Yleispesuaine maastossa?

luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Vai etta samaa tavaraa...kiitos, tuota jalkimmaistahan loytyy kylla!


kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

dailymail kirjoitti:Kiitos, selvittelen edelleen noita mainitsemianne tuotteita ja merkkejä.

Retkikäyttöön sopivia paljuja saa vaikka supernovalta. Tässä yksi budjettivaihtoehto, mikä ei vaikuta pahalta. Toisaalta olen itse käyttänyt menestyksellä myös tavallisia muovikasseja sekä pyykin että itseni pesuun.

Astioiden peseminen kivillä ja soralla on aika karun kuuloista hommaa. Eikö siinä pohja naarmuunnu ja ruoka sen jälkeen pala pohjaan entistä herkemmin?
Hyvä vinkki edullisesta pesupaljusta.

Näissä retkikattiloissa ja -pannuissa näyttää olevan vallalla näkemys, jonka mukaan tarttumaton pinta ei kestä ja peruspintaisia astioita käsitellään todella ankaralla tavalla. Itse käytän retkeilyssä enimmäkseen tarttumattomaksi käsiteltyjä pannuja ja kattiloita sekä puisia paistinlastoja ja kauhoja. En tarvitse niiden puhdistamiseen mitään pesuaineita enkä välttämättä edes pesuharjaa. Pelkkä kuuma vesi sekä hankaaminen käsin ja puisilla keittovälineillä riittää.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Titaanilautasellahan voi vaikka harjoitella frisbee-heittoja. Toki maksaa £20. itse kaytan Ikean lastenjuhlalautasia, joita saa punnalla 6 kpl. Sitten kun ei huljauttamalla ja paperilla pyyhkimalla enaa puhdistu, niin nuotioon vain, ja uutta peliin
- hyi, hyi, millaisia paastoja raikkaaseen luonnonilmaan moisesta
kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

luuppi kirjoitti:Titaanilautasellahan voi vaikka harjoitella frisbee-heittoja. Toki maksaa £20. itse kaytan Ikean lastenjuhlalautasia, joita saa punnalla 6 kpl. Sitten kun ei huljauttamalla ja paperilla pyyhkimalla enaa puhdistu, niin nuotioon vain, ja uutta peliin
- hyi, hyi, millaisia paastoja raikkaaseen luonnonilmaan moisesta
Pelkkään ruokailuun (siis ei ruoan valmistukseen) käytettävät astiat puhdistuvat kyllä pelkällä lämpimällä vedelle, olivatpa ne mitä tahansa materiaalia tai olivatpa ne kuinka naarmuisia tahansa, kunhan ne pesee kohtuullisen pian ruokailun jälkeen. Metallista valmistettujen ruokailuvälineiden ja muovilaustasten yhdistelmä tuottaa aina naarmuja lautaseen, mutta niistä ei ole ainakaan isompaa haittaa.

En tiedä, mitä materiaalia nuo mainitsemasi Ikean lautaset ovat, mutta ainakin muovin poltto nuotiossa haittaa seuraavia tulistelijoita ja jättää tulipaikan törkeän näköiseksi. Kamiinassa se pilaa myös arinapinnan.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

kuu-ukkeli kirjoitti:
dailymail kirjoitti:Kiitos, selvittelen edelleen noita mainitsemianne tuotteita ja merkkejä.

Retkikäyttöön sopivia paljuja saa vaikka supernovalta. Tässä yksi budjettivaihtoehto, mikä ei vaikuta pahalta. Toisaalta olen itse käyttänyt menestyksellä myös tavallisia muovikasseja sekä pyykin että itseni pesuun.

Astioiden peseminen kivillä ja soralla on aika karun kuuloista hommaa. Eikö siinä pohja naarmuunnu ja ruoka sen jälkeen pala pohjaan entistä herkemmin?
Hyvä vinkki edullisesta pesupaljusta.

Näissä retkikattiloissa ja -pannuissa näyttää olevan vallalla näkemys, jonka mukaan tarttumaton pinta ei kestä ja peruspintaisia astioita käsitellään todella ankaralla tavalla. Itse käytän retkeilyssä enimmäkseen tarttumattomaksi käsiteltyjä pannuja ja kattiloita sekä puisia paistinlastoja ja kauhoja. En tarvitse niiden puhdistamiseen mitään pesuaineita enkä välttämättä edes pesuharjaa. Pelkkä kuuma vesi sekä hankaaminen käsin ja puisilla keittovälineillä riittää.
Tarttumattomista minulla on kokemusta vain Trangian Non Stick -paistinpannusta. Pinnoite irtosi ensimmäisessä lätyn paistossa. Ehkä kaasukeitin kuumensi liian pistemäisesti tms. Perustason teräs- ja alumiiniastioita olen käyttänyt ja pärjännyt hyvin, ei pohjaanpalamisia eikä muitakaan ongelmia keittimestä riippumatta. tiskiharjalla ja sienellä one niitä pessyt. Astianpesuainetta olen alkanut käyttämään vasta viime vuosina.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Kuu-ukkeli, samaa mielta kamiina-asiasta. Esim. kyllastetyn puutavaran poltto jattaa myos pysyvahkon myrkkyannoksen sinne makkaranpaistajille.

Toteatkin, ettet tieda mita muovia Ikean lautaset ovat. En minakaan, mutta niista ei kylla jaa merkkiakaan nuotioon (yritin vaantaa vitsia, ilmeisesti huonolla menestyksella). Olemme kylla samoilla linjoilla, jos tarkoitit muovitettujen pakkausten polttamista. Useinhan niiden sisapinta on folioitu, ja siita se vasta sotku tulee. Eika niita hippuja saa pois, taytyy vaan kaapia reunoille ja yrittaa olla niita hairitsematta (kovin keveita kun ovat).
kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

dailymail kirjoitti:
kuu-ukkeli kirjoitti: Näissä retkikattiloissa ja -pannuissa näyttää olevan vallalla näkemys, jonka mukaan tarttumaton pinta ei kestä ja peruspintaisia astioita käsitellään todella ankaralla tavalla. Itse käytän retkeilyssä enimmäkseen tarttumattomaksi käsiteltyjä pannuja ja kattiloita sekä puisia paistinlastoja ja kauhoja. En tarvitse niiden puhdistamiseen mitään pesuaineita enkä välttämättä edes pesuharjaa. Pelkkä kuuma vesi sekä hankaaminen käsin ja puisilla keittovälineillä riittää.
Tarttumattomista minulla on kokemusta vain Trangian Non Stick -paistinpannusta. Pinnoite irtosi ensimmäisessä lätyn paistossa. Ehkä kaasukeitin kuumensi liian pistemäisesti tms. Perustason teräs- ja alumiiniastioita olen käyttänyt ja pärjännyt hyvin, ei pohjaanpalamisia eikä muitakaan ongelmia keittimestä riippumatta. tiskiharjalla ja sienellä one niitä pessyt. Astianpesuainetta olen alkanut käyttämään vasta viime vuosina.
Minulla on itsellänikin tuo mainitsemasi pannu ja kyllä siinä on pinnoite kestänyt oikein hyvin. Se ei ole ollut käytössä pariin vuoteen, mutta aikanaan se oli kyllä kovassa käytössä. Nykyisillä retkillä ovat riittäneet pienemmät MSR:n BlackLite ja DuraLite -pannut. BlackLite-pannujen ja -kattiloiden pinnoite alkaa olla aika kulunut, mutta hyvin ne vielä toimivat.

Pinnoitteen voi saada kerralla pilalle, jos pannua kuumentaa kuivana. Siinä on siis oltava aina nestettä tai rasvaa ja astioissa saa käyttää vain puisia tai muovisia lastoja ja kauhoja. Suoraan pannusta tai kattilasta ei saa myöskään syödä metallisilla ruokailuvälineillä. Kuljetuksen ajaksi pinnat kannattaa suojata aina siten, etteivät sisäkkäiset astiat tai pannujen sisään pakatut esineet naarmuta non stick-pintaa. Näillä ohjeilla pintojen pitäisi kestää kovaakin käyttöä useita vuosia.
kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

luuppi kirjoitti:Kuu-ukkeli, samaa mielta kamiina-asiasta. Esim. kyllastetyn puutavaran poltto jattaa myos pysyvahkon myrkkyannoksen sinne makkaranpaistajille.

Toteatkin, ettet tieda mita muovia Ikean lautaset ovat. En minakaan, mutta niista ei kylla jaa merkkiakaan nuotioon (yritin vaantaa vitsia, ilmeisesti huonolla menestyksella). Olemme kylla samoilla linjoilla, jos tarkoitit muovitettujen pakkausten polttamista. Useinhan niiden sisapinta on folioitu, ja siita se vasta sotku tulee. Eika niita hippuja saa pois, taytyy vaan kaapia reunoille ja yrittaa olla niita hairitsematta (kovin keveita kun ovat).
Kiva kuulla, että ajattelet asiasta samalla tavalla. Eri materiaalien palamistuotteiden välitön myrkyllisyys ihmisille tulee ottaa myös huomioon (ympäristöasioiden lisäksi). Nuotio samoin kuin kamiina ja muut tulisijat ovat paitsi lämmön lähteitä myös ruoanlaittovälineitä ja niitä tulee käyttää tämä asia huomioon ottaen.

Jotkut yksinkertaiset polymeerit (muovit) palavat täydellisesti hiilidioksidiksi ja vesihöyryksi eikä niiden polttaminen aiheuta mitään myrkkyjä (kuten esim. syklisiä hiilivety-yhdisteitä) eikä muitakaan ongelmia. Käytännön ongelma on vain se, että harmittomasti poltettavissa olevaa muovia ei tunnista edes asiantuntija, mikäli tuota asiaa ei ole erikseen merkitty ko. tuotteeseen. Varminta on siis kantaa kaikki muovit pois luonnosta yleisen jätehuollon hoidettaviksi ja folioiden osalta näin tulee toimia ilman poikkeuksia.
Viimeksi muokannut kuu-ukkeli, 03 Touko 2015 16:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Hyvinkin mahdollista, että kuumensin pannua kuivana paistamista aloittaessani. Ohut pannu lämpenee äkkiä.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

dailymail kirjoitti:Hyvinkin mahdollista, että kuumensin pannua kuivana paistamista aloittaessani. Ohut pannu lämpenee äkkiä.
Näiden pinnoitettujen pannujen ja kattiloiden käyttö vaatii tosiaan huolellisuutta kaikissa käyttövaiheissa, mutta ei se ole mitenkään vaikeaa, kunhan periaatteet vain tuntee. Omasta mielestäni on paljon helpompaa ja mukavampaa huolehtia pinnoitetuista paisto- ja keittovälineistä kuin liottaa, raastaa ja raapia alumiini- ja titaanipintaisia astioita. Rasvattu paksu teräs ja valurauta ovat oma lukunsa ja niillähän ne kaikkein parhaimmat safkat tehdään, mutta ne tulevat mielestäni kyseeseen vain kotioloissa tai ns. perusleirissä tai melontaretkillä, joihin ei kuulu kantotaipaleita.

Pistemäinen keittimen liekki voi myös aiheuttaa ongelmia, mutta ne ovat vältettävissä aktiivisella paistotekniikalla, jossa pannu ja lasta ovat koko ajan aktiivisessa käytössä ja liikkeessä.
vetta
Viestit: 411
Liittynyt: 27 Joulu 2012 13:24

Viesti Kirjoittaja vetta »

Tarttumattomissa pinnoitteissa käytettävät fluoriyhdisteet aihettavat keskenmenoja (ja ties mitä muuta). Artikkeleita siitä oli vasta lehdissä.

edit: Kun tämä säie on pesusta, niin edellä olevan perusteella VAADIN pinnoitettujen astioiden pesuveden tuontia pois kairasta!
kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

vetta kirjoitti:Tarttumattomissa pinnoitteissa käytettävät fluoriyhdisteet aihettavat keskenmenoja (ja ties mitä muuta). Artikkeleita siitä oli vasta lehdissä.
Vanhanaikaiset valurauta- ja teräspannut ovat varmaankin kaikkein turvallisimpia ja niistä on pisin kokemus. Alumiinipinta sen sijaan on todettu monessa tutkimuksessa todella vaaralliseksi eli alumiiniastioiden käyttöä kannattaa välttää. Vanhanajan kuparipannut tinattiin ennen vanhaan, mutta tinaus kului ja rapisi, mikä aiheutti terveysongelmia. Paistamisen sijaan voi grillata, mutta siitä seuraa runsaasti karsinogeenejä ruokaan. Titaanista en tiedä raportoidun mitään, mutta eipä se kovin yleistä olekaan.

Ei ollut tarkoitus väheksyä uutista. Nämä asiat kannattaa varmaankin ottaa vakavasti ja seurata tutkimustuloksia. Jo kauan sitten muistan lukeneeni, että ensimmäiset tarttumattomat pinnoitteet olivat paljon nykyisiä vaarallisempia. Samoin varoitettiin rikkinäisistä pinnotteista. Jos käyttää pinnoitettuja alumiiniastioita retkillä ja vanhanaikaisia valurauta- ja teräsastioita kotona, ei ilmeisesti altistu kovin suureen vaaraan. Eikä ainakaan suurempaan vaaraan kuin pinnoittamattomia alumiiniastioita käyttäessään. Raskausaikana lienee varmuuden vuoksi syytä välttää pinnoitettuja astioita kaikissa tilanteissa.
vetta
Viestit: 411
Liittynyt: 27 Joulu 2012 13:24

Viesti Kirjoittaja vetta »

Grillaamisen karsinogeeneistäkin lausui yksi asiantuntija, että 1 tupakka vastaa karsinogeenimäärältään lähes 100 kg grillattua pihviä.

Grillausastioiden pesuvedet on tuotava kairasta 8) . Ne yhdisteet eivät taida kylläkään olla yhtä pysyviä, kuin fluoriyhdisteet.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Pekka kirjoitti:Minulla on mukana vain astianpesuainetta.
Kuin myös. Viikon reissulla ei itseään tarvi huljutella, tai jos siltä tuntuu, pelkkä vesi riittää. Vaatteita en pese, ellei ole pakko. :oops: Hampaiden harjaus pelkällä harjalla ja vedellä riittää. Niinpä minusta ei ole apua aloittajan kysymykseen. :?
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Täytyy testata kuivashampoota koska tukka on rasvoittuvaa sorttia ja sellainen törkypesähän voi houkutella vaikka nälkäisen karhun haaskalle. :)
Vastaa Viestiin