Yleispesuaine maastossa?

dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Yleispesuaine maastossa?

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Hoksasin shelbyltä tällaisen pesuaineen. Onkohan kellään tästä tai jostakin vastaavasta kokemusta?

Repussa tulee kannettua usein eri pesuaineita, vähintään itselle, mutta usein myös astioille ja joskus vaatteillekin. Voisihan nämä tarpeet hoitaa yhdelläkin saippualla. Vielä kun saisi hammastahnankin samaan pakettiin.


Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
kantsu_
Viestit: 1303
Liittynyt: 08 Syys 2011 10:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kantsu_ »

Minä valmistin saippuaa apteekista ostetusta natriumhydroksidista, muina ainesosina käytin mm. kookosöljyä ja oliiviöljyä. Valmistukseen kannattaa jonkin verran perehtyä, näin on mahdollista kehitellä omaan käyttötarkoitukseen sopiva resepti. Mahdolliset allergiat ja herkkyydet täytyy tietysti huomioida ja testata valmis tuote ensin ihotestillä. Apteekista voi ostaa PH -liuskoja, joilla voi varmistaa sopivuuden ja turvallisuuden saippuan eri kypsymisvaiheissa. Itse tehtynä saippua ei tosiaan sisällä mitään "turhia" aineita. Resepteistä löytyy ainakin iholle, hiuksille ja vaatteille sopiva vaihtoehto.

Valmistuksessa huomioitava myös riittävä suojavaatetus. Valmistusprosessi vaatii jonkin verran kärsivällisyyttä. Jos valmistaa saippuaa itse, on erittäin tärkeää muistaa, että natriumhydroksidi lisätään aina veteen, eikä vesi natriumhydroksidiin.
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Minulla on mukana vain astianpesuainetta.
Kun eksyn, lähden kotiin.
vetta
Viestit: 411
Liittynyt: 27 Joulu 2012 13:24

Viesti Kirjoittaja vetta »

Näyttää että MSR Packsoap on vastaavaa. Saippuana en ole tykännyt käyttää. Se ei tunnu oikealta saippualta, vaan on kuin pesisi pelkällä vedellä. Eka reissun jälkeen tuon lisäksi mukaan lähti sitten tavallista nestesaippuaa pienessä silikonipullossa. Parasta retkisaippuaa on ollut STF:n tuvalta hankittu "hammastahna" tuubiin pakattu eko nestesaippua. Huuhtoutui hyvin kylmälläkin vedellä.

MSR Packsoapia olen nykyään kanniskellut mukana vain astianpesuaineena. Kulutus suunnilleen tippa päivässä. Jotenkin onnistun joka reissulla sotkemaan tuon pesuaineen kanssa. Johtuu kai siitä, että se yhtä juoksevaa kuin vesi. Seuraavalle reissulle Packsoapin sijaan otan tavallista astianpesuainetta.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Pekka kirjoitti:Minulla on mukana vain astianpesuainetta.
En ole itseeni kokeillut, eikö sillä kuivu nahka?
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
luuppi
Viestit: 5549
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Suosin MSR saippualuiskeita (50 kpl tikkurasian koossa).

En ole viela paassyt kokeilemaan itselle-saippuan jalkeent tulleita: vaatteille... ja olikon se tiskeille, en ihan varma.
kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Re: Yleispesuaine maastossa?

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

dailymail kirjoitti:Hoksasin shelbyltä tällaisen pesuaineen. Onkohan kellään tästä tai jostakin vastaavasta kokemusta?

Repussa tulee kannettua usein eri pesuaineita, vähintään itselle, mutta usein myös astioille ja joskus vaatteillekin. Voisihan nämä tarpeet hoitaa yhdelläkin saippualla. Vielä kun saisi hammastahnankin samaan pakettiin.
Sea to Summit - tuotemerkiltä löytyy aika kattava valikoima pesuaineita retkeilijälle sekä yleiskäyttöön että eri tarkoituksiin nesteinä ja liuskoina. Yleispesuaineena esim. Sea to Summit Wilderness Wash Super consentrated 40 ml:n pulloissa ja saman firman Pocket Hand Wash 50 liuskan pakkauksissa.
kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

Sanomattakin lienee selvää, ettei mitään pesuaineita käytetä suoraan vesistössä peseydyttäessä tai pestäessä, vaan kaikki pesut tehdään aina kuivalla maalla ja silloinkin tulee käyttää mahdollisimman haitattomia (biohajoavia ja fosfaatittomia) pesuaineita ja niitäkin niukasti.

Ortliebiltä löytyy aika järeitä kokoontaittuvia pesupaljuja ja Sea to Summiltilta vastaavasti hyvinkin keveitä ja pieneen tilaan pakkautuvia pesuastioita.

Nalgenella on myynnissä yleiskäyttöisiä, kestäviä ja vuotamattomia, erikokoisia purkkeja ja astioita, joiden avulla voi vähentää kertakäyttöisten ruoka- ja pesuainepakkausten tarvetta. Samalla voi viilata grammoja ottamalla mukaan kutakin ainetta juuri oikean määrän kullekin retkelle.
Viimeksi muokannut kuu-ukkeli, 02 Touko 2015 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kantsu_
Viestit: 1303
Liittynyt: 08 Syys 2011 10:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kantsu_ »

Itse olen tykästynyt täysin itse tehtyihin tuotteisiin. Enää ei tulisi mieleenkään ostaa mitään kaupan saippuaa. En halua iholleni enää sitä kemikaalimäärää, mitä teollisesti valmistetuissa on. Käytön jälkeen, eron huomaa selkeästi. Itse tehtynä, saippuasta voi tehdä ihoa hoitavan. Saippuan säilyvyys on n. vuosi. Palasaippuassa on sekin hyvä puoli, että muovijätettä ei synny laisinkaan.

Vaatteita voi pestä myös esim. melontasäkissä, pesuvesi on helppo kuljettaa siinä riittävän kauas vesistöstä. Astiat pesen yleensä pienessä kattilassa, mikä kulkee muutenkin mukana.

Ja nyt menee hieman off topic...Äsken valmistin huulibalsamia mehiläisvahasta ja kaakaovoista. Lisäksi valmistin kosteusbalsamia kaakao- ja karitevoista. Karitevoi suojaa hyvin viimalta ja jossain määrin myös uv-säteilyltä, eli erittäin hyvä ja luonnollinen tuote vaeltajalle :D Ja mikä parasta, eivät sisällä yhtään mitään ylimääräisiä lisättyjä aineita. Balsamit, jotka eivät sisällä vettä, säilyvät kuitenkin hyvin.
tst
Viestit: 6559
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Shampoo on ainoa pesuaine reissussa. Pääleiri on yleensä kosken äärellä ja ruoka-astiat pesen monesti koskea apuna käyttäen l. iso kivi vaikkapa kattilan pohjalle ja kattila pikku putoukseen tai virtauksen ja kattilaan myös kourallinen soraa/pikkukiviä, jonkun ajan kuluttua se on puhdas ja ilman pesuaineita. Joskus pesen ruokavermeet esim. kanervatupolla hinkkaamalla ja hyvin toimii.
heluna74
Viestit: 3302
Liittynyt: 03 Syys 2008 08:15
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja heluna74 »

Ei kai nyt kukaan enää tänä päivänä pese astioitaan suoraan koskessa - isommassa tai pienemmässä? "Kivojahan" se riisit, makaronikappaleet tai puuronjämät ovat siellä kosken/joen/järven pohjassa :evil:.
tst
Viestit: 6559
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

^Totta mooses ne roippeet rapsutellaan ensin maalle ja tällä lailla ei mene pesuaineita vesistöön. Kerran oli muuten reissussa mukana sellainen vihreä jolla oli suuret maailmanpelastajan puheet mutta niin vaan meni pesuaineet ja hammastahnat suoraan veteen, puheet ja teot ei kohdanneet.
Vaikka en vihreä olekaan niin enemmän vihreäksi tunsin itseni.
luuppi
Viestit: 5549
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

kantsu,
mista voi ostaa karitevoita?

Erittain hyvaa exema-hoitoa hiuspohjalle. Talvivaelluksen jalkeen (pipon alla hikoiltua) menee pari viikkoa ihon siita toipumiseen... eli tuohon jalkihoitoon, ennemmin kuin pipon voitelemiseen.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Kiitos, selvittelen edelleen noita mainitsemianne tuotteita ja merkkejä.

Retkikäyttöön sopivia paljuja saa vaikka supernovalta. Tässä yksi budjettivaihtoehto, mikä ei vaikuta pahalta. Toisaalta olen itse käyttänyt menestyksellä myös tavallisia muovikasseja sekä pyykin että itseni pesuun.

Astioiden peseminen kivillä ja soralla on aika karun kuuloista hommaa. Eikö siinä pohja naarmuunnu ja ruoka sen jälkeen pala pohjaan entistä herkemmin?
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
kantsu_
Viestit: 1303
Liittynyt: 08 Syys 2011 10:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kantsu_ »

luuppi kirjoitti:kantsu,
mista voi ostaa karitevoita?

Erittain hyvaa exema-hoitoa hiuspohjalle. Talvivaelluksen jalkeen (pipon alla hikoiltua) menee pari viikkoa ihon siita toipumiseen... eli tuohon jalkihoitoon, ennemmin kuin pipon voitelemiseen.
:D luuppi, kannattaa googlata "Karitevoi" tai "Shea butter", useita vaihtoehtoja löytyy. Varmasti tekee hyvää päänahalle :) Itse havaitsin, että nämä luonnolliset aineet imeytyvät helpommin kuin teollisesti valmistetut.
Vastaa Viestiin