Retrosti retkelle

Avatar
varg62
Viestit: 5828
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Hankin minäkin retroilu kaman eli Zippo tuli tilattua. :lol:


tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

mettäantero kirjoitti:
tst kirjoitti:Olisi varmaan ihana edetä kunnon heinäkengillä, kokemusta ei valitettavasti ole mutta haaveitahan pitää olla.............
Hyvä, kun otit puheeksi nuo heinäkengät (nutukkaat). Täytynee ne varmasti joskus hankkia, vaikka en Lapin asukas olekkaan. Kertokaapa viisaammat, kuka olisi hyvä ja luotettava valmistaja, jolta kannattaisi tilata?
Mistä noita mahtaa saada? Vähän retroilua applikaatioiden, gps:n ja wifien vastapainoksi. Mulla on nyt päällä isän peruja oleva ja äitini tekemä villapaita -60 luvulta. Muistan kun isä kolasi lunta vanerikolalla ja hänellä oli päällä ruudullinen hieno sarkatakki ja tämä villapaita sen alla, minä hypin aina kolan kyytiin. Mulla oli tämä paita viime keikalla mukana ja otan jatkossakin, jos ei päällä niin tyynynä siis tilanteen mukaan. Isän -40 luvun idänkeikan aikainen reppu vielä matkaan päivärepuksi.
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

wirsuwaari kirjoitti:Ovathan ne poikain lelut viihdyttäviä kapineita .. jos on laitesuuntautunut.
Viisaita sanoja wirsuvaarilta, olikohan tämä tuumailua jostain härpäkkeestä joka ilmoittaa välimatkan tuvalle, taisi olla se tupa joka ilmoittaa välimatkan. Perperi kun voittaisi kohta viikingissä niin lennättäisin muutaman tervaskannon tiettyihin paikkoihin ja retroilisin niissä tervastulia tuijotellen ja varmastikaan ei olisi piipittäviä härpäkkeitä tunnelmaa tuhoamassa. :wink:
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Muissa säikeissä on ollut juttua vanhoista kirveistä. Mietiskelin että mulla olisi miltei kaikki varusteet helpohkolle retrokeikalle mutta kaksi oleellista puuttuu nimittäin sarkatakki, -housut on, ja kumiteräsaappaat. Vanha kirves, iso tuohikontti, jalkarätit yms. pakolliset siis on. :)
Avatar
OS
Viestit: 8142
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

tst kirjoitti:Muissa säikeissä on ollut juttua vanhoista kirveistä. Mietiskelin että mulla olisi miltei kaikki varusteet helpohkolle retrokeikalle mutta kaksi oleellista puuttuu nimittäin sarkatakki, -housut on, ja kumiteräsaappaat. Vanha kirves, iso tuohikontti, jalkarätit yms. pakolliset siis on. :)
Johonkin savusilmien kokoontumiseen voisi laittaa teemaksi tämän retrovarustelun.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Pitaako ola ihan oikeesti vanhoja, noitahan saa molempia kaupoista:

"nimittäin sarkatakki...ja kumiteräsaappaat."
- useimmat jalkimmaiset kai tehdaan Viking-pesalla, en ole paassyt istuvuutta kokeilemaan (viela)
Avatar
Pepi
Viestit: 7428
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Jos retroillaan, kyse onkin vanhan mallisesta uudesta tavarasta. Aidosti vanha on vintage.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Heikki
Viestit: 1822
Liittynyt: 06 Helmi 2006 07:01

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Minulla oli aikoinaan haaveena tuohikanootin teko, mutta ajatus tyssäsi materiaalin hankintaan. Suomestahan ei tarpeeksi vahvaa tuohta löydy ja Siperiasta tilattuna olisi varmaan tullut aika kalliiksi.
Tämän jälkeen haaveilin puu/kangaskanootista, mutta tämä homma kaatui sopivan työskentelytilan puutteeseen. Seuraan hyvin aktiivisesti HMCC sivuja ja kadehdin ruotsalaisia heidän hienosti tehdyistä ja tyylikkäistä kanooteistaan. Onkohan missään päin Suomen näitä puu/kangas kanootteja tehty kolmekymmentä luvun jälkeen, minulla ei ainakaan ole niistä mitään havaintoa.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Mulla olisi vintagereissulle Lapuan nahkan käyttökelpoinen.rinkka, ja tämä billnäs kirves. Voisin rinkan päälle heittää vielä petromaxin ja josreissulla haluaisin kalastkaa niin veneen kokkaan löytyisi vielä sepän takoma tulikoura vai onko se tuohustin?

Varmaan muutakin löytyy mutta nyt en muista mitä.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Kanoottisissit kavivat tuollaisilla Muurmannin radalla.

"haaveilin puu/kangaskanootista, mutta tämä homma kaatui sopivan työskentelytilan puutteeseen"

Niissa oli myos aani-vaimennetut peraprutkut; ja jopa kaksi pienirekyylista tykkia kulki mukana
- en nyt loytanyt valokuvia, kylla niita netissa on
Heikki
Viestit: 1822
Liittynyt: 06 Helmi 2006 07:01

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Näistä kanoottisisseistä on kirjoittanut Pentti Tikkanen. Olen kirjan joskus lukenut ja minulle jäi sellainen mielikuva että sissien käyttämät kanootit olivat ns. lasko tyyppisiä. Siis puinen kehikko jonka päälle laitettiin kumikankainen kuori. Siihen aikaan hyvin tyypillisiä keskierooppalaisia kajakkeja.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Nakojaan niillakin matka taittui:

"Oskar Speck (1907–1995) was a German canoeist who paddled by folding kayak from Germany to Australia over the period 1932-1939.
- A Hamburg electrical contractor made unemployed during the Weimar-period Depression, he left Germany to seek work in the Cypriot copper mines, departing from Ulm and travelling south via the Danube.
- En route, he changed plan and decided to "see the world", continuing to Australia via the Middle East, India, and Southeast Asia"
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Brittisotilaat tekivät muistaakseni kolmen kanootin ja kuuden miehen voimin kaukopartioiskun Englannin kanaalin yli Ranskan rannikolle ja upottivat yhden laivan, toista taisivat vahingoittaa. Homma meni sikäli pipariksi, että yksi kanootti miehineen katosi jo menomatkalla Ranskan rannikolla.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Avatar
OS
Viestit: 8142
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

OS kirjoitti:
tst kirjoitti:Muissa säikeissä on ollut juttua vanhoista kirveistä. Mietiskelin että mulla olisi miltei kaikki varusteet helpohkolle retrokeikalle mutta kaksi oleellista puuttuu nimittäin sarkatakki, -housut on, ja kumiteräsaappaat. Vanha kirves, iso tuohikontti, jalkarätit yms. pakolliset siis on. :)
Johonkin savusilmien kokoontumiseen voisi laittaa teemaksi tämän retrovarustelun.
Pepi kirjoitti:Jos retroillaan, kyse onkin vanhan mallisesta uudesta tavarasta. Aidosti vanha on vintage.
Hyvä tarkennus Pepiltä. Tuota juuri tarkoitin viestissäni.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

dailymail kirjoitti:Brittisotilaat tekivät muistaakseni kolmen kanootin ja kuuden miehen voimin kaukopartioiskun Englannin kanaalin yli Ranskan rannikolle ja upottivat yhden laivan, toista taisivat vahingoittaa. Homma meni sikäli pipariksi, että yksi kanootti miehineen katosi jo menomatkalla Ranskan rannikolla.
Kestavat paremmin nykyaan (Mark2 kokoamiskuva, josta modattu musta versio on edelleen sotilaskaytossa, tassa retkikertomuksessa kolmantena):

http://www.longhaulfoldingkayaks.com/co ... e_boat.php
Vastaa Viestiin