Untuvapussin pesu (urho matti)

erailija
Viestit: 73
Liittynyt: 08 Huhti 2015 13:19

Viesti Kirjoittaja erailija »

Luin muuten jostain, että paras olisi kun pesisi pussin käsin kylpyammeessa vaakatasossa oikein hellävaraisesti ja sitten kuivattaminen lattialla myös vaakatasossa.


dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Korvapuoli kirjoitti:Eipä ole meidän vääpeli vielä kuivausrumpua kaivannut, enkä minäkään untuvapussini vuoksi sitä hommaa. Nyhtelen haituvat erilleen vaikka yksitellen. Mihinkäs minulle kiire.
Jep. Saunan lauteilla (siis kylmän) olen pusseja kuivatellut. Pussi suurin piirtein vaakatasossa ja muutaman kerran päivässä sitä sitten käännellyt.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Pitkässä kuivatusajassa on otollisissa olosuhteissa aina olemassa se homehtumisen vaara, siksi nopeampi rumpukuivatus on paljon parempi vaihtoehto, tai sitten vaan avotunturimaiset olosuhteet, kova tuuli ja aurinkolämpö, sillä ne vehkeet kuivaa reissussakin.
(Ja leipäviipaleet reissuun lähtiessä.)
Kyllä Siperia opettaa!
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

TREKKING kirjoitti:Pitkässä kuivatusajassa on otollisissa olosuhteissa aina olemassa se homehtumisen vaara, siksi nopeampi rumpukuivatus on paljon parempi vaihtoehto, tai sitten vaan avotunturimaiset olosuhteet, kova tuuli ja aurinkolämpö, sillä ne vehkeet kuivaa reissussakin.
(Ja leipäviipaleet reissuun lähtiessä.)
Kannattaa tosiaan välttää niitä otollisia olosuhteita, eli ilmanvaihto ym. on syytä olla kunnossa.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Sipe
Viestit: 905
Liittynyt: 04 Helmi 2006 20:11

Viesti Kirjoittaja Sipe »

Minulla ei ole kuivausrumpua, linkousta kyllä olen käyttänyt oman untuvapussini pesun jälkeen.
Kuivaus pyykkitelineen päällä vaakatasossa.
Melko toivottomaltahan se aina pesun jälkeen ensin tuntuu/näyttää, kun höyhenet on möykyissä. Siitä ei pidä kuitenkaan masentua, vaan tilanne lähtee edistymään nopeasti, kun käy pöyhimässä ja kääntämässä useamman kerran päivässä. Aamulla ennen töihin lähtöä, ja illalla virkeydestä riippuen kerran tai kaksi.
Sitä en muista montako päivää olen pitänyt sitä kuivumassa, muutama "varmuuden vuoksi" päivä siinä saataa olla myös :)
matsoni47
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Tammi 2009 23:18
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matsoni47 »

Onneksi on kuitupussi jossa on sisälakana. Sen olen pessyt jo muutamaan kertaan. Saapi nähdä sitten miten pussin kanssa käy kun sen pesun aika tulee.
Tuuletuksia olen tehnyt aina reissun jälkeen, talvellakin, ja pussi on vaatepuulla.
eaps
Viestit: 188
Liittynyt: 02 Tammi 2011 18:19

Viesti Kirjoittaja eaps »

Käännä pussi nurinpäin ja aseta se esim. pesutuvan lattialle tai vaikka pirtin lattialle, jos alla ei ole vettä pelkäävä parketti tms. Sumuta vaahtoavaa mietoa pesunestettä noin 30 senttiä kertaa 100 senttiä kokoiselle kaistaleelle, anna vähän vaikutella. Ime pesuimurilla veks. Uusi käsittely. Käy läpi koko pussi. Pane kuivumaan. Tulee "tarpeeksi" puhdas, eikä täyte kärsi yhtään. Pesuaineeksi käy vaikka mäntysuopa, jos haluaa. Parasta on mieto vaatteiden pesuaine. Aikaa kuluu noin puoli tuntia ja vettä imeviä imureita löytyy halvalla tai ehkä voit sen lainata tai jopa vuokrata, jos pestävää on enemmän kuin yksi pussi.

Tällä tavoin voi tietysti pestä myös sen toisen puolen. On kätevä ja täytteitä säästävä tapa puhdistaa pussi ja kuten sanoin: tarpeeksi puhdas tulee.

Edit. jos on pahoja elämisen jälkiä niin voit käyttää harjaa, riepua tms. ja sitten imut.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

eaps kirjoitti:Käännä pussi nurinpäin ja aseta se esim. pesutuvan lattialle tai vaikka pirtin lattialle, jos alla ei ole vettä pelkäävä parketti tms. Sumuta vaahtoavaa mietoa pesunestettä noin 30 senttiä kertaa 100 senttiä kokoiselle kaistaleelle, anna vähän vaikutella. Ime pesuimurilla veks. Uusi käsittely. Käy läpi koko pussi. Pane kuivumaan. Tulee "tarpeeksi" puhdas, eikä täyte kärsi yhtään. Pesuaineeksi käy vaikka mäntysuopa, jos haluaa. Parasta on mieto vaatteiden pesuaine. Aikaa kuluu noin puoli tuntia ja vettä imeviä imureita löytyy halvalla tai ehkä voit sen lainata tai jopa vuokrata, jos pestävää on enemmän kuin yksi pussi.

Tällä tavoin voi tietysti pestä myös sen toisen puolen. On kätevä ja täytteitä säästävä tapa puhdistaa pussi ja kuten sanoin: tarpeeksi puhdas tulee.

Edit. jos on pahoja elämisen jälkiä niin voit käyttää harjaa, riepua tms. ja sitten imut.
Palauttaako tuo paljon käytetynnuntuvapussin kuohkeuden? Tietysti on hyvä putsata vuorikangas, mutta olen käsittänyt, että makuupussin suorituskyvyn kannalta tärkeää oli puhdistaa untuvat, joihin kertyy nukkujasta rasvaa ja muuta tauhkaa, joka sitten syö kuohkeutta ja eristävyyttä. Ja tietysti pesuaine pitää myös huuhdella huolellisesti pois untuvista, koska ei sekään hyvää tee. Mutta sopiva pesuaine ja riittävä huuhtelu, niin ei untuvatäyte siitä kärsi vaan päinvastoin. (Tämä siis omasta rajallisesta kokemukdestani, märkäimurointia en ole kokeillut, siksi kysyn.)
eaps
Viestit: 188
Liittynyt: 02 Tammi 2011 18:19

Viesti Kirjoittaja eaps »

Korpijaakko kirjoitti:
eaps kirjoitti:Käännä pussi nurinpäin ja aseta se esim. pesutuvan lattialle tai vaikka pirtin lattialle, jos alla ei ole vettä pelkäävä parketti tms. Sumuta vaahtoavaa mietoa pesunestettä noin 30 senttiä kertaa 100 senttiä kokoiselle kaistaleelle, anna vähän vaikutella. Ime pesuimurilla veks. Uusi käsittely. Käy läpi koko pussi. Pane kuivumaan. Tulee "tarpeeksi" puhdas, eikä täyte kärsi yhtään. Pesuaineeksi käy vaikka mäntysuopa, jos haluaa. Parasta on mieto vaatteiden pesuaine. Aikaa kuluu noin puoli tuntia ja vettä imeviä imureita löytyy halvalla tai ehkä voit sen lainata tai jopa vuokrata, jos pestävää on enemmän kuin yksi pussi.

Tällä tavoin voi tietysti pestä myös sen toisen puolen. On kätevä ja täytteitä säästävä tapa puhdistaa pussi ja kuten sanoin: tarpeeksi puhdas tulee.

Edit. jos on pahoja elämisen jälkiä niin voit käyttää harjaa, riepua tms. ja sitten imut.
Palauttaako tuo paljon käytetynnuntuvapussin kuohkeuden? Tietysti on hyvä putsata vuorikangas, mutta olen käsittänyt, että makuupussin suorituskyvyn kannalta tärkeää oli puhdistaa untuvat, joihin kertyy nukkujasta rasvaa ja muuta tauhkaa, joka sitten syö kuohkeutta ja eristävyyttä. Ja tietysti pesuaine pitää myös huuhdella huolellisesti pois untuvista, koska ei sekään hyvää tee. Mutta sopiva pesuaine ja riittävä huuhtelu, niin ei untuvatäyte siitä kärsi vaan päinvastoin. (Tämä siis omasta rajallisesta kokemukdestani, märkäimurointia en ole kokeillut, siksi kysyn.)
Eipä palauta. Tällä menetelmällä tulee vähiten vahinkoa. Olen yhden pussin pilannut pesukonemyllyssä.
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

eaps kirjoitti:Tällä menetelmällä tulee vähiten vahinkoa. Olen yhden pussin pilannut pesukonemyllyssä.
:lol: Jos oletkin pilannut, niin ei se pesukoneen vika ole.

Untuvapussin voi siis pestä kotona pesukoneessa untuvanpesuaineella. Linkoaminen ei vahingoita untuvaa, mutta se nopeuttaa kuivumista. Kuivausrumpu ja muutama tunti aikaa, niin pussi on kuin uusi.
Kuvailutulkki
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Re: Untuvapussin pesu (urho matti)

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Pari kertaa on nyt tullut pestyä kevytuntuvatakkia ja siinä kun on sitä hyvin ohutta vaakalokeroa ihan reunasta reunaan molemmin puolin, niin eipä enää untuvat levinneetkään takaisin lokeroonsa edes kuivausrummussa. Myös lokero on niin ohut, että käsin ei niitä juurikaan saa siirreltyä mihinkään, aikaa kuluu liiaksi.
No eipä mittää, laittelin sitä aina kuivausrumpuun täytteeksi, kun vaimo kuivaili jotain ja nyt melko useiden kertojen (5-10) jälkeen takki/untuva alkaakin jo olla kuosissaan, muutamia pieniä tyhjiöitä enää jäljellä. Kertakäyttömentaliteetilla tehty suunnitteluvirhe. Näkyy tuota putkiloa olevan niin kalliimmissa kuin halvoissakin takeissa, joten ongelma lienee suurinpiirtein sama.
Tosin tässä kympin poistotakissa tuollainen ei harmita, vaikka lämmityskyky hiukan heikkenisikin. :)
Kyllä Siperia opettaa!
f7391
Viestit: 318
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Untuvapussin pesu (urho matti)

Viesti Kirjoittaja f7391 »

Itse olen kuivannut lingottuja untavatakkeja ja -makuupusseja kuivausrummussa viiden tennispallon kanssa. Nuo pallot rummussa sinkoillessaan irrottavat paakkuuntuneet untuvat toisistaan palauttaen näin kuohkeuden ennalleen. Helppoa ja halpaa.
diver
Viestit: 2401
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Untuvapussin pesu (urho matti)

Viesti Kirjoittaja diver »

Tuommonen kilon untuvapussi vaatii sen 3-5 pitkää rummutusta omasta kokemuksesta.muutama tennispallo sekaan.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Re: Untuvapussin pesu (urho matti)

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Makuupussien kanssahan tuollaista ongelmaa ei juurikaan ole, kun lokerot on niin isoja että täytteet pääsee hyvin liikkumaan siellä. Yleensä on pari myllytyskertaa riitänyt, ensin varsinainen kuivaus ja sitten vielä toinen untuvien asetteluun. :D
(Tennispalloja en ole koskaan viittinyt lähteä ostelemaan, vaikuttaa tarpeettomalta ainakin omien pussien kanssa.) :wink:
Kyllä Siperia opettaa!
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Re: Untuvapussin pesu (urho matti)

Viesti Kirjoittaja akallio »

Tennispalloista on varoiteltu, että nykyaikainen ultralight-pussi saattaa revetä pallojen hakatessa. En tiedä onko perää, mutta en tiedä myöskään onko niistä niin paljon hyötyä. Itse olen toistaiseksi käyttänyt, tosin en tennispalloja, vaan sellaisia koiralelupalloja.
Vastaa Viestiin