Vegeproteiinien kuivauskokemuksia?

Canis Ulpus
Viestit: 75
Liittynyt: 28 Tammi 2011 00:10

Vegeproteiinien kuivauskokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Canis Ulpus »

Millaisia kokemuksia on kertynyt teille eläimettömien proteiinien kuivaamisesta?

Ainakin kaikki pavut, herneet yms. minulla onnistuneet ja ennallistuneet hyvin.

Tofusta olen aina saanut kivikovaa joka ei ennallistu lainkaan. Riippumatta siitä mitä tofua ja millaiseksi pilkottuna.

Miten Seitan onnistuu, ajattelin että jos vuolisi juustohöylä-tyyppisesti kinkusta lastuja...? Entä quorn? Maksavat niin paljon/ ovat niin aikaavieviä valmistaa, ettei viitsisi vain huvin vuoksi kokeilla jos joku tietää jo valmiiksi ettei tule onnistumaan.


Avatar
Sini-Marja
Viestit: 250
Liittynyt: 05 Kesä 2009 12:49

Viesti Kirjoittaja Sini-Marja »

Hei! Itsellä on kanssa kaikki palkokasvit kuivaantuneet ja ennallistuneet mainiosti sekä uunikuivauksella että kuivurilla. Tofu myös on erityisesti kuivurilla onnistunut hyvin. Tärkeää on pitkä ennallistamisaika, eli liotukseen jo lounaalla niin on iltaruualla pehmeää.

Myös soijanakit jos sellaisia kaipaa (ruokin myös ne retkiporukan lihansyöjät) kuivuvat ja ennallistuvat hyvin, ja ovat tosi kivaa lisuketta retkiruokavalioon. Seitan ja quorn kiinnostavat itseäkin, toivottavasti jollain olisi kokemuksia. Voisin itsekin testailla nyt kesäkuun retkelle.
Canis Ulpus
Viestit: 75
Liittynyt: 28 Tammi 2011 00:10

Viesti Kirjoittaja Canis Ulpus »

Kuinka rapsakaksi tofun olet Sini-Marja kuivannut? Tofu ei ole minulla ennallistunut edes pari vuorokautta vedessä lilluessaan. Ei tunnu imevän lainkaan vettä. Olen sitä siitä huolimatta syönyt, mutta jämähtää ikävästi hampaisiin. Olen kuvitellut että se pilaantuu ellei ole samalla lailla rutikuivaa kuin kaikki muukin. Ja kyse luonnollisestikin normi kovasta, ei siis mistään silken-tofusta.
Avatar
Sini-Marja
Viestit: 250
Liittynyt: 05 Kesä 2009 12:49

Viesti Kirjoittaja Sini-Marja »

Ihan kunnolla olen kuivannut, samaan tapaan kuin esim fetan murustamalla mahdollisimman pieneksi ja kuivausprosessin aikana vielä pienentänyt murusia mikäli on jäänyt isompia klönttejä. Pitääpä ensi kerralla oikein miettiä miten ja kuinkan kauan kuivaan. Olen aika "sinnepäin" tyyppi niin ei tule ajateltua. :)
Capella
Viestit: 370
Liittynyt: 18 Marras 2014 10:55

Viesti Kirjoittaja Capella »

Sanokaapa mitä vegaaniherkkuja väännätte reissussa ja paljonko niissä on potkua?
Avatar
Sini-Marja
Viestit: 250
Liittynyt: 05 Kesä 2009 12:49

Viesti Kirjoittaja Sini-Marja »

Kaikki papuruuat, soijarouhe, tofu jne uppoaa hyvin meidän lihansyöjäporukkaan. Esimerkiksi Chili sin carne maissilastuilla nautittuna on ihan ykkössuosikki, ja sisältää paljon protskuja papujen muodossa. Linssikastiketta tehdään intialaisittain, tofu menee melkein mihin vain kasvisruokaan esimerkiksi wokkiin ja soijarouhetta voi käyttää perunamuusissa, pastakastikkeessa jne. Näkisin että vegeruokien ongelma on juurikin nuo proteiinit (tai ehkä se on haaste myös lihansyöjillä retkellä, kun kaikki ei säily). Ravintoarvoja en osaa lähteä heittelemään, mutta aina on jaksettu kävellä. :D

Tässä "sinnepäin" resepti:

Chili sin soija
Soijarouhetta (chili, kasvisliemikuutio)
Tomaattikeittoa/kuivattua tomaattipyreetä
Linssejä
Erilaisia kuivattuja papuja (joko valmiita tai itse keitettyjä)
Kuivattua paprikaa
Kuivattua maissia
Valkosipulirouhetta
Sipulirouhetta
Kuivattua fetaa (ei ole vegaani)
Suolaa, pippuria
Nachoja

Liotetaan soijarouhe ja kasvikset. Keitetään kattilassa, maustetaan ja syödään. Nachoja dippaukseen, rikkonaiset voi ripotella padan päälle.
Canis Ulpus
Viestit: 75
Liittynyt: 28 Tammi 2011 00:10

Viesti Kirjoittaja Canis Ulpus »

Viime kuussa söin pari viikkoa putkeen joka päivä jossain muodossa jollain aterialla kuivattamiani seitanlastuja tai quornpaloja. Ennallistuvat hyvin, mutta ainakin quornia tuli ilmeisesti kuivattuja liian kauan kun kestää. Seitankinkun tönkkömaustoin tarkoituksella jo valmistusvaiheessa, josta sitten vuolin ohuehkoja lastuja kuivattimen ritilälle. Quornit pilkoin pienemmiksi. Kertakaikkisen herkullista, etenkin seitan, ja tietysti nyt potuttaa kun laiskuuttaan tämän kanssa vetkutteli vuosikymmenen.
cobbo
Viestit: 703
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Mitenkähän toimisi "uus"proteiinilähteiden eli aika äsken markkinoille tulleiden Muru (kaura), nyhtökauran tms. kuivaaminen?

Nuo olisivat käteviä, koska ovat jo paketista otettuna kypsiä ja melko kuivia, ja toisivat ruokaan proteiinin lisäksi kuitua. Mutta vettyvätköhän ennalleen mitenkään järjellisessä ajassa vai jäävätkö kivikoviksi muruiksi, ja kuivuvatko kunnolla sisältä asti?

Varsinkin kauramuru vaikuttaisi melko monikäyttöiseltä kaikissa texmex-tyylisissä tai tomaattipohjaisissa kastikkeissa, eikä tarvisi pelata jauhelihan paiston+kuivaamisen kanssa.
Kullervo
Viestit: 997
Liittynyt: 10 Elo 2013 16:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kullervo »

Härkistä oon kuivannut ja käyttänyt jauhelihan tapaan retkiruokien esim nuudelin joukossa. Ennallistuu tosi hyvin, ei vaadi minusta mitään liottamista, kun laittaa heti veteen kun alkaa sitä lämmittämään. Mausteiset versiot toimii minulle paremmin. Uskoisin että nyhtis toimii samaan tapaan mutta en ole kokeillut.
hannes
Viestit: 10776
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Verso Härkäpapu rouheseos (hernettä myös seassa.sisältää 47% proteiinia, kuitua11%) on yksinkertainen muun ruuan sekaan lisättävä tuote. Maustamaton.

Itse kuivaan retkiruuat, tämä on helppo lisätä kokatessa sekaan reissussa.
Tosin syntisenä minulla on vihannesten lisäksi seassa yleensä kuivattua jauhelihaakin.
Kullervo
Viestit: 997
Liittynyt: 10 Elo 2013 16:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kullervo »

hannes kirjoitti:Verso Härkäpapu rouheseos (hernettä myös seassa.sisältää 47% proteiinia, kuitua11%) on yksinkertainen muun ruuan sekaan lisättävä tuote. Maustamaton.

Itse kuivaan retkiruuat, tämä on helppo lisätä kokatessa sekaan reissussa.
Tosin syntisenä minulla on vihannesten lisäksi seassa yleensä kuivattua jauhelihaakin.
Tota pitäisi kanssa kokeilla. Juu, kuivaan minäkin omat retkiruokani, kun tädiltä ennakkoperintönä saatu kuivuri on niin mukava peli. Ja kyllä, myös syntisenä jauhelihaa ja riistakäristystä. Mutta jos vaikka puolet aterioista korvaa noilla kasviproteiineilla, niin onhan sekin jotain.
Vastaa Viestiin