maantie-maasto-vesistö yhdistelmäretkeily

akuusist
Viestit: 605
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

maantie-maasto-vesistö yhdistelmäretkeily

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Jenkkilehti Backpackinglightissa oli vinkki pariin melonta-pyöräily-yhdistelmäreissuun:
http://bicycletouringpro.com/blog/biker ... interview/
http://www.sidetracked.com/fatbike-packraft-norway/

Itseänikin tuo on kiinnostanut ja jonkin verran sitä on kokeiltukin. Teitä pitkin kulkee pyörillä, vesiä jollain vesikulkuneuvolla ja metsäpätkät jalkaisin. Kulkemiseen tulee jotenkin vapaa tunnelma kun maaston rajoitukset muuttuvat mahdollisuuksiksi. Karttahaaveilua saa harrastaa vähän uusin silmin.
Painotuksia on monia. Erkki Lampenin melonta Suomen päästä päähän oli vesipainotteinen mutta osui matkalle tie ja metsäpätkiäkin. Yhdellä varustuksella etenevästi kuitenkin mentiin. Joku taas kävelee pitkät pätkät mutta ylittää pari vesistöä mahdollisimman kevyin välinein. Kerran on ollut mukana rullaluistimet ja uimapatja.

Kun kaverilta on lainassa koottava kanootti, kokeilin yhdistelmää potkulauta-kanootti-kävely. Uutta oli valjastaa potkulauta Hämäläisen Eräkärryn tyyliin perään ja kuljettaa kanootti sillä. Toimii aivan loistavasti ainakin 9kg hyötykuormalla. Varustus ja reitti:

Kuva Kuva
Kuva Kuva


Minkälaisen reissun tekisit itse jos voisit vapaasti vaihtaa vesiltä maalle, eikä maantien laitakaan olisi tylsää tarpomista vaan mukavaa rullailua?


Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Re: maantie-maasto-vesistö yhdistelmäretkeily

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

akuusist kirjoitti: - -
Minkälaisen reissun tekisit itse jos voisit vapaasti vaihtaa vesiltä maalle, eikä maantien laitakaan olisi tylsää tarpomista vaan mukavaa rullailua?
Yhden tuollaisen olen tehnyt eli Vuontisjärvi-Näkkälä-Pöyrisjärvi-Vuontisjärvi. Tosin tuo ei ollut ihan tyylipuhdas suoritus, sillä pyörät jätettiin tien päähän Näkkälässä. Voisi ne kuljettaa mukanakin...

Jostain syystä en itse syty ajatuksella tieosuuksista. Vaikka olisi pyöräkin, niin ne ovat lähinnä pakollista pahaa, logistiikkaa. Kaipaan erämaisempaa tunnelmaa. Packraftin kanssa patikointi+melonta -yhdistelmiä voikin sitten kehittää Suomessakin aivan valtavasti. Tekisi mieli lisätä tuohon myös hiihtoa, mutta pitää katsoa. Se on kotimaassa vähän vaikeaa. Kotimaassa voisi retkeillä Lapin poikki...
tst
Viestit: 6553
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Monowalker + pacci:
Avatar
Kaarle Suurehko
Viestit: 1778
Liittynyt: 22 Joulu 2011 19:26

Re: maantie-maasto-vesistö yhdistelmäretkeily

Viesti Kirjoittaja Kaarle Suurehko »

akuusist kirjoitti: Uutta oli valjastaa potkulauta Hämäläisen Eräkärryn tyyliin perään ja kuljettaa kanootti sillä. Toimii aivan loistavasti ainakin 9kg hyötykuormalla.
Mielenkiintoinen ja uusi ratkaisu. Kerrotko lisää miten potkulauta kannatti valjastaa vedettäväksi? Hyvä potkulauta+eräkärry samassa n. 7kg paketissa, sillä yhdistelmällä olisi jo myyntipotentiaalia.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Re: maantie-maasto-vesistö yhdistelmäretkeily

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Kaarle Suurehko kirjoitti:
akuusist kirjoitti: Uutta oli valjastaa potkulauta Hämäläisen Eräkärryn tyyliin perään ja kuljettaa kanootti sillä. Toimii aivan loistavasti ainakin 9kg hyötykuormalla.
Mielenkiintoinen ja uusi ratkaisu. Kerrotko lisää miten potkulauta kannatti valjastaa vedettäväksi? Hyvä potkulauta+eräkärry samassa n. 7kg paketissa, sillä yhdistelmällä olisi jo myyntipotentiaalia.
Voisi olla myyntipotentiaalia mutta ei kestävyyttä :D Eräkärry painaa pelkästään 11 kg ja Kickbike painaa varmaan n 15 kg. Paketin painaminen 7 kg taitaa olla vähän liian haasteellista.
Avatar
Timoa
Viestit: 1619
Liittynyt: 13 Helmi 2008 17:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timoa »

Pitäneepä kokeilla packraftin kanssa. Varmaan siellä 12 kilon hujakoilla olisi kaikki tarvittava varustus liikkumiseen.

Sisäpiirintietona voi kertoa, että kickbike-eräkärry kulkee kohtalaisen huonossa maastossa pienien virityksien jälkeen. Siis sellaisessa jossa ei voi potkia tai muutenkaan kulkea pyörien päällä.

Tuollaisella yhdistelmällä saisi jotain tämän tapaista aikaiseksi:
Avatar
Kaarle Suurehko
Viestit: 1778
Liittynyt: 22 Joulu 2011 19:26

Re: maantie-maasto-vesistö yhdistelmäretkeily

Viesti Kirjoittaja Kaarle Suurehko »

Hamalainen kirjoitti:
Kaarle Suurehko kirjoitti:
akuusist kirjoitti: Uutta oli valjastaa potkulauta Hämäläisen Eräkärryn tyyliin perään ja kuljettaa kanootti sillä. Toimii aivan loistavasti ainakin 9kg hyötykuormalla.
Mielenkiintoinen ja uusi ratkaisu. Kerrotko lisää miten potkulauta kannatti valjastaa vedettäväksi? Hyvä potkulauta+eräkärry samassa n. 7kg paketissa, sillä yhdistelmällä olisi jo myyntipotentiaalia.
Voisi olla myyntipotentiaalia mutta ei kestävyyttä :D Eräkärry painaa pelkästään 11 kg ja Kickbike painaa varmaan n 15 kg. Paketin painaminen 7 kg taitaa olla vähän liian haasteellista.
Laadukas ja kevyt kickbike painaa sen 7kg? Kuvan potkulauta samaa luokkaa? Ja se kestää kovassa menossa notkumatta miehen (80-100kg) painon vaikka kuinka potkisi menemään. Akuusist osaa varmasti valaista asiaa enemmän. Jos pienellä kehittelyllä sen saa valjastettua eräkärryksi tai edes tyhjillään perässä seuraavaksi; esimerkiksi etuhaarukan alaosa kyytiin ja nousukahvat kärrykahvoina tms. niin osaisin kuvitella sille käyttöä. Ei sen vuoksi että eräkärrynä keventäisi kuormaa, vaan siksi että pitkien tietaipaleiden ajan matkan jouduttamiseksi käytössä ollut pyöräkulkupeli kulkisi mukavasti mukana jalan maastossa kuljettavat taipaleet. Olen kulkenut monta reissua, jossa voisin kuvitella alku- ja loppumatkasta rullaavani renkailla tienpohjia kilometreittäin. Esimerkiksi lähes kaikilla Norjasta Kölivuoriston ylitse Ruotsiin radan varteen suuntautuneilla vaelluksillani on tullut alku- ja/tai loppumatkasta peninkulmittain patikoitua tienpohjaa tai vastaavaa. En juurikaan harrasta vaelluksia, joilla on sama lähtö- ja paluupaikka. Itse vaelluksella on antoisampaa halkaista alue ja saapua määränpäähän ilman paluumatkaa.
tst
Viestit: 6553
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Mitä vaan näistä yhdistelmistä käyttää niin mahdollisuudet laajenee tosi paljon ja pääsee haluamaansa eldoradoon.
akuusist
Viestit: 605
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Itse en voi väittää inhoavani maantienlaitaa (paitsi ehkä Porintietä). Sen verran niitä on menty ilman muuta päämäärää. Edellä esitetyn yhdistelmän kuvittelisin sopivaksi jos aiotaan aika paljon kulkea tie- ja vesireittejä. Vaikkapa Rukolahti-Muikunselkä-Luonteri-Mikkeli linjalla olisi kiva koluta kallionkoloja.

Jos haluaa pitkän vaelluksen alussa ja lopussa käyttää renkaita, eikä kuljettaa tavaroita peräkärryssä, voisi parempi vaihtoehto olla mahdollisimman kevyt koottava ilmakumirenkainen potkulauta joka kulkisi reppuun kiinnitettynä. Kickbikelta on tulossa seitsemänkiloinen ensi vuodelle. Tuohon käyttöön se saisi toki olla kevyempi, mutta sellaisen rakennus ei ole ainakaan tämän vuoden projekti.

Lantiovyön kiinnitys oli melko suoraviivainen juttu:
Kuva
Vyölaukku ylimääräisiin nousukahvoihin kiinni. Kuvassa toinen puoli irti.

On kokeiltu myös kiinnitystä nousukahvoista repun lantiovyöhön sekä suoraan ohjaustangosta muovilevystä leikattuun lantiovyön muotoiseen palaan. Kaikki toimii kunhan lantiovyö on tukeva, kiinnitys on tukeva ja ohjaustanko on sidottu tiukasti niin ettei se pääse kääntymään. Kaikenlainen sivulle kallistuksen salliva jousto ja klappi on erittäin pahasta.
Takapyörä voi tulla yli 180cm pitkällä vetäjällä kannoille ellei viritä lisää pituutta ohjainkannattimeen.
Tässä kulkua Kirkkonummelaisella hakkuuaukolla:


En näe syytä miksei sama systeemi toimisi polkupyöränkin kanssa kunhan kääntää satulan pois tieltä. Mittasuhteet ovat samat. Mutta pitää odottaa että vaimon fillari palautuu taas kotiin jotta pääsee kokeilemaan.

Umpihanki kyseli muuten eräkärryketjussa mahdollisuutta hinata niin että takapyörä kiinnittyisi reppuun ja etupyörä olisi maassa. Silloin voisi käyttää lokasuojia. Kokeiltu kerran. Toimisi muuten mutta ohjaustanko tarttuu joka halvatun näreeseen vaikka sen kääntäisi pitkittäin.
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

akuusist kirjoitti: Umpihanki kyseli muuten eräkärryketjussa mahdollisuutta hinata niin että takapyörä kiinnittyisi reppuun ja etupyörä olisi maassa. Silloin voisi käyttää lokasuojia. Kokeiltu kerran. Toimisi muuten mutta ohjaustanko tarttuu joka halvatun näreeseen vaikka sen kääntäisi pitkittäin.
Sitä arvelinkin, että ohjaustangosta muodostuu "ankkuri".

Ohjaustanko pitäisi olla samalla lailla käännettävissä mitä esimerkiksi Brompton taittopyörässä on.
Etuhaarukkaan kun vielä asentaisi helppokäyttöisen lukitsimen jottei pyörä vispaisi minne sattuu, niin mikäs sitä olisi vedellessä.
akuusist
Viestit: 605
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

Viesti Kirjoittaja akuusist »

TimoA:lta tuli tällainen mielenkiintoinen linkki:
http://transscooters.com/

Ehkä tämä sopisi eräkärryketjuunkin. Jos tuollainen rantautuu Suomeen koeajettavaksi niin huutakoon hep joka haluaa myös kokeilla.
Avatar
Timoa
Viestit: 1619
Liittynyt: 13 Helmi 2008 17:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timoa »

akuusist kirjoitti:TimoA:lta tuli tällainen mielenkiintoinen linkki:
http://transscooters.com/

Ehkä tämä sopisi eräkärryketjuunkin. Jos tuollainen rantautuu Suomeen koeajettavaksi niin huutakoon hep joka haluaa myös kokeilla.
Hep :)
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

Vieno hep :oops:

Pelkään, että kokeilu tapahtuu syrjäisellä pääkaupunkiseudulla.
Acht
Viestit: 282
Liittynyt: 23 Maalis 2006 13:04
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Acht »

Tällainen yhdistelmäretkeily on lapsiperheelle vallan mainio tapa edetä luonnossa. Aikoinaan tuli se kokeiltua Oulangan kansallispuistossa. Eli Karhunkierrokselle Ristikalliosta etelään pari päivää, kunne saavuttiin Oulangan leirintäalueelle. Täällä yöpyminen niin, että kerkisi tutustua luontokeskukseen ja Kiutakönkääseen. Aamulla vuokrakanooteilla alavirtaan koko päivä ja Illaksi takaisin leirintäalueelle kanottien vuokraajan kyydillä. Tuli mukavasti nähtyä Kierroksen nähtävyyksiä n.40km matkalta 4 päivässä eikä matka näyttänyt rasittavan nuorimpiakaan.
akuusist
Viestit: 605
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

Re: maantie-maasto-vesistö yhdistelmäretkeily

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Kaarle Suurehko kirjoitti: Olen kulkenut monta reissua, jossa voisin kuvitella alku- ja loppumatkasta rullaavani renkailla tienpohjia kilometreittäin. Esimerkiksi lähes kaikilla Norjasta Kölivuoriston ylitse Ruotsiin radan varteen suuntautuneilla vaelluksillani on tullut alku- ja/tai loppumatkasta peninkulmittain patikoitua tienpohjaa tai vastaavaa.
Oliskos tuossa:

Vaikka on suunniteltu alamäkeen niin kyllähän tuota kova kaveri potkiikin eteenpäin. Ei tainnut mennä ikinä tuotantoon mutta ehkä kehittäjä tekee/myy yhden kappaleen jos kysyy.

Ja se Transscooter lienee tulossa joskus koeajoon. Parempi sitten kierrättää monella kuskilla keräämässä kommentteja kun kerran tänne asti lähetetään.
Vastaa Viestiin