Hossa

kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

johtamaa kirjoitti:Niin, raskaaksihan tämä tulee, kun joutuu jo marjojen syömisen takiakin kantamaan runsain mitoin etyylialkoholia, puhumattakaan veden nauttimisesta. Hyvästi selvä päivä.
Marjoista taisit puhua vain itse. Jos muuttaa huomaamattaan veden marjoiksi ja/tai toisinpäin, ei keskustelulta voi paljon odottaa. Raskaaksi saattaa tosiaankin tulla.


Eräpentti

Viesti Kirjoittaja Eräpentti »

kuu-ukkeli kirjoitti:
johtamaa kirjoitti:Niin, raskaaksihan tämä tulee, kun joutuu jo marjojen syömisen takiakin kantamaan runsain mitoin etyylialkoholia, puhumattakaan veden nauttimisesta. Hyvästi selvä päivä.
Marjoista taisit puhua vain itse. Jos muuttaa huomaamattaan veden marjoiksi ja/tai toisinpäin, ei keskustelulta voi paljon odottaa. Raskaaksi saattaa tosiaankin tulla.
Dude! Eipäs päsmäröidä siellä vasten parempaa ymmärrystä. Myyräekinokokkoosi oli se sitova loisrihma näissä marja-, eläimenkakka- ja vesipohdinnoissa.

Nukuin muuten viime yönä huonosti liiallisen kahvinjuonnin jälkeen ja mietin valveilla aamuyöstä kaikkia niitä kertoja, joina olen juonut vettä arveluttavasta paikasta. Muistan aika monta maakuoppaa ja sulamisvesilätäkön laskuojaa. Viime kesänä tein sateella keittovedet sammakkoja kuhisevasta purosta.

Näitä miettiessä voi vahvempihermoisempikin alkaa luulotautioireilla. Ja minä en edes ole vahvahermoinen :shock:
Eräpentti

Viesti Kirjoittaja Eräpentti »

Eräpentti kirjoitti:Viime kesänä tein sateella keittovedet sammakkoja kuhisevasta purosta.
Siis laiskuuttani. Satoi ja oli nälkä ja väsy ja horrostin sadevaatteiden alla jossain jyrkässä rinteessä keskellä ei mitään, tupakat sammuivat kosteuteen, kaikkialla oli harmaata märkyyttä kuin ilmaan ripustettuja likaisenkosteita villasukkia kuivumassa maiseman yllä, enkä siis jaksanut lähteä etsiskelemään parempaa vedenottopaikkaa. Siitä vain kuopaisin mistä ensimmäisenä vaakatasossa liikkuvaa nestettä löytyi. Ja löytyihän siitä, Saku Sammakon suvun eteishalli.
kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

Makuasioista ei ehkä kannata kiistellä, mutta voisihan sitä silti kokeilla, kun on jo puhuttu vedestä, marjoista ja kakasta.

Aloitan siteeraamalla jäniskoira Hemppaa Huovisen Kylän koirissa:

– Hei pojat, nyt mennään viittatielle hevosenpaskoja syömään!
lapinpöllö
Viestit: 80
Liittynyt: 07 Joulu 2007 15:18

Viesti Kirjoittaja lapinpöllö »

Rolf kirjoitti:Majavien ulosteissa on myöskin jotain semmoista, joka on kovin haitallista juomaveteen päästessään.
Samaa mieltä, ei kannata majavan ulosteilla herkutella, saattaa siellä jotain ollakin, ulkoisesti nautittuna etenkin, hyvinkin haitallista juotuna etenkin, saatikka ja etenkin päästessään juomaveteen.

Mutta mehän vaellusnettiläiset majavilla herkutellaan sen kun keretään. Ja aina kun majavia saadaan syömähollille.
Avatar
Virsu
Viestit: 1511
Liittynyt: 25 Kesä 2007 14:21

Viesti Kirjoittaja Virsu »

Eräpentti kirjoitti: Viime kesänä tein sateella keittovedet sammakkoja kuhisevasta purosta.
Eikös ne ennen laittaneet sammakon kaivoon. Niin kauan kun sammakko jaksoi polskutella, tiesi, että vesi on puhdasta. Likaisessa vedessä sammakko heitti henkensä. Vai oliko urbaanilegendaa tämäkin.
issuj
Viestit: 765
Liittynyt: 02 Maalis 2008 13:36

Viesti Kirjoittaja issuj »

kuu-ukkeli kirjoitti:
johtamaa kirjoitti:Niin, raskaaksihan tämä tulee, kun joutuu jo marjojen syömisen takiakin kantamaan runsain mitoin etyylialkoholia, puhumattakaan veden nauttimisesta. Hyvästi selvä päivä.
Marjoista taisit puhua vain itse. Jos muuttaa huomaamattaan veden marjoiksi ja/tai toisinpäin, ei keskustelulta voi paljon odottaa. Raskaaksi saattaa tosiaankin tulla.
Raskaaksi käy elämä, jos sitä vain erilaisten riskien kannalta tarkastelee.. mutta kukin tyylillään...

Minä olen jo tähän ikään mennessä käynyt tuijottamassa teho-osaston kattoa puhe- ja liikuntakyvyttömänä, niin en jaksa enää ottaa kierroksia siitä, jos on olemassa 1,376% riski sairastua ripuliin tai 0,065% riski saada maksavaurio juomalla vettä Hossassa järvestä. Paljon isompi maksavaurion riski tulee minulle siitä, että eilenkin illalla nautin valkoviinä keittämättä sitä ensin.. :lol: :lol:
kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

issuj kirjoitti: Raskaaksi käy elämä, jos sitä vain erilaisten riskien kannalta tarkastelee.. mutta kukin tyylillään...

Minä olen jo tähän ikään mennessä käynyt tuijottamassa teho-osaston kattoa puhe- ja liikuntakyvyttömänä, niin en jaksa enää ottaa kierroksia siitä, jos on olemassa 1,376% riski sairastua ripuliin tai 0,065% riski saada maksavaurio juomalla vettä Hossassa järvestä. Paljon isompi maksavaurion riski tulee minulle siitä, että eilenkin illalla nautin valkoviinä keittämättä sitä ensin.. :lol: :lol:
Ilman mitään sarvia tai hampaita...

Tämä on avoin keskustelufoorumi, jota moni lukee saadakseen tietoa retkeilyyn liittyvistä asioista. Se voi olla joskus hankalaa, kun asiat liian usein junnaavat eipäs-juupas-linjalla ja asiantuntijuus pohjautuu minä-minä-tarkasteluun (harvoin edes sinä tai te tai he). Näkökulma vaikuttaa kapealta.

Olen juonut lukuisat kerrat puhdistamatonta vettä luonnossa sairastumatta kertaakaan (tai en ainakaan tiedä sairastuneeni). Siitä huolimatta katson, ettei tuo riitä kertomaan mitään tilastollisesti merkittävää puhdistamattomien vesien juontiin liittyvistä riskeistä. Olen nähnyt joidenkin toisten sairastuvan jopa puhtaista Lapin ja Koillismaan vesistä. Sekään ei kuitenkaan ehkä todista mitään. Paljon parjattu Metsähallitus varoittaa käyttämästä luonnonvesiä sellaisenaan edes Hossan latvavesien alueella. Tuon varoituksen taustalta saattaa jo löytyä jotain laajempaakin tilastoaineistoa ja jopa vesianalyysejä. Meistä jokainen tekee kuten haluaa, niin teen itsekin, mutta sen sijaan en halua antaa julkisesti (edes nimimerkin takaa) suosituksia, jotka poikkeavat yleisestä linjasta. Se ei kuitenkaan tee elämästäni raskasta.

Raskasta elämästä ei tee myöskään veden suodatus. Kerroin sen olevan aika vaivatonta ja olen edelleen samaa mieltä. Veden suodatus on helpompaa ja nopeampaa kuin teltan pystyttäminen, tulien teko, ruoan valmistus jne. Suurin ongelma siinä on suodatinlaitteen hinta ja toinen, mielestäni kuitenkin pienempi haitta on sen n. parin sadan gramman paino. Kolmaskin asia ansaitsee tulla mainituksi, jotta oltaisiin johdonmukaisia: suodatettu vesikään ei ole kaikissa oloissa 100%:n turvallista.

Ja jottei elämä kävisi raskaaksi... mitä taas tulee makuihin katson vielä tarpeelliseksi mainita, että puhdistettu vesi maistuu paremmalta kuin puhdistamaton (pinta)vesi. Lähdevesi juuri lähteestä nostettuna on tietenkin aivan oma lukunsa. Minunkin mielestäni hyvän ruuan kruunaa hyvä, kyseiseen ruokaan sopiva viini. Näin myös retkellä. Viinin ohella aterialla olisi hyvä nauttia myös vettä. Suomalainen tyypillisen humuspitoinen ja niukkamineraalinen luonnon pintavesi sopii suodatettuna esim. Alsaceen ja Rheingaun Rieslinkeihin tai vaikkapa Bourgognen punaviineihin huomattavasti paremmin kuin suodattamattomana. Sen sijaan turvesavun aromeja sisältävien skotlantilaisten single malt-viskien kanssa voi olla toisinkin, mutta siihen saa joku viskit paremmin tunteva ottaa kantaa.
oaivi
Viestit: 443
Liittynyt: 18 Syys 2011 20:24

Viesti Kirjoittaja oaivi »

Sunnuntaina muutamaksi päiväksi nelijalkaisen ystäväni kanssa Hossan hiljaisuuteen, jos ei työnantaja tai joku muu kelvoton häirikkö pääse väliin! (Onhan siellä hiljaista tämmöiseen aikaan vuodesta, onhan?)
Metsä. Kuntosali ja juhlasali. Työpaikka ja lepopaikka. Kirkko ja kapakka.
Olbert
Viestit: 1
Liittynyt: 30 Touko 2012 00:56

Kesäkuun alussa Hossaan

Viesti Kirjoittaja Olbert »

Suunnittelen tässä yhden yön melontareissua Hossaan reitille Julma-Ölkky - Värikalliot - Luontokeskus. Mukaan lähtee ensikertalainen, mutta vettä kuulemma riittää vielä kesäkuun alussa ja kosketkin on helppoja niin ei jäisi tyttökaverin viimeiseksi melontareissuksi. Laukkujärven tuvalla ajattelimme olla yötä.

Luontokeskuksen mukaan ajopuita on jonkin verran koskissa tulvan jäljiltä joten niistä varoittvat. Kiirettä kuulosti myös olevan luontokeskuksessa kun eivät osanneet vielä sanoa varmaksi onstuuko kanootin vuokraus ja kuljetus. Kanattaa siis olla hyvissä ajoin yhteydessä luontokeskukseen kun reissua suunnittelee. Tarkottakohan tämä myös sitä, että muitakin liikkujia riittää....no jospa se ei ihan ruuhkakaksi asti äityisi kun alueen autiotuvat on pienenlaisia (4 henkeä).

Mieli tekisi olla pitempäänkin, mutta nyt ei tämän enempää vapaapäiviä irronnut. Kommentteja ideoita? Itsekään en ole ennen kyseistä aluetta kanootilla kolunnut.
Ursus
Viestit: 9569
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Kesäaikana kannattaa aina ottaa telttaa majoitteeksi.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Heikki
Viestit: 1822
Liittynyt: 06 Helmi 2006 07:01

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Muistini mukaan tuo Julman-Ölkyn ja Ala-Ölkyn välinen puro ei ole melontakelpoinen. Ainakin silloin kun raahasin Yokoniani tieltä Ala-Ölkylle siinä ei paljon vettä näkynyt.
Matkahan on lyhyt ja alamaata, joten ei paljon haittaa matkantekoa.
Avatar
George
Viestit: 3343
Liittynyt: 22 Marras 2007 21:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja George »

Viime kesänä meiltä hajosi yksi kanootti Peranganjoella. Hossasta löytyi kalustoa vuokraava firma mutta kuljettamaan se ei ehtinyt. Porukka haki itse. En nyt muista firman nimeä. Se saatiin Luontokeskuksesta. Ölkyllä saattaa parhaat maisemat nähdä ylhäällä kävelemällä
Inarinjärvi kansallispuistoksi
issuj
Viestit: 765
Liittynyt: 02 Maalis 2008 13:36

Re: Kesäkuun alussa Hossaan

Viesti Kirjoittaja issuj »

Olbert kirjoitti:Suunnittelen tässä yhden yön melontareissua Hossaan reitille Julma-Ölkky - Värikalliot - Luontokeskus. Mukaan lähtee ensikertalainen, mutta vettä kuulemma riittää vielä kesäkuun alussa ja kosketkin on helppoja niin ei jäisi tyttökaverin viimeiseksi melontareissuksi. Laukkujärven tuvalla ajattelimme olla yötä.

Luontokeskuksen mukaan ajopuita on jonkin verran koskissa tulvan jäljiltä joten niistä varoittvat. Kiirettä kuulosti myös olevan luontokeskuksessa kun eivät osanneet vielä sanoa varmaksi onstuuko kanootin vuokraus ja kuljetus. Kanattaa siis olla hyvissä ajoin yhteydessä luontokeskukseen kun reissua suunnittelee. Tarkottakohan tämä myös sitä, että muitakin liikkujia riittää....no jospa se ei ihan ruuhkakaksi asti äityisi kun alueen autiotuvat on pienenlaisia (4 henkeä).

Mieli tekisi olla pitempäänkin, mutta nyt ei tämän enempää vapaapäiviä irronnut. Kommentteja ideoita? Itsekään en ole ennen kyseistä aluetta kanootilla kolunnut.
hyvä reitti, varmaan joutuu kanootin kantamaan Ala-Ölkylle, sen jälkeen näillä veden korkeuksilla saa meloa ihan rauhassa. Laukkujärven tupa on pieni, mutta minä ainakin tykkään siitä kovasti... koskaan ei noilla main ole ollut minusta liikaa liikkujia
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Onko tämä tie aurattu talvisin, entä nuolen kohdalla oleva kartassa näkymätön p-paikka?

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/link ... 71&lang=fi
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
Vastaa Viestiin