LeKo (teltta ja kamiina)

mettäantero
Viestit: 2522
Liittynyt: 12 Heinä 2013 21:22

LeKo (teltta ja kamiina)

Viesti Kirjoittaja mettäantero »

Onkohan kenelläkään teistä arvoisat vaellusnettiläiset kokemuksia Leo Kojon suunnittelemien kamiinallisten telttojen käytöstä? Olisi kiinnostavaa kuulla ja mahdollisesti myös nähdä niistä kuvia. Olisin myös kiinnostunut mahdollisesti ostamaan, jos jollain tarpeettomana tällainen teltta ja kamiina nurkissa lojuvat.

http://fi.scoutwiki.org/Leko

https://www.finna.fi/Record/lusto.M011-120026


Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Tällä porukalla ei liene kummonen homma valmistaa tuollainen. Akpoika hallitsee kankaat ja ompelut, peltiseppiä löytynee myös.
Systeemi ei oikein toimi kuin metsäalueella mistä löytyy polttopuuta.
Armeijan sissiteltta taisi olla likimain samaa kokoluokkaa. On niin pitkä aika kun sitä hommaa harrastettiin.
Kun eksyn, lähden kotiin.
mettäantero
Viestit: 2522
Liittynyt: 12 Heinä 2013 21:22

Viesti Kirjoittaja mettäantero »

Telttaa on kai olemassa hieman eri malleja. Kojohan kehitteli sitä. Yhdellä kaverilla on ollut LeKo käytössä jo vuosikymmeniä Lapissa keväthangilla merikotkien/kotkien perässä liikkuessaan . Torpedomainen kamiina (teltta sisällä) tulee kuulemma mainiosti hiihtäjän/ahkion perässä. Hyvin on käsittääkseni toiminut. Ja sopii tietenkin vain puustoisille alueille.

Ohessa linkki retkestä, jossa teltta oli käytössä Tulppion ja Kiilopään välillä joskus 1976 paikkeilla (juttu sivuilla 4-6, Korvatunthurin koukhaus)
http://tunturilatu.fi/public/Files/leht ... 1977_1.pdf

Voishan tuollaisen tietenkin teettääkin :wink:
Täytyy nyt kuitenkin testata ensin enemmän tuota teettämääni Hawun "penikkaa" ja Sawua.
Joutenkulkija
Viestit: 831
Liittynyt: 26 Tammi 2006 18:52
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Joutenkulkija »

Jonkin verran tuli käytettyä Leko-telttaa ja -kaminaa 1970-luvulla. 4-6 hengen vaellusporukalle se sopii. Kamina ei ollut kovin hyvä, sillä se oli turhan suuri ja poltti puuta runsaasti. Kaminan hyödyntäminen keittämiseen onnistui vain käyttämällä pakkeja, jotka ripustettiin kaminan kyljelle.
Jos eksyn, teen tulet, keitän kahvia ja ...nautin tilanteesta.
vetta
Viestit: 411
Liittynyt: 27 Joulu 2012 13:24

Viesti Kirjoittaja vetta »

Mukava tarina tuo mettäanteron linkkaama. Jotenkin tuntuu, ettei tarinoita osata enää nykyään kertoa. Johtuukohan siitäkin, kun asioita hoidetaan niin monilla kielillä. Kaminan lämmitystekniikka, jossa pistetään lunta piipusta oli minulle aivan uutta.
reissumies1975
Viestit: 12
Liittynyt: 07 Touko 2014 09:26
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja reissumies1975 »

Meillä oli partioporukan kanssa 80-90 luvulla leko. En nyt muista mistä se hankittiin, kamina ainakin teetettiin jossain. Kaminan ympärille teetettiin myös lisäosa, jonka avulla kaminasta sai tehtyä kiukaan. Koitettiin joskus sitä telttasaunana käyttää, mutta ei se kovin hyvä ollut. Lekon perässä vetäminen hangessa on vähän kaksipiippuinen juttu. Ei se minusta kovin hyvin perässä kulje, mutta antamaansa asumismukavuuteen nähden, vaiva kyllä kannattaa. Hyvät tilathan siinä on. Kevyt verrattuna esim kymppiin. Neljä henkilöä mahtuu ihan hienosti, oli meitä joskus kokoilumielessä kahdeksankin.. Sillon ei kyllä ollut paljoa tavaraa mukana. Teltan tilavuuttahan on näppärä säätää ketjusta, josta telttaosa riippuu kaminasta. Hankkisin kyllä nyt lekon heti jos siihen tarjoutuisi joku järkevä mahdollisuus.
mettäantero
Viestit: 2522
Liittynyt: 12 Heinä 2013 21:22

Viesti Kirjoittaja mettäantero »

Kiitos teille kaikille jotka olette tähän mennessä kommentoineet tätä avaamaani LeKo-keskustelusäiettä. :)
Kysynkin nyt lähinnä Joutenkulkijalta ja Reissumieheltä, tietenkin myös teiltä muiltakin, jotka olette ko teltta+kamiina -systeemiä käyttäneet, oliko teltan malli mielestänne alussa antamani linkkien mukainen (partiowikissä oleva vai se metsämuseon taukoteltan mallinen) vai oliko ehkä jokin muu.Olisi tosi kiinnostavaa nähdä myös maastossa otettuja kuvia ko teltasta ja kamiinasta, jos niitä olisi olemassa. Kamiinahan noissa lienee hyvinkin samanmoinen molemmissa. Osaisitteko sanoa teltan kankaasta (kangasmateriaalista) mitään.
Palosuojattua, herkästi syttyvää, sateenpitävää, helposti kastuvaa...
reissumies1975
Viestit: 12
Liittynyt: 07 Touko 2014 09:26
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja reissumies1975 »

Se meidän oli tuollainen metsämuseon mallin mukainen. Saattaa tuo toinenkin olla samanlainen, jotenkin kummallisesti pystytetty vaan. Voi olla että joku kuvakin jostain löytyy, pitää etsiä. Materiaalista en nyt enää oikein muista, vettä se ei ainkaan kovin hyvin pitäny. Monta kertaa olen kastunu. Muistaakseni siinä oli ihan tavallista telttakangasta, jota nykyäänkin ulkoteltoissa käytetään. Oli se varmasti jollain kyllästettykin, kipinät poltti kyllä reikiä mutta ei koko telttaa.. Mitään pohjaahan lekossa ei ole. Kamiina lämmitti kyllä hyvin, mutta se syö kyllä paljon puuta kun se oikeastaan on vain ylöspäin kapeneva putki.
Ursus
Viestit: 9571
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

90-luvulla näin tuollaista kaminaa vedettävän Tuiskukurun kämpältä etelän suunteen lähtien. Kehuivat hyvin tarkenevansa kaminansa turvin - kun vain on puuta. Teltan kerrottiin olevan kaminan sisällä. Jos ei kaminan päällä voi keittää, niin sehän on pelkkä lämmistyslaite :(
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
mettäantero
Viestit: 2522
Liittynyt: 12 Heinä 2013 21:22

Viesti Kirjoittaja mettäantero »

http://koti.mbnet.fi/ek68/

No nyt löytyi netistä kuva LeKo:sta pystytettynä maastossa.
Olikohan Reissumies se siis tällainen se teidän teltta ?
reissumies1975
Viestit: 12
Liittynyt: 07 Touko 2014 09:26
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja reissumies1975 »

Just samanlainen. Samat väritkin. Löysin kans itse eilen yhden kuvan, pitää vaan saada skannattua se.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Meneeko Savotan pieni saunateltta miten lahelle mitoissa? Ainakin minun silmissani muoto on aika lahella, kamina ei tietenkaan siina kanna, joten painoero on varmasti LeKon hyvaksi. Tosin jos sen tekisi vetaa/ kipinoita pitavista kankaista...?
Joutenkulkija
Viestit: 831
Liittynyt: 26 Tammi 2006 18:52
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Joutenkulkija »

Se Leko-teltta missä minä olen yöpynyt oli paljon matalampi ja laajempi. Kuvakin pitäisi olla jossain...
Jos eksyn, teen tulet, keitän kahvia ja ...nautin tilanteesta.
mettäantero
Viestit: 2522
Liittynyt: 12 Heinä 2013 21:22

Viesti Kirjoittaja mettäantero »

Joutenkulkija kirjoitti:Se Leko-teltta missä minä olen yöpynyt oli paljon matalampi ja laajempi. Kuvakin pitäisi olla jossain...
Oliko se siis kenties lähinnä tämä partiowikissä kuvattu?
http://fi.scoutwiki.org/Leko
Jos kuvia löytyy, pistäkää ihmeessä näkyviin. Nehän ovat jo eräretkeilyn historiaa nuoremmille vaellusnettiläisille :)
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Hieno majoite :-) Näkyy olevan kunnioitettavia saavutuksia myös isänmaan puolustamisen saralla suunnittelijalla.

Miten tuo tuenta käytännössä menee? Siis se missä on loiva katto ja jyrkät seinät. Minulle jäi käsitys, että kamiinan putki olisi ainoa pystytolppa, voiko se pitää paikkaansa vai tehtiinkö nurkkiin myös pitkät pystykepit? Aika yksinkertainen tuollainen olisi ommella kasaan. Muodossa on se etu, että korkeaa sisätilaa on paljon, mutta tuulen- ja lumenkesto on ehkä kyseenalainen. Myrskykiinnikkeillä voi tilannetta parantaa ja jossain kuvassa niitä näkyikin, mutta jos itse tekisin tuollaisen niin lisäisin niitä vielä enemmänkin. Samalla voisi irtopohjaa varten myös varautua kiinnikkein jne.
Vastaa Viestiin