Retrosti retkelle
Mistä noita mahtaa saada? Vähän retroilua applikaatioiden, gps:n ja wifien vastapainoksi. Mulla on nyt päällä isän peruja oleva ja äitini tekemä villapaita -60 luvulta. Muistan kun isä kolasi lunta vanerikolalla ja hänellä oli päällä ruudullinen hieno sarkatakki ja tämä villapaita sen alla, minä hypin aina kolan kyytiin. Mulla oli tämä paita viime keikalla mukana ja otan jatkossakin, jos ei päällä niin tyynynä siis tilanteen mukaan. Isän -40 luvun idänkeikan aikainen reppu vielä matkaan päivärepuksi.mettäantero kirjoitti:Hyvä, kun otit puheeksi nuo heinäkengät (nutukkaat). Täytynee ne varmasti joskus hankkia, vaikka en Lapin asukas olekkaan. Kertokaapa viisaammat, kuka olisi hyvä ja luotettava valmistaja, jolta kannattaisi tilata?tst kirjoitti:Olisi varmaan ihana edetä kunnon heinäkengillä, kokemusta ei valitettavasti ole mutta haaveitahan pitää olla.............
Viisaita sanoja wirsuvaarilta, olikohan tämä tuumailua jostain härpäkkeestä joka ilmoittaa välimatkan tuvalle, taisi olla se tupa joka ilmoittaa välimatkan. Perperi kun voittaisi kohta viikingissä niin lennättäisin muutaman tervaskannon tiettyihin paikkoihin ja retroilisin niissä tervastulia tuijotellen ja varmastikaan ei olisi piipittäviä härpäkkeitä tunnelmaa tuhoamassa.wirsuwaari kirjoitti:Ovathan ne poikain lelut viihdyttäviä kapineita .. jos on laitesuuntautunut.
Johonkin savusilmien kokoontumiseen voisi laittaa teemaksi tämän retrovarustelun.tst kirjoitti:Muissa säikeissä on ollut juttua vanhoista kirveistä. Mietiskelin että mulla olisi miltei kaikki varusteet helpohkolle retrokeikalle mutta kaksi oleellista puuttuu nimittäin sarkatakki, -housut on, ja kumiteräsaappaat. Vanha kirves, iso tuohikontti, jalkarätit yms. pakolliset siis on.
Minulla oli aikoinaan haaveena tuohikanootin teko, mutta ajatus tyssäsi materiaalin hankintaan. Suomestahan ei tarpeeksi vahvaa tuohta löydy ja Siperiasta tilattuna olisi varmaan tullut aika kalliiksi.
Tämän jälkeen haaveilin puu/kangaskanootista, mutta tämä homma kaatui sopivan työskentelytilan puutteeseen. Seuraan hyvin aktiivisesti HMCC sivuja ja kadehdin ruotsalaisia heidän hienosti tehdyistä ja tyylikkäistä kanooteistaan. Onkohan missään päin Suomen näitä puu/kangas kanootteja tehty kolmekymmentä luvun jälkeen, minulla ei ainakaan ole niistä mitään havaintoa.
Tämän jälkeen haaveilin puu/kangaskanootista, mutta tämä homma kaatui sopivan työskentelytilan puutteeseen. Seuraan hyvin aktiivisesti HMCC sivuja ja kadehdin ruotsalaisia heidän hienosti tehdyistä ja tyylikkäistä kanooteistaan. Onkohan missään päin Suomen näitä puu/kangas kanootteja tehty kolmekymmentä luvun jälkeen, minulla ei ainakaan ole niistä mitään havaintoa.
Mulla olisi vintagereissulle Lapuan nahkan käyttökelpoinen.rinkka, ja tämä billnäs kirves. Voisin rinkan päälle heittää vielä petromaxin ja josreissulla haluaisin kalastkaa niin veneen kokkaan löytyisi vielä sepän takoma tulikoura vai onko se tuohustin?
Varmaan muutakin löytyy mutta nyt en muista mitä.
Varmaan muutakin löytyy mutta nyt en muista mitä.
Ei oo häränpäivää!!
Näistä kanoottisisseistä on kirjoittanut Pentti Tikkanen. Olen kirjan joskus lukenut ja minulle jäi sellainen mielikuva että sissien käyttämät kanootit olivat ns. lasko tyyppisiä. Siis puinen kehikko jonka päälle laitettiin kumikankainen kuori. Siihen aikaan hyvin tyypillisiä keskierooppalaisia kajakkeja.
Nakojaan niillakin matka taittui:
"Oskar Speck (1907–1995) was a German canoeist who paddled by folding kayak from Germany to Australia over the period 1932-1939.
- A Hamburg electrical contractor made unemployed during the Weimar-period Depression, he left Germany to seek work in the Cypriot copper mines, departing from Ulm and travelling south via the Danube.
- En route, he changed plan and decided to "see the world", continuing to Australia via the Middle East, India, and Southeast Asia"
"Oskar Speck (1907–1995) was a German canoeist who paddled by folding kayak from Germany to Australia over the period 1932-1939.
- A Hamburg electrical contractor made unemployed during the Weimar-period Depression, he left Germany to seek work in the Cypriot copper mines, departing from Ulm and travelling south via the Danube.
- En route, he changed plan and decided to "see the world", continuing to Australia via the Middle East, India, and Southeast Asia"
Brittisotilaat tekivät muistaakseni kolmen kanootin ja kuuden miehen voimin kaukopartioiskun Englannin kanaalin yli Ranskan rannikolle ja upottivat yhden laivan, toista taisivat vahingoittaa. Homma meni sikäli pipariksi, että yksi kanootti miehineen katosi jo menomatkalla Ranskan rannikolla.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
OS kirjoitti:Johonkin savusilmien kokoontumiseen voisi laittaa teemaksi tämän retrovarustelun.tst kirjoitti:Muissa säikeissä on ollut juttua vanhoista kirveistä. Mietiskelin että mulla olisi miltei kaikki varusteet helpohkolle retrokeikalle mutta kaksi oleellista puuttuu nimittäin sarkatakki, -housut on, ja kumiteräsaappaat. Vanha kirves, iso tuohikontti, jalkarätit yms. pakolliset siis on.
Hyvä tarkennus Pepiltä. Tuota juuri tarkoitin viestissäni.Pepi kirjoitti:Jos retroillaan, kyse onkin vanhan mallisesta uudesta tavarasta. Aidosti vanha on vintage.
Kestavat paremmin nykyaan (Mark2 kokoamiskuva, josta modattu musta versio on edelleen sotilaskaytossa, tassa retkikertomuksessa kolmantena):dailymail kirjoitti:Brittisotilaat tekivät muistaakseni kolmen kanootin ja kuuden miehen voimin kaukopartioiskun Englannin kanaalin yli Ranskan rannikolle ja upottivat yhden laivan, toista taisivat vahingoittaa. Homma meni sikäli pipariksi, että yksi kanootti miehineen katosi jo menomatkalla Ranskan rannikolla.
http://www.longhaulfoldingkayaks.com/co ... e_boat.php