DIY -vaatteet. Kankaat, kaavat & ostopaikat.

akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Anorakkiprojekti edistyy :-) Pahimmat kohdat jo takana. Enää puuttuu hihat ja kyljet ja helman kiristys.. Mutta riiittää sitä detaljiikkaa ja pikkunäpertämistä niissäkin vaikka kuulostaa pitkiltä suorilta saumoilta..


akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Tossa se mun anorakki nyt sitten on. :-)

Kuva
StefanG
Viestit: 1905
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

:D Hieno! Todella ammattimaista jälkeä.
Kuitenkin haluaisin kysyä että miksi niin lyhyt, että vatsa paljaan (melkein) kun käsiä nostaa pystyyn? Älä ota kritiikkinä, kiinnostaa vain tietää sinun suunniteluajatuksia koska itse suosin pitkiä takkejä jotka menee pakaroiden alapuolelle. Vähintään.
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Kiitos! :-) Taitaa toi hyppykuva hämätä pituudessa ja se että muissa olen myös kiristänyt nyöriä vyötäröltä ja nostanut ylemmäs. Takin pituus on sellainen, että ylettyy suorana nivusiin/pakaroiden alareunaan saakka. Ei oikeasti ole napa näkyvissä vielä tumput suorana ylöspäin :-) Harvoin on tarvetta pitää käsiä pystyssä joten saa vähän noustakin silloin. Pituus on käyttööni juuri passeli. Lisäsin kaavaan viitisen senttiä eli tämä on pitempi kuin joka tyypin kaavakirjan malli.. Jonka pistin aika uuteen uskoon muutenkin. Hyvä kaava se kuitenkin on käyttää mallina, että pääsee alkuun oman mieleisen lopputuloksen suunnittelussa.
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Tästä ekan parin viikon käyttökokemuksia anorakista. Tosi hyvä kangasmateriaali vaikuttaa olevan! :-) Oivallinen valinta tuulenpitäviin vaatteisiin.

Pitäisi ottaa kaavat yksistä hyvän mallisista H&M:n reisitaskuhousuista ja tehdä tästä quickdry -kankaasta samanlaiset housut. Surkeaa laatua kangasmateriaalit H&M:n vaatteissa... Joskus syksyllä ostetut pöksyt ja nyt jo alkaa kulua puhki. Samahan se tahtoo olla nykyään farkuissakin, että ei kestä.. Ja joku huijasi meidät vielä ostamaan nekin valmiiksi kulutettuina tai rei'itettyinä. :shock: :?
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Minkälaisia kokemuksia on Pretex Quantum -kankaasta vaatteissa tai makuupusseissa? Lähinnä kiinnostaa miltä se tuntuu ihoa vasten? Ainakin jossain oli mainittu, että tuntuu "pehmeältä".. Mitä lie tarkoittaakaan. :-) joissain cumuluksen pusseissa olen huomannut käytettävän tuota kangasta ja takeissa yms. Yleensä untuvan kanssa. Tilasin sellaista juuri quilt-projektiini sekä sisä- että ulkopuolen kankaaksi :-)
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Löysinkin jo itse osittain vastauksen kysymykseeni Cumuluksen nettisivuilta. Aika mainio kangas, jos tuo alla oleva lainaus pitää paikkansa. :-D Postipakettia odotellessa.

Pertex Quantum

Our favorite fabric we use in most products. It connects us what is most important: low weight, strong durability and high breathability. Extremely soft and pleasant to touch, and of a surprising strength: we do not get literally any complaints related to the sustainability of Quantum, which we use for over 10 years.

Features:
- Very low weight: 27 or 35 g/m² (using two varieties)
- Excellent breathability
- Full DWR coating
- Downproof
- Windproof
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

akpoika kirjoitti:Minkälaisia kokemuksia on Pretex Quantum -kankaasta vaatteissa tai makuupusseissa? Lähinnä kiinnostaa miltä se tuntuu ihoa vasten? Ainakin jossain oli mainittu, että tuntuu "pehmeältä".. Mitä lie tarkoittaakaan. :-) joissain cumuluksen pusseissa olen huomannut käytettävän tuota kangasta ja takeissa yms. Yleensä untuvan kanssa. Tilasin sellaista juuri quilt-projektiini sekä sisä- että ulkopuolen kankaaksi :-)
Ihan mukavalta tuntuu, ei valittamista. Ei toki ihan puuvillasatiinilta tunnu, muttei myöskään mitenkään muoviselta. Kokemukset siis makuupusseista, vaatteissa on ollut Pertex Microlightia ja "Classicia", mitä se sitten ikinä onkaan. Ei niissäkänä valittamista, tosin usein kiiltävämpi puoli on ommeltu sisääpäin (vaate näyttää paremmalta), jolloin ei ole iholla niin miellyttävä. Pertexin kevyet kankaat ovat painoisikseen hämmentävän kestäviä ja "suojaavia" (tuuli, kosteus).
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Korpijaakko kirjoitti:Ihan mukavalta tuntuu, ei valittamista. Ei toki ihan puuvillasatiinilta tunnu, muttei myöskään mitenkään muoviselta. Kokemukset siis makuupusseista, vaatteissa on ollut Pertex Microlightia ja "Classicia", mitä se sitten ikinä onkaan. Ei niissäkänä valittamista, tosin usein kiiltävämpi puoli on ommeltu sisääpäin (vaate näyttää paremmalta), jolloin ei ole iholla niin miellyttävä. Pertexin kevyet kankaat ovat painoisikseen hämmentävän kestäviä ja "suojaavia" (tuuli, kosteus).
Kuulostaa hyvältä. Jollain googlehaulla eilen tulikin kuva sinun makuupussista, jossa Quantum oli sisäkankaana :-) Jos niissä puolissa on eroa, niin täytyy ommella sisäpuolen kangas ainakin niin päin, että on pehmeämpi puoli ihoa vasten... Noh, vilttijutut ei tähän ketjuun kuulu, mutta käytin tätä kysyäkseni asiasta, koska kangas saattaa olla erittäin varteenotettava vaihtoehto vaateprojekteissakin.
Vihtahousu
Viestit: 213
Liittynyt: 02 Helmi 2006 20:54

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

akpoika kirjoitti:Minkälaisia kokemuksia on Pretex Quantum -kankaasta vaatteissa tai makuupusseissa? Lähinnä kiinnostaa miltä se tuntuu ihoa vasten? Ainakin jossain oli mainittu, että tuntuu "pehmeältä".. Mitä lie tarkoittaakaan. :-) joissain cumuluksen pusseissa olen huomannut käytettävän tuota kangasta ja takeissa yms. Yleensä untuvan kanssa. Tilasin sellaista juuri quilt-projektiini sekä sisä- että ulkopuolen kankaaksi :-)

Mistä tuota Pertex Quantumia (tai kevyintä GL:ää) on tilattavissa.
Muita alle 30 g neliöisiä olen löytänyt netistä, mutta en Pextexiä.
Jos maailma ei hymyile minulle, minä hymyilen maailmalle.
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Extremtextilistä saa 35g/m^2 Quantumia 11,4 €/m. Sitä tilasin omaani. Sitä kevyempää quantumia siellä ei taida olla. Kevyin downproof -kangas taisi olla 17 g/m^2, mutta minulla ei ole siitä mitään kokemusta. Meinasin tilata kangasnäytteitä, mutta ne jäikin sitten kyydistä. Paitsi verkkokankaita on tulossa näyteluontoisesti, kun pitäisi tehdä lierihattuun irrallinen hyttysverkko ja shelbyn musta verkko on liian läpinäkemätöntä. Sitä olisi ollut läjä vaatehuoneessa valmiina. Mutta se on hyvää muihin verkkoprojekteihin.
balggis
Viestit: 86
Liittynyt: 18 Heinä 2010 17:19

Viesti Kirjoittaja balggis »

Ainakin makuupussikäytössä Pretex Quantum on tuntunut erittäin mukavalta. Miellyttävä, pehmeä, kuivuu nopeasti, jos on hikoillut.

Olen tässä harkinnut pientä takkiprojektia, mutta mistähän löytäisi Fjällräven G1000 -kankaan tapaista kangasta? Taisi olla puuvilla 35 % ja 65 % polyesteria. En äkkiseltään löytänyt esim. Shelbyn sivuilta. Ulkomailta?
Mangrove
Viestit: 356
Liittynyt: 26 Tammi 2008 21:42

Viesti Kirjoittaja Mangrove »

balggis kirjoitti: Olen tässä harkinnut pientä takkiprojektia, mutta mistähän löytäisi Fjällräven G1000 -kankaan tapaista kangasta? Taisi olla puuvilla 35 % ja 65 % polyesteria.
Myyntipalstalta: "M: G-1000:n kaltaista kangasta"
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Tein muutaman kaulurin merinovillasta. Sen verran korkealla kauluksella, että siitä riittää nenän päälle tai taitettuna kaksinkerroin kaulalle. Ensimmäistä kertaa kokeilin tuota materiaalia sekä ommella että käyttää ja eipä siitä mihinkään pääse, että onhan se mukavan tuntuista ihoa vasten :-) Venyvänä hieman alkuun hakemista ompelukoneen säätöjen kanssa, mutta kyllä se siitä hyvin lähti.

Täällä muutama kuva kaavasta, tekovaiheesta ja lopputuloksesta: Merinovillainen kauluri.
Paimenpoika
Viestit: 183
Liittynyt: 09 Kesä 2015 13:26

Viesti Kirjoittaja Paimenpoika »

Ei ole vielä tullut mainittua, mutta Suuri Käsityölehtihän on alan paras kaavatoimittaja Suomessa. Käsityölehden kaavahaulla voi etsiä itselleen tarpeellisia kaavoja. Miesten kaavoja ei ole niin paljon kuin naisten, mutta hyviä löytyy, kun osaa etsiä.

Esimerkiksi numerossa 2/2007 on erinomainen alusasun kaava, mielestäni paljon parempi kuin Shelbyn vastaava. Löytyy nimellä Coolmax-alusasu. Itse olen tehnyt oman merinokerrastoni kyseisellä kaavalla ja olen ollut vain tyytyväinen. Muita bongattuja kaavoja ovat olleet esimerkiksi reisitaskuhousut ja retkeilyanorakki.
Vastaa Viestiin