Uskaltaisitko syödä?

Avatar
blueraven
Viestit: 915
Liittynyt: 19 Huhti 2006 12:04

Uskaltaisitko syödä?

Viesti Kirjoittaja blueraven »

Varusteita pakkaillessani löysin vielä viimevuotisia itse kuivattuja eväitä ( naudanlihaa, kanaa ja perunaa ) muutaman annospussin.

Vieläkö noita uskaltaisi ottaa retkelle evääksi... :roll: :?:


hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

^ Samaa mietin.
Haju- ja makutesti ja jos vähänkin epäilyttää niin uusia kuivaamaan.

Ainakin aiemmat satsit ovat olleet syömäkelpoisia. Riippuu niin monesta seikasta:Lihan laatu (rasvamäärä siinä), säilytysolosuhteet, jos ollut jo mukana reissulla mutta jäänyt yli niin vaatii vielä tarkemman syynin.

Minä taidan syödä tänään kokeeksi viime vuoden ylijäämästä annoksen, sitten sen näkee.
Hyvä kun tuli asia esille!
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Re: Uskaltaisitko syödä?

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

blueraven kirjoitti:Varusteita pakkaillessani löysin vielä viimevuotisia itse kuivattuja eväitä ( naudanlihaa, kanaa ja perunaa ) muutaman annospussin.

Vieläkö noita uskaltaisi ottaa retkelle evääksi... :roll: :?:
Perunat voit huoletta käyttää. Lihoista kannattaa tehdä kotona kokeilu. Niinkuin Hannes totesi rasvan määrä vaikuttaa paljon lihan säilymiseen.
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Re: Uskaltaisitko syödä?

Viesti Kirjoittaja tst »

blueraven kirjoitti:Varusteita pakkaillessani löysin vielä viimevuotisia itse kuivattuja eväitä ( naudanlihaa, kanaa ja perunaa ) muutaman annospussin.

Vieläkö noita uskaltaisi ottaa retkelle evääksi... :roll: :?:
Kokeile tosiaan pieni määrä kotona ennen reissua ja jos seur. päivänä ei oireita niin ok. Tätä menetelmää käytin aikanaan kun jostain sai pirtua sopivasti, pieni määrä tänään ja jos seur. päivänä ei ollut sokeutumisen oireita niin tuote ok. :)
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Aika vanhoja olen syönyt, vanhimmillaan varmaan parin vuoden takaisia kasviksia ja jauhelihoja (hyvin vähärasvainen hirvi). Mutta nuo on aina yksittäistapauksia, joten pieni aistinvarainen arvio kotona ennen reissua lienee paikallaan: miltä näyttää, miltä haisee, miltä maistuu.
hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

No nyt on syöty. Odotellaan vaikutusta, muuta kun mahan täyttymistä, joka kyllä onnistui.
Ei mitään vatsanpuruja. Hyvä näin ;tänään syön vielä ylijääneen osan annoksesta.
Viimeksi muokannut hannes, 03 Heinä 2015 10:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sipe
Viestit: 902
Liittynyt: 04 Helmi 2006 20:11

Viesti Kirjoittaja Sipe »

Jos tuotteet on hyvin kuivattu aikanaan, niin ei muuta kuin kokkailemaan ja ääntä kohti :)
Kuivaus on yksi vanhimpia säilömismenetelmiä, en tiedä mikä siinä olisi muuttunut ajan saatossa niin ettei enää säilyisi?
Minulla odottelee kaapissa kuivatut stroganof lihat. Olen tehnyt ne silloin kun ensimmäistä kertaa kuivasin retkiruokia. Aion käyttää ne vielä joskus, kunhan muistaisin :) Lupaan kertoa tulokset täällä. :)
Avatar
blueraven
Viestit: 915
Liittynyt: 19 Huhti 2006 12:04

Viesti Kirjoittaja blueraven »

Eilen söin yhden pussillisen vuoden ikäistä kanapataa, hyvin maistui eikä mitään oireita toistaiseksi...
Noita viimevuotisia on vain viikon satsi, joten lisää on jo kuivumassa.
Ursus
Viestit: 9552
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Entä lihasäilykkeet - kuinka monta vuotta säilyy syömäkelpoisena?
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
StefanG
Viestit: 1891
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Pari viikkoa sitten söin Hormelin Spam-säilykettä, paras ennen 2012. Vielä elän. Oli säilytetty keittiön kaapissa huoneenlämössä.
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Vanhalla päiväyksellä olevia kuivamuonia tulee syötyä, kurkkaan tosin ensin pussiin ettei siellä näy pieniä vipeltäjiä, no problem. Metvurstipötkö on myös mukana ja sen kanssa ei tarvitse ihmetellä koska se säilyy mutta uutena mukaan on tullut pekoni, se on suolaista joten säilyy mutta miten kauan? Hajutesti tietysti pitää tehdä aina mutta koska se on tuoretta niin ei oikein tiedä säilyvyydestä, pari päivää olen pidellyt rinkassa ja ei tietysti päällimmäisenä eikä auringossa.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Kokkikoulutuksen saanut vaelluskaveri, kerran kun pussiruokia lajiteltiin mukaan ja roskiin, sanoi etta tarkkelykset menevat ensimmaisina. tama ei kai koske 100%:n kuivia pasta-ainesosia; kampalla olen niita pitanyt, kun eivat jaady ja vuoden tai kaksi vanhat olleet ihan ok.

Google ei osannut suoralta kadelta kertoa, onko jollakulla tarkempaa tietoa?
amatööri
Viestit: 3493
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Viesti Kirjoittaja amatööri »

Mulla olisi Fazerin Vihreitä kuulia avaamaton paketti jonka parasta ennen näyttää olevan 11.6.1999. Mitenkähän olisi :) ?

Taidan vielä hetken odotella.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

^Sokeria eli ei oo mennyt mikskään, ääntä kohti! Itse olen katsellut äitin pullottamaa mehua -80 luvulta, siinä on hometta pinnalla mutta ennen se home vaan otettiin pois ja käyttöön.
Avatar
Pepi
Viestit: 7428
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Maistoin joskus isävainaan tekemää vuosikerta-omenaviiniä. 25 vuotta kellarissa olleiden pullojen pohjalla oli hiukan sakkaa, mutta juoma oli kirkasta. Makuraati arvioi, ettei ollut pilalla, mutta siirryttiin sittenkin tuoreempiin juomiin. Maku oli hiukan ... hm ... kuiva.

Eiväthän sokeroidut hillot ja mehut kai mikrobiologisesti pilaannu vuosikymmeniin, mutta taitaa ravintokemia muuten tärvääntyä niin, ettei tuotteessa ole hyödyllistä muu kuin sokeri.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Vastaa Viestiin