Kumiveneet
^Sain ventsun irti kärkipihdeillä ja on siis ihan kierrekiinnitys. Veneeseen liimattu ulommainen osa jää paikalleen. Tilasin vikkelästi vastaavan varalle. Ei mielestäni kannata lähteä reissuun jos ei oo yhtä ventsua varalla, olis muuten turhaa uhkapelia moisen puoli-ilmaisen (2,19 €) osan takia. Vaikka botskissa on kolme ilmakammiota niin eipä eteneminen oikein onnistu jos yksi on tyhjä. Tuo vielä mukaan niin on varaosat: varatulppa, paikkanauhaa ja toimivaksi testattua pvc-liimaa + työkaluja. Luultavasti ei tarvitse, mutta onpa joskus tarvittukin ja ilman niitä olisi jäänyt rannalle ruikuttamaan.
^Laitoin ventsun paikalleen ja sehän toimi eli piti ilmat kölin sisällä, oli siis tullut tuijottelemalla kuntoon tai sitten oli hiekanjyvänen jossain välissä. Luulin, että olisi reikä kölin kaposemmassa päässä koska siitä vuoti ilmaa ulos. Ajattelin alkaa paikkaamaan sitä vaikka ihmettelin, että onhan ihmeellinen reikä koska oli täysin ylhäällä keskellä ja ihan kuin nahkapaskalla tehty, ei siis pistoreikä. Sattumalta kurkkasin kölin toiseen päähän ja siellähän oli samanlainen. Ovat siis varoventsuja jotka päästävät ylipaineen pois, vuoto lakkasi jossain kohtaa. Jos tietovisassa kysytään mikä tämä on niin pointsit saa vastaamalla 'kumiveneen köli'. https://www.aliexpress.com/item/3283500 ... 3c00eFR0UT
^Eipä vuoto lakannutkaan eli paikkaan nuo mysteeriksi jääneet reiät. En keksi noille muuta merkitystä kuin varot jotka ei toimi, mutta toisaalta en ymmärrä miksi kölissä pitäisi olla varot. Nurkkaan lojumaan jääneestä itsekastelevasta ruukusta saa muuten hyvät vapatelineet. Niissä on siis just sopivat putket, anastus suoritettu ja veneeseen kiinnitysväkerrys työn alla.
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09
Pääsääntöisesti melontaan tarkoitettua koottavaa kanoottia (Ally) ei ehkä kannata verrata ilmatäytteiseen moottorilla ajettavaksi tarkoitettuun veneeseen (Kaboat)? Kysymys on aivan erilaisesta kulkuneuvosta.tst kirjoitti:Jos puntaroi pumpattavan tai koottavan vesikulkimen hommaamista niin kumiveneissä tai kapeammissa vastaavissa esim. Kaboateissa on hyvänä puolena mm. tukevuus ja paljon parempi kantavuus esim. Allyihin tai vastaaviin verrattuna. Toki spesiaalihommiin joku muu on parempi.
Vakauden osalta Allyllä on heikompi alkuvakaus kuin Kaboatilla, mutta vastaavasti loppuvakaus on parempi. Ally keikkuu siis herkemmin esimerkiksi pienemmässä aallokossa (sekä vastaavasti kallistuu helpommin tiettyyn rajaan asti), mutta ei lopulta kaadu niin helposti suuremmassa aallokossa.
Suurimpien Kaboatien kantavuus on maksimissaan 500 kg, mikä on aivan samaa luokkaa kuin suurimpien Ally-kanoottien kantavuus. Moottorin paino on merkittävä osa kuormaa Kaboateissa, joten esimerkiksi retkeilyn kannalta tärkeä hyötykuorma lienee Ally-kanooteissa keskimäärin Kaboateja suurempi.
Re: Kumiveneet
Vinkkejä luotettavasta kevyehköstä kumiveneestä jossa olisi pari, kolme ilmakammiota ja kantavuutta min. n. 200 kg. Kantelisi sen perusleiriin ja pääsisi sillä paikkaan jonne heitot ei yllä. Pitäisi olla paljon halvempi kuin packraftit.