Stordalselvan ylitys

AeA
Viestit: 62
Liittynyt: 12 Heinä 2013 17:29

Stordalselvan ylitys

Viesti Kirjoittaja AeA »

Tietäisikö joku, mahtaako Stordalselvan yli päästä (heinäkuun lopussa) jostain Paraselvan ja suunnilleen Bárrásin huipusta itään piirretyn viivan väliseltä alueelta, vai joutuuko kiertämään pohjoisempana Signaldalenissa olevan tiesillan kautta? Kaikesta päätellen jokiuoma on ainakin osan matkaa Bárrásin pohjoispuolella jonkinmoisessa rotkossa ja koko matkalta havupusikossa, mutta kartan perusteella ei näyttäisi olevan täysin poissuljettua, että jostain Indre Markuselvan tai Márkosmallalta laskevien vesien yhtymäkohtien tienoilta saattaisi onnistua kahluu.


Sauvakavelija
Viestit: 103
Liittynyt: 15 Kesä 2006 18:59

Viesti Kirjoittaja Sauvakavelija »

Siltaa pitkin ainakin pääsee. Ks. Google - haku "tyskvegen" (ja kuvahaku).
Sarekretkeilijä
Viestit: 1665
Liittynyt: 26 Tammi 2006 13:12

Viesti Kirjoittaja Sarekretkeilijä »

En muista enää, ylitinkö joen indre Markuselvan kohdilla vaiko vasta Barrsvuobmen yhtymäkohdass Barraksen rinteiden loppuessa joen kohdalla eli reilu kilometri idempänä v. 2003. Hyvin pääsin kuitenkin yli. Totesin Barraksen päällä joen olleen kanjonissa ja näin, missä se loppui ja painoin sinne.
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Pisteet Tyskvegenille, pari vuotta sitten kävelin Stordalenissa Barraksen pohjoispuolen polkua ja totesin rotkon etupäässä melko jyrkkäseinäiseksi. Saattaahan siinä ylityspaikkojakin olla, mutta huonolla tuurilla joutuu kyllä ainakin hakemaan. Sillalta pääsee hyvin polkua pitkin puurajan yläpuolelle, mikä on usein melkoinen etu (näkyy kartalla olevan joitain rakennuksia rinteessä).

http://www.godtur.no/godtur/nyartikkel/ ... px?id=7546
Kyllä Siperia opettaa!
AeA
Viestit: 62
Liittynyt: 12 Heinä 2013 17:29

Viesti Kirjoittaja AeA »

Kiitoksia, Tyskvegen näyttäisi paitsi osuvan kivasti karkeaan reittisuunnitelmaan myös tarjoavan nähtävyyksiä. Kysyminen kannatti, koska omaehtoisella norjaa puhumattoman vepihaahuilulla ei mokomasta tullut vastaan vihjettäkään, ja itseltäni löytyvässä Nordecan kartassa on vain se joen eteläpuolinen polku.
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Suunnittelu kannattaa aina aloittaa (netti-) kartankatselulla. :D

http://dzjow.com/2012/04/12/free-online ... or-hiking/
Viimeksi muokannut TREKKING, 28 Kesä 2015 15:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kyllä Siperia opettaa!
tst
Viestit: 6535
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

TREKKING kirjoitti:Sillalta pääsee hyvin polkua pitkin puurajan yläpuolelle, mikä on usein melkoinen etu (näkyy kartalla olevan joitain rakennuksia rinteessä).

http://www.godtur.no/godtur/nyartikkel/ ... px?id=7546
Onko nuo ruksit muuten sakemannien sodanaikaisia bunkkereita yms., ainakin tuon Paraksen/Gappohyttan normireitin varrella näyttää olevan pari ruksia ja siellähän tosiaan on bunkkerinjämät ja joessa voimalaitoksen betonijäännökset.
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

AeA kirjoitti:Kiitoksia, Tyskvegen näyttäisi paitsi osuvan kivasti karkeaan reittisuunnitelmaan myös tarjoavan nähtävyyksiä. Kysyminen kannatti, koska omaehtoisella norjaa puhumattoman vepihaahuilulla ei mokomasta tullut vastaan vihjettäkään, ja itseltäni löytyvässä Nordecan kartassa on vain se joen eteläpuolinen polku.

Sen verran vielä tuosta (saksalaisten tekemästä) tiestä joka Paras/Stordaleniin haarautumisensa jälkeen kyllä jatkuu vielä melko pitkälle, mutta autosta ja kuskista riippuen käy pikkuhiljaa huonommaksi ja huonommaksi. Näkyi olevan spoileri- ja lokasuojan reunamuoveja useampiakin lätäköiden välisillä pateilla, joten ehkä ensimmäisen kilometrin mäntykankaalla kannattanee jo miettiä pysäköintiä. (Maasturilla varmaan päässee pidemmällekin). Tie muuttuu poluksi noin viiden kilometrin päässä.
Kyllä Siperia opettaa!
AeA
Viestit: 62
Liittynyt: 12 Heinä 2013 17:29

Viesti Kirjoittaja AeA »

tst kirjoitti:
Onko nuo ruksit muuten sakemannien sodanaikaisia bunkkereita yms.
Reitin kuvausta olemattomalla norjan taidolla tavaten ilmeisesti ovat, ainakin sen polun päässä pitäisi olla rypäs bunkkereita ja ainakin osa kuvien perusteella vielä pystyssäkin.

Sivuhuomio: godtur.no:n kartat näyttävät tekstien fontteja, sijoituksia ja kulmia myöten identtiseltä kamalta näiden Nordecan Norge-serien 1:50 000 -muovikuitukarttojen kanssa, mutta painetusta versiosta tosiaan puuttuu tuo Tyskvegen siitä eteenpäin kun se erkanee joen eteläpuolisesta väylästä, todennäköisesti kaikki rauniorastit, ja pikavilkaisulla muita eroavaisuuksia metsästellessä löytyi ainakin Signaldalenin länsirinnettä Signalnesvatnetin luokse nouseva polku, joka painetussa versiossa loppuu kesken jo ennen puurajaa.
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

TREKKING kirjoitti:Suunnittelu kannattaa aina aloittaa (netti-) kartankatselulla. :D

http://dzjow.com/2012/04/12/free-online ... or-hiking/

Tuosta taitaakin muuten puuttua vielä tämä, jossa kartta on vain suuntaa-antava, mutta kattokaas ilmakuvia, niillä voi monessa kohtaa tarkentaa paljon muiden karttojen näkymiä.
http://kart.finn.no/
Kyllä Siperia opettaa!
tst
Viestit: 6535
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Kaipuuta olisi Paraksen suunnalle ja zoomailin Stordalselvan laaksoa aina Golddajavrelle asti. Olisi kyllä vesiputousta toisensa perään hämmästeltäväksi ja sodan jälkiä varmaan löytyisi. Kalastaahan tuolla ei tänä vuonna saa koska myrkytyksen jälkeinen 5 vuotta on päällä ja vielä koronakuviot. https://kart.finn.no/?lng=20.32693&lat= ... e=norortho
Vastaa Viestiin