Vaellusblogi: Appalachian Trail

Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Vaellusblogi: Appalachian Trail

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Jatkoa säikeelle: http://www.vaellusnet.com/turinat/viewtopic.php?t=10355

Lyhykäisyydessään: Appalachian Trail on n. 3500km pitkä vaellusreitti Yhdysvaltain itärannikolla. Olen suunnitellut ja haaveillut tästä yli kaksi vuotta.

Alun perin vaellus olisi pitänyt alkaa 1.4.2015. Kuitenkin 10 päivää ennen lentoa huomasin passini kadonneen (en edelleekään tiedä mihin). Nyt kun uudet passit ja viisumit on hommattu, niin uudeksi lentopäiväksi on määräytynyt 10.4. Voin kertoa, että uskomaton määrä vitutusta ja rahanmenoa tästä on toistaiseksi syntynyt. Varsinkin kun passin katoaminen on ollut puhtaasti oma moka.

En lupaa, että näin laiskana ihmisenä jaksaisin pitää blogia yllä hirveän aktiivisesti. Mutta yritetään :)

Koska lento lähtee vasta yli viikon päästä, niin tähän hätään vaikkapa varustelistaa:
Exped Lightning -reppu: 1100g
Zpacks Solplex -teltta: 600g
Zpacks makuupussi -7C: 650g
Thermarest xlite small: 230g
Zpacks challenger -sadetakki: 170g
Montbell mirage -untuvatakki: 400g
Jetboil sol: 300g
Näiden lisäksi lukematon määrä pikkutilpehööriä.

Painot eivät ole grammalleen oikein, mutta repun peruspainoksi tulee n. 5kg ja kokonaispainoksi kolmen päivän ruokien ja vesilitran kanssa n. 8kg. Jalkaan menee Merrellin paljasjalkakengät. Varusteet ovat yhteensä maksaneet yli 2000 euroa.

Nyt pyöritellään peukaloita ja yritetään tällä kertaa pitää passista huolta (siis heti kun posti sen lähetystöstä mulle tuo).

Kuvia reissusta: https://www.facebook.com/topi.ruohisto
Viimeksi muokannut Tidus, 12 Kesä 2015 14:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.


kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Olet sä kova jamppa jos aiot barefooteilla ratsastaa.. :shock:
Avatar
OS
Viestit: 8150
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Mielenkiintoinen reissu ja mielenkiintoista nähdä mistä kadonnut passi löytyy, jos löytyy. :)
Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Viesti Kirjoittaja Tidus »

kaptu kirjoitti:Olet sä kova jamppa jos aiot barefooteilla ratsastaa.. :shock:
Paljon kovempia on ne jätkät jotka raskaat vaellusmaiharit jalassa ton kävelee :shock:

Ja AT on kävelty useampaan kertaan täysin paljain jaloin, joten voi sanoa, ettei kengät ole edes pakollinen varuste :)
Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Viesti Kirjoittaja Tidus »

OS kirjoitti:Mielenkiintoinen reissu ja mielenkiintoista nähdä mistä kadonnut passi löytyy, jos löytyy. :)
Muutin kämpästäni pois (en aio turhaan maksaa puolen vuoden vuokria), kaikki kamppeet on käyty läpi ja huonekalut tutkittu. Passia ei missään, eikä mulla ole ollut syytä sitä siirtää mihinkään kämppäni ulkopuolelle. Mä olin ainut jolla oli avaimet asuntoon. Siitä vois joku foliohattu keksiä asialle hyvän selityksen...
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Tidus kirjoitti:
OS kirjoitti:Mielenkiintoinen reissu ja mielenkiintoista nähdä mistä kadonnut passi löytyy, jos löytyy. :)
Muutin kämpästäni pois (en aio turhaan maksaa puolen vuoden vuokria), kaikki kamppeet on käyty läpi ja huonekalut tutkittu. Passia ei missään, eikä mulla ole ollut syytä sitä siirtää mihinkään kämppäni ulkopuolelle. Mä olin ainut jolla oli avaimet asuntoon. Siitä vois joku foliohattu keksiä asialle hyvän selityksen...
Jos joku kaveri pölli sen kateuksissaan. Huomaa muuten asia, että jos sinulta sattuu 2 voimassa olevaa passia löytymään Jenkkien maahantulotarkastuksessa kusessa olet. Kaverilla meni melkein paskat housuun selitellessä kun olikin matkalaukun sivutaskussa sittenkin se kadonnut passi ja joutui ristikuulusteluihin oitis ja riippuu puheenlahjoista miten käy vai tulitko maahan myydäksesti toisen passin jollekkin. Eli tutki mukaan tulevat tavarat kunnolla 8)
Kullervo
Viestit: 997
Liittynyt: 10 Elo 2013 16:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kullervo »

Blogi, hienoa! Ihan varmasti tulee luettua.
Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Viesti Kirjoittaja Tidus »

varg62 kirjoitti: Jos joku kaveri pölli sen kateuksissaan. Huomaa muuten asia, että jos sinulta sattuu 2 voimassa olevaa passia löytymään Jenkkien maahantulotarkastuksessa kusessa olet. Kaverilla meni melkein paskat housuun selitellessä kun olikin matkalaukun sivutaskussa sittenkin se kadonnut passi ja joutui ristikuulusteluihin oitis ja riippuu puheenlahjoista miten käy vai tulitko maahan myydäksesti toisen passin jollekkin. Eli tutki mukaan tulevat tavarat kunnolla 8)
Pelkäsin aika paljon, että uudessa viisumihaastattelussa olisivat kyseenalaistaneet passin katoamisen. Eihän kukaan täysjärkinen usko, että passi vain katoaa kotoa. Mutta täytyypä tutkia reppu vielä viimesen päälle ennen lähtöä.
Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Huomenna lähtee lento aamulla ja herätys on soimassa kahdelta yöllä. Pikkasen rupeaa jo jännittämään. Pari kuvaa varusteista:

http://aijaa.com/PdyxDr
http://aijaa.com/ofc51H

Perjantaina lentokentältä hotellille ja siitä taxilla ostamaan paikallisista retkeilyliikkeistä kaasua ja sen jälkeen Trailille.

Treenit ovat menneet hyvin ja jalat tuntuvat poikkeuksellisen vahvoilta ja terveiltä. Yritän kuitenkin olla innostumatta liikaa ja koetan välttää niitä 50km:n päivämatkoja :D
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Tsemppiä, ollaan hengessä mukana ja seurataan mielenkiinnolla ottamuksiasi :roll:
Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Viesti Kirjoittaja Tidus »

No niin, ensimmäistä kertaa saan wifin toimimaan. Aika tarkasti 100km takana. Täällä joko paistaa aurinko ja on perkeleen kuuma tai sitten sataa vettä jatkuvalla syötöllä. Ainakin sadevehkeitä on päässyt kunnolla testaamaan.

Jalat on toistaseks kestäny hyvin vaikka silloin tällöin jompikumpi polvista tykkääkin kipuilla.

Jenkkien kanssa tuun hyvin juttuun mun rallienglannin kanssa ja hienoja iltoja tullu vietettyä kanssavaeltajien kanssa.

Yritän kuvia uppailla joskus :)
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Oliko jenkkien tullissa kovat kuulustelut?
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
Kullervo
Viestit: 997
Liittynyt: 10 Elo 2013 16:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kullervo »

Tidus kirjoitti:No niin, ensimmäistä kertaa saan wifin toimimaan. Aika tarkasti 100km takana. Täällä joko paistaa aurinko ja on perkeleen kuuma tai sitten sataa vettä jatkuvalla syötöllä. Ainakin sadevehkeitä on päässyt kunnolla testaamaan.

Jalat on toistaseks kestäny hyvin vaikka silloin tällöin jompikumpi polvista tykkääkin kipuilla.

Jenkkien kanssa tuun hyvin juttuun mun rallienglannin kanssa ja hienoja iltoja tullu vietettyä kanssavaeltajien kanssa.

Yritän kuvia uppailla joskus :)
Hyvä! Lykkyä tykö!
Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Sokosti Suomujokui kirjoitti:Oliko jenkkien tullissa kovat kuulustelut?
Ei ollu mitään. Tullivirkailija itse asiassa tiesi trailin ja juteltiin siitä jonkun verran. Sitten vaan leima ja sain puolen vuoden oleskeluluvan.

Eniten tähän mennessä stressas itse lentäminen. Tää on mulle itse asiassa eka kerta ulkomailla, mutta hyvin sekin meni kun vaan kyseli tarpeeks miten mikäkin asia hoidetaan :D
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Tidus kirjoitti:.....Aika tarkasti 100km takana. Täällä joko paistaa aurinko ja on perkeleen kuuma tai sitten sataa vettä jatkuvalla syötöllä. Ainakin sadevehkeitä on päässyt kunnolla testaamaan.

Jalat on toistaseks kestäny hyvin vaikka silloin tällöin jompikumpi polvista tykkääkin kipuilla.....

Alussa vaan rauhallisesti kehoa kuunnellen, niin hyvä siitä tulee. :)

(Jotenkin juuri tämä nyt herätti kasvavan vapinan omiin suunnitelmiin, pitänee pikkuhiljaa paneutua aktiivisemmin kesän menoihin, ei onneksi ole ensimmäiseen lähtöön enää kuin kuutisen viikkoa.)
Kyllä Siperia opettaa!
Vastaa Viestiin