Täti haaveilee maastopyörästä, suosituksia?
Täti haaveilee maastopyörästä, suosituksia?
Talvet menevät kurjiksi, lenkkeily kyllästyttää, hiihtämään ei pääse ja ulkoliikuntaa kaipaisi hillittömästi. Osaatteko suositella maastopyörää täti-ihmiselle, joka ei varmaankaan intoutuisi revittelemään missään kivikoissa. Riittäisi, jos olisi kiva pyörä poljeskella tavan poluilla ja huonommillakin metsäteillä. Nyt alla on vain retkipyörä, hyvä sellainen, mutta siihen ei mahdu kovin paksua rengasta, eikä käyriä sarviakaan viitsisi ruveta vaihtamaan, kun fillarilla on tuollaisenaan käyttönsä.
Haluaisin mahdollisimman simppelin pyörän, jossa olisi mahdollisimman vähän rikkoutuvia osia ja sellaisen, että jos jotain rikkoutuisi, itsekin pystyisi jotain tekemään.
Mitä pitäisi ajatella mm. nestejarruista (vai mitä ne nyt olivatkaan), joita pyöräliikkeessä mainostettiin. Tuntuu, että jos sellainen vääntyy tai hajoaa, niin siinä sitä sitten ollaan.
Entä onko joustava etuhaarukka välttämätön/altis hajoamisille?
Onko järkeä maksaa laadukkaimmista osista tehdystä pyörästä, jos on odotettavissa, että käyttö ei kuitenkaan tule olemaan kovin ekstremeä . Toisaalta mikään ei ole niin kurjaa kuin hajoilevat kapineet.
Haluaisin mahdollisimman simppelin pyörän, jossa olisi mahdollisimman vähän rikkoutuvia osia ja sellaisen, että jos jotain rikkoutuisi, itsekin pystyisi jotain tekemään.
Mitä pitäisi ajatella mm. nestejarruista (vai mitä ne nyt olivatkaan), joita pyöräliikkeessä mainostettiin. Tuntuu, että jos sellainen vääntyy tai hajoaa, niin siinä sitä sitten ollaan.
Entä onko joustava etuhaarukka välttämätön/altis hajoamisille?
Onko järkeä maksaa laadukkaimmista osista tehdystä pyörästä, jos on odotettavissa, että käyttö ei kuitenkaan tule olemaan kovin ekstremeä . Toisaalta mikään ei ole niin kurjaa kuin hajoilevat kapineet.
Osta vaan sellainen perus maastopyörä minkä saat sopivalla tarjoushinnalla ja vältä noita tingeli tangeleita. Vältä kuitenki alle 200€ ovh pyöriä. Itse hommasin ovh. alle 500€ -40% ja hyvin on pelannut, joustohaarukka on mutta enpä ole siihen koskenutkaan. Kuluttajille kaupitellaan kaikkea "mullistavaa uutta" jota ilman nippa nappa tulee toimeen, no jokuhan siitäkin hyötyy - tuskin ostaja.
-
- Viestit: 6935
- Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Itse en ole asiantuntija pyöräasioissa, mutta tavallisen käyttäjän satulatuntumalla...
Koska kapearenkainen "maantiepyörä" löytyy jo, hankkisin maastokelpoisemman pelin. Koska tarkoitus ei ole kikkailla teknisessä maastossa, niin katselisin 27,5- tai 29-tuumaisilla renkailla varustettua maastopyörää (pyöräilijän koosta riippuen, pienimmille täti-ihmisille 29-tuumainen on ehkä turhan iso). Tosin pyöräileehän sitä 26-tuumaisillakin renkailla jos muuten sattuu sopiva pyörä kohdalle. Isot renkaat vaan rullaa mukavammin. Mielipiteeni voi olla puolueellinen kun olen itse iso käyttäjä, mutta kyllä 168cm pitkä puolisokin tykkää 29:llä ajaa.
Varsinkin maastopyörien kanssa valitettavaa on, että useimmiten edullisemmissa pyörissä on mukana jo iso läjä "hienouksia", kuten satatuhattajaviisi vaihdetta, joustohaarukat, jne. Ja kun tehdään edullisesti pyörä kaikilla hienouksilla, ei laatu voi olla erityisen korkea. Lisäksi yksinkertaisempi on yleensä varmatoimisempi. Katselisin itse seuraaville kriteereillä: jäykkäperäinen; joustohaarukka ok, mutta mieluiten lukittava; vaihteita sen verran kuin sattuu tulee, mieluummin vähemmän; levyjarrut (talvikäyttö); ja tietysti itselle sopiva. Jos ei olisi akuuttia tarvetta katselisin paikallisista pyöräliikkeistä ja netistä tarjouksia sekä käytettyjä.
Alennuspyöriä noin esimerkiksi.
Koska kapearenkainen "maantiepyörä" löytyy jo, hankkisin maastokelpoisemman pelin. Koska tarkoitus ei ole kikkailla teknisessä maastossa, niin katselisin 27,5- tai 29-tuumaisilla renkailla varustettua maastopyörää (pyöräilijän koosta riippuen, pienimmille täti-ihmisille 29-tuumainen on ehkä turhan iso). Tosin pyöräileehän sitä 26-tuumaisillakin renkailla jos muuten sattuu sopiva pyörä kohdalle. Isot renkaat vaan rullaa mukavammin. Mielipiteeni voi olla puolueellinen kun olen itse iso käyttäjä, mutta kyllä 168cm pitkä puolisokin tykkää 29:llä ajaa.
Varsinkin maastopyörien kanssa valitettavaa on, että useimmiten edullisemmissa pyörissä on mukana jo iso läjä "hienouksia", kuten satatuhattajaviisi vaihdetta, joustohaarukat, jne. Ja kun tehdään edullisesti pyörä kaikilla hienouksilla, ei laatu voi olla erityisen korkea. Lisäksi yksinkertaisempi on yleensä varmatoimisempi. Katselisin itse seuraaville kriteereillä: jäykkäperäinen; joustohaarukka ok, mutta mieluiten lukittava; vaihteita sen verran kuin sattuu tulee, mieluummin vähemmän; levyjarrut (talvikäyttö); ja tietysti itselle sopiva. Jos ei olisi akuuttia tarvetta katselisin paikallisista pyöräliikkeistä ja netistä tarjouksia sekä käytettyjä.
Alennuspyöriä noin esimerkiksi.
-
- Viestit: 1571
- Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36
Yhden koelenkin perusteella läskipyörä ehdottomasti! On tosi leppoisa peli ajella, etenemiskyky uskomaton, sekä yksinkertainen koska renkaat hoitavat jousituksen, siis ei tarvita mitään joustovitkuttimia, ei eteen eikä taakse. Seuraava pyöräni on satavarmasti läskipyörä! Taitaa kyllä olla loppu kaupoista globaalisti, koska kysyntä on hurjaa.
Kuvailutulkki
-
- Viestit: 388
- Liittynyt: 03 Huhti 2006 15:56
- Paikkakunta: Espoo
Nyt on valitettavasti niin että kaikista yhteiskunnassa myynnissä olevista tuotteista maastopyörissä ero hyvän ja halvan välillä on suurin. Koskee myös ajamisen iloa. Jos ajaa tasaista se ei pyörältä paljon vaadi. On melkein yksi ja sama painaako pyörä 10 kg tai 15 kg tai 20 kg (kilpapyörät painaa 7kg). Tilanne muuttuu poluilla jossa on jatkuvaa epätasaisuutta, kiihdytystä ja jarrutusta. Hyvä maastopyörä on kevyt esimerkiksi 10 kg ja siinä on ehdottomasti 29" renkaat ja lukkopolkimet mutta polkimet on vaihto-osia. Testasin tätä ajamalla saman reitin (Saariselän MTB reitti 40 km) ensin marketin 26" rautapyörällä ja sitten hyvällä 29" pyörällä lukkopolkimin. Eroa tuli ajassa vajaa tunti. Siinä missä halpaa pyörää joutui taluttamaan hyvä pyörä menee kuin vuorikauris. Halpis pyörällä en ajaisi reittiä toista kertaa hyvällä se oli ilo ja mieli palaa uudestaan.
Joustohaarukkaa en pidä kovin tärkeänä.
Nestejarrut on hyvät jos ajaa kovia alamäkiä.
Pyörän hajoamista pystyt parhaiten välttämään sillä että älä aja väkisin vaiḱeissa paikoissa kuten kivikoissa tai jyrkissä ylämäissä. Taluta niissä ja sääli pyörää. Useimmiten hajoava osa on rengas joka puhkeaa terävään kiveen.
Uusissa pyörissä eturattaiden määrää on jo vähennetty 3->2.
Yksi vaihtoehto on käytetty pyörä.
Nyt syksyllä saattaa olla hyviä tarjouksia.
Joustohaarukkaa en pidä kovin tärkeänä.
Nestejarrut on hyvät jos ajaa kovia alamäkiä.
Pyörän hajoamista pystyt parhaiten välttämään sillä että älä aja väkisin vaiḱeissa paikoissa kuten kivikoissa tai jyrkissä ylämäissä. Taluta niissä ja sääli pyörää. Useimmiten hajoava osa on rengas joka puhkeaa terävään kiveen.
Uusissa pyörissä eturattaiden määrää on jo vähennetty 3->2.
Yksi vaihtoehto on käytetty pyörä.
Nyt syksyllä saattaa olla hyviä tarjouksia.
Tädillä varmaan vielä polvi nousee joten tällainen olisi näillä sivuilla myynnissä, ei tosin maastopyörä mutta noilla renkailla ja tuohon tarkoitukseen voisi olla soiva peli:
Vielä on hybridi myytävänä.
http://www.evoncycles.fi/?page=evontour-alivio
RUNKO: 6061 Hydroform Alumiini
RUNKOKOOT: Miehet 54 ja 58, Naiset 47 cm
VÄRI: Pianovalkoinen
VOIMANSIIRTO: Shimano Alivio 24v.
JARRUT: Promax 320 mekaaniset levyjarrut
http://www.bikeshop.fi/Nokian_W240_40_6 ... pNO201281/
Pyörä on ostettu kesällä, renkaat nyt syksyllä. Polkupyörän lokasuojassa lommo, muuten OK.
Kesärenkaatkin siis tietysti tulevat mukaan.
Joulutarjous tasan 300e, vie pois!
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/Capella
Vielä on hybridi myytävänä.
http://www.evoncycles.fi/?page=evontour-alivio
RUNKO: 6061 Hydroform Alumiini
RUNKOKOOT: Miehet 54 ja 58, Naiset 47 cm
VÄRI: Pianovalkoinen
VOIMANSIIRTO: Shimano Alivio 24v.
JARRUT: Promax 320 mekaaniset levyjarrut
http://www.bikeshop.fi/Nokian_W240_40_6 ... pNO201281/
Pyörä on ostettu kesällä, renkaat nyt syksyllä. Polkupyörän lokasuojassa lommo, muuten OK.
Kesärenkaatkin siis tietysti tulevat mukaan.
Joulutarjous tasan 300e, vie pois!
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/Capella
Niinpä, mutta kuten Korpijaakkokin viittasi, niin tuntuu, että ihmisiä houkutellaan juuri epäoleellisilla tingeltangeleilla. Kunpa se menisikin niin, että mitä vähemmän tingeltangelia, sen halvempi hinta, mutta sellainen mielikuva on, että se on melkein päinvastoin.tst kirjoitti:Osta vaan sellainen perus maastopyörä minkä saat sopivalla tarjoushinnalla ja vältä noita tingeli tangeleita.
Korpijaakko, tarkoitatko levyjarrulla juuri tuota nestejarrua? Eli semmonen vähän kuin autossa? Totta kyllä, vaijerijarrut ovat lumella ja pakkasella ja muistaakseni varsinkin suojan ja pakkasen vaihdellessa aika kurjat - siitä on vuosia, kun kaupungissa asuessani vielä talvipyöräilin lumikeleillä... Millasetkas jarrut on noissa fatbikeissa, joilla sotketaan lumessa?
Tunturineuvoksella hyviä näkökohtia, kuten se, että hyvällä pyörällä on kivampi ajaa , vaikka meitsillä ei ihan tuollaisia tavoitteita varmaan olekaan.
Trekkingille: perusnaistenpyörä on varmaan monessa toimiva, ja rengaskokokin hyvä reilu, mutta vaihteita saisi varmaan olla enemmän. Ei varmaan välttämätöntä, mutta kyllä tuon perusmaantiefillarinikin kaikki rattaat (3x9 muistaakseni) ovat olleet ihan käytössä, varsinkin retkillä, jos taakkaa on ollut enemmän. Maastossa pienet vaihteet ovat varmasti vielä mukavampia?
Ja tst:lle kiitos vinkeistä. Vähän ehkä "maastompaa" haeskelisin, jos tosiaan haluaisin vaihtaa maisemaa maanteiltä pois. Noissa ei näyttäisi olevan tilaa kovin paljon paksummille renkaille...?
Ai niin ja vielä Korpijaakolle: meitsi on n. 167-senttinen. Luulen, että isompi rengaskoko olisi ihan jees. En ikinä muista tuumakokoja, mutta mittanauhan kanssa mittailin äsken nykyistä fillariani. Vanteen halkaisija on "normaali", noin 60 senttiä, rungon takaputken korkeus keskiöstä satulaputkeen (miesten runko) noin 50 senttiä ja satulan etupäästä ohjaustangon putkeen näyttäisi olevan noin 40 senttiä eli kutakuin ohjeistettu kyynärmitta. Nuo mitat tuntuvat aika mukavilta ajaa.
Läskipyörästä olen kuullut paljon kehuja, mutta kiva olisi päästä kokeilemaan ensin, ja pitäisi varmaan ulkomaisia verkkokauppoja tsekkailla. Lisäksi pohdituttaa, " kannattaako" TÄTIN enää investoida moiseen. Toisaalta olen sitä mieltä, että mikään investointi, millä saa potkittua itseensä lisää liikettä, ei ole turha. Toisaalta sitten en haluaisi ostaa yhtään mitään turhaa ja mietin, että kyllä luontoon on aina palkitsevaa lähteä ja motivoituu lähtemään ilman teknisiä härpäkkeitäkin. Että tässä sitä dilemmaa
Trekkingille: perusnaistenpyörä on varmaan monessa toimiva, ja rengaskokokin hyvä reilu, mutta vaihteita saisi varmaan olla enemmän. Ei varmaan välttämätöntä, mutta kyllä tuon perusmaantiefillarinikin kaikki rattaat (3x9 muistaakseni) ovat olleet ihan käytössä, varsinkin retkillä, jos taakkaa on ollut enemmän. Maastossa pienet vaihteet ovat varmasti vielä mukavampia?
Ja tst:lle kiitos vinkeistä. Vähän ehkä "maastompaa" haeskelisin, jos tosiaan haluaisin vaihtaa maisemaa maanteiltä pois. Noissa ei näyttäisi olevan tilaa kovin paljon paksummille renkaille...?
Ai niin ja vielä Korpijaakolle: meitsi on n. 167-senttinen. Luulen, että isompi rengaskoko olisi ihan jees. En ikinä muista tuumakokoja, mutta mittanauhan kanssa mittailin äsken nykyistä fillariani. Vanteen halkaisija on "normaali", noin 60 senttiä, rungon takaputken korkeus keskiöstä satulaputkeen (miesten runko) noin 50 senttiä ja satulan etupäästä ohjaustangon putkeen näyttäisi olevan noin 40 senttiä eli kutakuin ohjeistettu kyynärmitta. Nuo mitat tuntuvat aika mukavilta ajaa.
Läskipyörästä olen kuullut paljon kehuja, mutta kiva olisi päästä kokeilemaan ensin, ja pitäisi varmaan ulkomaisia verkkokauppoja tsekkailla. Lisäksi pohdituttaa, " kannattaako" TÄTIN enää investoida moiseen. Toisaalta olen sitä mieltä, että mikään investointi, millä saa potkittua itseensä lisää liikettä, ei ole turha. Toisaalta sitten en haluaisi ostaa yhtään mitään turhaa ja mietin, että kyllä luontoon on aina palkitsevaa lähteä ja motivoituu lähtemään ilman teknisiä härpäkkeitäkin. Että tässä sitä dilemmaa
-
- Viestit: 6935
- Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
siskolle:
Levyjarrut voivat olla hydrauliset tai mekaaniset, molemmissa kuitenkin jarrulevyt "renkaissa" sen sijaan, että olisi jarrupalat vanteen tuntumassa. Edullisia mekaanisia on moitittu tuntumaltaan huonoksi ja myös toimintaa talvella on moitittu. Kalliimmat ovat käsittääkseni oikein hyviä. Itselläni on edulliset/keskihintaiset hydrauliset. Olen ollut tyytyväinen.
29-tuumaisen maastopyörän vanteen halkaisija on sama kuin tavallisessa 28/650cc-kokoisissa pyörissä, kuten todennäköisesti esim. nykyisessä fillarissasi. Isompi maastorengas vaan kasvattaa kokonaishalkaisijaa sinne 29-tuumaan. Uskoisin, että 167cm pitkänä 29 ei ole sinulle liian iso. Ja varsinkin teillä iso rengas rullaa mukavasti, ja myös ylittää matalia esteitä helpommin. Läskipyörän vanne on paljon pienempi, mutta vielä isomman renkaan vuoksi kokonaishalkaisija on about sama. Olen kokeillut myös läskipyörää ja sellainen on kyllä pirun hauska ja leppoisa ajaa. Jos XXL:stä saisi vielä aiempaan edulliseen hintaan suosittelisin vahvasti harkitsemaan.
Vaihteista vielä sen verran, että jos nykyisessäsi on 3x9 vaihteet, niin tuskin saat enempää vaihteita, mutta... Yleensä maastopyörissä on pienemmät välitykset, jolloin vaihteet ovat pienempiä ja polkeminen ei tunnu niin raskaalta. Kuten sanoin, yksinkertainen on kaunista. Itselläni on tuo samainen 3x9 vaihdetta, mutta tiputan joku hetki 2x9:ään. Voisin jopa mennä 1x10 vaihteisella. Kelpaisi yhtälailla.
Levyjarrut voivat olla hydrauliset tai mekaaniset, molemmissa kuitenkin jarrulevyt "renkaissa" sen sijaan, että olisi jarrupalat vanteen tuntumassa. Edullisia mekaanisia on moitittu tuntumaltaan huonoksi ja myös toimintaa talvella on moitittu. Kalliimmat ovat käsittääkseni oikein hyviä. Itselläni on edulliset/keskihintaiset hydrauliset. Olen ollut tyytyväinen.
29-tuumaisen maastopyörän vanteen halkaisija on sama kuin tavallisessa 28/650cc-kokoisissa pyörissä, kuten todennäköisesti esim. nykyisessä fillarissasi. Isompi maastorengas vaan kasvattaa kokonaishalkaisijaa sinne 29-tuumaan. Uskoisin, että 167cm pitkänä 29 ei ole sinulle liian iso. Ja varsinkin teillä iso rengas rullaa mukavasti, ja myös ylittää matalia esteitä helpommin. Läskipyörän vanne on paljon pienempi, mutta vielä isomman renkaan vuoksi kokonaishalkaisija on about sama. Olen kokeillut myös läskipyörää ja sellainen on kyllä pirun hauska ja leppoisa ajaa. Jos XXL:stä saisi vielä aiempaan edulliseen hintaan suosittelisin vahvasti harkitsemaan.
Vaihteista vielä sen verran, että jos nykyisessäsi on 3x9 vaihteet, niin tuskin saat enempää vaihteita, mutta... Yleensä maastopyörissä on pienemmät välitykset, jolloin vaihteet ovat pienempiä ja polkeminen ei tunnu niin raskaalta. Kuten sanoin, yksinkertainen on kaunista. Itselläni on tuo samainen 3x9 vaihdetta, mutta tiputan joku hetki 2x9:ään. Voisin jopa mennä 1x10 vaihteisella. Kelpaisi yhtälailla.
"Läskipyörästä olen kuullut paljon kehuja, mutta kiva olisi päästä kokeilemaan ensin, ja pitäisi varmaan ulkomaisia verkkokauppoja tsekkailla. Lisäksi pohdituttaa, " kannattaako" TÄTIN enää investoida moiseen."
Hyvä pointti tuo kokeilu koska mitä läskimmät renkaat sen raskaampaa polkea eli pitää sitkuttaa pienemmällä vaihteella eikä matka oikein etene. En ole läskiä polkenut mutta mitäpä tietäjät tuumaa? Vaikutat nuorehkolta tädiltä joten passeli pyörä on varmaan hyvä ostos.
Hyvä pointti tuo kokeilu koska mitä läskimmät renkaat sen raskaampaa polkea eli pitää sitkuttaa pienemmällä vaihteella eikä matka oikein etene. En ole läskiä polkenut mutta mitäpä tietäjät tuumaa? Vaikutat nuorehkolta tädiltä joten passeli pyörä on varmaan hyvä ostos.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/ tuolla on erittäin paljon keskustelua läskipyöristä ja tietysti muistakin fillareista. Usea läskin omistaja tarjoaa auliisti omaansa koeajettavaksi, kun vaan rekisteröidyt tuonne ja kerrot suunnilleen kokosi ja asuinpaikkasi.
Samaa mieltä Abun kanssa, seuraava itsellenikin tuleva uusi filo tulee olemaan ehdottomasti läski!
Jos vähänkään on tarkoitus oikeasti ajella metsäpoluilla tai edes huonommilla ulkoiluteillä, ei kyllä kannattaisi ihan kaikkein halvinta rimpulaa ostaa pilaamaan hyvän harrastusta heti alkuunsa. Harmittaa varmasti sitten jos ja kun maastopyöräilystä todella innostuu. Jonkunlainen oikeasti toimiva jousitus tai läskikumit, eli ei kaikkein halvin hyppykeppi, tekee ajelusta huomattavasti mukavampaa ja ystävällisempää käsille ja selälle. Voimiakin säästyy täysin jäykkään fillariin verrattuna.
Samaa mieltä Abun kanssa, seuraava itsellenikin tuleva uusi filo tulee olemaan ehdottomasti läski!
Jos vähänkään on tarkoitus oikeasti ajella metsäpoluilla tai edes huonommilla ulkoiluteillä, ei kyllä kannattaisi ihan kaikkein halvinta rimpulaa ostaa pilaamaan hyvän harrastusta heti alkuunsa. Harmittaa varmasti sitten jos ja kun maastopyöräilystä todella innostuu. Jonkunlainen oikeasti toimiva jousitus tai läskikumit, eli ei kaikkein halvin hyppykeppi, tekee ajelusta huomattavasti mukavampaa ja ystävällisempää käsille ja selälle. Voimiakin säästyy täysin jäykkään fillariin verrattuna.
Tuollaisen vaihdemäärän (3x9) jos täysin hyödyntää maantiellä, pitänee olla melko tiheään vivuillaKorpijaakko kirjoitti: Vaihteista vielä sen verran, että jos nykyisessäsi on 3x9 vaihteet, niin tuskin saat enempää vaihteita, mutta... Yleensä maastopyörissä on pienemmät välitykset, jolloin vaihteet ovat pienempiä ja polkeminen ei tunnu niin raskaalta. Kuten sanoin, yksinkertainen on kaunista. Itselläni on tuo samainen 3x9 vaihdetta, mutta tiputan joku hetki 2x9:ään. Voisin jopa mennä 1x10 vaihteisella. Kelpaisi yhtälailla.
Maastossahan niitä pienempiä on pakko olla riittävästi. Mutta se oikea ratasjako ratkaisee sitten miten ne toimii kullekin.
Omassa retkikaverissani oli toissa kesään asti 2x6 ja sittemmin 2x7 vaihdetta. Ratasjakokin on nyt mieleinen, enää ei voimalla kompensoida loppuja jos jotain puuttuu. Minulle aivan riittävästi maantielle ja retkille.
Kyllä Siperia opettaa!
Jep. En missään nimessä ENEMPÄÄ vaihteita kaipaa! Ja tuollaista settiä 3x9 toki harvemmin tulee käytettyä samalla lenkillä tai retkellä , riippuu niin fiiliksestä. Jos on hyvä myötäinen ja hyvissä voimissa, käyttää raskaampia eturattaita, vastatuuleen ja väsyneenä pienempiä. Ja kun fillarointini on lähinnä retkiajoa ja välillä aika satunnaistakin, eikä mitään kuntolenkkiä, tulee mentyä kiharaisillekin sorateille, joissa pieninkin vaihde välillä on kiva, vaikka toki ilmankin pärjäisi. Nuorempana tätinä tein joitakin Norjan-retkiä, joilla opin tykkäämään pienistä vaihteista Tosin eka reissu tuli tehtyä juuri 2x7vaihteisella, ja hyvin silläkin pärjäsi . Mut sillon olinkin nuorempi...TREKKING kirjoitti:Tuollaisen vaihdemäärän (3x9) jos täysin hyödyntää maantiellä, pitänee olla melko tiheään vivuillaKorpijaakko kirjoitti: Vaihteista vielä sen verran, että jos nykyisessäsi on 3x9 vaihteet, niin tuskin saat enempää vaihteita, mutta....
Omassa retkikaverissani oli toissa kesään asti 2x6 ja sittemmin 2x7 vaihdetta. Ratasjakokin on nyt mieleinen, enää ei voimalla kompensoida loppuja jos jotain puuttuu. Minulle aivan riittävästi maantielle ja retkille.