta villaista t-paitaa tykkään itse käyttää hyvin paljon, niin retkillä kuin muussakin matkailussa, lämpimässä ja viileässä. Toisaalta pidän minä urheilukerrastoistakin, vaikka vähän hajuisampia ovatkin.

Mutta sitä ajattelin tässä sanoa, että voi olla mahdoton paikka saada lapselle villaista kerrastoa ylle. Nimimerkillä kaksikin kutittamatonta villakerrastoa on jäänyt tytöllä käyttämättä, kun häntä ne kuitenkin kutittivat. Urheilukerrasto pelittää.
Hanu
Viestit: 4028
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Meillä ainakin lapset pitävät kerrastoistaan. Pitävät ihan kotonakin talvella. Ja fleecet ovat heidän suosikkejaan.
Vastaa Viestiin