Pyöräretkeily
Sen verran tuosta metsäpyöräretkiajatuksesta ehdin innostumaan, että pistin tilaukseen maasturiini etu- ja takatelineen. Tarkoituksena kokeilla tuota metsätiepyöräilykonseptin toimivuutta käytännössä jossain kotikonnuilla, kun en muuten usko. Jos homma ei ole kivaa, niin telineet vain vaihtaa pyörää, paremmalla puoliskolla kun on maantiepyörän etuhaarukassa tilaa ja orastava pyöräretkeilyinnostus myös.
Mitä noita pitkänmatkan polkijoita savujen saarella näki, niin paljon oli maastopyörää telinein ja laukuin varustettuna ihan pitkän matkan retkiajossa. Bikepacking lienee juuri sitä mitä heillä oli ohjelmassa, saaren poikki ylängön sorateitä pitkin polkeminen vaatii vähän robustimpaa rengastusta. Osalla pyöristä se lähenteli jo läskipyöräosastoa.
Lapissa esimerkiksi Pomokaira, Vintilänkaira ja muut Tuntsan ja Koilliskairan väliset seudut olisivat varmaan mielenkiintoisia koluttavia fillarilla. Kainuu, Lieksa ja Ilomantsi myös. Periaatteessa Värtsilästä pohjoiseen pystyy Nellimiin ajamaan rajan pinnan pikkuteitä pitkin ihan muutaman kerran asfaltilla poiketen, pari metsäpolkua talutellen ja yhden tekoaltaan yli soudellen. Packrafti mukaan vaan, se on sitten sitä bikeraftingia
Mitä noita pitkänmatkan polkijoita savujen saarella näki, niin paljon oli maastopyörää telinein ja laukuin varustettuna ihan pitkän matkan retkiajossa. Bikepacking lienee juuri sitä mitä heillä oli ohjelmassa, saaren poikki ylängön sorateitä pitkin polkeminen vaatii vähän robustimpaa rengastusta. Osalla pyöristä se lähenteli jo läskipyöräosastoa.
Lapissa esimerkiksi Pomokaira, Vintilänkaira ja muut Tuntsan ja Koilliskairan väliset seudut olisivat varmaan mielenkiintoisia koluttavia fillarilla. Kainuu, Lieksa ja Ilomantsi myös. Periaatteessa Värtsilästä pohjoiseen pystyy Nellimiin ajamaan rajan pinnan pikkuteitä pitkin ihan muutaman kerran asfaltilla poiketen, pari metsäpolkua talutellen ja yhden tekoaltaan yli soudellen. Packrafti mukaan vaan, se on sitten sitä bikeraftingia
Isovarvas kirjoitti:Mitä noita pitkänmatkan polkijoita savujen saarella näki, niin paljon oli maastopyörää telinein ja laukuin varustettuna ihan pitkän matkan retkiajossa. Bikepacking lienee juuri sitä mitä heillä oli ohjelmassa, saaren poikki ylängön sorateitä pitkin polkeminen vaatii vähän robustimpaa rengastusta. Osalla pyöristä se lähenteli jo läskipyöräosastoa.
It's a small world
Kohdassa 4.40 lienee sama pirssi kuin (vuotta aiemmin?) Mallan parkkipaikalla 9.8.2013
http://www.vastavalo.fi/displayimage.php?pos=-431337
Kyllä Siperia opettaa!
Jos ei ihan kuulalaakerisoraa tai pehmeää hiekkaa ole luvassa, ja jos ajonopeudet on maltillisia, pärjää meikäläisillä sorateillä ja ajopoluilla hyvin ihan tavallisilla 40-millisillä maantierenkailla. Viime kesänä poljin hybridillä Hailuodon halki ensin idästä länteen metsäteitä pitkin ja sitten takaisin asfalttitietä pitkin.Isovarvas kirjoitti: Mitä noita pitkänmatkan polkijoita savujen saarella näki, niin paljon oli maastopyörää telinein ja laukuin varustettuna ihan pitkän matkan retkiajossa. Bikepacking lienee juuri sitä mitä heillä oli ohjelmassa, saaren poikki ylängön sorateitä pitkin polkeminen vaatii vähän robustimpaa rengastusta. Osalla pyöristä se lähenteli jo läskipyöräosastoa.
Etulaukut eivät suuresti tuollaista lievää maastoajoa haittaa, kun pitää huolen siitä, ettei pakkaa niihin liikaa painoa.
Elämäntapakävelijä, kalastaja, retkeilijä.
Blogi: http://tapanikunnas.net/
Videot: https://www.youtube.com/c/Elamantapakavelija/videos
Instagram: https://www.instagram.com/tapanikunnas/
Blogi: http://tapanikunnas.net/
Videot: https://www.youtube.com/c/Elamantapakavelija/videos
Instagram: https://www.instagram.com/tapanikunnas/
Kiitos Kare Eskolan blogin linkittämisestä. Siinä oli mielenkiintoinen kohta, jossa oli linkki puolalaiseen liikkeeseen, josta Kare oli tilannut tankolaukun. Harmillista vain, että sivusto ei enää aukea. STRONA NIEDOSTĘPNA NIESTETY PODANY PRZEZ CIEBIE ADRES STRONY NIE JEST DOSTĘPNYKorpijaakko kirjoitti:Totta kai retkeilyn ja maastopyöräilyn voi yhdistää, temppuilu jää pois, mutta tilalle saa sitten muuta. Maailmalla tätä kutsutaan muodikkaasti "bikebackingiksi" erona maanteitä pitkin tapahtuvasta pyöräretkeilystä ("bike touring"). Tärkeää on ilmeisesti se, ettei ole sivulaukkuja vaan kuivapussi ja runkolaukku.
Palstalaisista mm. nimimerkki Yeti on ainakin tehnyt hienoja maastopyörävaelluksia. Ja nyt jo turinoitsijana hiljennyt Kare Eskolakin tekee vastaavia. Varmaan on muitakin maastossa yli yön pyörällä kulkevia?
Itsellä on jäänyt pyöräretket lähinnä yhden yön reissuiksi lähialueelle, jolloin ajoreitteinä on pääasiassa hiekkatiet tai vähintään hyvät koneurat. Maastopyörän sijaan jonkinlainen cyclocross olisi tuohon varmaan parempi pyörä, mutta liekö niin väliä. Helposti kulkee tavarat kun laittaa kuivasäkin satulaputkeen, toisen tankoon ja pikkurepun selkään. Toivottavasti ehdin loppuvuodesta vielä tutustumaan tässä 70-80km säteellä oleviin kohteisiin tuolla tapaa. Tunturiinkin voisi joskus lähteä fillarilla, mutta se ei onneksi ole pahin polte tällä hetkellä...
Tietäisikö joku, mistä voisi ostaa tankolaukkuja, semmoisia, jotka kiinnitettäisiin runkoputkien (vaakatasoisen ja viiston) väliin? Olen sitä joskus googletellut, ja en muista, oliko turinoissa vai fillarifoorumilla vinkki, että parhaan saa itse ompelemalla. En vain jaksa nähdä sitä vaivaa, että kaivaisin ompelukoneen esille..
Minulla on maastopyörä, jolla voisi ajella enemmänkin polkuja ja metsäautoteitä, ja aion kyllä aktivoitua, kun saan ratkaistua tavarankuljetusongelman (tankolaukut ym.)
Peruspyörälläni (Helkama Kaunotar) olen tehnyt monia n. 4-7 vrk:n pyöräretkiä ympäri Suomen.
-
- Viestit: 111
- Liittynyt: 28 Heinä 2013 23:00
Runkolaukku on varmaan tavararullan ohella helpoimpia teeseitse tarvikkeista ja siinä on mukava kuljettaa tavaroita joita tarvitsee päivän aikana. Itse tehtynä tilan runkoputkien välissä saa käytettyä paremmin kuin tehdastekoisissa tuotteissa. Fillarifoorumilla tosiaankin on ollut juttua noista.Kairatar kirjoitti: Tietäisikö joku, mistä voisi ostaa tankolaukkuja, semmoisia, jotka kiinnitettäisiin runkoputkien (vaakatasoisen ja viiston) väliin? Olen sitä joskus googletellut, ja en muista, oliko turinoissa vai fillarifoorumilla vinkki, että parhaan saa itse ompelemalla. En vain jaksa nähdä sitä vaivaa, että kaivaisin ompelukoneen esille..
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/show ... Itse/page6
Omani tein Shelbyltä ostetusta 210D Nylonista johon ompelin sisäpuolelle verkkokankaan vahvikkeeksi. Kiinnitys tarranauhoilla.
-
- Viestit: 175
- Liittynyt: 19 Joulu 2015 12:54
- Paikkakunta: Espoo
Höm.
Kehtaisikohan sitä etes mainita, että olen ajatellut rakentaa polkupyörään peräkärryn, johon saapi yöpymiskamppeet ja vähän muutakin mukavaa mukaan?
Hommaa varten on jo 200 litranen sininen tynnöri hankittuna, jota on tarkoitus käyttää protoiluun.
Ajatus on niinkin kerettiläinen, että tuolleen saisi kuljetettua kamppeita kätevämmin pidemmälläkin matkalla - esmes maalle piilopirtille on 220 km matkaa ja parilla yöpymisellä /suunta voisi kesäaikaan käydä siellä ihan lihasvoimin. Pitäähän sitä tavoitteita olla, kait? Matkalla voisi pistää kärrin parkkiin ja tutustua vaikka ihan jalkapatikassa paikallisiin nähtävyyksiin ja kalavesiin.
Tämä saattaa olla väärä tapa retkeillä, niin en ehkä enempää uskalla valottaa aihetta? Heitelkää vapaasti vaikka isommillakin kivillä jos ahdistaa (menen sinne kärriin suojaan):D
-Niilo
Kehtaisikohan sitä etes mainita, että olen ajatellut rakentaa polkupyörään peräkärryn, johon saapi yöpymiskamppeet ja vähän muutakin mukavaa mukaan?
Hommaa varten on jo 200 litranen sininen tynnöri hankittuna, jota on tarkoitus käyttää protoiluun.
Ajatus on niinkin kerettiläinen, että tuolleen saisi kuljetettua kamppeita kätevämmin pidemmälläkin matkalla - esmes maalle piilopirtille on 220 km matkaa ja parilla yöpymisellä /suunta voisi kesäaikaan käydä siellä ihan lihasvoimin. Pitäähän sitä tavoitteita olla, kait? Matkalla voisi pistää kärrin parkkiin ja tutustua vaikka ihan jalkapatikassa paikallisiin nähtävyyksiin ja kalavesiin.
Tämä saattaa olla väärä tapa retkeillä, niin en ehkä enempää uskalla valottaa aihetta? Heitelkää vapaasti vaikka isommillakin kivillä jos ahdistaa (menen sinne kärriin suojaan):D
-Niilo
*Suunistaminen kokeellisella mentelmällä vaatii hyvät eväät matkaan...*
Onhan näitä olemassa:
http://www.bobgear.com/bike-trailers/yak
Ei oikeastaan hassumpi idea tuo tynnyri... Yksi takarengas ja tynnyrille peti remmeillä kiinni...
http://www.bobgear.com/bike-trailers/yak
Ei oikeastaan hassumpi idea tuo tynnyri... Yksi takarengas ja tynnyrille peti remmeillä kiinni...
Ajatus kärrystä ei ole ollenkaan huono. Eikä ajatus kärryn tekemisestä itse. Saahan sitä kaupasta yhtä ja toista valmista, ehkä joissain tapauksissa paremman tai halvemmalla kuin itse tekemällä, mutta itse tekeminen on kivaa. Ei siihen mielestäni tarvita mitään muuta perustetta
Pyöräretkikamppeiden kuljettaminen peräkärryssä on käynyt itsellänikin mielessä. Silloin olisi helppo tehdä niin, että kiinnostavan kohteen lähellä laittaa kärryn parkkiin ja lukkoon, ja polkaisee pyörällä vaikka päiväretkirepun kanssa sivummalla. Syrjähypyn jälkeen kärry pykälään ja taas menoksi.
Tämä toimisi varmaan erityisen hyvin maastopyörän kanssa - niihin kai harvemmin ripustetaan sivulaukkuja yms.
Pyöräretkikamppeiden kuljettaminen peräkärryssä on käynyt itsellänikin mielessä. Silloin olisi helppo tehdä niin, että kiinnostavan kohteen lähellä laittaa kärryn parkkiin ja lukkoon, ja polkaisee pyörällä vaikka päiväretkirepun kanssa sivummalla. Syrjähypyn jälkeen kärry pykälään ja taas menoksi.
Tämä toimisi varmaan erityisen hyvin maastopyörän kanssa - niihin kai harvemmin ripustetaan sivulaukkuja yms.
Elämäntapakävelijä, kalastaja, retkeilijä.
Blogi: http://tapanikunnas.net/
Videot: https://www.youtube.com/c/Elamantapakavelija/videos
Instagram: https://www.instagram.com/tapanikunnas/
Blogi: http://tapanikunnas.net/
Videot: https://www.youtube.com/c/Elamantapakavelija/videos
Instagram: https://www.instagram.com/tapanikunnas/
Kolusin aikanaan suomen hyvin tarkkaan retkipyörällä, esim. lähes joka kunnassa kävin.
Tuli pieni tauko kun liikennettä on niin paljon.
Toisa vuonne kiersin kainuun pikkuteitä 800km. Viimekesänä kävin skipotnissa pyörällä yht.1800km. Pyöränä oli Salsa fargo ja 54mm Smart Sam renkaat. Ajoin pääosin pikkuteitä ja aina kun mahdollista ajoin sorateitä pitkin. Yllätyin kuinka autioata syrjäteillä on eikä liikennettä juuri nimeksikään.
Siitäpä innostuin ajattelemaan, että Lapin/Norjan keikka hiekkateitä ja syrjäpolkuja pitkin vois tehdä meisseliä. Pari läskipyörää olen tuota varten jo hankkinu. Niihin Ortlieb pienet etulaukut taakse ja Bilteman pikkulauku eteen. Ja ortliebin etulaukku. Nyky vermeet on niin kevyitä että pärjää pienilläkin laukuilla. Koko yöpymiskalusto painaa saman kuin pelkkä teltti 80 luvulla.
Jos olisi muonaa 3-5 päiväksi mukana, niin kaupan/kahviputkan väli voisi olla vähän pitempi.(2-300km)
Johonkin Smart postiin? voisi eukonpullukka lähettää parinviikon kuiva-appeet.
Myös kaikki turistirysät ja apct voisi kiertää noin 30km takamaaston kautta,euron kahvin ja viinerin voisi käydä matkamuisto myymälässä nauttimassa.
Kesä kun on vain 7kk, niin saa nähdä kerkiääkö, talavella hyvä aikoa vaikka mitä.
Tuli pieni tauko kun liikennettä on niin paljon.
Toisa vuonne kiersin kainuun pikkuteitä 800km. Viimekesänä kävin skipotnissa pyörällä yht.1800km. Pyöränä oli Salsa fargo ja 54mm Smart Sam renkaat. Ajoin pääosin pikkuteitä ja aina kun mahdollista ajoin sorateitä pitkin. Yllätyin kuinka autioata syrjäteillä on eikä liikennettä juuri nimeksikään.
Siitäpä innostuin ajattelemaan, että Lapin/Norjan keikka hiekkateitä ja syrjäpolkuja pitkin vois tehdä meisseliä. Pari läskipyörää olen tuota varten jo hankkinu. Niihin Ortlieb pienet etulaukut taakse ja Bilteman pikkulauku eteen. Ja ortliebin etulaukku. Nyky vermeet on niin kevyitä että pärjää pienilläkin laukuilla. Koko yöpymiskalusto painaa saman kuin pelkkä teltti 80 luvulla.
Jos olisi muonaa 3-5 päiväksi mukana, niin kaupan/kahviputkan väli voisi olla vähän pitempi.(2-300km)
Johonkin Smart postiin? voisi eukonpullukka lähettää parinviikon kuiva-appeet.
Myös kaikki turistirysät ja apct voisi kiertää noin 30km takamaaston kautta,euron kahvin ja viinerin voisi käydä matkamuisto myymälässä nauttimassa.
Kesä kun on vain 7kk, niin saa nähdä kerkiääkö, talavella hyvä aikoa vaikka mitä.
Taitaa tuo Smartpost-verkosto olla vielä pohjois-Lapissa niin harva, ettei sen varaan voi täydennyspakettien toimittamista laskea. Itselläkin ollut mielessä selvittää, mitä vaihtoehtoja olisi järjestää täydennykset reitin varrelle. Varmaan poste restante toimii edelleen?
Elämäntapakävelijä, kalastaja, retkeilijä.
Blogi: http://tapanikunnas.net/
Videot: https://www.youtube.com/c/Elamantapakavelija/videos
Instagram: https://www.instagram.com/tapanikunnas/
Blogi: http://tapanikunnas.net/
Videot: https://www.youtube.com/c/Elamantapakavelija/videos
Instagram: https://www.instagram.com/tapanikunnas/