Goretex kenkien kuivaus

MountEverest
Viestit: 184
Liittynyt: 25 Maalis 2011 15:22
Paikkakunta: Hanko

Goretex kenkien kuivaus

Viesti Kirjoittaja MountEverest »

Moikka !

Mun gore tex kengät hörppäsi vettä kun tuli vettä varren yli kengän sisään.
Voiko kengät laittaa ihan patterin päälle varret alaspäin kuivumaan , kestäähän gore tex materiaali lämpöä ?

Kiitos :)


Avatar
Mikael
Viestit: 119
Liittynyt: 18 Joulu 2014 20:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Ei kannata keitellä lämmöllä. Laita esim sanomalehtipaperia/talouspaperia kenkään pariksi tunniksi ja vaihda kuivat paperit. Suola- tai riisipussit toimivat myös. Laittaa esim sukkaan merisuolaa/riisiä niin sekin imee kosteutta.

En usko että itse gorekalvo kärsii patterista, mutta ne muut nahat/keinonahat saattaa kovettua ja kuivuessaan jäädä rypyille.
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Re: Goretex kenkien kuivaus

Viesti Kirjoittaja StefanG »

MountEverest kirjoitti:Voiko kengät laittaa ihan patterin päälle varret alaspäin kuivumaan
Kuten jo tuli sanottua voi olla että patterin lämpö on liikaa kengän nahkaosille.

Ja minä aina laitan kengät kuivumaan seinää vasten niin että korko on varvasosaa korkeammalla ja täten siis suuaukko ylöspäin. Ei ole todisteita mutta kuvittelen että kosteus nousee ylöspäin ja kengät kuivuu paremmin näin.

Jos on vain pientä kosteutta jalkahiestä niin eteiseen kuivumaan ja jos on enemmän kastunut vien ne kylpyhuoneeseen jossa on lattialämmitys. Kylpyhuoneessa on lämmintä muttei niin paljon että nahka kärsii, tuommoiset +25 astetta.
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Tietenkin aina varret ylöspäin lämpöiseen tilaan. Kesällä aurinko ja tuuli auttaa.
Jos on kiire jotain sopivan lämmintä sisään (esim. kättä hiukan lämpimämpi kiuaskivi). Ilmankierto auttaa vielä paremmin (hiustenkuivain pienellä lämmöllä, kengänkuivaimiakin on keksitty erilaisia ja ulkoilun ammattilaiselle se ei edes ole turhake).
Kyllä Siperia opettaa!
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

" minä aina laitan kengät kuivumaan seinää vasten niin että korko on varvasosaa korkeammalla ja täten siis suuaukko ylöspäin. Ei ole todisteita mutta kuvittelen "... Niin minakin, nopeuttaa huomattavasti siihen verrattuna, etta olisivat normaalisti lattialla. Viela kannat patteria vasten, jolloin kumisen pohjan kautta leviava lampo auttaa marginaalisesti, ilman etta kengista/ saappaista tulee koppurat.
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Mitäs hoitoaineita käytätte gorekengille jossa pintanahka. Jotkut väittää minkkiöljy ja useassa paikassa taas lukee ei missään nimessä??
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

varg62 kirjoitti:Mitäs hoitoaineita käytätte gorekengille jossa pintanahka. Jotkut väittää minkkiöljy ja useassa paikassa taas lukee ei missään nimessä??
Meindl Sportwax. Rasvasin tuolla myös nahkarukkaseni, mikä oli virhe. Sen verran on tahmeat rukkaset, että ne kädessä voisi vaikka leikkiä hämähäkkimiestä.

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Arinakääpä
Viestit: 377
Liittynyt: 07 Elo 2012 11:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Arinakääpä »

Varret ylöspäin. Olen myös kuivattanut kengät kerran trangiassa lämmitetyillä kivillä, suunnilleen kädenlämpöisinä sisään.

On muuten magee tuoksu, kun vuolukiviuunille suoraan laitettujen vaelluskenkien pohjat sulavat yön hiljaisina tunteina, kun uunin lämpö on ehtinyt pintaan.

Eipäs naureta siellä! Eivät olleet minun.
Vihreintä ovat siniset ajatukset

Tosjmies voeteloo leipäsä vuan alapuolelta!
Al Bundy
Viestit: 371
Liittynyt: 21 Loka 2010 08:37
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Al Bundy »

Crispi Yukon kenkiä olen kuivannut lattialämmityksen päällä, saunassa, kuivauskaapissa, laittanut kynttilän sisälle jne.
Mikään kuivaus ei ole heikentänyt tai kovettanut nahkaa kunhan lämpö on ollut sen verran maltillinen että liimasaumat eivät ole auenneet. Kenkä on oltava rasvattu jos sitä kuivattaa nopeasti.
Mitä märempi kenkä ja korkeampi lämpö niin sitä enemmän rasvaa. Mehiläisvahaa ja sen tyylisiä olen käyttänyt, kestävät kauemmin kuin gore-kengille tarkoitetut pinnoitteet.

Aikaisemmin noudatin periaatetta "missä voi sulaa siinä nahka palaa" enkä laittanut nahkakenkiä kuivumaan edes lattialämmityksen päälle kuin todella miedolla lämmöllä.
Gore-kalvot kun hajoavat kuitenkin nopeasti niin en ollut niin tarkka enää kenkien suhteen ja totesin että rasvatun kengän voi ihan hyvin laittaa saunaan kuivumaan kunhan ei ole ylälauteella.
Pelkkä nahkakenkä saattaa kärsiä kovasta lämmöstä pahemmin kuin gore-kenkä, kalvokengän vuorista haihtuu kuitenkin kosteutta nahkaan.
vetta
Viestit: 411
Liittynyt: 27 Joulu 2012 13:24

Viesti Kirjoittaja vetta »

Olen huomannut, että kenkien kuivattaminen helpottuu, kun ne on käsitelty Meindel:n ohjeen mukaisesti kolmessa työvaiheessa: puhdistus, wet proof käsittely ja sport wax pintaan. Monetkaan eivät tee tuota wet proof käsittelyä. Sen tarkoitus on estää nahkaa vettymästä, jolloin kengät kuivuvat paljon helpommin. Wet proof on maitomaista nestettä, joka imeytyy nahkaan ja suojaa sitä. Wet proofin voi laittaa vähän kosteaan kenkään, jolloin nahka on "auki" ja aine imeytyy paremmin. Sitä käytetään sekä Gore että kalvottomiin kenkiin.

Kokeilin syksyllä vettä hörpänneen kengän kuivattamista nollakelissä Nevercold kertakättö varpaanlämmittimellä. Käärin lämmittimen kankaaseen ilmankierron vähentämiseksi, jotta reaktio ei etenisi liian nopeasti. Ei kuivattanut minun mielestä ollenkaan. Märkyys oli kyllä alkujaankin varressa, eikä varvaspuolella.
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

boueme kirjoitti:
varg62 kirjoitti:Mitäs hoitoaineita käytätte gorekengille jossa pintanahka. Jotkut väittää minkkiöljy ja useassa paikassa taas lukee ei missään nimessä??
Meindl Sportwax. Rasvasin tuolla myös nahkarukkaseni, mikä oli virhe. Sen verran on tahmeat rukkaset, että ne kädessä voisi vaikka leikkiä hämähäkkimiestä.

-B

http://www.tarvikkeet.fi/tuote/2865/laa ... 00ml-tuubi

Etupäässä tuota se on ollut viimeiset 8 vuotta. 8)
Missään nimessä en suosittele, koska kengät (nyt noin 15v.) huhupuheiden mukaan menee pikaisesti pilalle. Tosin nyt itse en ole huomannut pahemmin minkäänlaisia haittoja, vettäkin pitää edelleenkin. :)
Kyllä Siperia opettaa!
hannes
Viestit: 10808
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Ilmeisesti Vetan mainitsemaa Wet Proofia toimisi myös itse vaelluksella, koska nahka saa olla kostea.
Ursus
Viestit: 9596
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Muistakaa kaikkia nahkatuotteita koskeva vanha viisaus: Missä voi sulaa, siinä nahka palaa.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
varsijousi
Viestit: 1211
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

http://www.wilmanaturprodukter.se/portfolio/produkter/

Tervapohjainen (kalvo)kenkävoide, hyvänhajuinen, ennen Wilma myi samaa tervaa :lol: hyttysvoiteeksi, pienemmässä purkissa vain, nyt ei näkynyt. Tuota tervavoidetta olen käyttänyt aina sen jälkeen, kun kenkien takuuaika on mennyt umpeen (kaiken varalta). Lisäksi pihkasalvaa sitten kenkien kuluttajalle tarvittaessa hiertymiin ja muuhunkin.
MountEverest
Viestit: 184
Liittynyt: 25 Maalis 2011 15:22
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja MountEverest »

Iso kiitos vastanneille :)

Arvelinkin ettei kenkiä noin vaan laiteta patterin päälle, laitoin sitten talouspaperia yön yli ja nyt kengät tuntuvat taas kuivilta :) Pitäisi olla korkeavartiset gore tex jalkineet koska vettä menee niin helposti reunan yli ja sitten kengät ovat märät vaikka ovatkin gore tex.
Vastaa Viestiin