Haglöfs Rugged mountain pants vai Fjellin Keb

Canigou
Viestit: 6
Liittynyt: 02 Elo 2013 23:13

Haglöfs Rugged mountain pants vai Fjellin Keb

Viesti Kirjoittaja Canigou »

Kumpi parempi? Haen kolmen/ neljän vuodenajan housuja, joita voisi käyttää myös ulkomailla vuorilla (Siis pitää olla joustoa). Nää kaks on siis päässy finaaliotteluun.


Elämä on toisaalla.
Mertzi
Viestit: 178
Liittynyt: 14 Touko 2009 14:35

Viesti Kirjoittaja Mertzi »

Minulla on nuo Haglöfsin housut. Naisten malli, Q, mutta on käsittääkseni varsin identtinen miesten malliin. Muutaman vuoden ikäiset, joten en ole varma, kuinka hyvin arvio pätee tänä päivänä.

Niissä on paljon positiivista: mukavat jalassa (eivät hierrä eikä lökötä), retkihousuiksi hyvännäköiset (makuasia, mutta verrattuna oikeastaan kaikkiin Fjällun pöksyihin), erittäin kestävät (omani ovat ihan vähän rispaantuneet lahkeesta, ei muuten, mutta ovat olleet todella kovassa käytössä), ja kangas kuivuu nopeasti kastuttuaan esim. vesiroiskeista (kovista kaatosateista ei ole kauheasti kokemusta).
Mutta eivät ne mielestäni hirmuisen joustavat ole. Keb-housut ovat käsittääkseni (olen joskus sovittanut, siitäkin jo aikaa) selvästi ohuempaa kangasta, joustavammat ja leikkaus suhteessa väljempi.

Eli oma tuntumani on, että Haglöfsit olisivat paksumpaa eli myös lämpimämpää ja ehkä myös kestävämpää materiaalia ja tyköistuvammat, Fjellut lötkömmät, ohuemmat ja varmaankin joustavammat. Aika erilaisia loppujen lopuksi, joten jos itse empisin noiden kahden välillä, kävisin kyllä sovittelemassa.
Mertzi
Viestit: 178
Liittynyt: 14 Touko 2009 14:35

Viesti Kirjoittaja Mertzi »

Googlettelin noita kiinnostuksesta, niin Haglöfsin housusta mm. Scandinavian Outdoor Storen sivuilla sanottiin: "Uudemmassa mallissa enemmän joustoa". Yllä oleva vanhaan malliin perustuva arvioni voi siis olla ihan vanhentunut.
PasiO
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Loka 2010 08:08

Viesti Kirjoittaja PasiO »

Monet fjellut on mulla ollut ja nyt muutaman vuoden myös ko Haglöfsit juurikin talvihousuina. (kesään liian jykevät). Haglöfs kyllä yliveto. Nuotiolla kyllä pitää olla varovaisempi.

Jos nyt uudet ostaisin, niin kyllä ne Haglöfsit olisivat uudestaan. Mertzin kanssa myös samaa mieltä.
Canigou
Viestit: 6
Liittynyt: 02 Elo 2013 23:13

Viesti Kirjoittaja Canigou »

Olen molempia sovittanut. Fjellujen joustavuus on omaa luokkaansa. Lähinnä niissä huolettaa se, että ovatko tarpeeksi lämpimät. Talvella pitäisi voida hiihdellä tunturissa ja jäällä. Yläosa on edestä suht ohuen tuntuista joustavaa kangasta. Haglöfseissä ihmetytti jouston vähäisyys. Molemmissa on huonoa lahkeiden pituus. Olen ihan normaalimitoissa oleva mies mutta aikamoinen pussi muodostuu nilkkaan. Haglösien paksuus näkyy myös painossa. Täytynee käydä vielä kerran kokeilemassa molempia. Itse asiassa raakalahkeiset Abiskot olisi paras mutta ovat selvästi ohuemmmat. Keb on myös suht kallis.
Elämä on toisaalla.
Tauhka
Viestit: 20
Liittynyt: 01 Marras 2008 10:27

Viesti Kirjoittaja Tauhka »

Haglöfseja saa ainakin short lahkeella. Itellä on nuon Haglöfsit ja on kyllä parhaat housut ikinä, ehkä vähän kevyemmät saisi olla kesä käyttöön.
teemuA
Viestit: 18
Liittynyt: 11 Heinä 2013 14:42

Viesti Kirjoittaja teemuA »

Tekisin kompromissin ja ostaisin Lundhagsin Authentic pöksyt. :wink:

Ja muuten mitäs, eikö noissa Haglöfsin housuissa joskus aikaisemmin ollut päämateriaalina joku nylon/puuvilla-sekoite, nyt näyttää olevan pelkkää nylonia ja elastaania? Omasta kokemuksesta sanoisin, että kun on jonkin verran puuvillaa seassa, niin olo on pääsääntöisesti kuivempi ja mukavampi - varsinkin kesällä. Kesällä täyskeinokuitu on mimmielestä yhtä saatanaa, oli se kuinka ohutta hyvänsä.
Canigou
Viestit: 6
Liittynyt: 02 Elo 2013 23:13

Viesti Kirjoittaja Canigou »

Kiitos vihjeestä. Täytyypä tutkailla noita Lundhagsoin housuja.
Elämä on toisaalla.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

itse kävin tämän tuskailun läpi 2v sitten ja Sasta Ranger oli aloitus vaihtoehtojen rinnalla kolmantena.

vastaan tuli tarjous-Salomonit, e60. kovin olen ollut tyytyväinen, soft shell muuttuu saunaksi 17 plussan kohdalla, mutta toimii sopivilla kerroksilla -20 asti.
PasiO
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Loka 2010 08:08

Viesti Kirjoittaja PasiO »

teemuA kirjoitti:Tekisin kompromissin ja ostaisin Lundhagsin Authentic pöksyt. :wink:

Ja muuten mitäs, eikö noissa Haglöfsin housuissa joskus aikaisemmin ollut päämateriaalina joku nylon/puuvilla-sekoite, nyt näyttää olevan pelkkää nylonia ja elastaania? Omasta kokemuksesta sanoisin, että kun on jonkin verran puuvillaa seassa, niin olo on pääsääntöisesti kuivempi ja mukavampi - varsinkin kesällä. Kesällä täyskeinokuitu on mimmielestä yhtä saatanaa, oli se kuinka ohutta hyvänsä.
Ihan samaa mieltä en ole: minulla oli Trangon housut Espanjassa Camino de Santiagolla (700 km) täyttä keinokuitua ja kyllä ne ohuena pelittivät hyvin
Canigou
Viestit: 6
Liittynyt: 02 Elo 2013 23:13

Viesti Kirjoittaja Canigou »

Hiplailin ja koettelin noita Trangon housuja barcelonassa. Hyvin suuri eroja kankaan paksiudedda / kuumuudessa. Hyältä vaikuttivat varsinkin kiipeilyyn.
Elämä on toisaalla.
Canigou
Viestit: 6
Liittynyt: 02 Elo 2013 23:13

Viesti Kirjoittaja Canigou »

Keb voitti.
Elämä on toisaalla.
Vastaa Viestiin